| Författare | Message |
|---|
mengghee
Joined: 29 November 2005 Inlägg: 165 Hjälpte: 3 Ort: Storbritannien
| 11 februari 2006 19:03 Boost omvandlare utspänning När Driftscykel är 0,9 | | |
|
| Jag har bifogat ett schematiskt diagram över min krets och även en kurva ritas upp på Driftscykel Vs Vout. I diagrammet visar den att när min intermittens ökar till 0,9, är utspänningen lägre än utspänningen när tullen kvoten är 0,8. Hur kan det vara möjligt? kan någon säga mig varför detta händer? och om det händer, hur ska jag förhindra det? tack.
tack, mengghee |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
Google AdSense

| 11 februari 2006 19:03 annonser | | |
|
|
|
|
 |
eecs4ever
Blev medlem: 31 januari 2006 Inlägg: 171 Hjälpte: 25 Ort: Analog Environment
| 12 februari 2006 10:38 Re: Boost Converter utspänning När Driftscykel är 0,9 | | |
|
| Här är hur detta uppsving omvandlare fungerar:
Fas 1: När V1 är Hög, M1 vänder om och drog spänningen vid nod 2 låg. Denna omvända fel dioden och isolerar de två halvorna av kretsen. Under denna fas, den nuvarande gå igenom induktor ökar, och ytterligare energin lagras i induktortyp i form av magnetiskt flöde.
Den utspänning / ström levereras av kondensatorn under denna fas.
Fas 2:
V1 går låg. M2 slocknar. nod 2 höjningar i spänning, och dioden D2 blir foward partisk. Energin från 5 volt VDC och den energi som lagras i induktor injiceras till höger halva av förbindelsen, vilket gör att spänningen stiga över 5 V.
Nu besvara din fråga, om Driftscykel är för nära 1. Då blir det väldigt lite tid för Inductor att injicera sin energi till höger halva av förbindelsen. och Vout kommer att minska.
Thats min bästa gissning. |
|
 |
Davood Amerion
| 12 februari 2006 22:15 Re: Boost Converter utspänning När Driftscykel är 0,9 | | |
|
| Dear Mengghee I uppsving omvandlare i stället för att avgå spänningsomvandlare produktionen inte proporational att duty cycle. Den här konfigurationen används vanligen högst 50 cykeln% tull. varför? 1 - eftersom utspänningen inte är beroende av duty cycle. det är bättre att säga att uteffekten proporational att duty cycle.
2 - i fas 2 (transistor off) induktor måste tillräckligt med tid för att disharge sin energi till utgångskrets via D2. denna gång är inte fixa, och beror på utspänning. ökad spänning denna tid kommer att minska.
till exempel, kan du kolla med (säg) 200 ohm, för R8. visas Vo / DC kurva förbättrats avsevärt.
Hälsningar, Davood Amerion. |
|
 |
praveenkumar
| 13 februari 2006 2:34 Boost omvandlare utspänning När Driftscykel är 0,9 | | |
|
| | med resonant omvandlare hur kan vi Buck och öka utspänningen för UPS-teknik? |
|
 |
narccizzo
Blev medlem: 20 Januari 2006 Inlägg: 173 Hjälpte: 4 Plats: Patzcuaro, Michoacán, MEXICO
| 16 februari 2006 12:05 Boost omvandlare utspänning När Driftscykel är 0,9 | | |
|
| med resonant omvandlare hur kan vi Buck och öka utspänningen för UPS-teknik?
i dont verkligen förstår frågan |
|
 |