| Författare | Message |
|---|
ljy4468
Blev medlem: 20 juli 2005 Inlägg: 199 Hjälpte: 10 Plats: Sydkorea
| 19 januari 2006 3:44 MOS switch kan vara över tiotals um ????? | | |
|
| Hej alla! Jag har fråga om vilja byta storlek. Kan byta storlek på över 70um, 100um (gate) utan att använda multiplikator eller finger? Naturligtvis finns det inga problem i simuleringen Om jag använder stora storlek switch Men jag tror att det finns problem när det gäller layout Jag hörde det talet eller finger struktur rekommenderas för gate över 20um. Vilket är sant?
tack på förhand. |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
eda_freak
| 19 januari 2006 7:08 Re: Mos switch kan vara över tiotals um ????? | | |
|
| Hej! Jag tror att genom att byta u mean bredden av MOS anordning ... ja faktiskt u kan simulera för större bredd av enhet, men du ska dela upp det i multiplar dvs fingrarna ... detta idealiskt bör också återspeglas i ditt krydda netlist genom multiplar (M värde) för enheten simulering ..... större bredd har större gate och kapacitanser spridning associerade med dem ... så det alltid smart sätt att bryta ner dem i smallerer hanterbara fingrarna .... nu detta bidrar också till att göra gott layouter särskilt när u gör digitala cell bibliotek ... som har storlek specifikationer (teknik definations). |
|
 |
venkateshr
| 19 januari 2006 8:31 Re: Mos switch kan vara över tiotals um ????? | | |
|
| Det är mycket lämpligt att använda fingrarna om u vill emulera en stor bredd mosfet.the skäl
1. Kapacitanser (diffusion) kommer att kraftigt reduceras på grund av delning av avlopp
2.gate resisntace blir heavil minskas och detta stöd freq. svar.
3. Upplägget är enkelt (när utrymmet är berörda) |
|
 |
paulux
| 20 januari 2006 10:45 Re: Mos switch kan vara över tiotals um ????? | | |
|
| | Finns det något optimalt sätt att dela upp detta flera finger? Några kriterier, övervägande från verkliga exempel? Tack för kommentarer |
|
 |
Google AdSense

| 20 januari 2006 10:45 Annonser | | |
|
|
|
|
 |
jutek
| 21 januari 2006 14:47 Re: Mos switch kan vara över tiotals um ????? | | |
|
| hej
När jag dela stor (10m) PMOS till 1000 fingrar, ingenting förändras. Kapaciteten är fortfarande samma.
ska jag dela upp det i 10 fingrar och ansluta 100 transistor parallellt för att se resultatet?
det inte heller förändras antyhing. Jag använder TSMC 0.18um
hälsningar |
|
 |
rockycheng
| 22 januari 2006 0:15 MOS switch kan vara över tiotals um ????? | | |
|
| jutek,
Du har rätt. CGS och Cgd påverkas inte, när du dela lång grinden i många fingrar, eftersom den totala transistor bredd förblir densamma. Men när fingret antal är tillräckligt stor, skall dränera och källan kapacitanser bli nästan hälften. |
|
 |