| Författare | Message |
|---|
E = MC2
| 26 Januari 2005 16:30 amplitudmodulering | | |
|
| Jag har en fråga om amplitudmodulering. på en AM-sändare signalen och bärfrekvensen multipliceras med en mixer vars produktion matas in i slutfasen förstärkare som sedan matas till en antenn. rätt????
frekvensen av transportören är ungefär tio gånger frekvensen för signalen (jag läste det någonstans). men när båda signalerna multipliceras de resulterande amplitudmodulerad signal har frekvensen av transportören och formen liknar den signal som skall överföras.
Jag förstår den del som produktionen av mixern liknar signalen. vad jag dont förstå är varför frekvensen av de modulerade signal som är signalen för transportören. doesnt multiplikation göra något för att frekvensen???
och min andra fråga är att hur två analoga signaler multipliceras?
faktiskt jag har en kommunikation kurs den här terminen och jag vill veta allt om meddelanden från A till Ö. så någon bok rekommendationer skulle bli mycket uppskattat |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
usernam
| 26 Januari 2005 16:57 Re: amplitudmodulering | | |
|
| | E = MC2 skrev: | Jag har en fråga om amplitudmodulering. på en AM-sändare signalen och bärfrekvensen multipliceras med en mixer vars produktion matas in i slutfasen förstärkare som sedan matas till en antenn. rätt????
frekvensen av transportören är ungefär tio gånger frekvensen för signalen (jag läste det någonstans). men när båda signalerna multipliceras de resulterande amplitudmodulerad signal har frekvensen av transportören och formen liknar den signal som skall överföras.
Jag förstår den del som produktionen av mixern liknar signalen. vad jag dont förstå är varför frekvensen av de modulerade signal som är signalen för transportören. doesnt multiplikation göra något för att frekvensen???
faktiskt jag har en kommunikation kurs den här terminen och jag vill veta allt om meddelanden från A till Ö. så någon bok rekommendationer skulle bli mycket uppskattat |
AM Ekvationen är något som A [1 km (t)] cos (ωt) där m (t) är signalen. Så du kan nu se på detta som en cosinus våg med en tidsvarierande amplitde av A [1 km (t)]. Antag att m (t) var också en SINUSKURVA om du skulle föröka ut och expandera den modulerade signal uttrycket det skulle vara 3 olika frekvenskomponenter. Så att säga att frekvensen av den modulerade signalen är lika med signalen från transportören faktiskt inte sant. Som en bra bok Communication Systems Simon Haykin skulle vara ett bra alternativ. |
|
 |
van_gift
| 26 Januari 2005 17:29 amplitudmodulering | | |
|
| | Normalt bärfrekvens är mycket större än bandbredden hos den modulerade signalen. |
|
 |
Borber
Joined: 01 jan 1970 Inlägg: 1561 Hjälpte: 117 Ort: Slovenien
| 26 Januari 2005 17:46 Re: amplitudmodulering | | |
|
| | Frekvensen av modulerade transportören är lika med bärfrekvens! Produkten av modulering är två sidbandsläge frekvenser om modulering signalen är ren synd (ωm), ω-ωm och ω ωm förutom ω. |
|
 |
Andre3000
| 27 januari 2005 0:01 amplitudmodulering | | |
|
| I AM moduleringen är transportörens amplitud och inte för ofta.
Du kan läsa för mer info i Haykin bok |
|
 |
IanP
Joined: 05 Oct 2004 Inlägg: 6490 Hjälpte: 1542 Ort: West Coast
| 27 januari 2005 3:50 Re: amplitudmodulering | | |
|
| Några ytterligare explenations med exempel hittar du här: http://www.seas.upenn.edu/ ~ ee111/modulation/Modulation.html |
|
 |
nand_gates
| 27 januari 2005 7:52 Re: amplitudmodulering | | |
|
| Hur är två analoga signaler multipliceras? Svar: Att använda en förstärkare gain control.
Förstärkare multiplicerar insignalen med en konstant "A" kallas vinst i förstärkare. Om du gör detta konstant varierar beroende på annan input signalen Vad du får är en vinst kontrollerad förstärkare eller amplitud modulator. I detta fall utdata ges av K * vin1 * VIN2;
I en transistor förstärkare du kan variera vinna genom att byta transistor polarisering. Detta beror på att Transconductance av transistorn beror på polarisering. |
|
 |
E = MC2
| 27 januari 2005 18:25 Re: amplitudmodulering | | |
|
| faktiskt Andre3000 jag beslutat att inte ta en titt på Haykin bok genom att titta på recensioner för den här boken på amazon.com
Jag vet att jag borde inte tro på recensioner på platser bokhandeln och att denna bok är ganska lik "THE" branschstandard. men jag vet inte varför jag har icke läst denna bok. IM söker Lathi bok. men jag har icke funnit den någonstans än.
och nand_gates jag läste det i en bok men acutally någon berättade för mig att i den analoga världen multiplikation är verkligen svårt att göra. Han berättade att du först måste ta logaritmen av de två signalerna av log förstärkare och sedan lägga till dem genom att lägga till en förstärkare och sedan ta antilog av resultatet från en antilog amp. så jag ville bara bekräfta. Thanx a lot everyone |
|
 |
Mina Ayman
| 27 januari 2005 18:29 amplitudmodulering | | |
|
| Detta är en utmärkt bok som kommer att vara till stor hjälp för dig i din kommunikation studie http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=84979&highlight=communications handbook |
|
 |
Bukitoo
Blev medlem: 12 Oktober 2003 Inlägg: 140 Hjälpte: 2 Ort: Argentina
| April 28, 2005 4:44 Re: amplitudmodulering | | |
|
| Variabeln få förstärkare (för att generera multiplikation) är ett sätt. Ett annat sätt (pratar om en slumpmässig signal xa cosinus bärare) är att mata dig signal till en switch (byte vid bärfrekvensen) och sedan filtrera resultatet med ett bandpassfilter av bandbredden i det slumpmässiga signal.
