| Författare | Meddelande |
|---|
praveen_palaparthi
Anställd: 15 februari 2008 Inlägg: 78 Hjälpt: 1
| 13 november 2008 11:16 hjälpa mig hur man kontrollerar driftcykel | | |
|
| | hej vänner im gör push pull inverter använder PIC 16F72 jag gjort i öppen slinga control.i vill styra utspänning till 230 volt genom feedback.My Problemet är hur man kontrollerar utspänning använder pic registeransvarige. |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
darla1
Anställd: 21 maj 2008 Inlägg: 144 Hjälpt: 11 Plats: Indien
| 13 november 2008 13:08 Re: hjälp mig hur man kontrollerar driftcykel | | |
|
| mäta ut sätta spänning som feedback ... bygger på feedback behöver ändra driftcykel ...
darla |
|
 |
praveen_palaparthi
| 14 november 2008 6:36 Re: hjälp mig hur man kontrollerar driftcykel | | |
|
| | kan u förklara mig i detalj jag har tagit feedback av utspänning och nu hur man ska kontrollera driftcykel om utspänning ökar eller minskar. om utspänning ökas Jag måste sänka driftcykel och vice versa jag vet detta, men hur man gör det. |
|
 |
AR15
Anställd: 29 mars 2007 Inlägg: 9
| 14 november 2008 15:54 Re: hjälp mig hur man kontrollerar driftcykel | | |
|
| Du ska nog bara använda PIC att skapa en signal till en analog PWM controller. PIC är för långsam för att kontrollera feedback, om lasten förblir konstant. En analog PWM controller vanligtvis består av en op amp krets som matas en referensspänningen (från PIC) om stift, och output feedback spänningen (genom en återkoppling krets - spänning delningslisten, op amp etc.) om det - stift ( negativ feedback). Den op amp sedan gör vad den kan för att köra skillnaden (fel) till noll. Den op amp produktionen sedan matas in i en jämförelseperson där det är jämfört med en oscillerande våg (ususally en triangel / SÅGTAND) vars frekvens bestämmer byta frekvens (vanligtvis> 20kHz). Resultatet av jämförelsen är PWM.
Du kan skriva kod för att generera en PWM referens signal (en digital representation av en sinusvåg) på en PIC I / O pin. Använd sedan ett lågpassfilter för att ta bort byta frekvens. Detta bör ge dig en ren sinusvåg till foder till op amp (error amp).
Använd en annan feedback krets för steg utspänning ner till en nivå som är förenlig med PIC. En maximal detektorströmkrets skulle kunna användas för att producera en DC representation av den maximala amplituden för sinusvåg, sedan med PIC A / D. Om amplituden är avstängd justera referens. Relativt sett anpassning hänvisningen inte behöver ske så ofta. Produktionen regleringen bör göras med analog PWM controller.
Detta är bara en idé, jag är säker på att det finns många andra sätt att göra det. |
|
 |
praveen_palaparthi
| 15 november 2008 8:52 Re: hjälp mig hur man kontrollerar driftcykel | | |
|
| Tack för att ni ger mig bra men jag dont vill använda någon annan kretsar gillar op amp. I min hårdvara enkel feedback krets är närvarande. Vad im gör är im trappa ner utspänning och rättelse använder full bro likriktare och zenar diod alla dessa kretsar är där för att se till att inte överstiga 5 v som input till mikrocontroller ADC channel.Now efter tar adc räkna berätta vad nästa jag måste göra för att kontrollera eller stablize utdatat spänning på 230 volt irrecptive belastning varations ....
hjälp mig killar som kämpar för tidigare 1 vecka till slove detta utan att använda någon annan extra kretsar .......... |
|
 |