| Författare | Meddelande |
|---|
tjalps
Anställd: 28 maj 2001 Inlägg: 262 Hjälpt: 2
| 23 januari 2005 21:17 ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | Taggar: börja zigbee zigbee hur zigbee design zigbee starta hur zigbee börjar med zigbee hur man startar zigbee |
|
| Hej!
Jag börjar med ZigBee design, eftersom jag tror att det verkligen har stora potetntial grund av pris och användbarhet.
Har någon försökt Microchip demo och hur det fungerar? Hur är det med skorsten?
Kan du sugest med vad som är bäst att börja?
Kan vi verkligen uppnå 25 m avstånd och mer?
Snälla, skriv något som du tror är bra för nya människor om detta ämne!
hälsningar! |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
svicent
Anställd: 11 juli 2001 Inlägg: 411 Hjälpt: 23
| 23 januari 2005 21:55 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: zigbee handledning |
|
| Issue 175 (februari 2005) av Circuit Cellar tidningen innehåller del 1 av en handledning om ZigBee. Handledningen innehåller två delar.
Hälsningar |
|
 |
DonJ
Anställd: 27 december 2004 Inlägg: 127 Hjälpt: 2
| 24 januari 2005 0:20 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | Taggar: börja zigbee zigbee hur zigbee design ember zigbee zigbee börja zigbee forum zigbee ember skorsten |
|
| | tjalps skrev: | Hej!
Jag börjar med ZigBee design, eftersom jag tror att det verkligen har stora potetntial grund av pris och användbarhet.
Har någon försökt Microchip demo och hur det fungerar? Hur är det med skorsten?
Kan du sugest med vad som är bäst att börja?
Kan vi verkligen uppnå 25 m avstånd och mer?
Snälla, skriv något som du tror är bra för nya människor om detta ämne!
hälsningar! |
Hej
1) Prova att söka efter Zigbee på detta forum och du kommer att hitta info om Zigbee 2) Gå till www.zigbee.org för inledande info 3) Det finns några bra IEEE tidningar om ämnet
Räckvidd: 25 m skall inte vara ett problem. Freescale har uppnått länk över 300m! Zigbee kit: EMBER, Microchip, Chipcon och Freescale erbjuda Zigbee kit. Den EMBER skorsten är ganska snyggt. Jag vet inte om de andra. Prova själv.
Lycka till |
|
 |
tjalps
| 24 januari 2005 12:14 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember stack ember skorsten |
|
| Hej!
Vad menar du med att EMBER skorsten är snygg?
Hälsningar! |
|
 |
DonJ
| 24 januari 2005 13:34 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember stack ember skorsten |
|
Vad menar du med att EMBER skorsten är snygg?
Hälsningar! |
"Det verkar fungera bra". |
|
 |
tjalps
| 24 januari 2005 14:15 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember ic |
|
| Hej!
Visste du köpa kompletta utveckling från ember eller du började arbeta enbart med EMBER IC: s?
Hälsningar! |
|
 |
DonJ
| 24 januari 2005 19:17 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember ic |
|
Visste du köpa kompletta utveckling från ember eller du började arbeta enbart med EMBER IC: s?
Hälsningar! |
Hej
Vårt team har nyligen börjat på denna blandning av externa kit och vår egen teknik.
ATB |
|
 |
milojames
Anställd: 08 mars 2002 Inlägg: 36 Hjälpt: 1
| 24 januari 2005 22:07 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | |
|
| Ta en titt på http://www.freescale.com/webapp/sps/site/prod_summary.jsp?code=13192DSK&parentCode=ZRP-1&nodeId=02XPgQhCQ6m6cy7103 . Jag har spelat runt med Freescale Development Kit och det fungerar ganska bra. Du kan få 25 miljoner, men man måste bygga upp din egen antenner. De på eval styrelse är inte särskilt bra. |
|
 |
DonJ
| 25 januari 2005 0:46 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | |
|
| | milojames skrev: | Ta en titt på h ** p: / / www.freescale.com/webapp/sps/site/prod_summary.jsp?code=13192DSK&parentCode=ZRP-1&nodeId=02XPgQhCQ6m6cy7103 . Jag har spelat runt med Freescale Development Kit och det fungerar ganska bra. Du kan få 25 miljoner, men man måste bygga upp din egen antenner. De på eval styrelse är inte särskilt bra. |
Stämmer det att du behöver två antenner? Det ser ut som det från broschyr. Tack. |
|
 |
tjalps
| 25 januari 2005 9:02 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember ic |
|
| Vilka är bättre EMBER eller Freescale?
Hälsningar! |
|
 |
DonJ
| 25 januari 2005 10:09 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember ic |
|
| | tjalps skrev: | Vilka är bättre EMBER eller Freescale?
Hälsningar! |
Svårt att säga. Du måste arbeta både med att berätta. Det har jag inte.
ATB |
|
 |
milojames
Anställd: 08 mars 2002 Inlägg: 36 Hjälpt: 1
| 28 januari 2005 1:17 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | |
|
| Ja, Freescale delar har en separat tx och rx antenn. Jag använde en TX / RX byta till endast använda en antenn, men jag antar att du kan också designa en passiv kombinera circut eftersom enheten aldrig sänder eller tar emot på samma gång.
den chipcon CC2420 är en mycket trevligare del och har TX / RX byta inbyggd, liksom hårdvarubaserade kryptering, men är dyrare, så jag måste använda Freescale del. |
|
 |
DonJ
| 28 januari 2005 10:19 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | |
|
| | milojames skrev: | Ja, Freescale delar har en separat tx och rx antenn. Jag använde en TX / RX byta till endast använda en antenn, men jag antar att du kan också designa en passiv kombinera circut eftersom enheten aldrig sänder eller tar emot på samma gång.
den chipcon CC2420 är en mycket trevligare del och har TX / RX byta inbyggd, liksom hårdvarubaserade kryptering, men är dyrare, så jag måste använda Freescale del. |
Den kommande delar även från newcommers verkar vara bättre. Svårt att säga vilka som är bäst.
|
|
 |
mitesh
Anställd: 13 maj 2002 Inlägg: 289 Hjälpt: 6
| 29 januari 2005 11:31 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: zigbee information |
|
| Hej Har någon av de myndigheter som har full information om ZigBee. Har någon kropp har extra Freescale nämnd.
Vänligen stödja mig, jag vill ha en. |
|
 |
DonJ
| 29 januari 2005 15:00 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: zigbee detaljer detaljer zigbee ic ic zigbee |
|
| | mitesh skrev: | Hej Har någon av de myndigheter som har full information om ZigBee. Har någon kropp har extra Freescale nämnd.
Vänligen stödja mig, jag vill ha en. |
Jag tycker att det är inte gratis.
|
|
 |
tjalps
| 29 januari 2005 17:30 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember ic ember eller chipcon |
|
| Hej!
Yest det är sant. Från början Freescale hade begränsat antal utveckling kit och nu är han stoped åtgärden och om jag har rätt kan du beställa utveckling kit för ca 99 USD vilket är mycket billigare än EMBER och ChipCon.
hälsningar! |
|
 |
ivoblog
Anställd: 13 februari 2005 Inlägg: 1
| 13 februari 2005 12:36 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: ember zigbee zigbee ember koden c zigbee mikrochip zigbee maskans ruttläggning ember ic zigbee mikrochip kod mikrochip zigbee maska |
|
| Microchip har ett fint kit med två mikrocontroller nämnder och två ieee802.15.4 kan RF-moduler för 199 USD. Byggsatsen är begränsad genom att det används före spec zigbee programvara utan maskans routing funktionalitet. Källkoden finns dock (men inte C-kompilator).
Mer här: http://blogger.xs4all.nl/ivonoorh/articles/25600.aspx och bilder: http://blogger.xs4all.nl/ivonoorh/gallery/6381.aspx
RF-moduler använder ChipCon CC2420 marker. EMBER nytt etiketter dessa marker som EM2420.
Chipcon säljer CC2420EM, Bilder här: http://blogger.xs4all.nl/ivonoorh/gallery/4045.aspx. Detta är en CC2420 RF modul. |
|
 |
omara007
Anställd: 06 januari 2003 Inlägg: 1267 Hjälpt: 38 Ort: Dubai
| 03 maj 2005 5:42 Re: ZIGBEE-Hur man kommer igång | | | taggar: zigbee hur man hur man zigbee c zigbee kod |
|
| | Jag hörde att Freescale är distribuerar sina ZIgBee MAC kod gratis men under vissa conditionds eller nåt sånt .. är det sant? .. Om ja, hur kan jag få ha den här koden tanke på att jag kommer att använda den i min mästare? |
|
 |