| Författare | Message |
|---|
suhas_shiv
| 08 Sep 2006 7:25 MOS som switch fråga | | |
|
| Jag försöker att simulera bifogade krets. Problemet är med transistorer som switchar. Det som är förvirrande mig är: Är denna transistor, säger den första, måste vara i mättnad? When I simulate it is not in saturation as seen by the voltages in the circuit. Dessutom, om det är i mättnad hur gör jag bias det? Är min baising fel? Källan Spänningen är densamma som avloppet och därmed Vds = 0V. Kan någon förklara hur man analyserar detta problem? Tack.
Suhas
|
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
låginkomstländerna
| 08 Sep 2006 8:28 MOS som switch fråga | | |
|
| | Jag tycker det är ingen anledning för thransistor vara i mättnad eftersom din transistorer fungerar som swiches. De är verksamma i djup linjära region. Du släppa Vgs> femte. |
|
 |
Davood Amerion
| 08 Sep 2006 9:16 MOS som switch fråga | | |
|
| i din krets M1 konfigureras som källa efterföljare! Om du vill använda M1 som switch: 1 - Använd PMOS för M1 eller 2 - använder högre köra spänning för V1 (1,5 output max spänning) |
|
 |
kwkam
Joined: 25 Februari 2002 Inlägg: 299 Hjälpte: 15 Plats: Någonstans på jorden
| 08 Sep 2006 15:00 MOS som switch fråga | | |
|
| | din krets kan inte visa vad du vill. Hursomhelst, kommer tansistor som en strömbrytare inte bryr sig om mättnad eller inte. Problemet är kan transistorn helt turn-on |
|
 |
pkalavakuru
| 08 Sep 2006 15:44 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| ur med 1,5 V är nog att vända på ur NMOS TRANSISTOR .. ta ur PULSE 0 till 5V och kontrollera det
Skål |
|
 |
Google AdSense

| 08 Sep 2006 15:44 Annonser | | |
|
|
|
|
 |
suhas_shiv
| September 11, 2006 6:52 MOS som switch fråga | | |
|
| Hej igen,
Ville bara veta en sak, är det ok för MOS vara triode samtidigt som de fungerar som en strömbrytare eller är det ett måste att det ska vara i mättnad? Jag har hört folk stödja båda. Kan onyone Vänligen kasta något ljus? Tack. |
|
 |
Davood Amerion
| September 11, 2006 8:06 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| | suhas_shiv skrev: | Hej igen,
Ville bara veta en sak, är det ok för MOS vara triode samtidigt som de fungerar som en strömbrytare eller är det ett måste att det ska vara i mättnad? Jag har hört folk stödja båda. Kan onyone Vänligen kasta något ljus? Tack. |
Först måste du överväga real switch. I verkliga switch, när det är stängt, vi har ett nära noll motstånd. när vi passerar ström genom det spänningsfall Acros den är försumbar. I MOSFET, är belägen i triod region.
och du kan överväga att byta i öppen krets (oändligt motstånd). I MOSFET, denna region som sträcker sig utanför skick.
Hälsningar, Davood Amerion. |
|
 |
laglead
| 14 september 2006 14:55 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| | inget behov av mättnad. |
|
 |
aborigini
| 14 september 2006 15:59 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| Den NMOS måste skruva på. När det fungerar som en strömbrytare, kommer man att triode med låg resistans väg.
Du kan kontrollera det digitala IC anteckningar.
|
|
 |
shaikhsarfraz
| September 15, 2006 6:06 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| Hej, För en MOS transistor för att arbeta som swtich det är inte nödvändigt att det borde fungera i mättnad region. | kwkam skrev: | | din krets kan inte visa vad du vill. Hursomhelst, kommer tansistor som en strömbrytare inte bryr sig om mättnad eller inte. Problemet är kan transistorn helt turn-on |
Det enda är att när MOS är cutoff motståndet är så hög att den fungerar så öppen krets. När det är linjär eller mättnad region den fungerar som kortslutning även om det på motstånd i samband med det.
Tack Shaikh Sarfraz |
|
 |
bhav
Blev medlem: 24 September 2006 Inlägg: 81 Hjälpte: 1 Plats: Indien
| 24 september 2006 9:41 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| | denna digitala IC notera är mycket kort |
|
 |
rajanarender_suram
| 05 Oct 2006 7:59 Re: MOS som switch fråga | | |
|
| | suhas_shiv skrev: | Jag försöker att simulera bifogade krets. Problemet är med transistorer som switchar. Det som är förvirrande mig är: Är denna transistor, säger den första, måste vara i mättnad? När jag simulera det inte är i mättnad sett av spänningar i kretsen. Dessutom, om det är i mättnad hur gör jag bias det? Är min baising fel? Källan Spänningen är densamma som avloppet och därmed Vds = 0V. Kan någon förklara hur man analyserar detta problem? Tack.
Suhas |
U dont måste hålla swithc i mättnad Vgs> femte är nog för att den skall fungera som en övergång som är "på" |
|
 |