elektronik forum

Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

MOS switch kan vara över tiotals um ?????

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Mos switch kan vara över tiotals um ?????
Författare Message
ljy4468

Hjälpte: 10
Plats: Sydkorea

Post 19 januari 2006 3:44

Hej
alla!
Jag har fråga om vilja byta storlek.
Kan byta storlek på över 70um, 100um (gate) utan att använda multiplikator eller finger?
Naturligtvis finns det inga problem i simuleringen Om jag använder stora storlek switch
Men jag tror att det finns problem när det gäller layout
Jag hörde det talet eller finger struktur rekommenderas för gate över 20um.
Vilket är sant?

tack på förhand.
Tillbaka till toppen
eda_freak

Hjälpte: 9

Post 19 januari 2006 7:08

Re: Mos switch kan vara över tiotals um ?????

Hej!
Jag tror att genom att byta u mean bredden av MOS anordning ... ja faktiskt u kan simulera för större bredd av enhet, men du ska dela upp det i multiplar dvs fingrarna ... detta idealiskt bör också återspeglas i ditt krydda netlist genom multiplar (M värde) för enheten simulering ..... större bredd har större gate och kapacitanser spridning associerade med dem ... så det alltid smart sätt att bryta ner dem i smallerer hanterbara fingrarna .... nu detta bidrar också till att göra gott layouter särskilt när u gör digitala cell bibliotek ... som har storlek specifikationer (teknik definations).
Tillbaka till toppen
venkateshr

Hjälpte: 2

Post 19 januari 2006 8:31

Det är mycket lämpligt att använda fingrarna om u vill emulera en stor bredd mosfet.the skäl

1. Kapacitanser (diffusion) kommer att kraftigt reduceras på grund av delning av avlopp

2.gate resisntace blir heavil minskas och detta stöd freq. svar.

3. Upplägget är enkelt (när utrymmet är berörda)
Tillbaka till toppen
paulux

Hjälpte: 8

Post 20 januari 2006 10:45

Finns det något optimalt sätt att dela upp detta flera finger? Några kriterier, övervägande från verkliga exempel? Tack för kommentarer
Tillbaka till toppen
Google
AdSense
Google Adsense

Post 20 januari 2006 10:45

Annonser

Tillbaka till toppen
jutek

Hjälpte: 5

Post 21 januari 2006 14:47

hej

När jag dela stor (10m) PMOS till 1000 fingrar, ingenting förändras. Kapaciteten är fortfarande samma.

ska jag dela upp det i 10 fingrar och ansluta 100 transistor parallellt för att se resultatet?

det inte heller förändras antyhing. Jag använder TSMC 0.18um

hälsningar
Tillbaka till toppen
rockycheng

Hjälpte: 4

Post 22 januari 2006 0:15

jutek,

Du har rätt. CGS och Cgd påverkas inte, när du dela lång grinden i många fingrar, eftersom den totala transistor bredd förblir densamma. Men när fingret antal är tillräckligt stor, skall dränera och källan kapacitanser bli nästan hälften.
Tillbaka till toppen
Arabisk version Bulgarisk version Katalanska version Tjeckisk version Dansk version Tysk version Grekisk version Engelsk version Spansk version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italiensk version Hebreiska versionen Japanska version Koreanska version Litauisk version Lettisk version Nederländska version Norsk version Polish version Portugisisk version Rumänsk version Russian version Slovakisk version Slovenska version Serbiska version Svenska version Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Mos switch kan vara över tiotals um ?????
Sida 1 av 1

subj

text

Alla tider är GMT 1 timme
Liknande ämnen:
Kan någon ge tidningarna om mos switch motstånd (3)
kan växla Capacitor CMFB, redue de totala vinst på en OTA (4)
MOS som switch fråga (11)
Dubbelriktad MOS-switch - 3A (3)
Avskaffandet övergången spikar (3)
bemärkelse flera mikrovolt, som kan hjälpa mig ,3 Q (14)
Hjälp: 15GHz MOS Switch (1)
Konstruktion av analoga MOS-omkopplaren (6)
Power MOS transistor switch (4)
Hur man utformar ett högpresterande mos switch? (12)

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS