| Författare | Meddelande |
|---|
Int art
Anställd: 15 december 2001 Inlägg: 74 Hjälpt: 2
| 11 sep 2006 4:44 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pcb gtp usb gtp usb PCB |
|
| | ful babu skrev: | någon har PCB-layout för gtp usb (ej gtp-USP , gtp USB-232)
|
inte testat örn filer
|
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
starstriker
Anställd: 12 sep 2006 Inlägg: 3
| 13 sep 2006 7:38 Re: GTP USB schema? | | | taggar: gtp lite gtplite |
|
| tack
Läggas till efter 5 minuter:
du kan fina alla här (gtplite.zip)
|
|
 |
mcelab
Anställd: 06 august 2006 Inlägg: 23 Hjälpt: 1
| 22 Sep 2006 19:56 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pcb gtp usb gtp usb PCB |
|
| | Citat: | någon har PCB-layout för gtp usb (ej gtp-USP , gtp USB-232)
|
|
|
 |
xebbmw
Anställd: 22 april 2005 Inlägg: 10
| 23 Sep 2006 22:42 Re: GTP USB schema? | | |
|
| Hej alla,
En annan länk till en USB Bild Programmerare:
h ** p: / / www.sprut.de / elektronisk / mjuk / usburn / usburn.htm
Jag har inte testa det ännu.
BR |
|
 |
mizk_electro
Anställd: 20 februari 2006 Inlägg: 7
| 09 oktober 2006 5:33 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pcb gtp usb gtp usb PCB |
|
| | mcelab skrev: | | Citat: | någon har PCB-layout för gtp usb (ej gtp-USP , gtp USB-232)
|
|
hi mcelab,
vilket program bör användas för att se filen? Kan du dela med programmet också?
thks dude. |
|
 |
ful babu
Anställd: 11 november 2004 Inlägg: 167 Hjälpt: 11 Ort: Singapore
| 14 oktober 2006 21:10 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pcb gtp usb lite gtp lite gtp usb hex hex gtp usb gtp usb PCB gtp usb lite hex |
|
| väl im verkligen dissapointed på denna punkt, Wen del ett är gav gtp usb lite med sch n pcb finns ingen hex och Wen finns hex n sch PCB layout är missin, gör någon har den fullständiga gtp usb light (SCH PCB hex)?
thx |
|
 |
wizpic
Anställd: 24 maj 2004 Inlägg: 362 Hjälpt: 25
| 14 oktober 2006 22:21 Re: GTP USB schema? | | | taggar: gtp usb plus usb gtp schemat usb-schemat gtp usb-schemat gtp usb plus PCB gtp usb plus PCB schematiska PCB gtp usb lite |
|
| | Citat: | väl im verkligen dissapointed nuläget Wen del ett är gav gtp usb lite med sch n pcb finns ingen hex och Wen finns hex n sch PCB layout är missin, gör någon har den fullständiga gtp usb light (SCH PCB hex)?
|
Tja om du har fått HEX-fil och schematiska varför inte designa dina egna trots allt är det en enkel krets
Jag har aldrig försökt att ladda ner filer besause jag redan äger en GTP USB PLUS som är det bästa programmerare jag någonsin byggts och försökte
Var försiktig med vad du säger eftersom beggers inte kan choosers 
Welll det är min 2 pennies värt
wizpic |
|
 |
wakaka
Anställd: 07 december 2005 Inlägg: 238 Hjälpt: 4
| 16 oktober 2006 6:05 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pcb gtp usb lite gtp lite gtp usb hex hex gtp usb gtp usb PCB gtp usb lite hex |
|
| | ful babu skrev: | väl im verkligen dissapointed på denna punkt, Wen del ett är gav gtp usb lite med sch n pcb finns ingen hex och Wen finns hex n sch PCB layout är missin, gör någon har den fullständiga gtp usb light (SCH PCB hex)?
thx |
h ** p: / / ali3nworld.blogspot.com / Detta är precis vad u behöver! |
|
 |
KST
Anställd: 12 december 2005 Inlägg: 130 Hjälpt: 8
| 23 oktober 2006 3:24 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pcb gtp usb lite gtp lite gtp usb hex hex gtp usb gtp usb PCB gtp usb lite hex |
|
| | wakaka skrev: | | ful babu skrev: | väl im verkligen dissapointed på denna punkt, Wen del ett är gav gtp usb lite med sch n pcb finns ingen hex och Wen finns hex n sch PCB layout är missin, gör någon har den fullständiga gtp usb light (SCH PCB hex)?
thx |
h ** p: / / ali3nworld.blogspot.com / Detta är precis vad u behöver! |
Detta är bra länk! |
|
 |
wakaka
| 31 oktober 2006 18:05 GTP USB schema? | | |
|
| h ** p: / / ali3nworld.blogspot.com / Jag har byggt denna programmerare, det fungerar, men problemet Hur kan jag stänga av den efter att ha använt det?? Om jag bort föraren på hårdvara profil WinXP, jag måste installera om drivrutinen varje gång jag ansluter den, som är besvärande, anyonme???
