| Författare | Meddelande |
|---|
ze_dib
Anställd: 06 januari 2003 Inlägg: 82 Ort: Frankrike
| 18 februari 2003 14:33 Digitala oscilloskop Project | | | taggar: st oscilloskop ombord projektet oscilloskop projektet FPGA oscilloskopet oscilloskopets FPGA st oscilloskop projektet usb oscilloskop projektet digitalt oscilloskop projektet |
|
| Hej
Jag undersöker möjligheterna att göra ett digitalt oscilloskop för PC, med ombord RAM memorera prover.
Jag har flera frågor: => Vilken buss är det lättare att använda (hård och förare för Linux / Windows): PCI, USB eller IEEE1394 => Jag dock om hur du använder många låg hastighet ADC (cheapier) för att nå provtagningsfrekvensen Jag skulle vilja använda, är det ett bra sätt att göra detta.
Vilka FPGA skulle vara det mest lämpade för detta projekt SpartanII eller APEX20k
TOTO2001 |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
ee_freak
Anställd: 28 maj 2001 Inlägg: 28 Ort: någonstans i temne
| 18 februari 2003 15:48 | | |
|
| | Prova www.bitscope.com. De använder PIC med CPLD. |
|
 |
MADURAN
Anställd: 01 januari 1970 Inlägg: 65 Hjälpt: 2 Ort: Rumänien
| 18 februari 2003 15:56 | | | taggar: http://www.chocbar.demon.co.uk/ |
|
| | http://www.chocbar.demon.co.uk/ |
|
 |
ze_dib
| 18 februari 2003 16:08 | | |
|
| Tack ett parti för dem användbara länkar
Jag tror att den andra är i närheten av vad jag vill design.
Jag vill hellre använda PC SDRAM minne för att tillåta lagring av prover, billig lösning med en FPGA.
Toto2001 |
|
 |
dsp_
Anställd: 02 mars 2002 Inlägg: 66 Hjälpt: 3 Ort: här ... just nu ...
| 18 februari 2003 16:38 | | | taggar: "temne interfolierade provtagning" tp: / / www.google.com/ |
|
| hi TOTO leta efter "temne interfolierade provtagning" eller "interfolierade provtagning adc" på google
Theres en app anteckning om detta ämne på Maxim hemsida http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/384
men kanske detta inte är den bästa metoden för hobby ändamål | Maxim skrev: | | Tyvärr har detta synsätt är komplex och innebär extra kostnad en lång kalibrering och matematisk analys. |
HTH dsp_ |
|
 |
ze_dib
| 18 februari 2003 18:25 | | |
|
| Tack för tillämpningen notering.
Det är nästan det jag tänkte på.
Kan en FPGA anta klockan för ADC provtagning, jag menar tror du att vara nervös på Clock signal skulle vara godtagbar för en sådan sak
Tack för anwers |
|
 |
Hugo
Anställd: 01 januari 1970 Inlägg: 268 Hjälpt: 25
| 19 februari 2003 3:36 | | | taggar: McCord plus fyp billiga oscilloskop McCord plus fyp billiga oscilloskop McCord final_report st oscilloskop låg kostnad |
|
| Denna länk kan vara användbar:
http://www.mccord.plus.com/FYP/final_report.htm
(Genomförande av en billig PC-baserad quad kanal i realtid / lagring oscilloskop). |
|
 |
ze_dib
| 19 februari 2003 15:38 | | | taggar: firewire oscilloskop FPGA oscilloskop FPGA baserade oscilloskop oscilloskop FPGA st oscilloskop FPGA baserade digitala oscilloskop oscilloskop med FPGA |
|
| I själva verket I'not verkligen letar efter en billig oscilloskop,
Det är snarare en hög hastighet oscilloskop till lägre kostnad, baserad på FPGA för att gör konfigurerbara provtagning och filtrering frekvens, konfigurerbara prov bredd och antal prover. Jag är särskilt intresserad av möjligheten att göra hårdvara digital bearbetning före lagring.
Jag planerar också att använda PC minne för att sänka kostnaderna för datalagring.
Jag förstår inte vilka Höghastighetsinfrastruktur st buss (PCI, USB och FireWire) är easist att genomföra (med ett chip eller FPGA) och cheapier.
