| Författare | Meddelande |
|---|
szlovak
Anställd: 25 januari 2005 Inlägg: 22
| 06 juli 2006 1:51 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| | polymath skrev: | szlovak
Om ni läser tråden och förstått, att du skulle veta att ICD2 monitorer mål Vdd och ändrar VHH enligt PIC valt, här är öppen för användaren.
Men du har gett mig en idé! - Tack.
|
Jag förstår hela tråden. 5V på MCLR kommer yngel detta chip och Mplab inte säga ett ord om det |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
be_jouster
Anställd: 27 juni 2006 Inlägg: 19 Hjälpt: 1
| 06 juli 2006 3:21 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | |
|
| Vi kanske kan lura de Mplab genom att köra hela ICD med 3.3V och ändra lite motstånd värde (spänning delningslisten) för spänning övervaka så att Mplab ser ICD fortfarande arbeta på 5V. Jag tror att jag måste prova den.
Hälsningar. |
|
 |
polymath
Anställd: 02 maj 2006 Inlägg: 234 Hjälpt: 21 Ort: England
| 06 juli 2006 11:41 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3.3V icd2 3v ICD 2 3.3V icd2 3,3 volt vdd 3.3V icd2 icd2 3.3V 5v icd2 3.3V mål |
|
| | be_jouster skrev: | Vi kanske kan lura de Mplab genom att köra hela ICD med 3.3V och ändra lite motstånd värde (spänning delningslisten) för spänning övervaka så att Mplab ser ICD fortfarande arbeta på 5V. Jag tror att jag måste prova den.
Hälsningar. |
be_jouster
thread and come up with your OWN and ORIGINAL suggestions. LÄS tråd och komma med egna och originella förslag.
Jag sa detta bara 2 inlägg tillbaka !!!!!! Om du hade läst tråden du skulle veta att MPLAB-ICD2Original kombination inte köra utgångar på Target-Vdd och lämpar sig för den valda enheten.
Polymath |
|
 |
polymath
| 06 juli 2006 22:20 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3v icd2 buffert icd2 con buffert icd2 klon 3v icd2 mål vdd VPP 3v 3v icd2 klon icd2 3v3 pic |
|
| svlovak
Du naturligtvis inte förstår - om du visste du inte skulle ställa frågan. Jag ska försöka en gång till för att förklara - jag kommer att uttrycka det mycket enkelt för dig!
Först avser ICD2-Original inte en av dessa fattiga mindre mönster - de är inte Clones - Clones är identiska med originalet i alla aspekter av funktion och prestanda.
Vdd rikta kontrolleras av RA4 - detta kan bara leverera 5v0 till målet - det är aldrig aktiverat för 3v3 produkter - Du måste välja rätt produkt och avmarkera "Power målet från ICD2" kryssruta i MPLAB för spänningar än 5v0. För 3v3 enheter i "kryssrutan" saknas och Target VPP är inställt på 3v3 - TRY IT!
Som påpekats tidigare i tråden | Citat: | Min forskning visar: ICD2 meddelar PIC24 och andra anordningar i 3v3. Mål Power måste komma från en extern för 3v3 enheter. Den ICD2 kan bara tillhandahålla 5V. (min Avancerad Transdata PIC-ICD har variabel Vdd) Avmarkera "Power målet från ICD2" kryssruta i MPLAB. Anslut Debug Vdd stift till Target V utbudet. ICD2 kommer känslan Mål V utbudet (RA0). ICD2 kommer skala PGC och PGD till ana Mål V-nivå (Target V <buffers> GND).
|
Varför ska MPLAB säga något? Denna funktion är i händerna på en idiot användaren. ] THEY deserve to fry - not the chip! Om idioten användaren väljer fel enheten och ignorerar MPLAB varning [ICDWarn0020] De förtjänar att steka - inte chip!
Vad är det som ni inte förstår?
Hälsningar ... Polymath |
|
 |
szlovak
| 07 juli 2006 17:26 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3.3V icd2 3v schemat icd2 ICD 2 3.3V icd2 ursprungliga schemat ICD klon 3.3V pic vdd 3.3V icd2 |
|
| Ingen av de saker du förklara i ungdom senaste inlägget var nödvändiga, ledsen. 
