| Författare | Meddelande |
|---|
PTC
Anställd: 23 juli 2002 Inlägg: 5
| 12 august 2002 0:08 Behöver båt batteriladdare schematiska | | |
|
| Som sagt i ämnet, skulle jag vara mycket thankfull till alla som kunde ge mig eller peka mig ett schema för en laddare för 12V 35 Ah båt batteriet. Källan är 10hp utombordsmotorn som ger ~ 9 - ~ 17 V Växelström, varierande på strömmen tillämpas.
Tack så mycket! |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
Google AdSense

| 12 august 2002 0:08 Annonser | | |
|
|
|
|
 |
shanren
Anställd: 12 oktober 2001 Inlägg: 106
| 12 august 2002 4:54 | | |
|
| Hej, vad du måste göra är: 1: Först av allt, ändra AC till DC kan du använda en hel bro reguulator, skaffa en 11v-22v runt likströmsförsörjningen; 2: Om du vill ladda bat i 11v, måste du ändra till en 13.5v spänning (jag tror det mesta din bat är bly-syra-en). Du kan få spänningen genom en sepic omvandlare, ot ett Flyback eller en fram converter.maybe den nuvarande är lite stor, så en fram-omvandlaren ett bra val; 3: du kan bygga en nuvarande begränsningen fram konverteraren med en produktion av 13,5-13.8v att debitera bat; 4: om det är lite svårt för dig, kan du använda en stepdown konverterare för att få en 13.5v laddaren, men bara kan använda ovan om 14-15v, så kan du besöka http://www.linear.com för en del info Det enklaste sättet är bara en LM317 med nuvarande gräns på cirka 1.5ai, men det är dålig effektivitet. hoppas detta kan hjälpa dig. |
|
 |
PTC
Anställd: 23 juli 2002 Inlägg: 5
| 12 august 2002 8:13 | | |
|
| Shanren, tack så mycket för dig svar. Men jag är inte "hemma" med elektronik så tror jag att göra mitt eget Schema är uteslutet. Jag vet hur man sätter ihop en existerande krets, men att göra min egen skulle bli för mycket för mig (som sagt, jag vet inte mycket om elektronik). Så jag skulle verkligen uppskatta Schema. Tack! |
|
 |
meax98
Anställd: 25 november 2001 Inlägg: 445
| 12 august 2002 23:48 | | |
|
| Hitta något användbart: a) Denna högpresterande laddare snabbt avgifter blybatterier och släcks vid full laddning. Först avgiften löpande hålls vid 2 A, men eftersom batterispänningen stiger, nuvarande minskar. När nuvarande sjunker till 150 mA, laddaren automatiskt över till en lägre Flottören spänning för att hålla från överladdning. När du drabbas full avgift, transistor QL lyser lampan som indikerar att status.
b) Justera genom att ställa in 500 ohm motstånd medan knutna till ett fulladdat batteri.
c) En LM317HV regulator används som nuvarande begränsad laddare. Om nuvarande genom R4 överstiger 0,6, QL vinklad på, som drar de JUS terminalen i LM317 HV till marken och minskar batteriets laddning nuvarande. Detta är för 6V, men du kan justera motstånd för 12V. |
|
 |