Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

MOS switch

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> MOS switch
Arabisk version Bulgarisk version Katalanska version Tjeckisk version Dansk version Tysk version Grekisk version Engelsk version Spansk version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italiensk version Hebreiska versionen Japanska version Koreanska version Litauisk version Lettisk version Nederländska version Norsk version Polsk version Portugisisk version Rumänsk version Russian version Slovakisk version Slovenska version Serbiska version Svenska version Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Message
yawijaya

Plats: New Freedom, PA, USA

Post 24 augusti 2009 17:00 MOS-omkopplaren

Jag lärde mig detta för ett tag sedan när jag gick på college, och nu måste jag lära här igen ... i alla fall, ta en titt på bilden
MOS switch
För vad jag vet denna krets borde ge mig en uteffekt av antingen den övre eller nedre halvan av ingående sinusformad våg. Ett datablad för transistorn säger att vgs är 2-4V. men min produktionen är bara inte vad jag förväntade mig.
MOS switch
MOS switch
Jag tror att jag saknar ett viktigt begrepp, men kan inte minnas det .. någon förslag? Tack för hjälpen!
Tillbaka till toppen
View user's profile
Audioguru

Hjälpte: 78

Post 24 augusti 2009 17:28 MOS-omkopplaren

Värdet av 1nF kondensatorn C4 är alldeles för liten för att passera 50Hz till 1k ladda Motståndet R6 så det går bara mycket högfrekvent distorsion. Använd 100UF.

MOSFET har en spänning grind tröskel 2V till 4V där det knappt aktiveras med 250uA. Motstånden R2 och R5 partiskhet porten vid 3V. Då Mosfet kan genomföra eller den kan inte utföra.
Tillbaka till toppen
View user's profile
yawijaya

Post 24 augusti 2009 17:39 Re: MOS-omkopplaren

Tack för svaret, men vad jag fråga är att jag vill att den ska fungera som switch för att ta den övre halvan av insignalen out.How ska jag göra det? Tack
Tillbaka till toppen
View user's profile
Audioguru

Post 24 augusti 2009 18:10 MOS-omkopplaren

Grinden tröskel spänningen för Mosfet är ett brett spektrum av spänningar. Du måste justera porten spänning med en pott att göra vad du vill. Då Mosfet vänder på hårt och mättat när insignalen är positiv och det förstärker och skickar signalen när ingången är negativ.
Tillbaka till toppen
View user's profile
yawijaya

Post 24 augusti 2009 18:28 Re: MOS-omkopplaren

tack!
Tillbaka till toppen
View user's profile
Millwood

Hjälpte: 11

Post 24 augusti 2009 18:42 MOS-omkopplaren

några tips:

1) Du bör ha högre bemanning järnväg: en MOSFET behöver ett minimum av 4-5V Vds till operationen som en linjär förstärkare. Jag skulle öka V2 till mer som 9 - 12V, eller mer, beroende på din ansökan.

2) Du bör också sätta ett litet motstånd (som 11 - 47ohm) mellan MOSFET källa och grund för att definiera den vinst.

3) Du behöver vistas din kondensatorer för den typ av signal du vill förstärka.

4) Du bör justera bias motstånd (R2/R5) så att produktionen erhåller maximal symmetrisk swing. Det innebär att din topologi ska rinna sitta på Vds (min) (V2-Vds (min)) / 2. antar V2 = 9V, Vds (min) = 5V, betyder det att rinna av MOSFET bör vara 7v, och förstärkaren kan svänga / - 2v max - sannolikt mindre.

Du kan därefter beräkna dess arbetsmetoder pekar på tomgång.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Google
AdSense

Post 24 augusti 2009 18:42 annonser

Tillbaka till toppen
yawijaya

Post 24 augusti 2009 19:06 Re: MOS-omkopplaren

Hej, tack själv en lott, den sista verkligen hjälper! Ändå, vad ska du göra om det faktablad som inte säger det lägsta VDS, säger att typiska är 10 eller 12,5 V, men det är hög men ...
Tillbaka till toppen
View user's profile
Audioguru

Post 24 augusti 2009 19:16 MOS-omkopplaren

Den VDS kan vara vad som helst. Den Vgate är den som styr hur mycket Mosfet tänds och varje Mosfet är annorlunda.
Tillbaka till toppen
View user's profile
yawijaya

Post 24 augusti 2009 19:27 Re: MOS-omkopplaren

Ok, så om jag får det rätt, jag måste ta reda på hur många Id jag vill och sedan kontrollera om den aktuella-volts kurva för att se vilka Vds jag behöver och jag kan räkna till Vgate .. Stämmer detta?
Tillbaka till toppen
View user's profile
Millwood

Post 24 augusti 2009 20:32 Re: MOS-omkopplaren

yawijaya skrev:
Hej, tack själv en lott, den sista verkligen hjälper! Ändå, vad ska du göra om det faktablad som inte säger det lägsta VDS, säger att typiska är 10 eller 12,5 V, men det är hög men ...

minsta Vds kommer beror på hur mycket distorsion du tål. flesta MOSFETs är utformade för att byta program, och de vill att deras produkter vara i mättnad.

för linjär ansökan (där du är nu), det är inte vad du vill göra. Istället vill du ha gott om utrymme för att kontrollera utspänningen så att den inte klippet. 4-5V nummer I, förutsatt att du är ganska bra även för hög effekt applikationer och är konservativ för små signal applikationer (som ditt).

Du kan designa för högre Vds (min) men du kan inte få nog för att motivera den ökade kostnaden (inefficiencyy, värmeutveckling, högspänning komponenter, etc.)

Citat:
Jag måste ta reda på hur många Id jag vill och sedan kontrollera om den aktuella-volts kurva för att se vilka Vds jag behöver och jag kan räkna till Vgate .. Stämmer detta?

allmänhet inget. för en single-ended små signalförstärkare som ditt, vill du ta reda på vad det värsta belastningen den kommer att köra. Det ser ut som du designar en ljudförstärkare och din last är sannolikt en preamp. De tenderar att ha en minsta ingångsimpedans på 470ohm och vanligtvis mycket högre än (4.7k eller högre).

så om ni design för att köra 470ohm load (värsta scenariot) vill du ha utimpedans (R1) för att inte vara större än den last. I design oftast så att R1 är 50% - 10% av lasten. Det innebär R1 är 220ohm eller lägre.

När du har det, kommer du avgöra vinst på din förstärkare. Det är (R1 / / Rload) / RS där R är motståndet mellan källan till MOSFET och marken. säger att du vill uppnå en vinst på 2x, det betyder (220 / / 470) / 2x = 68ohm (grov math). att matte fått en MOSFET med oändlig vinna så i verkliga världen vi kommer troligen att ha en lägre vinst vilket kan kräva en lägre skivor för att kompensera.

ingångsimpedansen är ungefär R2 / / R5. Om du kör på ett 9V järnväg och din Vd sitter på ungefär 7V. eftersom MOSFET behov Vgs = 3-4v att öppna så R2/R5 avdelare kommer att dämpa Vd med en faktor på 2x så R2 = R5. Det innebär att dina ingångsimpedans är 1 / 2 * R2.

I design oftast min amp ha ingångsimpedans av högst 47k och inte lägre än 4.7k och typiskt runt 10k så R2 = R5 = 22k.

R4 är där för stabilitet och jag kommer att hålla den 1k. Du kan välja kondensatorer som passar dina behov - mestadels frekvensomfång närstående. Normalt använder jag 0.22u - 0.47u för C2 och 4.7u - 47U för C4.

så här är den slutliga utformningen.

Som ni kan se, ger det ganska bra resultat. vinsten är något mindre än 2x, på grund av ett bristfälligt MOSFET samt dämpning orsakad av R4 (i din schematisk).

Efter detta måste du ta reda på sin frekvensgången (ac analys) för att se till att a) det inte svängning och b) det passar dina behov.

Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Tillbaka till toppen
View user's profile
Millwood

Post 24 augusti 2009 20:44 MOS-omkopplaren

Du kommer att upptäcka att rinna av MOSFET inte sitta vid 7v - i mitt exempel, sitter den på 8v - som arbetspunkt är beroende av MOSFET ID vs Vgs relation.

så för amplifiering av stora signal kan klippningen inte vara så symmetrisk som vi hade förväntat oss.

Självklart, det är inte en stor sak för små signalförstärkning. Men om du verkligen vill ha symmetrisk klippning, kan du justera R3/R4 (i mitt schematisk) så att Vd sitter på önskad nivå.

som R3 / / R4 bestämmer din Ingångsimpedans, vill du inte sin inställning till att sänka ditt ingångsimpedans. Som sådan bör man sträva efter att öka R3 och R4 är lämpligt.

Du bör också försöka välja en MOSFET som passar dina behov i termer av Id och Vds (uppdelning). Utan även dess input capacitance. försöka sänka ingången kapacitans (Ciss i de flesta datablad) till mindre än 220PF.

liten signal transistorer fungerar riktigt bra här, särskilt superline dem från Zetex. IRF510 är en medelhög effekt MOSFET men överraskande har mycket låg Ciss, och det är ganska billig och lättillgänglig, så jag använder en låg antingen preamp eller headphone amp.

en anmärkningsvärd sak om denna topologi är bias stabilitet med regardes att leverera järnväg.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Analog Circuit Design -> MOS switch
Sida 1 av 1 Alla tider är GMT 2 timmar

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS