Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

Boost Converter Utspänning När Driftscykel är 0,9

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Boost Converter utspänning När Driftscykel är 0,9
Arabisk version Bulgarisk version Katalanska version Tjeckisk version Dansk version Tysk version Grekisk version Engelsk version Spansk version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italiensk version Hebreiska versionen Japanska version Koreanska version Litauisk version Lettisk version Nederländska version Norsk version Polsk version Portugisisk version Rumänsk version Russian version Slovakisk version Slovenska version Serbiska version Svenska version Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Message
mengghee

Hjälpte: 3

Post 11 februari 2006 19:03 Boost omvandlare utspänning När Driftscykel är 0,9

Jag har bifogat ett schematiskt diagram över min krets och även en kurva ritas upp på Driftscykel Vs Vout. I diagrammet visar den att när min intermittens ökar till 0,9, är utspänningen lägre än utspänningen när tullen kvoten är 0,8. Hur kan det vara möjligt? kan någon säga mig varför detta händer? och om det händer, hur ska jag förhindra det? tack.

tack,
mengghee
Tillbaka till toppen
View user's profile
Google
AdSense

Post 11 februari 2006 19:03 annonser

Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Tillbaka till toppen
eecs4ever

Hjälpte: 25

Post 12 februari 2006 10:38 Re: Boost Converter utspänning När Driftscykel är 0,9

Här är hur detta uppsving omvandlare fungerar:

Fas 1:
När V1 är Hög, M1 vänder om och drog spänningen vid nod 2 låg.
Denna omvända fel dioden och isolerar de två halvorna av kretsen.
Under denna fas, den nuvarande gå igenom induktor ökar, och ytterligare
energin lagras i induktortyp i form av magnetiskt flöde.

Den utspänning / ström levereras av kondensatorn under denna fas.

Fas 2:

V1 går låg. M2 slocknar. nod 2 höjningar i spänning, och dioden D2 blir foward partisk. Energin från 5 volt VDC och den energi som lagras i induktor injiceras till höger halva av förbindelsen, vilket gör att spänningen stiga över 5 V.

Nu besvara din fråga, om Driftscykel är för nära 1. Då blir det väldigt lite tid för Inductor att injicera sin energi till höger halva av förbindelsen. och Vout kommer att minska.

Thats min bästa gissning.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Davood Amerion

Hjälpte: 90

Post 12 februari 2006 22:15 Re: Boost Converter utspänning När Driftscykel är 0,9

Dear Mengghee
I uppsving omvandlare i stället för att avgå spänningsomvandlare produktionen inte proporational att duty cycle.
Den här konfigurationen används vanligen högst 50 cykeln% tull.
varför?
1 - eftersom utspänningen inte är beroende av duty cycle.
det är bättre att säga att uteffekten proporational att duty cycle.

2 - i fas 2 (transistor off) induktor måste tillräckligt med tid för att disharge sin energi till utgångskrets via D2.
denna gång är inte fixa, och beror på utspänning. ökad spänning denna tid kommer att minska.

till exempel, kan du kolla med (säg) 200 ohm, för R8. visas Vo / DC kurva förbättrats avsevärt.

Hälsningar,
Davood Amerion.
Tillbaka till toppen
View user's profile
praveenkumar

Post 13 februari 2006 2:34 Boost omvandlare utspänning När Driftscykel är 0,9

med resonant omvandlare hur kan vi Buck och öka utspänningen för UPS-teknik?
Tillbaka till toppen
View user's profile
narccizzo

Hjälpte: 4
Plats: Patzcuaro, Michoacán, MEXICO

Post 16 februari 2006 12:05 Boost omvandlare utspänning När Driftscykel är 0,9

med resonant omvandlare hur kan vi Buck och öka utspänningen för UPS-teknik?

i dont verkligen förstår frågan
Tillbaka till toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> Boost Converter utspänning När Driftscykel är 0,9
Sida 1 av 1 Alla tider är GMT 2 timmar

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS