elektronik forum

Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

amplitudmodulering

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Elektronisk elementära frågorna -> amplitudmodulering
Författare Message
E = MC2

Post 26 Januari 2005 16:30

amplitudmodulering

Jag har en fråga om amplitudmodulering. på en AM-sändare signalen och bärfrekvensen multipliceras med en mixer vars produktion matas in i slutfasen förstärkare som sedan matas till en antenn. rätt????

frekvensen av transportören är ungefär tio gånger frekvensen för signalen (jag läste det någonstans). men när båda signalerna multipliceras de resulterande amplitudmodulerad signal har frekvensen av transportören och formen liknar den signal som skall överföras.

Jag förstår den del som produktionen av mixern liknar signalen. vad jag dont förstå är varför frekvensen av de modulerade signal som är signalen för transportören. doesnt multiplikation göra något för att frekvensen???

och min andra fråga är att hur två analoga signaler multipliceras?

faktiskt jag har en kommunikation kurs den här terminen och jag vill veta allt om meddelanden från A till Ö. så någon bok rekommendationer skulle bli mycket uppskattat
Tillbaka till toppen
usernam

Hjälpte: 129

Post 26 Januari 2005 16:57

Re: amplitudmodulering

E = MC2 skrev:
Jag har en fråga om amplitudmodulering. på en AM-sändare signalen och bärfrekvensen multipliceras med en mixer vars produktion matas in i slutfasen förstärkare som sedan matas till en antenn. rätt????

frekvensen av transportören är ungefär tio gånger frekvensen för signalen (jag läste det någonstans). men när båda signalerna multipliceras de resulterande amplitudmodulerad signal har frekvensen av transportören och formen liknar den signal som skall överföras.

Jag förstår den del som produktionen av mixern liknar signalen. vad jag dont förstå är varför frekvensen av de modulerade signal som är signalen för transportören. doesnt multiplikation göra något för att frekvensen???

faktiskt jag har en kommunikation kurs den här terminen och jag vill veta allt om meddelanden från A till Ö. så någon bok rekommendationer skulle bli mycket uppskattat

AM Ekvationen är något som A [1 km (t)] cos (ωt)
där m (t) är signalen. Så du kan nu se på detta som en cosinus våg med en tidsvarierande amplitde av A [1 km (t)]. Antag att m (t) var också en SINUSKURVA om du skulle föröka ut och expandera den modulerade signal uttrycket det skulle vara 3 olika frekvenskomponenter. Så att säga att frekvensen av den modulerade signalen är lika med signalen från transportören faktiskt inte sant.
Som en bra bok Communication Systems Simon Haykin skulle vara ett bra alternativ.
Tillbaka till toppen
van_gift

Hjälpte: 1

Post 26 Januari 2005 17:29

amplitudmodulering

Normalt bärfrekvens är mycket större än bandbredden hos den modulerade signalen.
Tillbaka till toppen
Borber

Hjälpte: 117

Post 26 Januari 2005 17:46

Frekvensen av modulerade transportören är lika med bärfrekvens! Produkten av modulering är två sidbandsläge frekvenser om modulering signalen är ren synd (ωm), ω-ωm och ω ωm förutom ω.
Tillbaka till toppen
Andre3000

Hjälpte: 2

Post 27 januari 2005 0:01

amplitudmodulering

I AM moduleringen är transportörens amplitud och inte för ofta.

Du kan läsa för mer info i Haykin bok
Tillbaka till toppen
IanP

Hjälpte: 1542

Post 27 januari 2005 3:50

Några ytterligare explenations med exempel hittar du här:
http://www.seas.upenn.edu/ ~ ee111/modulation/Modulation.html
Tillbaka till toppen
nand_gates

Hjälpte: 120

Post 27 januari 2005 7:52

Hur är två analoga signaler multipliceras?
Svar: Att använda en förstärkare gain control.

Förstärkare multiplicerar insignalen med en konstant "A" kallas vinst i
förstärkare. Om du gör detta konstant varierar beroende på annan input signalen
Vad du får är en vinst kontrollerad förstärkare eller amplitud modulator. I detta fall
utdata ges av K * vin1 * VIN2;

I en transistor förstärkare du kan variera vinna genom att byta transistor polarisering.
Detta beror på att Transconductance av transistorn beror på polarisering.
Tillbaka till toppen
E = MC2

Post 27 januari 2005 18:25

faktiskt Andre3000 jag beslutat att inte ta en titt på Haykin bok genom att titta på recensioner för den här boken på amazon.com

Jag vet att jag borde inte tro på recensioner på platser bokhandeln och att denna bok är ganska lik "THE" branschstandard. men jag vet inte varför jag har icke läst denna bok. IM söker Lathi bok. men jag har icke funnit den någonstans än.

och nand_gates jag läste det i en bok men acutally någon berättade för mig att i den analoga världen multiplikation är verkligen svårt att göra. Han berättade att du först måste ta logaritmen av de två signalerna av log förstärkare och sedan lägga till dem genom att lägga till en förstärkare och sedan ta antilog av resultatet från en antilog amp. så jag ville bara bekräfta. Thanx a lot everyone
Tillbaka till toppen
Mina Ayman

Post 27 januari 2005 18:29

amplitudmodulering

Detta är en utmärkt bok som kommer att vara till stor hjälp för dig i din kommunikation studie
http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=84979&highlight=communications handbook
Tillbaka till toppen
Bukitoo

Hjälpte: 2

Post April 28, 2005 4:44

Variabeln få förstärkare (för att generera multiplikation) är ett sätt. Ett annat sätt (pratar om en slumpmässig signal xa cosinus bärare) är att mata dig signal till en switch (byte vid bärfrekvensen) och sedan filtrera resultatet med ett bandpassfilter av bandbredden i det slumpmässiga signal.

Ett annat sätt är att köpa en liten IC som gör en (t) xb (t) direkt.
Tillbaka till toppen
cedance

Hjälpte: 28

Post 02 kan 2005 7:59

väl, reg. referenser eller material u bad om, bortsett från böcker och papper u komma härifrån, skulle jag vilja u gå thro A * ilent webbplats. de utfärdar en fri student romutgåva CD och en 6 cd innehållande olika tutorials. Jag slår vad om ingen kan matcha dem för en nybörjare kurs.

surfa på webbplatsen fullständigt att utforska gratis CD anbud som är utan tvekan det bästa.

/ http://www.educatorscorner.com/index.cgi

/ cedance
Tillbaka till toppen
shafee001

Hjälpte: 12
Plats: Egypten

Post 02 kan 2005 8:20

Hej alla;
1. Frekvensen av transportören måste inte vara 10 när bas band signal, hur ofta som helst mer än 2 * bas band signalfrekvensen är bra engough
2. frekvens modulerad signal är centrerad på bärfrekvens, och ge bieffekter band (det basnd bredd) är lika med att grunda bandet frekvens till höger och till vänster, till undersnad anse att
W är bärfrekvens
w är base band frekvens
cos (wt) * cos (Wt) = cos (W w) t cos (WW) t,
så gav signalen cos centrerad på W och har två sidor slingor till höger w, och till vänster-w, så bandbredd är w men centrerad på W.

3. produsing AM är enkelt att använda och swich transistor, är bärare ansluten till basen, och bas band signal är ansluten till det emmiter

baseband signel
|
|
/
\
/
|_________||______ Output modulerad signal
transportör ------/ \ / \ / \ /-----| <| |
|
|
_
\ / GND
Tillbaka till toppen
kokabanga

Hjälpte: 4

Post 02 kan 2005 9:42

E = MC2 skrev:

Det finns kommersiella multiplikator kretsar såsom Ne602 som kanske används för att utföra multiplikation i tidsdomänen!

Very Happy
Tillbaka till toppen
shmoib

Post 02 kan 2005 16:07

k, är först amplitue modulering göra med en mixer, som är en icke-linjär axel så skapar (......, fc fm, FC-FM, FC-2fm, 2fc 2 fm ,.... .....) så vi använder efter ett filter för att kringgå krävs endast signaler (alltid: fc fm, FC-FM). De sista åtgärden inte multiplikation det är bara Frequency Shift för signalfrekvensen.

mixern kan ske genom en icke linjär axel som transistor
Tillbaka till toppen
Hermin

Hjälpte: 9

Post 13 maj 2005 3:02

amplitudmodulering

Försök först att leta efter ämnen som använder en sökmotor om att leta efter e-böcker på detta forum,

när bärfrekvensen om multiplicerat med modulerande signal (basedband signal) transportören kommer att behålla sin egen frekvens, utan kommer att generera två sidebands. Försök att multiplicera två sine funktioner, t.ex. sin (w * fc * t) x sin (w * FM * t), och du kommer fram till ett svar som sin (w * fc * t) cos (w * t (fc - FM)) - cos (w * t (fc fm) ... im inte säker med denna ekvation, men du kan kolla in böcker och e-böcker och du får en större förståelse AM begrepp
goodluck med dina studier
Tillbaka till toppen
emadi

Hjälpte: 4

Post 28 maj 2005 13:04

Dessa två områden kommer att hjälpa dig om att betänka dessa frågor.

http://www.st-andrews.ac.uk/ ~ www_pa/Scots_Guide/RadCom/part9/page1.html

http://www.media.mit.edu/physics/pedagogy/fab/fab_2002/help_pages/networking_resources/more% 20networking/robotics.eecs.berkeley.edu/_sastry/ee20/modulation/node3.html
Tillbaka till toppen
comsians

Post 10 juni 2005 9:30

Answer1
grundläggande definitioner av AM är att "variera amplituden för transportören enligt instantanious värdet av den modulerande signalens amplitud.
ändringen görs endast i transportören, därför är frekvensen av AM-modulerade vågen som av transportören och den amplitud (variation) är att den modulerande signalen.

Answer2
två analoga signaler multipliceras genom att multiplicera vart och ett av deras respektive instantanious värden.
varje gång domän enhet (tid) får en multiplicerat svar av värdet av de två vågorna.
Tillbaka till toppen
Google
AdSense
Google Adsense

Post 10 juni 2005 9:30

Annonser

Tillbaka till toppen
suvendu

Hjälpte: 25

Post Juni 11, 2005 8:53

I alla modulering teknik vi variera en av parametern (amplitud, fas, frekvens) av transportör signal.In AM vi variera amplituden för transportören inte frekvens.
Tillbaka till toppen
Awan

Post 13 juni 2005 11:52

gå igenom "modern analog och digital kommunikation" av Lathi cpater 4
Tillbaka till toppen
elcielo

Hjälpte: 6

Post Juni 11, 2006 1:14

IanP skrev:
Några ytterligare explenations med exempel hittar du här:
h ** p: / / www.seas.upenn.edu/ ~ ee111/modulation/Modulation.html

osammanhängande länk.
Tillbaka till toppen
Arabisk version Bulgarisk version Katalanska version Tjeckisk version Dansk version Tysk version Grekisk version Engelsk version Spansk version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italiensk version Hebreiska versionen Japanska version Koreanska version Litauisk version Lettisk version Nederländska version Norsk version Polsk version Portugisisk version Rumänsk version Russian version Slovakisk version Slovenska version Serbiska version Svenska version Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Elektronisk elementära frågorna -> amplitudmodulering
Sida 1 av 1

subj

text

Alla tider är GMT 1 timme
Liknande ämnen:
Amplitudmodulering ..? (22)
Amplitude Modulation (1)
Quadrature Amplitude Modulation (QAM) (1)
Hjälp på Amplitudmodulering (balanserad modulator) (1)
Var man kan hitta "Modern Quadrature Amplitude Modulation & Q (1)
Frequensy shift modulering och fas modulering! (5)
BPSK modulering och BFSK modulering som en IC (1)
amplitud (1)
amplitud (2)
VCO amplitud (5)

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS