| Författare | Meddelande |
|---|
KamalS
Anställd: 14 februari 2006 Inlägg: 27 Hjälpt: 5
| 08 juni 2006 18:09 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 schemat pickit2 schematiska bygga en pickit2 schemat pickit2 pickit2 schematiska firmware pickit 2 schematiska |
|
| Microchip har erbjudit den schematiska här:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en023805
Från vad jag förstått, firmware finns också här.
Så, innan jag bygga det själv, jag skulle vilja veta om någon har byggt PICKit2 från början bygger på denna design?
Dessutom finns det en bättre design jämfört med PICKit men med samma / bättre PIC Kompatibilitet?
Anledningen whay jag frågar är att jag måste klargöra några tvivel från den schematiska. |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
namqn
Anställd: 19 februari 2006 Inlägg: 172 Hjälpt: 19
| 08 juni 2006 19:03 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 se google pickit 2 grupp |
|
| Hej,
Du kan hitta mycket information om PICKit2 från denna lista: [url = http://groups.google.com/group/pickit-devel] [/ url]
Dessutom söker PICKit2 om Microchip USB forum.
Skål, |
|
 |
togarha
Anställd: 04 sep 2006 Inlägg: 69 Hjälpt: 1
| 05 Sep 2006 14:11 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 bygga ett pickit2 bygga pickit2 pickit2 bygga bygga din egen pic kit 2 |
|
| Hej KamalS,
Har du bygga din pickit2? Jag tänker bygga min egen pickit och jag har några frågor också ...
hälsningar,
togarha |
|
 |
rkodaira
Anställd: 08 juni 2004 Inlägg: 332 Hjälpt: 54 Ort: Sao Paulo - Brasil
| 05 Sep 2006 18:55 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 18f2550 pickit2 program 18f2550 pickit 2 programmerare krets 18f2550 pickit2 föraren pickit2 pickit2 i kretsen programmerare |
|
| Jag byggde bara 18F2550 med firmware, det oscillator kretssystem och upptagen ledde (ingen DC-DC-omvandlare och byter stadier och EEPROM minnen). Jag kunde inte få bekräftelse på USB-enheten från datorn eller från PICKIT2 programvara.
Jag försökte också med firmware från:
http://www.voti.nl/pickit2faq/index.html
Men jag hade ingen framgång, eftersom jag kan inte ge en USB-drivrutiner till programmerare. |
|
 |
vsmGuy
Anställd: 26 juni 2006 Inlägg: 445 Hjälpt: 23
| 06 sep 2006 2:37 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 bygga en pickit2 köpa pickit2 pickit2 köpa mikrochip icd2 le ICD 2 le |
|
| Det är bättre att köpa PICKit2 från Microchip som det är en komplett utvecklingsplattform, och inte bara en programmerare.
Om du verkligen vill bygga, försöka bygga ICD2, men köpa PICKit2 - det är inte särskilt dyrt. |
|
 |
Buriedcode
Anställd: 06 maj 2004 Inlägg: 327 Hjälpt: 34 Ort: London
| 06 sep 2006 3:16 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: t schematiska pickit 2 programmerare schematiska pickit 2 schematiska 18f2550 schematisk mikrochip pickit 2 schematiska 18f2550 icsp schemat |
|
| VSM kille
Jag antar att PICkit 2 programmerare (inte "add-on board") kan programmera alla de enheter som visas på mikrochip webbplats? Jag inser thats vad de säger, men jag var inte säker på om de talar om programvaran sidan av saken. Om man kan programmera alla enheter anges (hela F-serien tror jag) via ICSP, Jag hämtar en upp, bara konstaterat att Farnell gör det för 22GBP med några gratis 6-40 pin PIC's (låg slutet sådana) kastas i gratis.
Inte säker på om att få det eller bygga mitt eget, men till det priset jag tvungen att få det, när jag var oding forskning bygga en jag utgå från alla USB PIC programmerare var dyrt, inte inser att detta kom så jävla billig.
Om att bygga ett från början. Microchip har alla filer du behöver, schematiska, delar listan firmware (för 18F2550) USB PC drivkraft för de flesta Windows-plattformar och PC-programvara för programmering. Jag kom> <så här nära att beställa delar när jag fann att min distributör faktiskt sålde den för halva priset på mina delar listan.
Jag vill inte kapa ämne, så om någon har använt "PICkit 2" på många olika PIC's, Jag skulle uppskatta ett privat meddelande om dina erfarenheter / recensioner.
