| Författare | Meddelande |
|---|
kyndal
Anställd: 16 februari 2003 Inlägg: 61
| 27 april 2003 13:53 Hårddisk (ATA) till Ethernet omvandlare / emulator | | |
|
| Hej alla ..
jag bara hade en galen idé! Jag har detta m3po mp3 spelare .. och jag skulle reallt vilja ha det spela mp3: s från min server, i stället för den inre hårddisk .. så vad sägs om att göra en IDE-emulator som pluggar i stället og hårddisken, denna emulator sedan emulerar hårddisk för m3po. och får information från nätet ..
är detta på alla Möjliga .. Är det gjort? Alla idéer!
/ Rune Kyndal |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
Dainis
Anställd: 15 maj 2001 Inlägg: 1451 Hjälpt: 56
| 27 april 2003 14:28 Re: Hårddisk (ATA) till Ethernet omvandlare / emulator | | |
|
| Fler enkla och riktiga är att skapa nya nätverk (Ethernet och TCP / IP) BaseT MP3-spelare .... |
|
 |
kyndal
| 27 april 2003 18:23 | | |
|
| Ja ofcource .. Men det är inte bara det att .. hela idén, og emulering en hårddisk via nätverket, kan användas i många fall!
Det kan även vara ett CF-kort! då kan jag ta bilder med min Digicam, direkt till min server! ..
men det nätverk av "gamla" IDE-baserade enheter, skulle vara verry smart.
det finns många projekt som rör till exempel en pic16f877 där hårddiskar och cd-rom är ansluten. och även nätverkskort .. så att kunskap är probally där ute!
/ Kyndal |
|
 |
Dainis
| 27 april 2003 19:52 | | |
|
| | Ansluta en IDE-enhet till CPU är lätt, men gör IDE enheten emulering med nätverksprotokoll skorsten och nätverksdata maping till IDE sektorer, inte lätt ... |
|
 |
silvio
Anställd: 31 december 2001 Inlägg: 800 Hjälpt: 90
| 27 april 2003 21:29 | | | taggar: ata ethernet |
|
| Hej kyndal,
Om du kommer att följa inlägg skrev av Dainis övergripande detta forum kan du hitta de mest relevanta råd om nätverket. Den nuvarande idé är det inte undantag från regeln ovan.
Men om du är ivriga nog och villig att spendera lite tid på frågan (jag menar mer än en galen idé) kan du köpa ett färdigt PCB som ni kan se i bifogad bild. Det är riktigt att styrelsen har utvecklats med annat syfte i åtanke, men du kan vända riktning på ATA conector och bifoga det kabeln från mp3-spelare, sedan använda 64K X 16 för buffring av data som kommer från nätet via RTL8019 controler och gör MP3-spelare tycker det är en hårddisk bifoga. Självklart måste du skriva om all kod för ATMega 128 micro. Du hittar mer om här: http://www.edtp.com/ata.htm Det är en stor chalenge. Jag säger inte att du kommer att lyckas 100% på grund av bussen lattency och cache effektivitet. Kanske måste du byta till 100 ethernet chip. Jag vet inte eftersom jag inte hade provat förut. Men det är bättre än ingenting.
|
|
 |
Dainis
| 27 april 2003 22:48 | | |
|
| [citat = "Silvio"] Det är riktigt att styrelsen har utvecklats med annat syfte i åtanke, men du kan vända riktning på ATA conector och bifoga det kabeln från mp3-spelaren
[citat]
Hej Silvio,
Jag skrev att ansluta IDE-enhet till CPU och nätverk inte problemet, och om det kan hittas många mönster på internet, men "omvänd riktning ATA conector" inte lätt, du måste använda särskilda controller IC från hårddisken eller PFGA för ATA hög hastighet emulering .... |
|
 |
silvio
| 28 april 2003 2:13 | | | taggar: ata ethernet |
|
| Hej Dainis,
Du är rätt för höghastighetståg emulering. Jag sökte lite och fann att de flesta mp3-spelare utrustad med hårddisk som lagringsmedia, ta inte fullt ut använda sig av IDE och ATA-funktioner. , you can still do "reverse direction of ATA conector" in one word, emulation. Därför anser jag ändå att denna typ av ansökan, och endast för detta, kan du fortfarande göra "omvänd riktning ATA conector" i ett ord, emulering. Men, som du nämnde ovan, verkliga höghastighetståg emulering det är inte möjligt utan att använda speciella controller IC från hårddisken eller en FPGA. Det kyndal: s antagande om att emulering en hårddisk via nätverket, kan användas i många fall är det inte fullt ihållande av emulering Jag talar ovan som fortfarande möjligt. Han måste dessa kretsar nämns av dig och en annan design strategi.
Jag håller med er om att enklare och reala gör nytt nätverk (Ethernet och TCP / IP) baserade MP3-spelare, snarare än maping IDE sektorer via nätet. Verkligen galenskap. Mindre huvudvärk om fullständiga akter förs i den lokala cacheminne och ges till mp3 kärna. Den enda fråga är att få tillgång till nätverket och om de privilegier som beviljas för att hämta den erforderliga mp3-fil. Ja, denna design är mycket mer lönsamma.
silvio |
|
 |
silvio
| 28 april 2003 10:50 | | | taggar: ata ethernet TERRATEC mp3o |
|
| Hej kyndal,
Vet du hur hårddisken körs i din mp3po mp3 spelare? Det följer en FAT 16 eller 32-filsystem? Det innebär att det kan dras ut från rutan, lastat i datorn och sedan fited igen. Eller hårddisken lagras data det är ingenting annat än en kontinuerlig ström av bytes sprids runt sektorer och åtkomligt på proprietära format i din mp3o mp3 spelare? Detta sätt du har icke amovible lagringsenhet som kan laddas från PC via vanlig extern buss: USB, Ethernet, parallell-, serie .... som anges av tillverkaren. Jag talar om dessa saker eftersom jag inte hittat några TERRATEC mp3po mp3 spelaren arbetar med en HDD. Endast CD-rom enhet. Och du pratar om hårddisken emulering inte särskilda ATA ATAPI.
Silvio |
|
 |
Dainis
| 28 april 2003 11:00 | | |
|
| Jag hittade den här: http://www.m3po.net/_eng/index_eng.html http://www.m3po.net/_eng/details.html
Men det är mer: förutom CD-enheten redan installerat en vanlig IDE-hårddisk kan enkelt eftermonteras! * Du får kopiera över komprimerade ljudfiler och sina spellistor på hårddisken. Med tanke på att en 30 GB hårddisk innehåller mer än 546 timmar (eller 3 veckor!) Av musik, TERRATEC s m3po kan betyda ett plötsligt slut på något behov av utrymme i din CD-rack! |
|
 |
silvio
| 28 april 2003 11:38 | | |
|
| Japp,
Som väntat att höra, vilket filformat är förenligt med ISO9660/Joliet och fett 16/32 filsystem. Jag ger upp emuleringen eftersom jag inte kan konkurrera med Hitachi SH703x; 32bit RISC motorn. Det är en stark häst och jag är liten åsna rida med ett fett jockey (Jag kallar detta hårddisken)
Silvio |
|
 |
kyndal
| 28 april 2003 13:10 | | |
|
| Ja. som nämnts har jag redan försett en hårddisk i min m3po .. Jag har även monteras i en löstagbar hårddisk "rack" så det tar bara några minuter att göra en helomvändning refil av disken ...
men jag skulle hellre ha min 120gb disk i servern så filerna avaible hela!
och ja enheten formateras med FAT ..
den m3po styrelsen också ha en ombord serialport anslutning till fabriken debugging .. maby jag skulle kunna skriva om koden för att få en streaming från serialport posibility något ....
och enligt realtid emulering och ATA .. Tja hastighet är faktiskt inte så viktigt. som vi bara måste spela mp3: s (för detta mp3 projektet ändå).
och sista! för detta projekt är det princip endast nessesary efterlikna .. säga 10 mb hårddisk .. den m3po kan spela playlistes också .. så att efterlikna mikroprocessorsystem bara tar hand om att kopiera filer, en i taget, beroende på playliste något? detta ofcource gör det dificoult att byta låt realtidsrapportering .. men sedan ett 16MB CF-kortet kan användas som "buffert" og som RAM?
/ Rune Kyndal |
|
 |