Så VPP nämns inte i pdf. Och staten högt för MCLR är 3,3 och 5V för programmering. EOT
Om man tittar in på den schematiska av ursprungliga ICD2, och denna låt säga "klon" (http://www.edaboard.com/download.php?id=88929), en minskning av PCB och en tråd kommer att rätta till problemet. Jag kan inte testa det. RC1 kontroller vid pic24 3.3V, RC2 tänds 5V för programmeringsläge. Så skära av vägen till utsläppare av T2, ansluta den till Vdd i ICSP kan arbeta.
stater för MCLR stift i ursprungsförpackningar ICD2 är:
hålla i reset: RC1 = H, RC2 = L ICSP Vdd på MCLR: RC1 = L, RC2 = H 5V på MCLR: RC1 = H, RC2 = H
Senast redigerad av szlovak den 08 juli 2006 16:38, edited 1 Temne totalt |
|
 |
potyo
Anställd: 16 april 2006 Inlägg: 181 Hjälpt: 10 Ort: Ada, Vajdaság
| 07 juli 2006 17:57 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | |
|
| szlovak dessa anslutningar är redan tidigare nämnts här: http://www.edaboard.com/viewtopic.php?p=644867 # 644867
Och det logiska signaler för vissa nivåer: hålla i reset: RC0 = H, RC1 = H, RC2 = L ICSP Vdd på MCLR: RC0 = H, RC1 = L, RC2 = H VPP på MCLR: RC0 = L, RC1 = H, RC2 = H MCLR i HiZ: RC0 = H, RC1 = H, RC2 = H |
|
 |
stuart83
Anställd: 18 juli 2006 Inlägg: 1
| 19 juli 2006 22:49 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: max3378 max3378 schemat programmering 3.3V pic schemat warp13 mclr pic 3.3 programmering pic16f med 3.3V mål vdd max3378 5V till 13V |
|
| Hej killar, Jag kom över ett liknande problem ett tag tillbaka på ett uni-projektet. Jag använde en WARP13 programmerare och som behövs för att programmera en PIC på 3.3V så jag knackade upp en adapter styrelsen att mellan programmerare och målsystemet. Jag använde en MAX3378, som är i grunden ett tri-statable bi-directional nivå översättare. Du foder två Matningsspänningar in i det och det översatt bi-directionally mellan de två. Jag lade till en switch för att välja mellan 13V (från WARP13) och målet Vdd att gå in på MCLR stift av målet PIC. Denna växel kan nog ganska lätt att genomföras elektroniskt. Den warp13 endast levererat 13V VPP medan programmering, och tagit bort den när du är klar (eller ställa in den till 5V - Jag minns inte nu - jag kommer att dubbelkolla om jag kan hitta programmerare), så denna spänning används för att föra MAX3378 av tri-state under programmering - Det innebar då planeringen var klar målsystemet kan köra lyckligt utan att koppla den programmerare. Du kan förmodligen få MAX3378 som ett gratisprov från Maxim. Obs - jag har att det ska fungera bra för några PIC16F och små 18F chips, men av någon anledning inte skulle fungera tillförlitligt för en PIC18F8720 (80 pin TQFP jobbie) - Jag har aldrig riktigt fått reda på varför?!? Hursomhelst - Heres den schematiska - vet inte om det kommer att hjälpa eller inspirera förbättringar - Jag hoppas det! [/ IMG]
Läggas till efter 7 minuter:
Whoops - inte fäster den schematiska Förhoppningsvis kommer det fungerade den här gången!
|
|
 |
Alan69
Anställd: 01 april 2005 Inlägg: 79 Hjälpt: 4
| 20 juli 2006 0:29 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| | Gobol skrev: | LVC kan användas för att konvertera 5V nivåer 3.3V, (men hur man kan hantera data transmittion riktning ...) kanske med hjälp av enkla 3.3V zeners och transistorer skulle göra trick ... ?
|
Använd bara en spänning delningslisten, med endast ett par I / O är det enkelt.
