Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
Arabiska version Bulgariska version Katalanska version Tjeckiska version Danska version Tyska version Grekiska version Engelsk version Spanska version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italienska version Hebreiska version Japanska version Koreanska version Litauiska version Lettiska version Nederländska version Norska version Polska version Portugisiska version Rumänska version Ryska version Slovakiska version Slovenska version Serbisk version Svenska versionen Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Meddelande
Alles Gute

Anställd: 04 december 2003
Hjälpt: 5

Post 29 januari 2006 16:52 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Hur får man en 1 / 3 driftcykel klocka från en 50% duty cycle klockan?
Tillbaka till toppen
View user's profile
v_c

Anställd: 11 oktober 2005
Hjälpt: 84

Post 29 januari 2006 17:52 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Först, ta 50% tull signal och fördröja den (med bara förökning försenade grindar eller använder RC krets). Sedan tar de 50% tull signal och fördröjd signal och lägg dem i en och grind. Resultatet bör bli en puls med en driftcykel på <50%. Tricket är att välja de rätta R-och C-värden för att ge dig rätt dröjsmål. Det beror på hur ofta din driftcykel klockan är. Du bör göra motstånd en potentiometer så att du kan finjustera den.

Nu är det jag beskriver ovan är en mycket grov open-loop lösning. Hur exakt gör 30% måste?

Vänliga hälsningar,
3$v_C
Tillbaka till toppen
View user's profile
VSMVDD

Anställd: 12 juni 2005
Hjälpt: 55

Post 29 januari 2006 18:14 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

använda en CD4059 eller 74HCT4059 då kan du programmera exakt delning

till exakta märket utrymme behövs

även med hjälp av en micro på sin sylt insatsvaror

Jag tror att ovan nämnda metod är alltför rought
Tillbaka till toppen
View user's profile
pthoppay

Anställd: 06 november 2005

Post 29 januari 2006 20:32 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Om du vill genomföra i IC sedan använda buffert som dröjsmål faktorer där med storlekssortering du styra din dröjsmål.

Prakash.
Tillbaka till toppen
View user's profile
v_c

Anställd: 11 oktober 2005
Hjälpt: 84

Post 29 januari 2006 20:34 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

VSMVDD - Jag håller med dig. Som jag sa, min är en mycket grov lösning som jag har använt tidigare när jag inte har alla delar för en korrekt utformning. Det är en "snabb och smutsig" lösning.

Vänliga hälsningar,
v_c
Tillbaka till toppen
View user's profile
Alles Gute

Post 29 januari 2006 20:58 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

v_c skrev:
Först, ta 50% tull signal och fördröja den (med bara förökning försenade grindar eller använder RC krets). Sedan tar de 50% tull signal och fördröjd signal och lägg dem i en och grind. Resultatet bör bli en puls med en driftcykel på <50%. Tricket är att välja de rätta R-och C-värden för att ge dig rätt dröjsmål. Det beror på hur ofta din driftcykel klockan är. Du bör göra motstånd en potentiometer så att du kan finjustera den.

Nu är det jag beskriver ovan är en mycket grov open-loop lösning. Hur exakt gör 30% måste?

Vänliga hälsningar,
3$v_C

"använda en CD4059 eller 74HCT4059" du menar använda frekvens delningslisten? Precis som med hjälp av en delningslisten från 3 frekvens delningslisten? Ja, på detta sätt vi kan få 1 / 3 driftcykel klocka men vid 3-gånger lägre frekvens.
Mitt viktigaste krav är inte ökar clock jitter för mycket.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Artem

Anställd: 22 maj 2003
Hjälpt: 91

Post 29 januari 2006 21:25 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Det är inte möjligt att få 1 / 3 utan passives eller någon form av PLL eller tull mätning. Eftersom det inte är möjligt att hantera stigande eller fallande Temne utan bearbetning full signal period. Naturligtvis kan du designa en försening krets. Det är fråga om saker som förtjänar dessa ansträngningar.

Men du kan få 1 / 3 skyldighet två gånger lägre frekvens än din input frekvens:
dellicens ingångssignaltyp s öka och minska med dröjsmål krets (innebär att du dubbla frekvensen, tullen är inte viktigt just nu), och utbudet fördubblats frekvens till synkron räknare. Anslut sedan motverka's div / 2 och div / 4 utgångar till AND. Vid OCH produktion får du krävs tull utan flimmer. I dont minns chip IDs men det är lätt att hitta dem.