Tack
BuriedCode. |
|
 |
togarha
Anställd: 04 sep 2006 Inlägg: 69 Hjälpt: 1
| 07 Sep 2006 12:27 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: t schematiska |
|
| Någon som vet om det någon posibility ändra föreslagna transistorer av mikrochip Schema till anothers? Jag kan inte få dessa transistorer i min stad ...
Hälsningar
togarha |
|
 |
Buriedcode
Anställd: 06 maj 2004 Inlägg: 327 Hjälpt: 34 Ort: London
| 08 Sep 2006 18:34 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 schemat pickit2 schematiska schemat pickit2 pickit 2 schematiska pickit2 Schema pickit 2 Schema |
|
| Hej
| Citat: | | Någon som vet om det någon posibility ändra föreslagna transistorer av mikrochip Schema till anothers? Jag kan inte få dessa transistorer i min stad ... |
Tja, titta på den schematiska på installationsskivan för det har 3 MOSFET och 7 bipolära transistorer. Med tanke på den inte använder / switch stora mängder ström (citerad som 100mA max) Jag tihnk du skulle kunna ersätta nästan alla MOSFET så länge du får polarioty rätt. Den behöver 2 N-kanals MOSFET: s, och 1 D-kanal. AN N och P är i samma chip i PICkit2.
När det gäller de bipolära transistorer (normal) för de är 3 x 3094's (NPN) och 4 x 3096's (PNP). I 3094 / 6 är för allmänt ändamål transistorer, så nästan alla substitut kan användas (BC108 / 9? 2N2222A?) Igen bara så länge du får både NPN och PNP: s
Lycka till,
BuriedCode. |
|
 |
CNC
Anställd: 10 sep 2006 Inlägg: 2
| 10 Sep 2006 14:14 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: t icd2 le |
|
| | skulle en ICD2 bli bättre? |
|
 |
Beowolf
Anställd: 19 juni 2006 Inlägg: 135 Hjälpt: 7
| 11 Sep 2006 19:33 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: t schematiska icd2 le ICD 2 le |
|
| Det är en programmerare och en debugger, så är det bättre! Det finns också ett redan utvecklat version här på detta forum .. Jag har för avsikt att bygga en i närmaste veckorna, så vi ska se ... Jag använder ett lånat ICD2 ...
Viktigaste frågan du bör ställa dig är hur du ska utveckla ditt projekt.
I första hand överväga peripherials jag måste välja ett lämpligt PIC, göra ett schema med ICSP kontakten, skriva koden, testa den på simulator, och om det behövs, felsöka med ICD.
Utveckla särskilda funktioner för gränsssnittsanslutning varje peripherial sparar tid, eftersom när du utveckla det, du bara genomföra det i ett projekt och det fungerar ... |
|
 |
blueroomelectronics
Anställd: 17 sep 2006 Inlägg: 1439 Hjälpt: 79 Ort: Toronto, Kanada
| 14 oktober 2006 5:15 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 icd2 pickit2 klon ICD 2 le klon pickit2 pickit2 att icd2 pickit2 kloner icd2 le |
|
| Den PICKIT 2 som av firmware ver 2 endast debugs en enda PIC (den PIC16F917). En ICD2 kan programmera och felsöka ett mycket mer ansvariga (en 16Fxxx med debug, 18Fxxx, dsPIC etc)
USB på PICKIT2 är mycket trevligt. När det gäller ICD2 kloner (de utan 18F4550) finns inga snabbare eller långsammare än seriell (RS232) versionen. Den 18F4550 och 16F877-20 debug (enda steg) ca 10x snabbare än serieporten version (de löper parallellt master-slave-läge). Om du vill felsöka i enda steg läget snabbt med seriell hålla öppnar inte alltför många titta fönster.
Jag skulle rekommendera ICD2 över en PICKIT2.
Här är en kort FAQ om PICKIT2 http://www.voti.nl/pickit2faq/index_1.html |
|
 |
funnynypd
Anställd: 09 maj 2007 Inlägg: 817 Hjälpt: 21 Ort: USA & Kanada
| 25 Sep 2007 21:45 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 icd2 le icd2 le pickit2 pickit2 o icd2 pickit2 icd2 pickit2 se |
|
| Personligen anser jag att PICkit2 är mycket bättre än ICD2 för lätt för användningen.