Läggas till efter 12 minuter:
och btw, jag har testat det med 16F877A. 876a 767777
verkar som alla ok, men ett litet problem med 16F876A. Ibland är det möjligt att upptäcka, ibland inte. Så under hex fil att ladda ner, ibland kan det slut, ibland har fastnat på omkring 80%. Även om den är klar till 100%, men fel uppstår, dunno y. Även fick fel under kontroll efter nedladdning, chipet körs beroende som jag planerat. Den erfarenhet som?
Läggas till efter 1 timme 4 minuter:
Kan någon rekommendera ett disassembler som kan konvertera hex till montering??? Om hex att C skulle vara bättre, plz hjälp .......... thankx |
|
 |
Fragrance
Anställd: 26 juli 2002 Inlägg: 1376 Hjälpt: 23
| 01 november 2006 14:51 Re: GTP USB schema? | | | taggar: gtpusb lite gtp usb firmware gtp lite firmware gtpusb gtp lite firmware firmware gtp usb |
|
| hej
skulle vissa en aktie säkring inställningen till prog den 18f2550 med gtpusb lite firmware
hälsningar Fragrance |
|
 |
Thelux
Anställd: 07 juni 2005 Inlägg: 21 Hjälpt: 1
| 02 november 2006 0:15 Re: GTP USB schema? | | | taggar: icsp konfiguration winpic800 gtp usb plus gtpusb lite hämta winpic800 3.55g firmware 18f2550 usb plus winpic800 3.55g hämta gtp usb lite hex kod |
|
| [citat = "Fragrance"] hej
skulle vissa en aktie säkring inställningen till prog den 18f2550 med gtpusb lite firmware
hälsningar Fragrance [/ citat]
Hej Fragrance,
Konfiguration bitar från MPLAB:
USB Klocka Källa: Klocka src från 96MHz PLL / 2 CPU systemklockan Postscaler: [OSC1/OSC2 src / 1] [96MHz PLL src / 2] 96MHz PLL Prescaler: Dela av 3 (12 MHz input) Oscillator: HS: HS PLL, USB-HS Felsäkerhet Clock Monitor Enable: Funktionshindrade Int. Ext. Omkoppling Mode: Disabled USB Voltage Regulator: Enabled Power Up Timer: Funktionshindrade Brown Out Detect: Enabled i hårdvara, SBOREN funktionshindrade Brown Out Spänning: 2.0V Watchdog Timer: Handikappsvänligt Kontrollerad av SWDTEN bitars Watchdog Postscaler: 1:32768 CCCP2 Mux: RC1 PortB A / D Aktivera: PORTB <4:0> konfigureras som digital I / O på RESET Lågeffektläge Timer1 OSC Enable: Funktionshindrade Master Clear Enable: MCLR Aktiverad RE3 Inaktiverad Stack Overflow Återställ: Enabled Lågspänningsdirektivet Program: Enabled Utvidgad CPU Enable: Funktionshindrade Code Protect: alla funktionshindrade Data EE Läs Protect: Funktionshindrade Tabell Write Protect Boot: Funktionshindrade Config. Write Protect: Funktionshindrade Tabell Läs Protect: alla funktionshindrade Tabell Läs Protect Boot: Funktionshindrade
Värden: 22 0E 3F 1E 81 85 0F C0 0F E0 0F 40 (Från MPLAB) Värden: 0E22 1E3F 8100 0085 C00F E00F 400F (Från WinPic800)
Med WinPic800 inställningar från HEX filen är OK. Med MPLAB du behöver ändra "USB spänningsregulator" inställning "Aktiverad"
Jag vet att det beror på att första gången jag använde MPLAB och GTP inte fungerar så jag använde WinPic800 med
JDM och allt går OK.
Senare jämföra säkringar i båda programmen jag upptäckte orsaken ...
Jag föreslår att du, om du bygger Lite version, för att lägga T_Vdd växla som i Plus Version:
BC557 med:
E = VCC C = 10K motstånd till GND / T_Vdd OUT till ICSP B = 2K2 motstånd till RB2
Min version (3.55g) var hämtat från:
http://snipurl.com/ta29
(finns även i http://www.electoday.com/freeware/WinPic800_v355g.rar men inte testat)
och det har alla hårdvaru-och språk-filer (som inte finns i andra filer från andra webbplatser)
Bra jobbat ... det är en mycket användbar programmerare.
Hälsningar. |
|
 |
wakaka
| 02 november 2006 3:13 GTP USB schema? | | | taggar: winpic800 18f2550 schemat winpic 800 winpic 800 plus schematiska winpic 800 light winpic firmware winpic800 schema plus upp 800 schematiska |
|
| Hej thelux, yv behöver lägga till en annan BC557 till RB2 i light version eftersom light version inte använder RB2? Kan förklaras?
Btw, för plus versionen kan u ladda upp komplett schema (om möjligt layout) och den version av Winpic800 att använda? Den firmware för 18F2550 är samma som Lite version riten? |
|
 |
Thelux
| 02 november 2006 12:12 Re: GTP USB schema? | | | taggar: gtp usb plus usb gtp schemat gtp-USB USB-schemat gtp-usb plus gtp-usb [plus] gtp usb-schemat |
|
| Hej wakaka,
Jag föreslår att lägga Vdd switch för ansvariga som behöver VPP innan Vdd (vanligen en gång med inre OSC) för om du lämnar Vdd alltid på PIC börjar exekvera koden (om den är programmerad att använda interna OSC) och inte går i programmet läge.
Detta kan inträffa om PIC har programmerat tidigare och inte om den är tom.
Om du söker efter "VPP innan Vdd" hittar du massor av information och tips om att ändra programmerare gillar JDM.
Plus-versionen skiljer sig från gratisversionen (som inte längre stöds av ny programvara) har olika firmware (säljs endast) så du kan inte använda gamla firmware och mjukvara med detta.
Du kan hitta Plus schematiska i:
http://www.winpic800.com/descargas/REV2/GTP-USB [plus]. pdf
Lite version (reducerad version GRATIS Summer2005) använder samma firmware så fullständig version men ICSP bara (Vpp1 och Vpp2 skapades för att kan bara använda en ZIF sockel).
ICSP bara behöver inte ha 2 VPP (så du har Vpp1 bara), men jag tror det är bättre att lämna Vdd switch.
I original gratisversionen det BC547 kontrolleras av ULN2003 (pin16 till B, stift 1 till RB2).
I Lite-versionen om du inte har ULN2003 så det bästa sättet är att köra B med ett motstånd till RB2 (som i Plus).
Igår glömde jag en viktig sak:
om du har gjort Lite version (med Vpp1 only), kom ihåg att stänga av "Använd Vpp2" i WinPic800 Inställningar => Maskinvara.
Hoppas detta hjälper ... om du har andra frågor som jag är här.
Hälsningar. |
|
 |
wakaka
| 02 november 2006 13:00 Re: GTP USB schema? | | | taggar: usb gtp schemat usb-schemat gtp usb-schemat winpic800 v3.55g usb pic prog schema schema usb winpic800 3.55g |
|
| Jag har bifogat en GTP USB schema, så kan samma firmware för light-version som används för detta? Samma version av Winpic800 (v3.55g) kan användas också?? coz jag vill bygga en multi usb prog.
På bifogade version, är det sommar gratisversionen? Y behöver 2 VPP (Vpp1 och Vpp2) som både Vpps är runt 13V? På andra sidan av pdf-fil finns en jp2, wats användningen för tat? normalt använder Vpp1 eller Vpp2? THankx .......
|
|
 |
Fragrance
Anställd: 26 juli 2002 Inlägg: 1376 Hjälpt: 23
| 02 november 2006 13:45 Re: GTP USB schema? | | |
|
| hej
Jag tror att om jag inte fel plus programvara kan användas med lite version hårdvara som i maskinvaruprofil visar kontroll för light version |
|
 |
Thelux
| 02 november 2006 16:16 Re: GTP USB schema? | | | taggar: gtp usb plus usb gtp schemat usb-schemat gtp usb-schemat gtp usb plus firmware usb pic prog schema schema usb |
|
| @ Wakaka: ditt schema är GTP USB Gratis (sommaren 2005). Vpp1 och Vpp2 är för ZIF socket, ICSP kan göras med bara Vpp1. Plus-versionen skiljer sig mycket i hårdvara och så firmware kan inte vara samma som tidigare version. Det enda sättet att få Plus är att köpa före programmerad PIC från författaren.
@ Fragrance: Testad med V. 3,59: GTP Lite är noterad men endast med LPT-porten (som ni kan se i Inställningar => Maskinvara). Senaste version för USB gratisversionen (Lite eller fullständigt) var 3.55g
Hälsningar. |
|
 |
brxnet
Anställd: 27 november 2006 Inlägg: 2
| 06 december 2006 17:44 Re: GTP USB schema? | | | taggar: gtp usb plus gtp lite gtp plus usb gtp usb plus p gtp usb lite dspic usb gtp plus |
|
| | Jag skulle vilja veta är gtp usb Lite kunna programmera dspic, eller jag kommer att få gtp usb plus för det? |
|
 |
hamvui2006
Anställd: 07 december 2006 Inlägg: 3
| 07 december 2006 5:58 Re: GTP USB schema? | | |
|
| | Vem kan hjälpa mig om USB-enheten tillgång till? |
|
 |
Computerman29
Anställd: 23 juli 2006 Inlägg: 135 Hjälpt: 4 Ort: Valparaiso, IN USA
| 07 december 2006 9:23 Re: GTP USB schema? | | |
|
| Prova detta programmerare. Det är helt gratis. Webbplatsen är på tyska men lätt att följa (jag talar endast engelska).
h ** p: / / www.sprut.de/electronic/pic/projekte/brenner8/index.htm # Aufbau
Jag har byggt och testat denna programmerare. Det fungerar bra, men du måste starta programvaran innan du ansluter den programmerare i eller kommer det inte att läsa, skriva eller korrekt identifiera eventuella PIC's. Du behöver en programmerare för att programmera starthanteraren i 18F2550 (jag använde JDM). Filerna är i Eagle format. Det finns även GIF's. |
|
 |
simplicio
Anställd: 01 sep 2004 Inlägg: 19
| 30 januari 2007 15:28 Re: GTP USB schema? | | |
|
| Detta GTP USB arbetar endast whith PIC18F2550?
Jag kan inte låta andra PIC i stället?
Fernando |
|
 |
manu
Anställd: 14 mars 2004 Inlägg: 178 Hjälpt: 9 Ort: Frankrike
| 30 januari 2007 19:54 Re: GTP USB schema? | | | taggar: 18f4500 pic 18f4500 |
|
| | simplicio skrev: | | Detta GTP USB arbetar endast whith PIC18F2550? |
Ja
| simplicio skrev: | | Jag kan inte låta andra PIC i stället? |
Kanske 18f4500 som nästan kompatibel |
|
 |
Computerman29
| 31 januari 2007 9:21 Re: GTP USB schema? | | | taggar: pic 18f2445 pic 18f2445 programmerare |
|
| Du kan försöka 18F2445 - Same pic mindre minne.
Läggas till efter 4 minuter:
BTW, den programmerare jag beskrev i förra inlägget (Brenner8) har ny programvara och firmware. Alla problem jag hade har korrigerats. Ge det ett försök. |
|
 |
o-Lärn
Anställd: 09 oktober 2006 Inlägg: 8
| |
 |
Computerman29
| 09 februari 2007 5:06 Re: GTP USB schema? | | |
|
| | Rättelse: Det är 2455, inte 2445. |
|
 |
mayli
Anställd: 06 juni 2005 Inlägg: 9
| 09 februari 2007 7:40 Re: GTP USB schema? | | |
|
| Några fler nya versionen av firmware?
Tack. |
|
 |
wizpic
Anställd: 24 maj 2004 Inlägg: 362 Hjälpt: 25
| 09 februari 2007 8:14 GTP USB schema? | | | taggar: gtp usb plus gtp usb plus firmware gtp usb firmware firmware gtp usb plus gtp plus usb gtp usb plus p firmware gtp usb plus p |
|
| yeah 3.61 har just släppts, men det är alla uppdateras via internet, så ingen har firmware för GTP usb plus, det är ett mycket bra programmerare
wizpic |
|
 |
coolheart
Anställd: 10 februari 2007 Inlägg: 1
| 10 februari 2007 21:41 GTP USB schema? | | | taggar: usb gtp schemat gtp usb 4550 usb schemat gtp usb schema schema usb gtp usb hex hex gtp usb |
|
| Hej alla! Jag har bara 18f4550 och inte kan hitta andra vid denna tid (och kanske hittills). Så, kan jag använda 4550 för ovan gtp usb schematiska med samma hex fil? Jag läste i databladet och ingenting är diffenrent utom minne 
Hälsningar, |
|
 |
whitewiz172
Anställd: 11 mars 2007 Inlägg: 8
| 12 mars 2007 0:36 Re: GTP USB schema? | | | taggar: usb gtp schemat gtp usb 4550 usb schemat gtp usb schema schema usb gtp usb hex hex gtp usb |
|
| | coolheart skrev: | Hej alla! Jag har bara 18f4550 och inte kan hitta andra vid denna tid (och kanske hittills). Så, kan jag använda 4550 för ovan gtp usb schematiska med samma hex fil? Jag läste i databladet och ingenting är diffenrent utom minne 
Hälsningar, |
Jag skulle vilja veta detta. Kan någon svara? |
|
 |
dolhoemti
Anställd: 17 november 2006 Inlägg: 9
| 20 april 2007 10:57 GTP USB schema? | | |
|
| Hallå där. Jag skulle vilja veta om gtp är ICD-kompatibel. Andra frågan vad som är det bästa sättet att generera hex filen genom c. Bild newbie |
|
 |