Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

microwave antenn mätning

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> RF, Mikrovågsteknik, antenner och optik -> microwave antennen mätning
Arabiska version Bulgariska version Katalanska version Tjeckiska version Danska version Tyska version Grekiska version Engelsk version Spanska version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italienska version Hebreiska version Japanska version Koreanska version Litauiska version Lettiska version Nederländska version Norska version Polska version Portugisiska version Rumänska version Ryska version Slovakiska version Slovenska version Serbisk version Svenska versionen Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Meddelande
scoppulal

Anställd: 18 april 2004
Hjälpt: 1

Post 16 maj 2004 12:05 microwave antenn mätning

Hej alla,
kan någon hjälpa om detta ämne?

Poängen är att jag inte kan köpa en vektor nätverk analysatorn eller sådana saker.

Några råd eller kommentarer är uppskattade.
hälsningar
Tillbaka till toppen
eirp

Anställd: 11 december 2001
Hjälpt: 9

Post 16 maj 2004 12:13 Re: microwave antenn mätning

scoppulal skrev:
Hej alla,
kan någon hjälpa om detta ämne?

Poängen är att jag inte kan köpa en vektor nätverk analysatorn eller sådana saker.

Några råd eller kommentarer är uppskattade.
hälsningar

Hej!

Om du är intresserad av eftertanke coeficient --

Du kan utföra skalär mätning t.ex. med 3dB hybrid COUPLER och mikrovågsugn detektor.
Detta är mycket enkel men måste vara mycket exakt bygga. Det kommer alltid systematiska fel.

Skål

eirp
Tillbaka till toppen
plasma

Anställd: 20 december 2001
Hjälpt: 38

Post 17 maj 2004 1:05 Re: microwave antenn mätning

Leta reda på ditt rum fabriken som använder nätet analysatorns betala dem
För att använda den efter jobbet timme. Eller gå till närmaste universitet förmodligen de har det och försök få hjälp där.

RGZ
Tillbaka till toppen
chinaing

Anställd: 05 december 2003

Post 17 maj 2004 8:25 Re: microwave antenn mätning

Om du inte har nät analysatorn, du kan inte mäta några s signal ~ ~ ~
Tillbaka till toppen
starchern

Anställd: 21 februari 2004
Hjälpt: 2

Post 18 maj 2004 4:46 Re: microwave antenn mätning

antenn parameter (ex: vinna, mönster) kan mäta utan NA.

du kan använda SG (signalgenerator) och Spectrum eller wattmeterns

strålningsdiagram mätning kan få lätt

men få mätningar måste ha en standard vinna antenn
Tillbaka till toppen
Klug

Anställd: 04 juli 2002
Hjälpt: 5

Post 18 maj 2004 10:47 Re: microwave antenn mätning
taggar: smv8.5

Hmm, mycket intressant. Jag har samma problem att mäta stållinor på 2,4 GHz.

Vad är byggandet av ett sådant nätverk analyzer "?

Jag har 26MHz-1 GHz mäter selektiv microvoltmeter (SMV8.5). Jag kan ta emot 2,4 GHz med 2,5 GHz MMDS downconverter.

Så, jag behöver generator för 2.4 GHz. Finns det någon konstruktion av Noice generator för att bandet? Eller enkelt nära stabil generator?

Dessutom finns det information om goda direkta kopplingen för den frekvensen att jag kan göra hemma villkor?
Tillbaka till toppen
goxy

Anställd: 25 juli 2002

Post 18 maj 2004 13:01 Re: microwave antenn mätning
taggar: max2750 prover

@ scoppulal Vad utbud behöver du, jag vet enkel NA konstruktion för 100MHz-1.3GHz

@ Klug
För SG försöka med MAX2750, MAX2751, MAX2752 VCO: s på 2,4 GHz, priserna är låga och de tillåter gratisprover.
För makt detektor användning från Maxim (MAX4000, MAX4001, MAX4002) eller från Analog. Också och diod detektor kan användas.

Coupler kan göra i hemmet villkor FR4, simulering är mycket lätt i Genesys eller MWO (använd linjär, inget behov EM simulator).
Tillbaka till toppen
scoppulal

Anställd: 18 april 2004

Post 18 maj 2004 13:39 Re: microwave antenn mätning

bandet av intresse är 2.4 GHz
för både satellit och trådlöst nätverk sätter jag upp.

Men också bandet GOXY talade om skulle vara intressant
aktie knoledge med oss plese.

Ciao
Tillbaka till toppen
Sergio Mariotti

Anställd: 22 december 2003
Hjälpt: 41

Post 18 maj 2004 22:51 microwave antenn mätning
taggar: antenn mätning med Vna

Nästan alla parametrar omfattning kan mätas utan VNA.
Jag håller med de flesta av tidigare idéer om SA. En wattmeterns bör användas med uppmärksamhet är risken att få oönskade stark signal (TV, telefoner etc.)

Jag kommer ihåg att jag läst en artikel om measuremet fas centrer utan VNA. Om du är intresserad Jag ska leta efter.

en SA (inte necessarely sintetized) och en generator och är tillräckligt för att mäta | samtidig mönster | | korsvis mönster |. Samma generator och SA, med en god riktningsprincipen COUPLER kan mäta eftertanke koefficient också.

Ett precisionsur få mätningar är peraphs de mest hårda mätning att göra, även med en VNA. De flesta av de dyra standard antenner, inte ta i beaktande vid ohmic (dissipativa) förlust.
njuta av
Tillbaka till toppen
goxy

Post 18 maj 2004 23:12 Re: microwave antenn mätning

Titta på:

http://www.circuitcellar.com/psoc2002/winners/3.htm
http://www.circuitcellar.com/psoc2002/winners/3.pdf
http://www.circuitcellar.com/psoc2002/winners/3.zip

Prescaler måste ersättas med något bättre, till exempel med Fujitsu MB506.

För 2.4GHz jag förklara i ovanstående inlägg. Jag glömde, och enheten gillar 2.4GHz 802.11b / g-kort kan signalgenerator. Detector diod kan inte upptäcka verkliga makten eftersom modulerad signal. Detta upptäcka värdet måste omvandlas i depentency av modulering, i Matlab eller system simulator detta kan solver gillar Genesys, annonser MWO .....

För satellittillämpningar igen behöver du signalgenerator, VCO's är expencive avlägsna DRO (dilectric resonatorn oscillator) från ned-omvandlaren och använda dem, diod-detektor för signal detektor och 3dBcoupler (på vissa bättre material Rogers, Gil ...).
Tillbaka till toppen
DIVAN

Anställd: 01 mars 2002
Hjälpt: 2

Post 19 maj 2004 4:58 Re: microwave antenn mätning

@ Klug
För SG försöka med MAX2750, MAX2751, MAX2752 VCO's
För makt detektor användning från Maxim
Coupler kan göra i hemmet villkor FR4, simulering är mycket lätt i Genesys eller MWO (använd linjär, inget behov EM simulator).
[/ citat]

För Antennegenskaper vinna meashurement makt Maxim's VCO räcker inte, måste du använda ytterligare PA och få befogenhet att om 20 / 26dBm produktion.
Och - mycket viktigt - behovet av att använda On / Off Keying av TX, syftet med detta - man kan undvika likström kompenseras på mottagare sidan förstärkare och minska felen. det möjligt att ge av PA: s strömförsörjning koppling, 1-10 kHz till exempel.

För VSWR mätning kan du använda en 50 ohm microstrip linje på FR4, ungefär hälften av våg-och införas btw antenn och TX nära antenn och mäta stående våg koefficient av enklaste detektorn med små loop stil sond, då flytta ett längs microstrip linje . Jag tror för ditt's homebrew antennen kommer detta att vara det snabbaste sättet.
Och inte glömma fadding och MultiPass förökning då göra antenn få mätning, Shure du inte har några ekofritt rum.

försöka!
Tillbaka till toppen
yakult

Anställd: 28 april 2004

Post 19 maj 2004 7:28 Re: microwave antenn mätning

Du bör ansluta antennen med Network analysatorn. Antennen bör lägga in en kammare för att förhindra mätfel från eftertanke.

Det föreslås att du ansluter antennen med enheten (t.ex. en mobiltelefon) för att få ett mer exakt resultat

Yakult
Tillbaka till toppen
goxy

Post 19 maj 2004 10:05 Re: microwave antenn mätning

OCH / ELLER LNA måste användas Le

På 8m avstånd mellan Rx och TX antenn, 3dB kablar förlust och 10dB antenner vinst förväntas makt-47dBm.

I'm Design COUPLER med två linje sondsteknik, om någon behöver jag kan posta här.

DIVAN, kan du förklara On / Off Keying av TX teknik eller skicka några papper.

BTW. Jag tycker bättre är att använda bias PA byter sedan nätdelen.
Tillbaka till toppen
richard_pan

Anställd: 07 oktober 2004

Post 17 januari 2005 6:16 Re: microwave antenn mätning

som kan ge mig lite material om antennen mätning med VNA, jag vill verkligen att sådana saker, tack
Tillbaka till toppen
Sergio Mariotti

Anställd: 22 december 2003
Hjälpt: 41

Post 18 januari 2005 0:09 Re: microwave antenn mätning

richard_pan skrev:
som kan ge mig lite material om antennen mätning med VNA, jag vill verkligen att sådana saker, tack

Rohde & Shcwarz och Agilent producera Vektor instrumentations anpassas för att mäta antenner.
I de flesta fall, vektor mätning kräver nära området mätning och för en tjänst behandling för att transforme data i avlägset fält mönster.
Titta efter att instrument och du hittar massor av Application Notes.

Vektor mätning möjlighet att göra exoctic mätning vilja holografiska analys av antennens speglar
Tillbaka till toppen
iamchrisk

Anställd: 20 december 2004

Post 18 januari 2005 17:02 microwave antenn mätning

strålningsdiagram kan mätas med hjälp av signalgenerator och spektrumet.
men om du vill mäta vinsten sedan NA skulle vara det snabbaste och enklaste metoden att gå.
Tillbaka till toppen
dowjones

Anställd: 21 november 2001
Hjälpt: 5

Post 20 januari 2005 1:28 Re: microwave antenn mätning

grunderna i antenn mätningar från bana (positioner tillverkaren)

Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Tillbaka till toppen
lpgoal

Anställd: 27 december 2003

Post 20 januari 2005 2:40 microwave antenn mätning

Om du vill mäta VSWR tror jag att NA kommer att behövas.
Tillbaka till toppen
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> RF, Mikrovågsteknik, antenner och optik -> microwave antennen mätning
Sida 1 av 1 Alla tider är GMT 2 timmar

Missbruk | | Administratör | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS