| Författare | Meddelande |
|---|
gggould
Anställd: 10 april 2004 Inlägg: 26
| 10 april 2004 5:43 brett tuning rad VCO problem | | |
|
| Hej alla,
Jag utformar en VCO med varactor och byta locket till 800MHz bred. Men jag tycker att VCO vinna och amplitud variationerna är stora problem. Båda Kvco och produktion amplitud ökning med frekvens ...
Något tips eller råd?
Tack så mycket ... |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
UPPBLÅST
Anställd: 19 juli 2002 Inlägg: 4989 Hjälpt: 307 Ort: Middle Earth
| 10 april 2004 6:26 Re: brett tuning rad VCO problem | | |
|
| | Det bästa vore att lägga en AGC loop. Mät utspänning efter en buffert förstärkare och använda den för att ändra fördomar om oscillator transistor. En annan sak för att kontrollen skulle vara en dämpare. |
|
 |
IICCEE
Anställd: 24 december 2001 Inlägg: 233 Hjälpt: 2
| 10 april 2004 6:36 brett tuning rad VCO problem | | |
|
| Du kan använda ** flera ** de varactor Vissa rum nära BJT-E, några nära BJT-B; och du bör noga utforma buffert i arbetsför bandet, även lägga till en AGC loop. |
|
 |
gggould
| 11 april 2004 6:10 Re: brett tuning rad VCO problem | | |
|
| Tack för alla era kommentarer ...
Men jag vet fortfarande inte hur man får en mer konstant Kvco. Just nu Kvco vid höga bandet (~ 4GHz) nästan 1,7 gånger Kvco till låga bandet (~ 3 GHz).
Hej IICCEE, jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du förklara begreppet lite mer? Just nu befinner jag mig att ett par av back-to-back varactor mellan cross kopplade BJT-C för finjustering.
Dessutom är det något jag bör titta på medan deigning som buffert (utsläppare efterföljare)? Jag bara vet att jag måste kontrollera parasitsjukdomar lock.
Tack igen! |
|
 |
IICCEE
Anställd: 24 december 2001 Inlägg: 233 Hjälpt: 2
| 11 april 2004 9:24 brett tuning rad VCO problem | | |
|
| menar jag inte bara låta varactor mellan cross kopplade BJT-C för finjusteringar, men också copuled från BJT-E.and använder mer än två varactor. (som mini-kretsar produkt)
och även du kan använda ADS formgivaren guide för att göra detta, och göra vissa ändringar för er ansökan. |
|
 |
VSWR
Anställd: 07 februari 2002 Inlägg: 735 Hjälpt: 69
| 11 april 2004 22:20 Re: brett tuning rad VCO problem | | | taggar: VCO kvco rad |
|
| Din VCO är inställd på cirka 23% frekvensområden (800 MHz/3.5 GHz). En förändring av VCO känslighet Kvco av 1.7 är inte ovanligt i en så stor Frekvensavstämning området. Och förändringar av uteffekt, som oscillator Q förändringar under tuning. Vilka varacor diod använder du? Hur stor förändring av tuning spänning krävs för 800 MHz-tuning? Vilken är den förändring i uteffekt? |
|
 |
gggould
| 11 april 2004 23:57 Re: brett tuning rad VCO problem | | |
|
| Tack, IICCEE. Nu fick jag det.
Jag använder NMOS i N_well varactor med 0.3 ~ 2.5V Vtune. "VCO" (inte buffer) outputbeskattning förändringar från ,4 VPP till ,7 VPP.
Jösses, det Kvco förändring är verkligen en stor huvudvärk för mig. Hur kan jag utforma loop filter för att kompensera Kvco variation. Dessutom är - 20% varactor process variation (vilket leder till ca 300MHz skift) också pissa mig ... |
|
 |
UPPBLÅST
Anställd: 19 juli 2002 Inlägg: 4989 Hjälpt: 307 Ort: Middle Earth
| 12 april 2004 0:37 Re: brett tuning rad VCO problem | | |
|
| | När det gäller stämningen känslighet går du har två val. Ett är att göra en slinga parametrar stort nog för att vara stabil med alla värden. Den andra är att göra en kompensation krets som sänker eller höjer loop vinst på låg eller hög slut. Detta kan göras med en spänning delningslisten med serien dioder och motstånd i shunt väg. Det kan också göras med diod-motstånd nätverk i feedback av en op-förstärkare. |
|
 |
lijulia
Anställd: 05 januari 2003 Inlägg: 78
| 13 maj 2004 8:20 brett tuning rad VCO problem | | |
|
| | Hur är använda grova tuning att kompensera processen Temp variant? |
|
 |