5V I / O ---- 330 -- -- 3.3V i / o | 660 | GND
LOL naturligtvis ingen ledande utrymmen trasslat upp. Den lägre motstånd ansluts till .
Ut från 5V delningslisten ger 3.3 andra sidan. I till 5V ingång ser 3.3V som fortfarande hög, 3.3V ouput bara har de extra 660 motstånd till jord. Använd 2 330 ohm för 660 ..
Kan behöva fördubblas eller tredubblas dessa värden etc för lägre ström I / O pinnar ..
That's all 5V till 3.3V gränsssnittsanslutning mesta verkligen behöver. Efter några pinnar men IC fortfarande vettigt .. |
|
 |
szlovak
| 21 juli 2006 7:19 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| [citat = "Alan69"] | Gobol skrev: |
5V I / O ---- 330 -- -- 3.3V i / o | 660 | GND
LOL naturligtvis ingen ledande utrymmen trasslat upp. Den lägre motstånd ansluts till .
Ut från 5V delningslisten ger 3.3 andra sidan. I till 5V ingång ser 3.3V som fortfarande hög, 3.3V ouput bara har de extra 660 motstånd till jord. Använd 2 330 ohm för 660 ..
Kan behöva fördubblas eller tredubblas dessa värden etc för lägre ström I / O pinnar ..
That's all 5V till 3.3V gränsssnittsanslutning mesta verkligen behöver. Efter några pinnar men IC fortfarande vettigt .. |
det är inte så lätt. PORTC i 16f877 (A) är Schmitt utlöses, och det verkar inte se något under 3.58V. |
|
 |
polymath
| 21 juli 2006 10:41 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| Hej szlovak Jag tror inte Alan69 har försökt eget förslag.
Den 877A Datablad ge 0.3Vdd och 0.8Vdd som Schmitt för alla Vdd.
En Vdd av 5v =>> 1v5 och 4v0 input tröskelvolymen.
Alan96 som svlovak säger - det kommer inte att fungera.
det gäller ... Polymath |
|
 |
Alan69
| 22 juli 2006 2:21 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: ICD 2 3.3V |
|
| | polymath skrev: | Hej szlovak Jag tror inte Alan69 har försökt eget förslag.
|
Jag använder det hela tiden, men naturligtvis på normala ingångarna inte Schmitt trigger.
Jag använder inte PIC24, men antar det är insatsvaror Schmitt utlösa Även jag skulle försöka släppa ICD till 4.1V och sätter bara serie motstånd i rader. 4 *. 8 = 3,28, och bakåt 5 *. 8 = 4, så bör du kunna prata med både 3.3V och 5V mål utan att förändras, låt motstånd och input dioder ta hand om resten. Har ICD och mål rakt framför mig, jag ska prova det i lite och se till att det är bra, kan vara behändig och nästan inga extra delar .. |
|
 |
polymath
| 22 juli 2006 13:02 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3.3V programplaneringsdokumentet 3.3V pics lama pic24 icd2 3v ICD 2 3.3V icd2 3,3 volt vdd 3.3V icd2 |
|
| | Alan69 skrev: | | polymath skrev: | Hej szlovak Jag tror inte Alan69 har försökt eget förslag.
|
Jag använder det hela tiden, men naturligtvis på normala ingångarna inte Schmitt trigger.
Jag använder inte PIC24, men antar det är insatsvaror Schmitt utlösa Även jag skulle försöka släppa ICD till 4.1V och sätter bara serie motstånd i rader. 4 *. 8 = 3,28, och bakåt 5 *. 8 = 4, så bör du kunna prata med både 3.3V och 5V mål utan att förändras, låt motstånd och input dioder ta hand om resten. Har ICD och mål rakt framför mig, jag ska prova det i lite och se till att det är bra, kan vara behändig och nästan inga extra delar .. |
Hej Alan96 Ja en trevlig tur fras ... från dig bort post.
tried it on 3v3 devices - re: thread name. Så jag hade rätt - du inte har provat det på 3v3 produkter - Re: tråd namn. an acceptable design. Med att ändra motståndet för varje Vdd är inte en acceptabel design.
Eftersom du inte har ett PIC24 enhet - prova med 877A externt drivna på 3v3 eller ens gå till 2v0 - fortfarande inom programmering spec. ICD2 kan göra alla serietillverkade ansvariga på alla spänningar.
9 res 6 trans = 36 hål = hög produktionskostnad mega fel möjligheter.
|
 |
Alan69
| 22 juli 2006 14:55 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3.3V programplaneringsdokumentet 3.3V pics icd2 3v ICD 2 3.3V icd2 3,3 volt icd2 buffert vdd 3.3V icd2 |
|
| | polymath skrev: | | Alan69 skrev: | | polymath skrev: | Hej szlovak Jag tror inte Alan69 har försökt eget förslag.
|
Hej Alan96 tried it on 3v3 devices - re: thread name. Så jag hade rätt - du inte har provat det på 3v3 produkter - Re: tråd namn. an acceptable design. Med att ändra motståndet för varje Vdd är inte en acceptabel design.
Eftersom du inte har ett PIC24 enhet - prova med 877A externt drivna på 3v3 eller ens gå till 2v0 - fortfarande inom programmering spec. ICD2 kan göra alla serietillverkade ansvariga på alla spänningar.
9 res 6 trans = 36 hål = hög produktionskostnad mega fel möjligheter.
Pullups kanske behöver sänka från en uppskattad design värde för högre hastighet inte antyder något om sedan med att förändra dem för varje Vdd. Det är bara pullups, att kretsen skulle gränssnittet 3V och 5V och 3V och 10V utan att ändra motstånd.
Återigen är det bara behövs tester för att se ICD2 var inte väntat "inte mycket" när ingenting var drivande. Identitetskort uppgifter bra. Jag försökte i går data genom det, och ICD2 inte bra. Att den kan hantera 5V-5V eller 3V-5V är redan kända från artikeln och tidigare undersökningar. Jag gjorde ett snabbt test för att testa vad som behövs för att bevisa, överflödig info inte på dagordningen. Rensa från den krets som det ska göra vad som helst, ibland en ros är en ros.
Briljant enkelt hur krets går tillsammans plus tar ut några av de andra delarna i ICD2 och inget behov av buffert marker för någon byggnad från delar. Jag har två exemplar på två olika breadboards och det är ganska mycket ett noll chans för fel, jag tar det du inte bygga det innan man beslutar att det var för mycket .. Hål är gratis när jag köper PCB, inte så mycket för 36 även om du betalar. Plus några hål för en buffert chip, inte som det är att många fler.
Det är alldeles för bra, eftersom det kommer att göra mer också, jag tog ut det. Jag gör det fullt ut och sätta upp en komplett design under de närmaste dagarna.
Alan |
|
 |
polymath
| 26 juli 2006 14:31 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| | Alan69 skrev: | | Återigen är det bara behövs tester för att se ......... | Jag tror att NASA kan ha sagt detta strax före explosionen!
| Alan69 skrev: | | Rensa från den krets som det ska göra vad som helst ......... | Nyfiken - något? låter som finmekanik!
| Alan69 skrev: | | Hål är gratis när jag köper PCB, inte så mycket för 36 även om du betalar. Plus några hål för en buffert chip, inte som det är att många fler | 36 hål x 100k produkter - na inte mycket .... Inte! EN STOR kostnaden för eventuella PCB produktion Holes - faktum.
| Alan69 skrev: | | Jag tar det du inte bygga det innan man beslutar att det var för mycket .. | Jag har byggt en med hjälp av motstånd och smt - Du kanske har märkt att smt behöver inte hål.
Du är naturligtvis medveten om att MChip motiverar inte chips programplaneras utanför spec.
|
 |
bcktang
Anställd: 21 maj 2006 Inlägg: 5
| 26 juli 2006 18:16 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | | taggar: icd2 3.3V icd2 3v ICD 2 3.3V icd2 buffert icd2 con buffert icd2 klon 3.3V icd2 klon 3v |
|
| Hej alla, Den här modifierade Lothar Stolz s ICD 2 (serieport) för att stödja 3.3V?
Jag har sett så många ICD2, och jag börjar bli förvirrad, som arbetar och som doesnt? eller felaktig?