Counter måste vara synkrona, annars är det möjligt att få oönskade spikar på och produktion.
Tillbaka till toppen
View user's profile
VSMVDD

Anställd: 12 juni 2005
Hjälpt: 55

Post 29 januari 2006 23:14 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

/ n kommer att dela upp den ingående frekvensen / ratio

av faktorer på n
så det är lätt möjligt bara med hjälp av en / n

en PLL är en / n motverka ändå som är en 4059 som också kan användas som en del av PLL

så höger och så är jag
dock passiva element Arent behövs för att dela upp en 50% tull för att komma till behövs varumärket rymden

och produktion av ett 4059 kommer att bli oerhört stabil och fullt justerbar i 1% eller bättre åtgärder

så det brukar ändra frekvens
bara märket till rymden

bifogade är de planer som jag hittade på nätet för ett vatten bränsle baserat gas generator

Jag omarbetades den och använt den krets som en galvanisering enhet
det fungerar mycket bra på det här jobbet
verkligen

youll se båda metoderna är anställda med hjälp av en 555 timer för att få både frekvens och PWM utgångar för dubbla produktionen vågform
grundfordonet frekv driver låg @ 100Hz - 10 kHz övre PWM produktionen programplanerat fullo använder en 4059

även om det för ditt jobb du behöver

med hjälp av 555 på egen hand är enought

kan du ladda ner Proteus VSM demo därifrån webbplats

www.labcenter.co.uk
eller kommer det också att öppnas i light version
från v6.6 SP3 och framåt

Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Tillbaka till toppen
View user's profile
Davood Amerion

Anställd: 01 mars 2005
Hjälpt: 90

Post 30 januari 2006 9:38 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Alles Gute;
du sa:
Citat:
"Mitt viktigaste krav är inte ökar clock jitter för mycket."

och du inte nämnde frekvensområde, och om den är fast eller rörlig!
i alla fall;
om output frekvensen varierar enda sättet är att använda PLL (och användning av dividera med 3 delningslisten).

som en som är viktigast? jitterfree eller 1/3division noggrannhet?
om timming noggrannhet är det viktigaste du kan använda PLL
annars om du vill jitter fri produktion, kan du använda passiva méthode.
också, för hög frekvens kan du använda några inverter buffert för att generera behövs dröjsmål.

Hälsningar,
Davood.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Alles Gute

Post 30 januari 2006 21:05 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Tack för alla svar. För min uppgift, lågt jitter är min prioritet, att det inte behöver en mycket exakt 1 / 3 driftcykel, en ungefär 1 / 3 räcker. Frekvensen kan vara varierande. Så jag antar att använda en delningslisten från 3 frekvens delningslisten är det enklaste sättet. (även om det kommer att kosta mer makt sedan 3 gånger högre frekvens används.)
Tillbaka till toppen
View user's profile
VVV

Anställd: 26 november 2004
Hjälpt: 290

Post 31 januari 2006 3:03 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Använd en dividera med 3 och du får 1 / 3 DC, från en frekvens tre gånger så hög. En enda FF paketet är nog.
Ta en titt på denna krets.

Tillbaka till toppen
View user's profile
montage2000

Anställd: 07 januari 2006
Hjälpt: 3

Post 31 januari 2006 16:36 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

direkt få det svårt, för att få perfekt dröjsmål är inte en lätt sak, andra sätt kan genom PLL eller DLL
Tillbaka till toppen
View user's profile
Cretu

Anställd: 12 november 2003
Hjälpt: 4

Post 04 februari 2006 11:41 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Det kan bidra till att göra allt för differential-och CML. kommer du att få en lägre jitter
Tillbaka till toppen
View user's profile
gordonlear

Anställd: 29 sep 2004

Post 06 februari 2006 6:01 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

och få 5 gånger?
Tillbaka till toppen
View user's profile
asic_ant

Anställd: 07 mars 2006

Post 07 mars 2006 10:50 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
taggar:

Jag har en del material för dig

Tillbaka till toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan?
Sida 1 av 1 Alla tider är GMT 2 timmar

Missbruk | | Administratör | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS