| Författare | Meddelande |
|---|
zhoury
Anställd: 25 april 2002 Inlägg: 27
| 05 juli 2002 10:49 konstruktion CPU | | |
|
| | Nu har jag en preject att utforma en 64-bitars CPU. Jag har några frågor att ställa som har erfarenhet av att göra that.pls pm mig om du har erfarenhet av det och glad över att hjälpa andra. |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
pratsjuk
Anställd: 18 mars 2002 Inlägg: 97 Location: Israel
| 05 juli 2002 11:05 | | |
|
| Hej
du har en del info i VHDL CPU kärna på:
www.opencores.org
också kan du begära det.
Vänliga hälsningar. |
|
 |
zhoury
| 05 juli 2002 14:48 | | |
|
| Först tack för pratsjuk. Nu är jag som i att utforma en verklig mer komplexa CPU än inbyggd CPU. Syftet är kompatibel för Intel IA64.So Nu vill jag bli vän med dem som har gjort arbete för Intel eller ibm.I måste veta hur de utformar sådana CPU. |
|
 |
Ace-X
Anställd: 25 januari 2002 Inlägg: 590 Hjälpt: 26
| 05 juli 2002 15:53 | | |
|
| IA-64? 
Inga chanser! Antagligen, det är det mest komplicerade processorn på marknaden. Den stöder dynamisk kod översättning från x86-kod (CISC arkitektur) till interna VLIW representation. Jag berätta mer: det viktigaste skälet till att det inte finns några kommersiellt tillgängliga VLIW processorer är att denna typ av processor behöver mycket komplicerad kompilatorn som kommer att kunna titta på olika avdelningar i din algoritm och översätta den till långa ord kommando. Dessa killar (från Intel och HP) gjorde ännu mer galen sak - de genomfört denna kompilator i hårdvara! De konstruerade det under flera år. Och nu, hur tror du, när du är klar med den här mallen? Jag förväntar mig att det kommer att vara i 20 år, om du bli lycklig!?
Med vänliga hälsningar,
Ace-X. |
|
 |
zhoury
| 05 juli 2002 16:25 Jag är inte joker. | | |
|
| | Jag är allvarligt. Om någon är intresserad av att hjälpa mig pls pm mig. Nu har vi erfarenhet för att utveckla chinset ca 4 miljoner grindar och vill göra mer. Nu är jag ny för design cpu och vill veta skillnaden mellan chipset och cpu. Jag vill veta det grundläggande för konstruktion sådan CPU especialy designsätt den låga makro sådana alu.We har design använder Synopsys dc och designware. Men jag tror att det är inte rätt metod för CPU eftersom CPU har mycket mer portar än chipset och har mer exakt Temne begränsningar. Om någon har en sådan erfarenhet pls pm mig. |
|
 |
ASIC
Anställd: 18 maj 2001 Inlägg: 220
| 05 juli 2002 17:23 | | |
|
| Ace-X, bara för att du inte kan göra det, betyder inte att yechen inte. [Tyvärr Ess-X, jag tar tillbaka en del av mina ord, det var inte menat på ett dåligt sätt]
Även de flesta DSPs, liksom TI 6000 serien är WLIW och TI C kompilatorer som faktiskt är tillgängliga och arbetar i dag. Slutligen, om chipet är IA64 kompatibel, Borland eller M $ skulle göra kompilatorn. Yechen skulle inte bekymra 
yechen, The Verilog-kod för söndag UltraSparc IIe CPU finns att hämta gratis på Suns webbplats. Dessutom kan du titta på Leon CPU. Det är HDL källa finns även gratis. Både CPU görs HDL och båda kommer med $ ynop $ ys DC skript. Nr DW men 
När det gäller CPU arkitektur, jag är inte bekant med IA64, men var inte det Intels idé att bli av med x86-kod översättning helt? Utan denna typ av skräp, CPU skulle bara hälften så stor, använder kanske 20% stegen på väg och förbrukar 1 / 4 makt? Från vad jag ser, en WLIW processor kommer att vara mycket enklare att bygga än x86.
Du kanske kan peka mig i riktning mot vissa IA64 datablad?
Slutligen skulle inte Intel stämma arslet av, om du har gjort en klon IA64?
ASIC
Senast redigerad av ASIC den 07 juli 2002 16:05, edited 1 Temne totalt |
|
 |
zhoury
| 06 juli 2002 2:56 | | |
|
| Tack ASIC. Jag kommer att vara glad över att tänka igenom solens CPU. BTW någon som kan peka några bästa verktyget för att utforma CPU? Om jag köper kommer jag att dela med alla här. |
|
 |
ntxp
Anställd: 29 maj 2002 Inlägg: 57
| 06 juli 2002 4:01 | | |
|
| Som Sparc CPU kommer med Verilog RTL, jag trodde att en sådan processor skulle kunna utformas genom DC, men om du behöver för att utforma en mer kompakt och packad som en klon av IA64 vissa makron kan behöva anpassade utformas, och betyder att det kommer att komma tillbaka till schematisk och enkel layout editor, så om jag behöver för att starta projektet, skulle jag använda konventionella verktyg såsom DC, Candance och Avant (oh.. det är SNP nu).
Ett annat bra kommersiell exempel på VLIW är Trimedia, Philips har kompilatorn byggd och jag vet åtminstone en Trimedia klon som är designad av ett Pakistan företag (inte raket teknik), det bara gör klon och användaren behöver använda den Trimedia: s sammanställning verktyg så också, ingen behöver oroa sig för programvaran såvida u vill bygga ut din splitternya VLIW.
BTW, kan du hitta följande böcker intressanta vid konstruktionen av strukturen för din klon: Datorarkitektur - en kvantitativ metod (3rd Edition) Design av komplexa inbyggda system
Cool-projektet!
ntxp. |
|
 |
zhoury
| 06 juli 2002 14:27 | | |
|
| Nu är jag bara undrar för att utforma makrot. Innebär det några kommersiella verktyg för design. BTW vi inte klona IA64. |
|
 |
Ace-X
Anställd: 25 januari 2002 Inlägg: 590 Hjälpt: 26
| 06 juli 2002 14:29 | | |
|
| Bara för att klara situationen: ------------------------- Jag talade inte om problem med kompilatorer för IA64 - någon kompilator för x86 kommer att fungera normalt, men om dess inre struktur - den del av IA64 fungerar som en kompilator som översätter x86 kommandon till interna VLIW (EPIC) representation! Detta å ena sidan är den mest komplicerade delen av IA64 processor!
Oro för Trimedia, MediaEngine, TI och andra - alla dessa processorer DSP, eller vara mer nära vårt ämne - de SIMD (Single Instruction Multiple Data) - det är det naturliga sättet att få vinst på VLIW arkitektur utan över komplicerat kompilator. Men jag berättade om kompilatorer för allmänt ändamål VLIW processorer! Återigen, vet du varför det inte finns någon ren VLIW allmänt ändamål bearbetningsföretag (utom, Multiflow - men detta företag försvunnit från marknaden)? Hursomhelst, jag förutsatt att detta exempel med kompilatorn bara att förklara hur komplicerad är den typ av IA64. Ge en titt på den här webbadressen för att rensa den: http://developer.intel.com/design/itanium/idfisa/index.htm
Så mitt råd är att börja inte med IA64, men med någon annan arkitektur. with processor design). IA64 är det sämsta valet för nybörjare i processor design (så vitt jag insett, det är de första erfarenheterna av yechen med processor design).
is right - you'd better start with this nice book from David Patterson and John Hennessy: Och ntxp har rätt - du är bäst att börja med denna trevliga bok från David Patterson och John Hennessy: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1558605967/qid=1025958103/sr=8-1/ref=sr_8_1/104-0586871-8110369 Det kommer att ge er några idéer om arkitektur detaljer i moderna upp.
Med vänliga hälsningar,
Ace-X. |
|
 |
Google AdSense

| 06 juli 2002 14:29 annonser | | |
|
|
|
|
 |
Dainis
Anställd: 15 maj 2001 Inlägg: 1451 Hjälpt: 56
| 06 juli 2002 18:59 | | |
|
| Titta: h ** p: / / w * WF-cpu.org / h ** p: / / w * w.fpgacpu.org / links.html |
|
 |
ntxp
Anställd: 29 maj 2002 Inlägg: 57
| 08 juli 2002 4:55 | | |
|
| Tack Ace-X för bra tips.
Jag trodde yechen går att bygga en annan transmeta och det skulle vara coolt att ha en sådan dröm.
Kom tillbaka till verkligheten, jag håller med om att IA64 eller ens ISA förenlig med det (inte ens nämner prestanda kompatibilitet) är ett stort jobb. Om yechen verkligen är intresserad av att göra detta projekt, tycker jag att du ska samla en grupp människor att göra det i likhet med f-CPU, annars Ess-X: s prognos över 20 år på den här uppgiften är alltför optimistisk.
Great dröm ändå,
ntxp |
|
 |
zhoury
| 08 juli 2002 15:25 | | |
|
| Tack framför alla. Ja vi har mycket folk att göra detta project.And jag laddar EDA för detta projekt. Så jag är mycket intresserad av sådana ASIC design flow. Säg verkligen jag inte orolig över IA64 arkitektur complexity.We har stor man för att utforma denna. Den kompilator fråga också. Nu har jag bara undrar vad som är särskilda för design cpu och design normala digitala circuit.I innebära design flow och eda verktyg. Vi är inte kloning IA64. Vi vill bara att utforma en IA64 compatibal cpu.Performance kanske inte matchar up.It är startup.For oss compatibal är mycket viktigt. |
|
 |
farmerwang
Anställd: 29 maj 2002 Inlägg: 60 Hjälpt: 1
| 25 juli 2002 6:02 | | |
|
| | Jag antar att u måste arbeta för en akademisk orgnization. För ett företag som vill tjäna lite pengar från sin produkt inte kommer att välja ett sådant projekt. CPU-design är mycket komplicerad, mycket än du kan föreställa dig, du känner igen det här som ditt projekt förskott. Jag agress med ACE-x på några punkter. Jag hade envovled i en CPU projekt för 3 år, det är en helt MIPS kompatibel embbed CPU, det tog oss 2 år innan vi kan starta upp RYCKNING GUI på vår FPGA prototyp. 3 åter snurrar äga rum före kärnan blir stabil. Flaskhalsen kommer att kontrollen, inte design (om u inte sträva efter en hög klockan frekvens). Jag tror inget företag har råd med ett sådant projekt utan en regering bakgrunden. |
|
 |