Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

Klocka och dataåterställning krets

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Klocka och dataåterställning krets
Författare Message
xwcwc1234

Hjälpte: 5

Post 08 Dec 2004 10:31

Hej alla,
Jag måste utforma en 10MHz klocka och dataåterställning krets. Någon har några idéer om detta ämne (inkluderar fas detektor, VCO och andra)?
Tillbaka till toppen
lianming1

Hjälpte: 4

Post 09 Dec 2004 7:24

Kanske kan du ta en titt bok Razavi
Tillbaka till toppen
Google
AdSense
Google Adsense

Post 09 Dec 2004 7:24

Annonser

Tillbaka till toppen
xwcwc1234

Post 09 Dec 2004 7:36

Re: Klocka och data recovery krets

Ja, jag har läst Razivi bok om detta ämne. Men för nästan CDR kretsar, finns det inga frekvens detektor har brett fånga utbud. Det är problemet. Min VCO har alltid stor variation under variationer i processen och spänning, temperatur etc.
Tillbaka till toppen
sutapanaki

Hjälpte: 33

Post 09 Dec 2004 22:34

Dina inkommande data har klockat på sändaren sluta med en viss frekvens som du bör känna till ungefär - säger 10MHz. Varför inte låsa VCO först till en vanlig klocka på 10MHz med en flytväst, avgift pump etc. som en PLL och efter den är låst sedan växla över till en fas detektor emot din verkliga data och göra återhämtningen. På det sättet finns VCO är redan oscillerar med en frekvens som ligger nära det rätta och allt du behöver göra är att fånga den fas när det gäller data.
Tillbaka till toppen
xwcwc1234

Post December 10, 2004 5:04

Tyvärr har min krets ingen auxiluary PLL referens ingång, så att jag inte kan låsa VCO till en känd frekvens. Jag letar efter en krets som kan användas som flytväst i CDR. Det är vad jag vill.
Tillbaka till toppen
sutapanaki

Hjälpte: 33

Post December 10, 2004 7:59

Så bör du antagligen känner till data (exempelvis NRZ) inte innehåller enrgy i klockfrekvens och det är svårt att använda somethink som en flytväst för att låsa upp något som inte finns där. Har du tänkt på att göra kant upptäckt att skapa energi på klockfrekvens?
Tillbaka till toppen
Andy1

Hjälpte: 2

Post December 13, 2004 0:46

Kan du beskriva mer i detalj vilken typ av insignal format (NRZ, Manchester ...). Inte bara att låsa in klockan till lokala oscilator måste du låsa den inkommande signalen också. Det kan bli komplicerat. Jag tror att det finns IC som används i Ethernet och LAN-program som du kan använda.

Se den bifogade filen för några grundläggande idé.

Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Tillbaka till toppen
aicer

Post 14 december 2004 17:01

Jag antar att din arkitektur är Dual-Loop utan hänvisning klocksignal ... du behöver PD FD CP LPF & VCO .. Linear fas PD är lämpligt för din design. Det är okej för 10MHz datahastighet, alla de färdigheter du kan kolla papers.The nära slingan analys av PD del liknar PLL, en av FD del att kontrollera roterande frekvensen detector.Remember, det VCO behovet att skapa flerfas (0 90 180 270 eller 0 45 90 ... etc) till följd av rambeslutet requirements.I tyder på ett papper om rambeslutet roll för u "A 3,125-Gb / s Clock and Data Recovery Circuit för 10-gbase -LX4 Ethernet "(Författare: Shen-Iuan Liu et al.)
Tillbaka till toppen
CDRCDR

Post 14 december 2004 21:24

Jag rekommenderar Potbaker s PFD för dig att använda, där det dubbla edged DFFs används för att konstruera fasdetektering, sedan två fas detecor (I / Q) konstruera en PFD.It behöver inte referens klocka
Tillbaka till toppen
Andy1

Post December 15, 2004 5:46

Jag tycker fortfarande begreppet "klockan återhämtning" lite missvisande eftersom, åtminstone i de flesta genomförandet finns alway en lokal klocka så finns det ingen anledning "att återvinna klockan" från någonstans.

Vad som vanligen händer är att den redan befintliga lokala klocka behöver anpassa sin fas till imcomming data. Denna lokala klockan är oftast kommer från en lokal oscillator.

Termen "klocka anpassning" är mer beskrivande.
Tillbaka till toppen
aicer

Post 18 december 2004 12:21

ja, precis som Andy1 saying.There är oftast en hänvisning klocka i många CDR design.reference klocka kan förbättra förvärv tid och design krets mycket easier.In min avhandling, design jag en CDR med referenceless klocka. Jag träffade många frågor som inte skulle existera i CDR med hänvisning clock.So ... u kanske borde byta topologi om du eller någon tillstånd.
Tillbaka till toppen
Arabisk version Bulgarisk version Katalanska version Tjeckisk version Dansk version Tysk version Grekisk version Engelsk version Spansk version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italiensk version Hebreiska versionen Japanska version Koreanska version Litauisk version Lettisk version Nederländska version Norsk version Polsk version Portugisisk version Rumänsk version Russian version Slovakisk version Slovenska version Serbiska version Svenska version Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Klocka och dataåterställning krets
Sida 1 av 1

subj

text

Alla tider är GMT 1 timme
Liknande ämnen:
CLOCK och dataåterställning? (9)
Klocka och Data Recovery (7)
klocka och dataåterställning (2)
Om klockan och dataåterställning hastighet (4)
Fråga om Clock and Data Recovery, tack. (3)
Klocka och dataåterställning för seriell Link (4)
Hur man implimente en CDR (klocka och dataåterställning) kretsar. (8)
klockan Data Recovery ....? (5)
Clock Data Recovery (3)
Clock Data Recovery (1)

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS