| Författare | Meddelande |
|---|
mbyka
Anställd: 12 maj 2002 Inlägg: 509 Hjälpt: 1
| 27 april 2004 23:53 vilket är den bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| hej alla Vilken är den bästa lödning & desoldering järn stationer system
Antex www.antex.co.uk JBC www.jbctools.com ERSA http://www.ersa.de/en/index.html och Weller www.cooperhandtools.com / varumärken / Weller / index.cfm
Jag vill köpa antex produkter |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
UPPBLÅST
Anställd: 19 juli 2002 Inlägg: 4790 Hjälpt: 311 Ort: Middle Earth
| 28 april 2004 0:54 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Metcal var tidigt ute på många år. På grund av detta finns det många används äldre modeller för låga priser på auktion webbplatser. |
|
 |
gorkin
Anställd: 27 februari 2002 Inlägg: 670 Hjälpt: 11
| 28 april 2004 1:02 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Jag använder Weller lödning station i många år utan problem ... det är ett bra verktyg! |
|
 |
Beepster
Anställd: 21 juli 2001 Inlägg: 145 Hjälpt: 5
| 30 april 2004 16:52 vilket är den bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| För hand arbete ingenting är bättre än en Super Soldapullt. Det är en fjäder driven vakuum handverktyg anout 12-20 $ US Keep it clean & lubed |
|
 |
ME
Anställd: 14 mars 2002 Inlägg: 1523 Hjälpt: 13
| 30 april 2004 19:00 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | mbyka skrev: | hej alla Vilken är den bästa lödning & desoldering järn stationer system
Antex www.antex.co.uk JBC www.jbctools.com ERSA www.ersa.com och Weller www.cooperhandtools.com / varumärken / Weller / index.cfm
Jag vill köpa antex produkter | Jag skulle säga att inget av ovanstående är det bästa. Jag tror Metcal är det bästa du kan få. Jag har en hel del experince med både Weller och Metcal och jag måste säga att Metcal är mycket bättre än Weller. När vi bara användas Weller i tjänsten departementet ett stort företag som jag använde för att arbeta för, men då vi försökte en Mectal MX-500TS Lödning / SMT omarbeta systemet med Talon Handpiece och nu har vi ersatt alla Weller stationer ersättas alla Weller stationer med Metcal MX-500. En av bästa Metcal är som är så lätt att ändra spetsen, att du inte behöver skruva något. En annan greart funktionen är det varmt nästan samma andra som du sätter på den, är det heller inga problem om du har för att värma upp en stor löda skarven. Men jag gillar mest om Metcal är att du håller den som en penna. Jag var van vid Weller, så det var lite konstigt i början, men när du först vänja sig vid det, det är mycket bättre än den traditionella löda grepp med en lång soldertip. Ingenting egentligen jämföras med Metcal enligt min åsikt. Vårt företag har sparat mycket tid och $ $ på Bronken PCB kuddar efter att ha flyttat från Weller till Metcal. Vi ersätter mycket PLLC SMD paket i efterförsäljningsservice serviceing och och antalet brutna PCB kuddar sjönk efter changin att Metcal, så priset differerence mellan Weller och Metcal egentligen inte frågan på lång sikt. Länk: http://www.metcal.com
Men Metcal är också ganska dyra jämfört med Weller eller leat det brukade vara när jag jobbade där, jag vet inte priserna nu.
Det finns också ett annat intressant företag som inte nämnts ännu: PACE http://www.paceusa.com/_ShowSystems.asp?ProductSetID=1 Jag har inte försökt PACE personligen (bara tittat på det), men en annan person från min förra bolaget testat det och han föredrog Metcal, jag har inte träffat någon som inte trodde Metcal var det bästa. Det ser ut som PACE har copided många av de Metcal idéer i den takt HW 100 och HW 200 HeatWise löda stationer.
Jag tycker inte om Antex alls, jag min uppfattning är det bara bra för hobby bruk och inte för komplicerat SMD lödning. Den enda fördel: det är billigt. Jag tror Antex är den sämsta av de som nämndes.
I mitt opinin Weller är också ett bra lödtenn järn, men det verkar som om både takt, JBC och ERSA har förbättrats de senaste åren. Antex fortfarande fattiga gamla "hobby" design.