Jag har konstruerat Stolz s ICD2 klon, och kräver 3.3V, kan jag bara tillägga utgångsenergi buffert och lämpliga pinnar för att det ska fungera, eller måste jag programmera 877A med en annan firmware? |
|
 |
togarha
Anställd: 04 sep 2006 Inlägg: 69 Hjälpt: 1
| 05 sep 2006 8:11 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3v schemat icd2 icd2 klon röda icd2 klon 3v icd2 med 3v mål 3v icd2 klon |
|
| Hej!
Först och främst, grattis för ert arbete, tror jag är ett otroligt arbete att klona ICD2. Jag har några frågor (förlåt om jag inte be med känsla ...)
Potyo:
Jag ser din Schema och jag har vissa tvivel:
- Du conect strömtillförseln till 74HC4066 till VPP, men ser det faktablad för 4066, max nätaggregat stöds är 10V, och VPP kan gå upp till 13V, då vi har ett litet problem, eller hur?
- X4 är en hoppare att välja vad? Eftersom jag ser att centrala stift är målet VPP, är inte det? Och de andra stift är icd2 VPP (en direkt och den andra från 4066), då jag inte förstår mycket väl vad som är dess funktion (förlåt för min dåliga förståelse ...).
- Vad är X2 och X3 mening? Och inte är möjligt att minska denna hoppare till endast en? Om alltid sätta det ena eller det andra, vi kan ha ett 15k motstånd parallellt med en annan 15k motstånd med en hoppare, sedan när hopparen inte släpps ut, vi har 15k motstånd, och när hopparen placeras vi 15k resistor parallellt med 15k motstånd, sedan 7k5 motstånd. Får är en idiot idé, eftersom jag inte vet vad som avses i detta motstånd (Jag kan inte se något i databladet kan jag hoppa över denna del), men om det inte är så litet motstånd vi kan minska en hoppare. Får vi inte kan ha någon placeras hoppare och tanken är inte så bra ...
- Det finns några begränsningar i tolerans på någon komponent (1% eller är det ok med 5% -10%)?
Förlåt för alla frågor ...
Tack så mycket
Hälsningar
togarha
PS: Förlåt för min dåliga engelska |
|
 |
mdelfede
Anställd: 29 juli 2006 Inlägg: 4
| 11 oktober 2006 1:00 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| Jag tror att det bör vara en ekonomisk och effektiv lösning för lågspänning pic drift.

Nivå övergång från 2.2-5 v från målet att Schmitt tröskelvolymen (~ 4V) i programmerare sker via en öppen kollektor buffert (här en enda NL17SZ07 SMD, men kan någon lov spänningen öppen kollektor buffert). Den buffert som används ser en hög nivå från 2-2.2 volt, så det är tillräckligt för lågspänning bilder, antar jag upp till 2,5 v.
På andra sidan, de foltage begränsa från 5v programmerare till lågspänning målet görs med 2 dioder på VPP-tgt och 330R motstånd, billig och säker.
Jag måste medge att jag ännu inte hade tid att testa alla, men jag gör det på kommande dagar.
Ciao
Max |
|
 |
mdelfede
| 18 oktober 2006 11:20 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | Taggar: programmering 3.3V pics 7407 3.3V 3v 5v buffert |
|
| Testad och det fungerar med 3.3 v bilder. För icke-SMD bygga den NL17SZ07 enda öppna drain buffert skulle kunna ersättas med några motsvarande hex buffert i PDIP paket som kan köras med låg spänning och tolererar 5 v på produktionen .... synd att jag inte hittat några. Alla 7407 variant är antingen 5v enbart eller i SMD paketet. En 5V 7407 kan också användas, om det drivs från 5V och inte från målet VCC, bli TTL-kompatibla, det kan upptäcka spänningar från ungefär 2.5V enligt logiken "1", så att planeringen av 3.3V bilder; framtida lägre spänning pics (kanske 2.5 v?) skulle inte fungera.
Ciao
Max |
|
 |
potyo
| 18 oktober 2006 21:12 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | |
|
| Hej Snälla testa den på 2V! Den ursprungliga icd2 arbetar med 2V mål. |
|
 |
mdelfede
| 19 oktober 2006 11:21 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 buffert icd2 con buffert icd2 2.5 |
|
| | potyo skrev: | Hej Snälla testa den på 2V! Den ursprungliga icd2 arbetar med 2V mål. |
Tja, jag har ingen 2v bilder, men NL17SZ07 buffert fungerar ner till 1.65V, så det bör inte finnas några problem. Det enda problemet är att det kommer i SMD paketet bara och jag vet inte någon lågspänd öppen kollektor buffert i DIP paketet.
Om du använder en TTL-ingång kompatibel 5V buffert (74HCT07?), Den känner av logisk "1" endast från 2,2 - 2,5 Volt, som kan användas endast med bilder från ca 2.8-3 V.
Jag tror att den enda hållbara lösningen att ha det i genom-håls skulle vara att ersätta buffert med en 2-transistor diskreta motsvarande, eller, kanske bättre, att använda en enda spänning op-amp eller ännu bättre en jämförelseperson med små hysteres. Det skulle möjliggöra sub-1V programmering.
Vad gör min lösning billig och lätt att skilja 2 I / O-linjer från 16F877A chip och buffert Endast ingång en. Detta undviker användningen av tre statliga buffertar för att välja data riktning.
Jag gjorde UPP nivå översättning med NL17SZ07, men den kan ersättas med något annat sätt. Den NED nivå översättningen är gjord av motstånd och klippning dioder, billigare än att jag sak det är omöjligt 
Ciao
Max |
|
 |
TESKAn
Anställd: 02 februari 2007 Inlägg: 8 Hjälpt: 1
| 02 februari 2007 23:16 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: spänning på mclr 3v3 110796/23di_02 |
|
| Hej! Mitt första inlägg här:). Hur som helst, att fastställa 3v3 problem jag använde enkel nivå översättare av två NPN transistorer (jag använde några 2N3904) och fyra 10k motstånd - schematiska och beskrivning här http://www.edn.com/archives/1996/110796/23DI_02. htm
Det fungerar, jag använde en dubbelriktad för PGD och en "halv" översättare för PGC och MCLR. Det kostade mig fyra NPN transistorer och åtta 10k motstånd. Resultat? Det funkar, testade med pic 24h, och eftersom jag använder spänningen från pic för lägre sida jag kan använda det för att programmet 5v och 3v3 bilder utan att ändra någonting. Jag tror inte du kan få billigare än så. Och probabily de flesta av oss redan har alla komponenter hemma. |
|
 |
TESKAn
Anställd: 02 februari 2007 Inlägg: 8 Hjälpt: 1
| 11 mars 2007 13:30 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3v icd2 programmerare få ström från icd2 mål vdd VPP 3v spänning på mclr 3v3 icd2 3v3 |
|
| Ok, vad man ska göra för att programmera 3v3 eller mindre enheter.
- Göra en översättare från programmerare spänningen till enheten spänning. Bidirectional för PGD och PGC (anledningen till PGC - gjort ett demontering av 877A kod och funnit BTFSC PORTC, 3 rader - utseende i vissa fall ICD2 tester PGC linje att det är staten - min gissning är det är att kontrollera att se om den linje som stiger snabbt tillräckligt)
- Tråd programmerare så utdatat skede får ström från mål linjen. Så MCLR har nivåerna 0, mål Vdd och modulen VPP.
- ICD2 inte ansluta 13V till målet, om målet inte har stöd för 13V på MCLR. Så det finns ingen oro för att ICD2 skulle steka chippet. |
|
 |
ADRENALIN2003
Anställd: 16 januari 2007 Inlägg: 24
| 20 maj 2007 16:56 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3v icd2 klon 3v 3v icd2 klon icd2 3v3 pic pic icd2 klon 3v3 |
|
| Ok kan vi summ allt detta? Kan någon skicka länk till sch av ursprungliga ICD2 och att klona som kan arbeta med alla (3v3) PIC-enheter?
Jag vill försöka att bygga en av dessa och det skulle vara bra om någon gör detta tack.
