| Författare | Meddelande |
|---|
Alles Gute
Anställd: 04 december 2003 Inlägg: 142 Hjälpt: 5
| 29 januari 2006 16:52 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| | Hur får man en 1 / 3 driftcykel klocka från en 50% duty cycle klockan? |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
v_c
Anställd: 11 oktober 2005 Inlägg: 468 Hjälpt: 84
| 29 januari 2006 17:52 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| Först, ta 50% tull signal och fördröja den (med bara förökning försenade grindar eller använder RC krets). Sedan tar de 50% tull signal och fördröjd signal och lägg dem i en och grind. Resultatet bör bli en puls med en driftcykel på <50%. Tricket är att välja de rätta R-och C-värden för att ge dig rätt dröjsmål. Det beror på hur ofta din driftcykel klockan är. Du bör göra motstånd en potentiometer så att du kan finjustera den.
Nu är det jag beskriver ovan är en mycket grov open-loop lösning. Hur exakt gör 30% måste?
Vänliga hälsningar,
|
|
 |
VSMVDD
Anställd: 12 juni 2005 Inlägg: 567 Hjälpt: 55
| 29 januari 2006 18:14 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| använda en CD4059 eller 74HCT4059 då kan du programmera exakt delning
till exakta märket utrymme behövs
även med hjälp av en micro på sin sylt insatsvaror
Jag tror att ovan nämnda metod är alltför rought |
|
 |
pthoppay
Anställd: 06 november 2005 Inlägg: 80 Hjälpt: 5
| 29 januari 2006 20:32 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| Om du vill genomföra i IC sedan använda buffert som dröjsmål faktorer där med storlekssortering du styra din dröjsmål.
Prakash. |
|
 |
v_c
Anställd: 11 oktober 2005 Inlägg: 468 Hjälpt: 84
| 29 januari 2006 20:34 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| VSMVDD - Jag håller med dig. Som jag sa, min är en mycket grov lösning som jag har använt tidigare när jag inte har alla delar för en korrekt utformning. Det är en "snabb och smutsig" lösning.
Vänliga hälsningar, v_c |
|
 |
Alles Gute
| 29 januari 2006 20:58 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| | v_c skrev: | Först, ta 50% tull signal och fördröja den (med bara förökning försenade grindar eller använder RC krets). Sedan tar de 50% tull signal och fördröjd signal och lägg dem i en och grind. Resultatet bör bli en puls med en driftcykel på <50%. Tricket är att välja de rätta R-och C-värden för att ge dig rätt dröjsmål. Det beror på hur ofta din driftcykel klockan är. Du bör göra motstånd en potentiometer så att du kan finjustera den.
Nu är det jag beskriver ovan är en mycket grov open-loop lösning. Hur exakt gör 30% måste?
Vänliga hälsningar,
 |
"använda en CD4059 eller 74HCT4059" du menar använda frekvens delningslisten? Precis som med hjälp av en delningslisten från 3 frekvens delningslisten? Ja, på detta sätt vi kan få 1 / 3 driftcykel klocka men vid 3-gånger lägre frekvens. Mitt viktigaste krav är inte ökar clock jitter för mycket. |
|
 |
Artem
Anställd: 22 maj 2003 Inlägg: 1646 Hjälpt: 91 Ort: Turan
| 29 januari 2006 21:25 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| Det är inte möjligt att få 1 / 3 utan passives eller någon form av PLL eller tull mätning. Eftersom det inte är möjligt att hantera stigande eller fallande Temne utan bearbetning full signal period. Naturligtvis kan du designa en försening krets. Det är fråga om saker som förtjänar dessa ansträngningar.
Men du kan få 1 / 3 skyldighet två gånger lägre frekvens än din input frekvens: dellicens ingångssignaltyp s öka och minska med dröjsmål krets (innebär att du dubbla frekvensen, tullen är inte viktigt just nu), och utbudet fördubblats frekvens till synkron räknare. Anslut sedan motverka's div / 2 och div / 4 utgångar till AND. Vid OCH produktion får du krävs tull utan flimmer. I dont minns chip IDs men det är lätt att hitta dem.