Om du vill ha det bästa går till Metcal om du wan't ett billigare alternativ bör du titta på alternativ från Weller, PACE, JBC och ERSA. Det skulle vara bäst totry olika märken innan du väljer. Om du är i ett stort bolag, distributörer kommer att komma ut och visa dem gratis. Annars går en elektronik handel visar att prova dem och prova dem hos din lokala återförsäljare om du kan.
Jag har bara en massa experince med Metcal, Weller en Antex. Här är min experinces med tre varumärken:
Weller: I mitt experince den Weller soldertips är mycket god, lång och till rimliga priser. Du kan köpa 3: e parts soldertips för Weller, som är mycket billigare än originalet, men inte sista ganska så länge den ursprungliga Weller tips. I mitt gamla företag som vi använde den 3: e part tips och var nöjd med dem och vi sparade några $ $ samtidigt. Weller är ett respekterat varumärke och förmodligen den mest sålda kvaliteten löda järn i världen (det är åtminstone i min del av världen).
Metcal: Metcal löda tips är mycket dyra, men de kom i alla former och storlekar och det är mycket snabbt för att ändra från en spets till en annan och den nya en värmer upp på nolltid. Värmen makten är väl reglerad och det finns mycket mer värme effekt reserver för stora löda gemensamt än andra märken på grund av den speciella värme teknik. Vissa Metcal soldertips kan inte efter en kort stund, men vi har alla fel soldertips ersättas gratis om det inte var på grund av normalt slitage. Automatisk Temne ut ökar spets patron liv. MX-500P strömförsörjning sinnen om spetsen patronen har använts under de senaste 30 minuter och automatiskt stängs av för att maximera livslängden för dina tips bläckpatroner.
Antex: Jag tror att soldertips är av dålig kvalitet och inte vara länge, mönstret är mycket unhandy. Jag skulle bara använda Antex för enkla löda och desolder jobb. Som professionell MILITÄR det skulle aldrig använda Antex.
Hemma har jag en normal 50W 24V Weller löda-järn och är ganska nöjd med. Jag tycker att det är det bästa i den prisklassen. Allthough Jag skulle vilja äga en Metcal löda / desolder station hemma om jag skulle ha råd med detta. Jag funderar på att köpa en begagnad Metcal, men Metcal är inte så känd i Europa som i USA, så kanske jag måste köpa den på eBay från USA, men jag skulle föredra att köpa det från mitt eget land om jag kan hitta den .
Senast ändrad av mig den 30 april 2004 20:22, edited 1 Temne totalt |
|
 |
UPPBLÅST
| 30 april 2004 19:54 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Vad gör Metcal så bra är deras speciella tips för att hålla temperaturen inom 1 C under lödning. De induktivt värme spets och spets är tillverkad av en speciell metallegering som byter mu med temperaturen. Även om patent har löpt ut, inget annat företag har lyckats återskapa legering. |
|
 |
davorin
Anställd: 07 juni 2003 Inlägg: 1396 Hjälpt: 8
| 30 april 2004 21:03 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Bara tittade upp SP200 från Metcal ...
cirka 450 euro från distributör ... exklusive eventuella lödning spets ... så definitivt inte för hobbyists (o;
Men kom ihåg provat en för många år sedan ... verkligen leightweight och awesome heatup Temne ... hbut då vi bara användas Bigg-block genom hål komponenter .. så Weller var bara böter (o;
Undrar varför minst en standard spets ingår inte ... |
|
 |
UPPBLÅST
| 30 april 2004 22:06 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Anledningen till en standard tips är det inte ingår är att de gör massor av tips och de alla sälja så det skulle vara ett slöseri med pengar för att kunderna måste betala för ett tips de aldrig använder. |
|
 |
ME
| 30 april 2004 22:21 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | davorin skrev: | Bara tittade upp SP200 från Metcal ...
cirka 450 euro från distributör ... exklusive eventuella lödning spets ... så definitivt inte för hobbyists (o;
Men kom ihåg provat en för många år sedan ... verkligen leightweight och awesome heatup Temne ... hbut då vi bara användas Bigg-block genom hål komponenter .. så Weller var bara böter (o;
Undrar varför minst en standard spets ingår inte ... | Jag såg den nya Metcal PS-800 för 259 på EU distibutor, det verkar som en bättre affär för hobbyists. De använder också en ny spets design för PS-800, vilket gör tips billigare. | Citat: | Minimala kostnaden för ägandet
PS-800 Soldering System sysselsätter utbytbara värmaren tips stället patroner, vilket gör kostnaden för ägandet extremt konkurrensutsatt. Den unika tvådelade konstruktion skiljer värmaren band från spets. På lång livslängd värmaren tändspole kvar i handtaget, medan utbytbara tips är lätt avlägsnas och ersättas. Viktigast är att kostnaden för värmaren tips är jämförbar med konventionell tips. | Om 259 är fortfarande för mycket skulle jag rekommendera Weller. Det är billigare och fortfarande god kvalitet. Slösa inte pengar på Antex allthough det är billigare än Weller. Efter att titta närmare på JBC och ERSA Jag skulle inte välja någon av dem heller. Jag rember använda en JBC nyligen på mina vänner huset och det var dålig kvalitet.
Då återstår bara tre choises vänster: Metcal PACE Weller
Metcal är dyrt och det verkar Weller gör bättre löda strykjärn än PACE i billig prisklass, men om du vill spendera lite mer, några av de dyrare PACE modeller är också ett alternativ.
För hobby elektronik Jag rekommenderar Weller WTCPT / WTCPTD längst ner på denna sida: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL003&att1=Soldering% 20Stations & att2 = Industrial% 20Soldering% 20Stations Detta är det billigaste Industrial Weller löda station med temperaturen kontrolleras av spets valet. En ferrormagnetic temperaturgivare i spetsen kontrollerar tips temperatur - inga kontroller är nödvändiga. Tips finns i 3 standard temperaturområden: 600 ° F, 700 ° C och 800 ° F (316 ° C, 371 ° C och 427 ° C). Om du vill ha det ännu billigare du ska köpa TC201T ersätter Lödning Pencil för WTCPT Soldering Station utan lödning stationen och sedan köpa ett separat 1.75A (minst) 24V transformator och placera den i en bostad med en säkring. Detta är mycket billigare än att köpa originalet Weller löda station / transformator. Många företag väljer att göra så och det är vad jag har gjort på hemmaplan också. Då får du en mycket billig kvalitet löda station. Om du vill ha en löda station med manuellt kontrollerad temperatur
TC201T ersätter Lödning Pencil för WTCPT Soldering Station: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL012&att1=Soldering% 20Stations & att2 = ersätter% 20Soldering% 20Pencils PH1201ESD Järn Frötäktsbestånd: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL011&att1=Accessories&att2=Stands PT Serie tips: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL007&att1=Tips% 20and% 20Nozzles & att2 = PT% 20Series Weller Elektronisk Lödning och Desoldering Verktyg katalog: www.cooperhandtools.com/brands/cf_files/act_download.cfm?type=Literature&filename=550147.pdf
Jag skulle aldrig köpa något av Weller konsumentfrågor Soldering Stations utan hellre hålla fast vid TC201T Industrial ersätter Lödning Pencil och köpa en standard 24V 2A tranformer och ett boende med en säkring och en 3 eller 5 pin DIN-uttag för att passa löda järn plug . Konsumentkommittén Lödning bredden är en dålig kvalitet jämfört med TC201T, men TC201T fortfarande är billigt nog för hobbyists. Här är den ursprungliga Weller schematiska, som ni kan se är det lätt att köpa din egen Transformator och bygga banan. Den schematiska tas från denna pdf: www.cooperhandtools.com/brands/cf_files/act_download.cfm?type=Parts_Lists&filename=WTCPT_OI_PL.pdf
|
|
 |
ME
| 01 maj 2004 1:44, som är den bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Det finns också ett företag som heter Edsyn som gör att löda och desolder system: http://www.edsyn.com |
|
 |
BigBoss
Anställd: 17 november 2001 Inlägg: 1002 Hjälpt: 55
| 01 maj 2004 3:03 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Weller är den bästa ...
Jag har använt Weller sedan 1983, och ingenting hände ...
Nyligen jag använda denna en och jag rekommenderar ..
http://www.cooperhandtools.com/brands/cf_files/act_download.cfm?type=Hi_Res_Images&filename=WSL_300.jpg |
|
 |
TheDane
Anställd: 30 januari 2002 Inlägg: 20
| 10 maj 2004 15:58 vilket är den bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Jag har nyligen bytt till Metcal, och jag tänker inte gå tillbaka till Weller.
Weller är ok för mindre projekt med huvudsakligen blyhaltigt komponenter. Om du sysslar med en hel del <small> SMD du måste jobba lite hårdare med Weller än med Metcal. |
|
 |
toonafishy
Anställd: 18 juni 2002 Inlägg: 447 Hjälpt: 23
| 10 maj 2004 18:03 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | För hand lödning det svårt att slå Metcal utan $ $ $. För lödning stora BGAs skulle jag föreslå Sniper. |
|
 |
mbyka
Anställd: 12 maj 2002 Inlägg: 509 Hjälpt: 1
| 10 maj 2004 23:14 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| ok tack alla
Men jag vill köpa antex.How är detta?
www.antex.co.uk
eller
|
|
 |
borisov57
Anställd: 11 maj 2001 Inlägg: 43 Hjälpt: 2
| 11 maj 2004 10:01 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Aldrig ut några pengar på Weller desoldering, och om du får det gratis, kasta bort det. Du kommer att spara dig mycket tid och nerver. |
|
 |
davorin
Anställd: 07 juni 2003 Inlägg: 1396 Hjälpt: 8
| 15 juni 2004 0:56 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Bara hört i dag att det tar åtminstone fram till slutet av augusti för att få den nya PS800 lödning stationen från Metcal här i mitt land ...* aaarrrgghhh
Verkar Metcal är 2000 enheter efter i produktionen ..
Någon vet ett företag som har dem på lager? |
|
 |
SEBI
Anställd: 02 januari 2002 Inlägg: 63 Ort: Ungern
| 15 juni 2004 9:05 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Jag håller borisov57. Vakuumet-pumpen kan endast kylning spets, men inte tillräckligt vakuum |
|
 |
betanorm
Anställd: 13 august 2001 Inlägg: 44
| 15 juni 2004 11:32 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Ett förslag om hobby användare:
Om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa en bra lödning station, jag har ett råd som arbetat i flera år utan problem.
Jag ställde en 1N4148 diod på spetsen av en billig elnätet lödtenn, och ansluten till en jämförelseperson krets med ett relä ut till löda. Dioden var en kisel-kabel som är resistent mot värmen och emballeras aroun till spetsen. Det bör finnas en histeresis i jämförelseanläggningen krets ...
betanorm |
|
 |
försena
Anställd: 11 juni 2004 Inlägg: 219 Hjälpt: 3 Ort: Van Allen Belt
| 29 juli 2004 20:33 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| imho Hakko 92X-serien. Goot har också några bra.
förseningar (fördröjd av teknik) |
|
 |
rauol
Anställd: 02 oktober 2002 Inlägg: 363 Hjälpt: 11
| 30 juli 2004 19:25 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Jag hade två Antex lödning stationer med glidskena Potentiometer för temperaturkontroll (10 år tillbaka) och de fungerade bra i ca 5 till 6 år. Men tips förändras var svårt, det var en slip på typ av arrangemet med ett klipp. |
|
 |
Google AdSense

| 30 juli 2004 19:25 annonser | | |
|
|
|
|
 |
TekNoir
Anställd: 05 mars 2005 Inlägg: 4 Hjälpt: 1
| 28 april 2005 15:41 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Jag har precis börjat lära sig om elektronik i fjol och då köpte jag mig ett mycket billigt LÖDKOLV att börja med. (När jag säger "billig", jag menar att jag gav kontorist tio dollar bill. och fick gå tillbaka i utbyte mot objektet.) Jag vill uppgradera, helst till en komplett station, men jag har en liten bit Svårighetsindex med reklam termer.
Det förvirrar mig är sambandet mellan temperatur och marknadsförs wattförbrukningen.
Från min uppfattning, det tar en spets temperatur någonstans runt 361F (183C) att smälta 63/37 lödtenn effektivt. Men ett stort antal lödkolvar och lödning stationer samt endast annonsera en wattal rating, vissa ger båda, och vissa ger endast deras temperatur. Jag är inte exakt vissa hur wattal översätter direkt i temperatur betyg.
Jag inser att el går genom värmeelement och motståndet orsakar värme och att makten skingras kan mätas i watt. Har jag missat några enkla samband? Jag skulle tro att de två var osammanhängande, typ av t.ex. marknadsföring ordning med lighbulbs i watt som inte har något att göra med deras Ljuskällan (i lumen). Det kan antas, naturligtvis, att högre wattal producerar mer värme (eller ljus), men detta är helt enkelt inte alltid sant. Termiska egenskaper hos de ämnen som förekommer, grundläggande konstruktion, liksom andra faktorer som måste tänkte på också.
Inom parentes har jag lagt märke till lödning stationer annonseras med spets temperaturer justerbar mellan 350F och 800F, men deras utannonserade wattal var helt annorlunda (42W för en jämfört med 80W för övriga). Jag har fått höra (och läsa på flera ställen på nätet) att tjugofem till trettiofem watt var tillräckligt bra för elektronik arbete. Ändå kan jag inte förstå "bra nog." Betyder det att jag inte borde få något över trettiofem watt av rädsla för att förstöra komponenter (som jag en gång har en tendens att tro har mer att göra med temperaturen än faktiska wattal) eller att något med lägre wattal helt enkelt inte blir varm? (Jag vill påpeka att jag såg några 15W lödkolvar med spets temperaturer på 600F.)
Den enda kopplingen som jag kan något attribut från forskningen i överföring av värme till gemensam sig. Högre wattages skulle överföra samma mängd värme snabbare än ett lägre wattal skulle till samma temperatur. Jag tror att detta skulle bidra till bättre och snabbare lödning så länge du inte besluta att dagdrömma vid exakta ögonblick du bestämmer dig för att löda en joint. Detta är ytterligare en anledning att jag ifrågasätter 25W till 35W "regel". Borde inte någon lödning verktyg som kan leverera ett lämpligt belopp av det 360F spets temperatur vara "tillräckligt bra?"
Avslutningsvis, de två lödning stationer att jag överväger att köpa (de Hakko BP-102 och CooperTools / Weller WSL, både relativt pris på 200 USD och vad jag har budgeterat att spendera på en ny lödning station) är både väl över 35W rekommenderas för elektronik arbete. Jag försökte sätta ihop en tydligare bild av vad jag skulle titta på när de köper mina lödning följeslagare för nästa antal år.
Ledsen för den långa inlägg och tacka er alla på förhand ...
I had inadvertently copied the melting point for lead alone. Edit: Jag hade av misstag kopieras smältpunkten för bly ensam. Jag har nu rättat mina uppgifter att korrekt representera "idealisk" elektronik lödtenn's smältpunkt. |
|
 |
Hugo
Anställd: 01 januari 1970 Inlägg: 279 Hjälpt: 26
| 31 januari 2006 3:21 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | ME skrev: | | davorin skrev: | Bara tittade upp SP200 från Metcal ...
Undrar varför minst en standard spets ingår inte ... | Jag såg den nya Metcal PS-800 för 259 på EU distibutor, det verkar som en bättre affär för hobbyists. De använder också en ny spets design för PS-800, vilket gör tips billigare. | Citat: | Minimala kostnaden för ägandet
PS-800 Soldering System sysselsätter utbytbara värmaren tips stället patroner, vilket gör kostnaden för ägandet extremt konkurrensutsatt. Den unika tvådelade konstruktion skiljer värmaren band från spets. På lång livslängd värmaren tändspole kvar i handtaget, medan utbytbara tips är lätt avlägsnas och ersättas. Viktigast är att kostnaden för värmaren tips är jämförbar med konventionell tips. | Om 259 är fortfarande för mycket skulle jag rekommendera Weller. Det är billigare och fortfarande god kvalitet. Slösa inte pengar på Antex allthough det är billigare än Weller. Efter att titta närmare på JBC och ERSA Jag skulle inte välja någon av dem heller. Jag rember använda en JBC nyligen på mina vänner huset och det var dålig kvalitet.
Då återstår bara tre choises vänster: Metcal PACE Weller
Metcal är dyrt och det verkar Weller gör bättre löda strykjärn än PACE i billig prisklass, men om du vill spendera lite mer, några av de dyrare PACE modeller är också ett alternativ.
För hobby elektronik Jag rekommenderar Weller WTCPT / WTCPTD längst ner på denna sida: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL003&att1=Soldering% 20Stations & att2 = Industrial% 20Soldering% 20Stations Detta är det billigaste Industrial Weller löda station med temperaturen kontrolleras av spets valet. En ferrormagnetic temperaturgivare i spetsen kontrollerar tips temperatur - inga kontroller är nödvändiga. Tips finns i 3 standard temperaturområden: 600 ° F, 700 ° C och 800 ° F (316 ° C, 371 ° C och 427 ° C). Om du vill ha det ännu billigare du ska köpa TC201T ersätter Lödning Pencil för WTCPT Soldering Station utan lödning stationen och sedan köpa ett separat 1.75A (minst) 24V transformator och placera den i en bostad med en säkring. Detta är mycket billigare än att köpa originalet Weller löda station / transformator. Många företag väljer att göra så och det är vad jag har gjort på hemmaplan också. Då får du en mycket billig kvalitet löda station. Om du vill ha en löda station med manuellt kontrollerad temperatur
TC201T ersätter Lödning Pencil för WTCPT Soldering Station: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL012&att1=Soldering% 20Stations & att2 = ersätter% 20Soldering% 20Pencils PH1201ESD Järn Frötäktsbestånd: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL011&att1=Accessories&att2=Stands PT Serie tips: www.cooperhandtools.com/brands/weller/index.cfm?model_list=1&att_id=WEL007&att1=Tips% 20and% 20Nozzles & att2 = PT% 20Series Weller Elektronisk Lödning och Desoldering Verktyg katalog: www.cooperhandtools.com/brands/cf_files/act_download.cfm?type=Literature&filename=550147.pdf
Jag skulle aldrig köpa något av Weller konsumentfrågor Soldering Stations utan hellre hålla fast vid TC201T Industrial ersätter Lödning Pencil och köpa en standard 24V 2A tranformer och ett boende med en säkring och en 3 eller 5 pin DIN-uttag för att passa löda järn plug . Konsumentkommittén Lödning bredden är en dålig kvalitet jämfört med TC201T, men TC201T fortfarande är billigt nog för hobbyists. Här är den ursprungliga Weller schematiska, som ni kan se är det lätt att köpa din egen Transformator och bygga banan. Den schematiska tas från denna pdf: www.cooperhandtools.com/brands/cf_files/act_download.cfm?type=Parts_Lists&filename=WTCPT_OI_PL.pdf |
Är det möjligt att aply din idé till ett (MX) Metcal Lödning Station? Jag tänker köpa en MX-RM3E ersätter omarbeta Handpiece med sladd (~ 100 $) och en spets (~ 40 $)! Är deras tips arbetar @ 24V också? Några råd?
Tack |
|
 |
vdaniel
Anställd: 08 oktober 2004 Inlägg: 216 Hjälpt: 9
| 10 februari 2006 14:02 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Mycket bra och relativt billigt varmluft verktyg Hot-Jet S från www.leister.com |
|
 |
zolam
Anställd: 03 oktober 2005 Inlägg: 102 Hjälpt: 9
| 10 februari 2006 14:35 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| undoubtly Weller i vårt lab har vi cirka 120 och vi försökte under 20 y olika företag, däribland japanska och amerikanska företag |
|
 |
vdaniel
Anställd: 08 oktober 2004 Inlägg: 216 Hjälpt: 9
| 10 februari 2006 16:00 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| | Snälla, jämför Leister och Weller priser. |
|
 |
george.leman
Anställd: 20 februari 2007 Inlägg: 1 Ort: Belgien
| 20 februari 2007 21:16 Re: vilket är det bästa lödning & desoldering stationer? | | |
|
| Jag är verkligen förvånad över att i detta forum att ingen har någonsin talat om Brand of equipment manufactured by Bokar International X-KAR Brand av utrustning som tillverkas av Bokar International vilket jag tycker är riktigt effektiv och korrekt.
for my company and my Jag hade använt flera omarbeta System för mitt företag och min since 8 years and they can tell anställda har använt Bokar enheter sedan 8 år och de kan berätta du, de hade under åren endast några små kommentarer om dessa verktyg, som vanligtvis var snabbt ändras av tillverkaren.
www.bokar.com eller kommersiell webbplats i USA www.bomir.com
Jag vill att du kan jämföra och berätta vad X-KAR Produkter har inte i , Pace or Weller and Metcal that everybody is talking about? jämförelse med sina konkurrenter såsom Hakko, Pace eller Weller och Metcal som alla talar om?
Vi behöver få mer och dina erfarenheter kan hjälpa oss. |
|
 |
harrybeafull
Anställd: 27 mars 2009 Inlägg: 17
| |
 |