| Författare | Meddelande |
|---|
palesha
Anställd: 16 april 2001 Inlägg: 149 Hjälpt: 5
| 28 mars 2004 16:34 Li-ion batteri laddas | | |
|
| | Jag vill göra transistorised Li-ion batteri chrger för mobiltelefon. I Li-ion batteri 800mAh Samsung CDMA mobiltelefon. |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
House_Cat
Anställd: 21 februari 2002 Inlägg: 1464 Hjälpt: 302
| 29 mars 2004 1:07 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Detta är inte ett projekt för att ta lätt på. Om du inte vet exakt vad du gör kan du damge batteriet och / eller låta batteriet gå in termisk rusning och explodera eller brinna.
En Li batteriladdare behöver en bildskärm krets för att säkerställa att följande är uppfyllt: -Omvänd polaritet skydd -Ladda temperatur - får inte tas ut när temperaturen är lägre än 0 ° C eller över 45 ° C. -Ladda nuvarande får inte vara för högt, normalt under 0,7 C. -Ladda spänning - ett permanent säkring öppnas om för mycket spänning appliceras på Batteriklämmorna -Överpriserna skydd - slutar ladda när spänningen per cell stiger över 4,30 volt. -A säkring öppnas om batteriet är ständigt utsätts för temperaturer över 100 ° C.
Om du är fast beslutna att prova det själv, det finns ett antal integrerade lösningar som används i laddare. Ta en titt på ansökan konstaterar att ge dig några förslag. Datablad för en tillverkare är:
http://www.national.com/parametric/0, 1850,2362,00. html |
|
 |
Fom
Anställd: 10 mars 2004 Inlägg: 768 Hjälpt: 57 Ort: Taiwan
| 29 mars 2004 3:05 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| | Jag håller med House_Cat. Jag skulle vilja säga att varje Li-Ion batteri till mobiltelefon redan har internt skydd för överdebitering, overdischarge, lastning överströmsskydd och shortcurrent. Men ändå ett annat skydd från laddaren sidan inte göra ont. |
|
 |
spauls
Anställd: 17 december 2002 Inlägg: 547 Hjälpt: 19
| 29 mars 2004 17:21 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Li Batteri är benägna att ESD, så jag är inte säker på hur u göra det i labbet |
|
 |
Externet
Anställd: 29 januari 2004 Inlägg: 69 Hjälpt: 2
| 29 mars 2004 17:36 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Hej. charger is nothing else but a plain DC power supply. A Li-ion batteri laddare är inget annat än en vanlig DC strömförsörjning. Inuti batteriet bosatt all kontroll, reglering och skydd kretssystem. Det är anledningen till att ta ut en cell telefonsamtal från en bil 12V endast en kabel som används. charger is a regulated 4,1000 V or 4,2000 V [depending on the cell chemistry and brand] supply. A Li-ion cell laddaren är en reglerad 4,1000 V eller 4,2000 V [beroende på cellens kemi och varumärke] utbudet. Den positiva terminalen i cellen har en spricka typ aluminium skiva diafragm theat tjänar både som en överströmsskydd säkring och ett övertryck utlopp. , just obey the critical maximum voltage with a high precision voltmeter. För att ladda ett Li-ion cell, bara lyda den kritiska högsta spänning med en hög precision voltmeter. Du kan transistorize den laddare om du vill. Miguel |
|
 |
palesha
Anställd: 16 april 2001 Inlägg: 149 Hjälpt: 5
| 29 mars 2004 20:41 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Härmed bifogas en krets från min vän på hans mobil laddare för samma mobiltelefon som köps från öppna marknaden. Jag tror att det måste vara kinesiska, Synpunkter på denna krets krävs. [/ IMG]
|
|
 |
cube007
Anställd: 12 mars 2002 Inlägg: 538 Hjälpt: 12 Ort: Australien
| 29 mars 2004 21:27 Li-ion batteri laddas | | |
|
| Hej,
Det finns några mycket viktig information om användningen av Li-Ion celler på http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/chem/lithion/index.html
Hej då, cube007 |
|
 |
Externet
Anställd: 29 januari 2004 Inlägg: 69 Hjälpt: 2
| 30 mars 2004 17:43 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Hej palesha. Denna krets är ingen mening för mig. Vilken är den nuvarande vägen från ingång VE att produktionen VE ???... Trough transistorers bas???
Miguel |
|
 |
Fom
Anställd: 10 mars 2004 Inlägg: 768 Hjälpt: 57 Ort: Taiwan
| 31 mars 2004 3:30 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| | Inte varje batteri för mobiltelefon ingår avgift överströmsskydd. Batteri tillverkare först att införa denna funktion i batteriet. Rekommenderad nuvarande 0.6C. Med denna takt batteriet inte är överhettning under laddning temne. Överhettning över 60 C kan leda till permanent förlust av kapaciteten. Laddaren fungerar i konstant ström läge och övervakar batterispänningen. När spänningen når visst värde -4,2 V laddare förändringar det är läge att konstant spänning och följa strömmen. Aktuella kommer gradvis att minska. När det kommer att bli lägre än 0.1C kan du stoppa laddningen. |
|
 |
hadihf
Anställd: 29 mars 2002 Inlägg: 132 Ort: Planet Earth
| 31 mars 2004 7:20 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Hej, Läs dessa och jag tror att ni kommer att gilla det 
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=41425c030ffb32d0053dc684abb2e98b&threadid=130567
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=41425c030ffb32d0053dc684abb2e98b&threadid=212232
Hälsningar |
|
 |
lguancho
Anställd: 07 januari 2004 Inlägg: 255 Hjälpt: 5
| 12 april 2004 11:50 Re: Li-ion batteri laddas | | |
|
| Om du tänker för regulatoriska tester för din mobiltelefon, testbunt hus kommer att be om ditt batteri kostnad för säkerhet / EMC-provning.
Vill uppmärksamma laddare, får den från tillförlitlig källa, med ordentlig säkerhet prov (CE-märkning). Denna sak kan explodera om det är en låg kostnad design, med dåligt konstruerad PCB design. Du vill inte landa yourselve i trubbel efter att ha sålt tusentals av dessa "bomber" på marknaden ! |
|
 |
ayeong
Anställd: 01 januari 1970 Inlägg: 99
| 12 april 2004 12:20 Re: Li-ion batteri laddas | | | taggar: lt4058 datasheet lt4058 |
|
| Om volymen är enorm och rymden tvång, är lika bra att satsa på ett enda chip & encelliga litium ion fristående laddare.
Du kan hänvisa från Texas instrument BQ24010 http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/bq24010.html
Linear Technology (LT4058) http://www.linear.com/prod/datasheet?datasheet=1019&product_family=power
Skål, |
|
 |