Med vänliga hälsningar! |
|
 |
potyo
| 21 maj 2007 0:06 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 3v icd2 klon 3v icd2 med 3v mål 3v icd2 klon icd2 3v3 pic pic icd2 klon 3v3 |
|
| | ADRENALIN2003 skrev: | | Ok kan vi summ allt detta? Kan någon skicka länk till sch av ursprungliga ICD2 och att klona som kan arbeta med alla (3v3) PIC-enheter? | Du kan hitta den i det här ämnet: ftopic161641.html |
|
 |
nicolas888
Anställd: 10 maj 2007 Inlägg: 1
| 09 juli 2007 19:19 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: icd2 programmerare schema schema icd2 potyo2 schemat icd2 och 24h |
|
| Hej.
Tack för all information om detta forum.It är så bra
Jag är inte expert på ICD2 så vara tolerant.
Jag är klar med att göra en potyo2 ICD2 programmerare. Jag är fortfarande ihop på'24H programplaneringsdokumentet sätt "och för det mesta vad som är bra eller inte.
Min programmerare fungerar mycket bra med alla 8bits controler (som är lätt) Det fungerar bra med 24H serien.
Jag använder inte den digitala potten (jag vet fortfarande inte varför vi behöver det). Kan du berätta varför det behövs?
Jag använder inte transistor nivå eftersom jag har 74HCT125 och 74HCT126 (fel i diagrammet). Är det lämpligt portar?
Jag använder inte MCLR inaktivera funktionen. (Jag vet inte varför det?)
Jag använder bara en del med den blå flaggan (röd flagga inte är utrustat).
Min VPP förefaller högt för 24H. Vad tycker du om det?
Är någon se somethink saknas i schemat?
Tack.
|
|
 |
Segovia
Anställd: 07 oktober 2007 Inlägg: 4
| 24 januari 2008 19:16 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | | taggar: 74lvc1t45 |
|
| Hej killar Jag har ett original ICD2, och jag fann att det används 74LVC1T45 översätta logiska nivå. Jag måste testa det genom OSCILLOGRAF och funnit att det fungerar perfekt! Ni kan söka databladet för 74LVC1T45 för mer info. |
|
 |
Freddie Chopin
Anställd: 08 december 2007 Inlägg: 103 Hjälpt: 6 Plats: Polen / Wroc³aw
| 24 januari 2008 21:01 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | | Taggar: programmering 3.3V pic |
|
| HCT125 och HCT126 fungerar på samma sätt, så varför bry sig?
Läggas till efter 1 timmar 42 minuter:
Jag har bara försökt programmering PIC16 med potyo2. de spänningar gavs av målet, och jag försökte: 2.1V, 2.3V, 2.5V och 3.3V - absolytely inga problem alls, men faktum kvarstår att det finns ett 2.5V på VDD linje när det inte finns något mål. ändå tror jag inte att det är ett problem. mycket snart att jag ska testa potyo2 med PIC24H [; - kanske nästa vecka.
0x41 0x56 0x45! |
|
 |
IamnotJunk
Anställd: 29 november 2007 Inlägg: 39
| 26 januari 2008 20:21 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | |
|
| | Är det möjligt? Clones största sannolikhet inte har en spänningsregulator utgångar. |
|
 |
blueroomelectronics
Anställd: 17 sep 2006 Inlägg: 1531 Hjälpt: 86 Ort: Toronto, Kanada
| 26 januari 2008 20:32 Re: ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s | | | taggar: dspics en 3.3V |
|
| | IamnotJunk skrev: | | Är det möjligt? Clones största sannolikhet inte har en spänningsregulator utgångar. |
Sant, det ökar kostnaderna och komplexitet. De kloner som syftar till hemanvändare, studenter och hobbyists. Majoriteten av PIC användarna de aldrig lämna 8bit chips iallafall. Om du behöver avancerade finns 5V dsPICs, liksom dsPIC30Fxxxx. Den 24F och 33F är 3.3V marker men definitivt inte för nybörjare. |
|
 |
JunkMe
Anställd: 27 januari 2008 Inlägg: 20 Ort: New Bedford, MA
| 27 januari 2008 1:23 ICD2 USB klon - hur man kan få det att fungera med 3.3V PIC24s??? | | |
|
| | JDM är bra program |
|
 |