Counter måste vara synkrona, annars är det möjligt att få oönskade spikar på och produktion. |
|
 |
VSMVDD
Anställd: 12 juni 2005 Inlägg: 567 Hjälpt: 55
| 29 januari 2006 23:14 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| / n kommer att dela upp den ingående frekvensen / ratio
av faktorer på n så det är lätt möjligt bara med hjälp av en / n
en PLL är en / n motverka ändå som är en 4059 som också kan användas som en del av PLL
så höger och så är jag dock passiva element Arent behövs för att dela upp en 50% tull för att komma till behövs varumärket rymden
och produktion av ett 4059 kommer att bli oerhört stabil och fullt justerbar i 1% eller bättre åtgärder
så det brukar ändra frekvens bara märket till rymden
bifogade är de planer som jag hittade på nätet för ett vatten bränsle baserat gas generator
Jag omarbetades den och använt den krets som en galvanisering enhet det fungerar mycket bra på det här jobbet verkligen
youll se båda metoderna är anställda med hjälp av en 555 timer för att få både frekvens och PWM utgångar för dubbla produktionen vågform grundfordonet frekv driver låg @ 100Hz - 10 kHz övre PWM produktionen programplanerat fullo använder en 4059
även om det för ditt jobb du behöver
med hjälp av 555 på egen hand är enought
kan du ladda ner Proteus VSM demo därifrån webbplats
www.labcenter.co.uk eller kommer det också att öppnas i light version från v6.6 SP3 och framåt
|
|
 |
Davood Amerion
Anställd: 01 mars 2005 Inlägg: 589 Hjälpt: 90 Ort: Persien
| 30 januari 2006 9:38 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| Alles Gute; du sa: | Citat: | | "Mitt viktigaste krav är inte ökar clock jitter för mycket." | och du inte nämnde frekvensområde, och om den är fast eller rörlig! i alla fall; om output frekvensen varierar enda sättet är att använda PLL (och användning av dividera med 3 delningslisten).
som en som är viktigast? jitterfree eller 1/3division noggrannhet? om timming noggrannhet är det viktigaste du kan använda PLL annars om du vill jitter fri produktion, kan du använda passiva méthode. också, för hög frekvens kan du använda några inverter buffert för att generera behövs dröjsmål.
Hälsningar, Davood. |
|
 |
Alles Gute
| 30 januari 2006 21:05 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| | Tack för alla svar. För min uppgift, lågt jitter är min prioritet, att det inte behöver en mycket exakt 1 / 3 driftcykel, en ungefär 1 / 3 räcker. Frekvensen kan vara varierande. Så jag antar att använda en delningslisten från 3 frekvens delningslisten är det enklaste sättet. (även om det kommer att kosta mer makt sedan 3 gånger högre frekvens används.) |
|
 |
VVV
Anställd: 26 november 2004 Inlägg: 1584 Hjälpt: 290
| 31 januari 2006 3:03 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| Använd en dividera med 3 och du får 1 / 3 DC, från en frekvens tre gånger så hög. En enda FF paketet är nog. Ta en titt på denna krets.
|
|
 |
montage2000
Anställd: 07 januari 2006 Inlägg: 39 Hjälpt: 3
| 31 januari 2006 16:36 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| | direkt få det svårt, för att få perfekt dröjsmål är inte en lätt sak, andra sätt kan genom PLL eller DLL |
|
 |
Cretu
Anställd: 12 november 2003 Inlägg: 141 Hjälpt: 4
| 04 februari 2006 11:41 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| | Det kan bidra till att göra allt för differential-och CML. kommer du att få en lägre jitter |
|
 |
gordonlear
Anställd: 29 sep 2004 Inlägg: 3
| 06 februari 2006 6:01 Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| | och få 5 gånger? |
|
 |
asic_ant
Anställd: 07 mars 2006 Inlägg: 198 Hjälpt: 5 Ort: Nanjing
| 07 mars 2006 10:50 Re: Hur får man 1 / 3 driftcykel från en 50% duty cycle klockan? | | | taggar: |
|
| Jag har en del material för dig
|
|
 |