Ett annat sätt är att köpa en liten IC som gör en (t) xb (t) direkt. |
|
 |
cedance
Blev medlem: 24 oktober 2003 Inlägg: 704 Hjälpte: 28 Ort: Germany
| 02 kan 2005 7:59 Re: amplitudmodulering | | |
|
| väl, reg. referenser eller material u bad om, bortsett från böcker och papper u komma härifrån, skulle jag vilja u gå thro A * ilent webbplats. de utfärdar en fri student romutgåva CD och en 6 cd innehållande olika tutorials. Jag slår vad om ingen kan matcha dem för en nybörjare kurs.
surfa på webbplatsen fullständigt att utforska gratis CD anbud som är utan tvekan det bästa.
/ http://www.educatorscorner.com/index.cgi
/ cedance |
|
 |
shafee001
| 02 kan 2005 8:20 Re: amplitudmodulering | | |
|
| Hej alla; 1. Frekvensen av transportören måste inte vara 10 när bas band signal, hur ofta som helst mer än 2 * bas band signalfrekvensen är bra engough 2. frekvens modulerad signal är centrerad på bärfrekvens, och ge bieffekter band (det basnd bredd) är lika med att grunda bandet frekvens till höger och till vänster, till undersnad anse att W är bärfrekvens w är base band frekvens cos (wt) * cos (Wt) = cos (W w) t cos (WW) t, så gav signalen cos centrerad på W och har två sidor slingor till höger w, och till vänster-w, så bandbredd är w men centrerad på W.
3. produsing AM är enkelt att använda och swich transistor, är bärare ansluten till basen, och bas band signal är ansluten till det emmiter
baseband signel | | / \ / |_________||______ Output modulerad signal transportör ------/ \ / \ / \ /-----| <| | | | _ \ / GND |
|
 |
kokabanga
| 02 kan 2005 9:42 Re: amplitudmodulering | | |
|
| | E = MC2 skrev: | Jag har en fråga om amplitudmodulering. på en AM-sändare signalen och bärfrekvensen multipliceras med en mixer vars produktion matas in i slutfasen förstärkare som sedan matas till en antenn. rätt????
Det finns kommersiella multiplikator kretsar såsom Ne602 som kanske används för att utföra multiplikation i tidsdomänen!
|
|
 |
shmoib
| 02 kan 2005 16:07 Re: amplitudmodulering | | |
|
| k, är först amplitue modulering göra med en mixer, som är en icke-linjär axel så skapar (......, fc fm, FC-FM, FC-2fm, 2fc 2 fm ,.... .....) så vi använder efter ett filter för att kringgå krävs endast signaler (alltid: fc fm, FC-FM). De sista åtgärden inte multiplikation det är bara Frequency Shift för signalfrekvensen.
mixern kan ske genom en icke linjär axel som transistor |
|
 |
Hermin
| 13 maj 2005 3:02 amplitudmodulering | | |
|
| Försök först att leta efter ämnen som använder en sökmotor om att leta efter e-böcker på detta forum,
när bärfrekvensen om multiplicerat med modulerande signal (basedband signal) transportören kommer att behålla sin egen frekvens, utan kommer att generera två sidebands. Försök att multiplicera två sine funktioner, t.ex. sin (w * fc * t) x sin (w * FM * t), och du kommer fram till ett svar som sin (w * fc * t) cos (w * t (fc - FM)) - cos (w * t (fc fm) ... im inte säker med denna ekvation, men du kan kolla in böcker och e-böcker och du får en större förståelse AM begrepp goodluck med dina studier |
|
 |
emadi
| 28 maj 2005 13:04 Re: amplitudmodulering | | |
|
| Dessa två områden kommer att hjälpa dig om att betänka dessa frågor.
http://www.st-andrews.ac.uk/ ~ www_pa/Scots_Guide/RadCom/part9/page1.html
http://www.media.mit.edu/physics/pedagogy/fab/fab_2002/help_pages/networking_resources/more% 20networking/robotics.eecs.berkeley.edu/_sastry/ee20/modulation/node3.html |
|
 |
comsians
| 10 juni 2005 9:30 Re: amplitudmodulering | | |
|
| Answer1 grundläggande definitioner av AM är att "variera amplituden för transportören enligt instantanious värdet av den modulerande signalens amplitud. ändringen görs endast i transportören, därför är frekvensen av AM-modulerade vågen som av transportören och den amplitud (variation) är att den modulerande signalen.
Answer2 två analoga signaler multipliceras genom att multiplicera vart och ett av deras respektive instantanious värden. varje gång domän enhet (tid) får en multiplicerat svar av värdet av de två vågorna. |
|
 |
Google AdSense

| 10 juni 2005 9:30 Annonser | | |
|
|
|
|
 |
suvendu
| Juni 11, 2005 8:53 Re: amplitudmodulering | | |
|
| | I alla modulering teknik vi variera en av parametern (amplitud, fas, frekvens) av transportör signal.In AM vi variera amplituden för transportören inte frekvens. |
|
 |
Awan
| 13 juni 2005 11:52 Re: amplitudmodulering | | |
|
| | gå igenom "modern analog och digital kommunikation" av Lathi cpater 4 |
|
 |
elcielo
| Juni 11, 2006 1:14 Re: amplitudmodulering | | |
|
| | IanP skrev: | Några ytterligare explenations med exempel hittar du här: h ** p: / / www.seas.upenn.edu/ ~ ee111/modulation/Modulation.html |
osammanhängande länk. |
|
 |