Här är det
Toto2001 |
|
 |
Gunship
Anställd: 31 december 2001 Inlägg: 52 Hjälpt: 3
| 21 februari 2003 19:57 | | | taggar: firewire oscilloskop FPGA oscilloskop FPGA baserade oscilloskop oscilloskop FPGA st oscilloskop FPGA baserade digitala oscilloskop oscilloskop med FPGA |
|
| | toto2001 skrev: | I själva verket I'not verkligen letar efter en billig oscilloskop,
Det är snarare en hög hastighet oscilloskop till lägre kostnad, baserad på FPGA för att gör konfigurerbara provtagning och filtrering frekvens, konfigurerbara prov bredd och antal prover. Jag är särskilt intresserad av möjligheten att göra hårdvara digital bearbetning före lagring.
Jag planerar också att använda PC minne för att sänka kostnaderna för datalagring.
Jag förstår inte vilka Höghastighetsinfrastruktur st buss (PCI, USB och FireWire) är easist att genomföra (med ett chip eller FPGA) och cheapier.
Här är det
Toto2001 |
För PCI, du brukar köpa ett chip för gränssnittet eller en kärna och stoppar i FPGA. Det kommer sannolikt att ge dig den snabbaste överföringen av data mellan omfattning del av FPGA och datorn. Men gör ett bra höghastighets PCI kan vara svårt. Även mönstret inte är bärbara. (Du måste gå hela PC runt.)
USB är bra särskilt med USB 2.0. Det är mycket bra hastighet. Du kan köpa ett USB-chip som kan komma med alla förare utvecklingsredskap du behöver. Designen är också bärbara. Om du behöver flytta ramen runt till ett annat labb, det här är ett bättre val.
Jag vet inte för mycket om Firewire förutom använt den på ett fåtal tillfällen. Främst för Digital Video saker. Jag kommer inte att rekommendera det här gränssnittet för räckvidd. Jag tror inte det är allt som används i instrument ändamål.
Hur som helst, bara min 2 cent. Hoppas att få hjälp.
Gunship |
|
 |
DrShoe
Anställd: 16 april 2001 Inlägg: 35 Ort: Nederländerna
| 24 februari 2003 23:36 | | |
|
| Den AD9283BRS-100 är en AD-omvandlaren i $ 6 sortiment, gratisprover.
8-bitars, 50 MSPS/80 MSPS/100 MSPS ADC |
|
 |
ze_dib
| 25 februari 2003 13:51 | | |
|
| Tack för alla dessa goda råd.
Jag hade nu en bättre uppfattning om vad som kommer att vara i projektet.
I mitt flirts åtanke Jag letade efter PCI, men rörligheten är ett argument jag inte tänka på.
USB 2/1.1 verkar ett beter val i den meningen att den tillåter att kontakten på en PC, en mac ... Det kommer bara ta lite längre tid att ställa in filter parameter och för att säkerhetskopiera alla data till datorn, men det kan vara lättare att göra också!
Om folk är intresserade av att delta i det, de är välkomna
TOTO2001 |
|
 |
mbyka
Anställd: 12 maj 2002 Inlägg: 509 Hjälpt: 1
| 01 mars 2003 16:28 | | |
|
| http://alternatezone.com/electronics/dsoamk3.htm
UTGÅVA 97 Augusti 1998 Tema: debugging METODER
Task Manager Nästan Made 100, Ken Davidson, 2. Reader I / O, 6. New Product News, 8. Bitscope A Mixed-Signal Capture Engine genom Norman Jackson, 12. http://www.circuitcellar.com/library/toc.asp |
|
 |
mbyka
Anställd: 12 maj 2002 Inlägg: 509 Hjälpt: 1
| 01 mars 2003 23:43 | | | taggar: circuit_cellar http://www.vitrum.cz/snail/bitscope.htm |
|
| http://www.vitrum.cz/snail/bitscope.htm http://www.vitrum.cz/snail/products.htm # BITSCOPE
eller ftp.circuitcellar.com 21 Anonyymoue \ ftp.circuitcellar.com \ Circuit_Cellar \ 1988 \ Issue_5 ftp.circuitcellar.com \ Circuit_Cellar \ 1992 \ Issue_25 ftp.circuitcellar.com \ Circuit_Cellar \ 1998 \ Issue_97 |
|
 |
Goliat
Anställd: 26 mars 2002 Inlägg: 23 Hjälpt: 1
| 23 mars 2003 17:46 | | | taggar: p: / / www.johann-glaser.at/projects/dso/ Johann Glaser Johan Glaser DSO DSO Glaser Johann Glaser DSO |
|
| Du kan också ta en titt på följande länk
http://www.johann-glaser.at/projects/DSO/
Goliat |
|
 |
RF_Router
Anställd: 01 februari 2002 Inlägg: 47
| 23 mars 2003 19:16 | | |
|
| Jag tror att bussen av dina valde bör i huvudsak bestäms av din samplingsfrekvens. Vilken är den högsta kurs som du vill provet? Och du kan gå därifrån? Bara bar i åtanke att ditt samplingsfrekvensen bör vara minst 2,5 gånger mer och dessutom bör du se till att din provtagning inte varierar. Du vill inte vara delaktiga i ett varierande provtagningssystem orsaka det är alltför komplicerat att hantera så ofta om du vill se till att du kanske vill ha någon form av en buffert mekanismen mellan din dator och din styrelse.
Njuta av, RF_Router |
|
 |
Sobakava
Anställd: 27 mars 2002 Inlägg: 366
| 27 mars 2003 9:02 | | |
|
| Om du inte behöver djupa minne, bara generera två video baggar att lagra PAL eller NTSC bilden och fylla minnet med de grafiska som du vill visa. (räckvidd diagrammet) och generera standart videosignalen med dessa uppgifter. Det är användbart om du inte vill använda en dator med din oscilloskop .... |
|
 |
qinqiuer
Anställd: 27 mars 2003 Inlägg: 3
| 31 mars 2003 17:05 | | | taggar: usb DSO Glaser p: / / www.johann-glaser.at/projects/dso/ Johann Glaser Johann Glaser analog Johan Glaser DSO Johann Glaser DSO |
|
| | Goliat skrev: | Du kan också ta en titt på följande länk
Goliat |
denna plan är bästa!
eftersom det har en bra lösning i analog front-end!
och jag tror att USB är ett bra val, men är komplex |
|
 |
ME
Anställd: 14 mars 2002 Inlägg: 1775 Hjälpt: 11
| 31 mars 2003 21:38 | | | taggar: DSO schematiska p: / / www.johann-glaser.at/projects/dso/ Johann Glaser Johan Glaser DSO DSO Glaser Johann Glaser DSO |
|
| Det finns ett fel i denna schematiska: http://www.johann-glaser.at/projects/DSO/schematic/MainSchematic.png
IIC pull up motstånd vid SDA och SCL skall anslutas till 3.3V och 5V som visas i nedre vänstra hörnet av den schematiska. Båda AN2131 och EEPROM är 3.3V typer. |
|
 |
Make_Pic
Anställd: 13 april 2002 Inlägg: 79 Hjälpt: 1
| 13 juni 2003 21:25 2: Goliat Denna länk har inte källorna för FPGA | | | taggar: DSO FPGA FPGA DSO FPGA DSO projektet DSO FPGA DSO FPGA projektet p: / / www.johann-glaser.at/projects/dso/ Johann Glaser |
|
| | Citat: | Du kan också ta en titt på följande länk
Goliat | Denna länk har inte källorna för FPGA!? |
|
 |
joilen
Anställd: 08 juni 2003 Inlägg: 6
| 15 juni 2003 15:14 | | | taggar: DSO FPGA FPGA DSO DSO FPGA DSO Verilog |
|
| även läsa www.fpga4fun.com, den här killen har gjort ett DSO med hjälp av en FPGA, han gör en handledning om hur han gjorde det tillsammans med alla Verilog-kod ...
En |
|
 |
Make_Pic
| 15 juni 2003 16:02 stroboskopiska metod för mätning av DSO | | |
|
| joilen: Det är bra information för mig, men Jag behöver någon information om en stroboskopiska metod för mätning av DSO!
Senast redigerad av Make_Pic den 15 juni 2003 17:54, edited 1 Temne totalt |
|
 |
Make_Pic
| 15 juni 2003 16:06 Re: stroboskopiska metod för mätning av DSO | | |
|
| Jag behöver någon information om en stroboskopiska metod för mätning av DSO! Den stroboskopiska metod gör det möjligt att mäta frekvenser upp till cirka 3 GHz.
Senast redigerad av Make_Pic den 15 juni 2003 17:52, edited 1 Temne totalt |
|
 |
xgnetto
Anställd: 01 januari 1970 Inlägg: 13
| |
 |
Sobakava
Anställd: 27 mars 2002 Inlägg: 366
| 13 oktober 2003 12:29 | | | taggar: cy7c68013 krets scenix |
|
| "Jag behöver idéer om" utlöste "
Min design kommer att baseras på ett enkelt FPGA / CPLD eller en snabb Scenix SX FIFOs.
Om jag inte behöver för att genomföra "före utlösning", jag antar att jag inte behöver lagra prover hela tiden. Endast en utlösande signal från analog kanal eller extern utlösa kanal krävs för att starta förvärv av "n" prov med samplingsfrekvensen av "m" MPSP.
Efter fyllning FIFO, jag börjar USB2.0 överföring med CY7C68013 (Cypress EZ-USB2 8051 IC)
Jag vill veta om utlösande krets. Hur kan jag göra det i analog sätt?
Jag behöver för att generera en puls från specificerade nivå och anges kant (hi-to-lo eller lo-to-hi) av analog signal och sedan jag ställa en flip-flop och återställa detta flip flop efter FIFO fyllt så jag wont få upprepade pulser för varje Matchat nivå kant under provtagningen.
För inställning tröskelnivån, Jag tänker på att använda en DAC / digital potentiometer. Eller om jag gör det efter ADC, jag kan använda 8 bitars storleksordning komparatorer ...
Får jag på fel sätt. Vad tycker du / rekommenderar? |
|
 |
Aoxomox
Anställd: 18 juli 2001 Inlägg: 90
| 15 oktober 2003 22:51 Re: Digitala oscilloskop Project | | |
|
| Om du inte vill pre visa genom att lagra prover i en cirkulär buffert, varför ni inte genomföra en digital jämföra för urvalet AD värde. Om du vill upptäcka t.ex. lågt till högt övergången du först vänta att AD ingång värdet blir mindre än tröskelnivån. kan du återställa ditt utlösa puls. nästa gång annonsen värdet blir lika med eller högre än denna nivå kan du ställa in utlösa puls.
Fördelen med detta sättet är att du kan genomföra en utlösande enhet utan extra analog hårdvara som kan glida av temperatur ans så vidare. En annan fördel är att du kan genomföra Schmitt utlösande beteende då med två av varandra oberoende nivåer för övre och nedre AD värde. För att genomföra detta med analoge frågor du kommer att bygga upp två DACs eller annat.
Hoppas det hjälper, aOxOmOx |
|
 |
phongwiroon
Anställd: 08 december 2003 Inlägg: 32
| 08 december 2003 7:37 | | | taggar: små oscilloskop |
|
| | försöker använda GameBoy för små oscilloskop |
|
 |
Aoxomox
Anställd: 18 juli 2001 Inlägg: 90
| 25 december 2003 22:21 Re: Digitala oscilloskop Project | | | taggar: oscilloskopets ingång schematiska oscilloscop input schematiska oscilloskopets ingång dämparen schematiska |
|
| Har någon schema eller principen om ett oscilloskop input avsnitt?
huvudsak följande requeirements:
- Hög BW - Hög impedans - Låg distorsion - Lågt ljud / hög känslighet
Några förslag till en bra HF ingången dämparen krets?
All hjälp uppskattas. |
|
 |
martingn
Anställd: 31 mars 2004 Inlägg: 40
| 13 april 2004 15:11 Digitala oscilloskop Project | | |
|
| Hej människor,
Kan någon gå vidare och bygga upp något? Något intressant att dela?
Hälsningar,
Martin |
|
 |
Cluricaun
Anställd: 28 sep 2001 Inlägg: 904 Hjälpt: 13
| 08 maj 2004 18:50 Re: Digitala oscilloskop Project | | | taggar: projektet usb räckvidd usb omfattning projektets omfattning st projektet projektet usb räckvidd på st projektet st räckvidd st omfattning projektets omfattning usb projektet |
|
| Hej
Jag har en bitscope sedan ett par år, och nu tycker jag om att göra en uppdatering av kommunikation mellan PC och bitscope. De (Bitscope) säljer ett ethernet-RS232 och en snabb USB-RS232 adapter. Jag tycker de är lite för expencive till ordningen, måste lägga till anpassade skatt och moms. Så jag undrar om det finns några projekt som jag kan använda för att få antingen en USB-eller Ethernet-adapter, PIC-kod eller sch.
Mer info här:
www.bitscope.net/store/?p=view&i=item 0 www.bitscope.net/store/?p=view&i=item 1
Tack på förhand för all hjälp Cl |
|
 |
joc_06
Anställd: 28 november 2003 Inlägg: 51 Hjälpt: 2
| 25 maj 2004 13:56 Re: Digitala oscilloskop Project | | |
|
| | martingn skrev: | Hej människor,
Kan någon gå vidare och bygga upp något? Något intressant att dela?
Hälsningar,
Martin |
Jag börjar bygga upp ett projekt liknande det ldso nästa vecka. Bara väntar på delar just nu, jag kommer att hålla er uppdaterade här |
|
 |