Senast redigerad av funnynypd den 04 oktober 2007 5:27, redigerad 2 gånger totalt |
|
 |
blueroomelectronics
| 26 sep 2007 1:52 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 icd2 le ICD 2 le icd2 le pickit2 pickit2 o icd2 pickit2 icd2 |
|
| | funnynypd skrev: | | PICkit2 är mycket bättre än ICD2. |
Har du verkligen använt en? Har du jämfört den med en ICD2? |
|
 |
folk
Anställd: 31 oktober 2006 Inlägg: 183 Hjälpt: 18 Ort: Guadalajara
| |
 |
narccizzo
Anställd: 20 januari 2006 Inlägg: 173 Hjälpt: 4 Ort: PATZCUARO, Michoacán, MEXIKO
| 26 sep 2007 5:30 bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 mellan pickit2 icd2 icd2 le ICD 2 le icd2 le pickit2 pickit2 o icd2 |
|
| Kanske PICkit2 är mindre och sötare än ICD2, men det finns en stor skillnad mellan PROGRAMPLANERING och PROGRAMPLANERING felsökning.
Om någon kan utveckla alla sina program utan debugging hjälp PICkit2 böterna kommer jag att fortsätta använda ICD2 tills en PICkit 3 eller 4 levereras med felsökning alternativet kommer vi att försöka göra vår egen.
gäller, narccizzo |
|
 |
folk
| 26 sep 2007 6:38 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 icd2 vs pickit2 icd2 le ICD 2 vs pickit2 ICD 2 le icd2 le pickit2 |
|
| Han säger detta, eftersom han sälja PCB, och naturligtvis är detta inte sant. 160 USD jämfört med 35 USD
Och förresten, här är en bild av specialutgåva ICD2 är detta i pickit2 paketet.
Saludos Camarada 
|
|
 |
funnynypd
| 29 sep 2007 8:00 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 klon pickit2 ou icd2 pickit2 schemat pickit2 18f2550 pickit2 schematiska pickit2 kan inte hitta föraren pickit 2 programmerare schematiska |
|
| Kontrollera mikrochip forume, det finns mycket diskussion om PICkit 2 och ICD2. Även be Xiaofan, han är expert och kan berätta sanningen för dig.
Microchip webmastern bara skicka ett meddelande om forume om i kretsen debugging kapacitet PICkit2 par dagar sedan. | togarha skrev: | | Någon som vet om det någon posibility ändra föreslagna transistorer av mikrochip Schema till anothers? Jag kan inte få dessa transistorer i min stad ... | Jag har ändra MMBT3904 med MMBT2222 utan några problem. Såvitt MOSFET och diod, man fick vara mycket försiktiga eftersom de påverkar spänningen mycket. | Beowolf skrev: | | Det är en programmerare och en debugger, så är det bättre! | Det gör PICkit2 (Kontrollera nya släpps MPLAB V7.62). Och ny post om Microchip forum.
Funktionellt de är identiska (PICkit2 har lite mer om programmering av EEPROM, men du kan bortse från detta som mikrocontroller användare).
Design Arkitektur synvinkel PICkit2 är enklare och kraftfullare eftersom den syftar många år senare än ICD2, du behöver inte ens installera en USB-drivrutin som ICD2 krävs.
Och viktigast: det är mycket billigare och det gör inte ha utbyte stöd från mikrochip. 
| Citat: | | Har du verkligen använt en? Har du jämfört den med en ICD2? | Jag har använt båda, även andra Microchip supper dyrt utvecklingsverktyg. ICD2 är ok, inte jättebra. PICkit2 blir bättre och bättre. Detta har vi redan sett från Microchip's uppdateringar och webb-tjänst. När det gäller framtiden för både verktyg, vi får se.
Och skönheten i PICKit2 är dess hårdvara öppna källor. Kan någon berätta vad det verkliga ny mikroprocessor ICD2 schematiska är och vad de egentligen var? De kloner arbete, kan man säga att de är 100% identiska? Särskilt för de 3.3V PIC18FJ delar? Det vet jag inte.
Men med hjälp och öppna källor schematiska från Microchip, användare kan bygga din egen PICkit2. Om något har hänt, kan användaren också felsöka och spåra problem med standardgasen schematiska och åtgärda problemet. För nybörjare och en del av användaren, detta kan vara viktigare än att skicka den trasiga dem tillbaka till Microchip och vänta på ersättare.
Det gjorde jag återvända många ICD2 tillbaka Microchip, de senaste utbyte är detta augusti, ett bra tag (min chef inte vill betala nästa dag eller 2:a dag sjöfart), jag måste låna en från college att felsöka och programmera mina program i nästan en hel vecka.  | Citat: | | Har du verkligen använt en? Har du jämfört den med en ICD2? | Jag använde båda. Jag har inte jämföra dem. Någon jämförelse dem i Microchip's forum. På PICkit2 sida finns även hårdvara funktion som Microchip egna killen vet fortfarande inte, eller för säker på vad det är avsett för. | rkodaira skrev: | Jag byggde bara 18F2550 med firmware, det oscillator kretssystem och upptagen ledde (ingen DC-DC-omvandlare och byter stadier och EEPROM minnen). Jag kunde inte få bekräftelse på USB-enheten från datorn eller från PICKIT2 programvara. Jag försökte också med firmware från: http://www.voti.nl/pickit2faq/index.html Men jag hade ingen framgång, eftersom jag kan inte ge en USB-drivrutiner till programmerare. | 1:a av allt, du behöver inte en dator föraren. Det är skönheten i plug and play. Way bättre än ICD2. 2nd, det MPLAB eller PICKit2.4 har firmware under deras mapp bara hitta / låna ett program verktygslåda (t.ex. en annan PICkit 2 eller ICD 2) kan du programmera chipset.
Senast redigerad av funnynypd den 04 oktober 2007 5:43, ändrad 9 gånger totalt |
|
 |
blueroomelectronics
| 29 Sep 2007 15:26 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 Mikroprocessorn icd2 le pickit2 10f ICD 2 le icd2 le pickit2 pickit2 o icd2 pickit2 icd2 |
|
| Den PICKit2 och ICD2 knappast funktionellt identiska. Den PICKit2 är ett snyggt programmerare, men det stöder inte högre än en 18-serien PIC. Nr 10F marker stöds heller.
Läs versionsinformation om Mikrochips webbplats. |
|
 |
contagiouseddie
Anställd: 10 maj 2004 Inlägg: 60 Hjälpt: 3
| 29 Sep 2007 16:59 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 pickit2 18f2550 köpa pickit2 pickit2 köpa mikrochip icd2 le pickit2 program 18f2550 |
|
| PICKit2 började som programmerare när det var 1:a införts. Jag mindes bränna dem i mycket 1:a dagen jag använder. Men just nu finns det massor av apparater som kan programmeras och felsöka, körning i MPLAB även om dsPIC & PIC24 serien har inte kunnat vara debugged än.
ICD2 LE brukar säljas under de seminarium som hölls av Microchip. Jag blev erbjuden detta under sin 16-bit MCU seminarium sälja till USD75 men aldrig köpa dem utan i stället gjorde jag en PICkit2. Men jag gissar att köpa PICkit2 skulle bli billigare om du inte kan få PIC18F2550 gratis (om du vet vad jag menar, ). |
|
 |
funnynypd
| 29 Sep 2007 19:29 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 mikrochip icd2 le pickit2 10f ICD 2 le icd2 le pickit2 pickit2 o icd2 |
|
| | blueroomelectronics skrev: | Den PICKit2 och ICD2 knappast funktionellt identiska. Den PICKit2 är ett snyggt programmerare, men det stöder inte högre än en 18-serien PIC. Nr 10F marker stöds heller. Läs versionsinformation om Mikrochips webbplats. | Även Microchip Real ICE stöder inte 10F chip. Kan man hävda att det är en nedre verktyg än ICD2 bara på grund av det?
Detta kommer att beslutas i huvudsak av Microchip marknadsföring och teknik, vi kan bara påverka en liten per post "önskelista".
Teknik synpunkt ingenting är omöjligt.
Hör kan vi inte jämföra PICKit2 och ICD2 på det sätt vi jämför bensin och diesel motor.
Även slutanvändaren kommer att fatta sina egna beslut, precis som det finns människor som är mer positiva till dieselmotor såsom européer.
Se attachement. Den MPLAB närvarande beta stöd. Fler kommer att komma.
Läggas till efter 1 minuter:
där är min bild? Den post som kan ha ett fel. Men du kan se från denna länk:
ftopic273740.html
Senast redigerad av funnynypd den 04 oktober 2007 5:45, redigerad 4 gånger totalt |
|
 |
folk
| |
 |
blueroomelectronics
| 30 sep 2007 4:52 bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 klon pickit2 ou icd2 blueroomelectronics pickit2 klon klon pickit2 icd2 le pickit2 10f ICD 2 le |
|
| Väl i översynen av den mängd studenter som vill ha en billig grundläggande programmerare jag satt ihop en PICKit2 klon. Grundläggande 5V design bara för att hålla priset nere. Jag är också kombinera det med Firefly kit (16F88 handledare) Den PICKit2 gör en fin billig programmerare med debug stöd. Även om det inte lika kraftfullt som ett ICD2 det är mycket enkelt att göra och stöder många populära 16F och 18F bilder.
PS Jag hade fel, om du använder programvara för PICKit2 (inte MPLAB) kan du programmera 10F ansvariga
Nya kit kommer att kallas Junebug
|
|
 |
narccizzo
Anställd: 20 januari 2006 Inlägg: 173 Hjälpt: 4 Ort: PATZCUARO, Michoacán, MEXIKO
| 30 sep 2007 9:30 bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 klon pickit2 ou icd2 hemgjord pickit2 bygga en pickit2 klon pickit2 pickit2 klon firmware icd2 le |
|
| Ok, jag ser att nya pickit2 versionen har också debugger kapacitet, dess billigare (original, klon och hemgjord versioner), stödjer även 10 och 12-serien även seriella minnen såsom 24, 25 och bättre för alla att det är öppen källkod. Och det verkar som firmware versioner växer fort jag tror att killen har rätt. Det ser extremelly enkelt att bygga än ICD2. Vad tycker du?
Un saludo para mi paisano de Jalisco.
narccizzo |
|
 |
blueroomelectronics
| 30 Sep 2007 17:07 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 |
|
| | Jag testar design med en minimal PICKit2 design, inga EEPROMs ingen clamp transistorer, inga rörliga VDD. |
|
 |
funnynypd
| 30 Sep 2007 17:13 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 klon pickit2 schemat pickit2 schematiska klon pickit2 schemat pickit2 pickit2 klon schematiska pickit 2 schematiska |
|
| Som en DIYer kan du göra vad du vill och ändå göra arbetsdokument. Bra jobbat. Här är ett annat PICkit 2 klon på produktion redan med SMD design. Basiclly det är en öppen källkod design, alla kan få den schematiska från detta forum, modifiera den, ändra den och njuta av det.
Jämför med Microhip konstruktion (både utan hölje), både för att stödja extern strömförsörjning.

Outspädda PCB och full komponenter finns också här. http://www.auelectronics.selfip.com/Hardware-CB0703.htm
Församlingen Ritning här:

Fullt sammansatta produkten med livshotande Temne garanti finns också: http://www.auelectronics.selfip.com/System-PICkit2.htm
Senast redigerad av funnynypd den 12 november 2007 20:10, edited 13 gånger totalt |
|
 |
funnynypd
| 30 Sep 2007 19:59 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: t |
|
| Hur kunde jag slå på den bild som många andra gjorde? Räknat ut. |
|
 |
funnynypd
| |
 |
funnynypd
| 24 oktober 2007 18:03 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 klon pickit2 ou icd2 hemgjord pickit2 bygga en pickit2 klon pickit2 pickit2 klon firmware icd2 le |
|
| | narccizzo skrev: | Ok, jag ser att nya pickit2 versionen har också debugger kapacitet, dess billigare (original, klon och hemgjord versioner), stödjer även 10 och 12-serien även seriella minnen såsom 24, 25 och bättre för alla att det är öppen källkod. Och det verkar som firmware versioner växer fort jag tror att killen har rätt. Det ser extremelly enkelt att bygga än ICD2. Vad tycker du?
Un saludo para mi paisano de Jalisco.
narccizzo | Hålla med. |
|
 |
funnynypd
| 12 november 2007 20:07 Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: t icd2 le ICD 2 le |
|
| Storlek jämföra med ICD2 (både med hölje).
|
|
 |
rkodaira
Anställd: 08 juni 2004 Inlägg: 332 Hjälpt: 54 Ort: Sao Paulo - Brasil
| 12 november 2007 23:29 Re: Bygga PICKit2 från scratch | | | taggar: pickit2 pickit2 ou icd2 pickit2 18f2550 bygga en pickit2 icd2le ICD icd2 le 18f2550 pickit2 |
|
| Ok killar, ni har uppmuntrat mig att fortsätta mitt försök på DIY PICKIT2. Nu har jag lyckats få min prototyp (bakbord byggs med 18F2550, kristall, etc) för att vara godkänd av datorn och PICKIT2 programvara och även av MPLAB 8. Även om jag inte bygga eeproms (Jag har 24LC512) och byta transistorer kretsar, DC-DC-omvandlare (12V) fungerat bra och gått i testet. Jag behöver lite tid att göra en PCB-layout för min komponenter (alla dopp genom hål) komponenter).
Obs: Jag har en ICD2LE för felsökning, men PICKIT2 mjukvara är lättare och enklare att använda för att bränna ändamål, så jag tror att det worths som skall byggas. |
|
 |