Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Gå till sida 1, 2 Nästa
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> RF, Mikrovågsteknik, antenner och optik -> REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod
Arabiska version Bulgariska version Katalanska version Tjeckiska version Danska version Tyska version Grekiska version Engelsk version Spanska version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italienska version Hebreiska version Japanska version Koreanska version Litauiska version Lettiska version Nederländska version Norska version Polska version Portugisiska version Rumänska version Ryska version Slovakiska version Slovenska version Serbisk version Svenska versionen Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Meddelande
Zorro

Anställd: 06 sep 2001
Hjälpt: 39

Post 15 juni 2004 22:53 REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej vänner,

för några dagar sedan jag placerade en förfrågan i EDA E-Book, artiklar & Egenskapsredovisning Begäran forum och det var inte något svar. Nu anser jag att detta forum är en bättre plats för min begäran.

Jag letar efter information om Orchard teknik för mönster antenn syntes. Metoden infördes i pappersform Proceedings of IEE (inte IEEE):

HJ Orchard, RS Elliott, och GJ Stern, optimera syntes av formade strålen antenn mönster, Proc. Inst. Elec. Eng., Vol. 132 del H, pp. 63-68, Feb 1985.

All information är välkommen (dokument som beskriver metoden, information om program som genomför det, osv.)

Tack

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Anställd: 05 juli 2004
Hjälpt: 11

Post 05 juli 2004 23:34 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro,

vissa öron sedan jag envolved i Orcherd-Elliott-Stern array syntes optimeringsförslag Le . Jag tyckte att tekniken mycket kraftfullt av följande skäl:

- Snabbt
- Bra mönster formen prognos och kontroll

med följande nackdelar

- Det är en "form syntes" (ingen riktningsfunktionen specifikationen är tillåten)
- Endast equispaced array (och i huvudsak endast linea array)
- Inte element beam (den förutsätter rundstrålande radiator, men kan lätt genomföras en version med en gemensamma radiator form)
- Fasta rippel i formad regionen och Lobe nivå du inte har någon kontroll över zonen.

essentually detta slags syntes kommer från teorin om "digital filter design" Field (se "Digital Signal Processing" - "Oppenheim-Shafer" sidor om Parker och McClellan).

Du får gärna fråga mer om det.

Hej då!
Tillbaka till toppen
View user's profile
satellit

Anställd: 29 mars 2004
Hjälpt: 7

Post 06 juli 2004 11:52 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Kan du ladda upp hänvisning papper eller några belysande material?
Tillbaka till toppen
View user's profile
mamali

Anställd: 29 april 2004
Hjälpt: 1

Post 08 juli 2004 1:40 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

satellit skrev:
Kan du ladda upp hänvisning papper eller några belysande material?

några intressanta uppsatser, berätta om du skränande finna den:

1 Ny yta expansion för snabb PO syntes av formade reflektor antenner
Pinsard, B., Renaud, D.; Diez, H.;
Antenner och förökning, Tionde internationella konferensen om (Conf. Publ.. Nr 436), Volym: 1, 14-17 april 1997
Sidor: 25 - 29 Vol.1

-------------------------------------------------- ------------------------------
2 Formad reflektorer för flera beam ansökningar
Philippou, GY; Adatia, N.;
Flera Bredd Antenner och Beamformers, IEE Colloquium om den 21 november 1989
Sidor: 3 / 1 - 3 / 3

-------------------------------------------------- ------------------------------
3 Sidelobe dämpning i formade reflektorer för kontur balkar
Ramanujam, P., Tun, SM, Adatia, NA;
Antenner och förökning, 1989. ICAP 89., Sjätte internationella konferensen om (Conf. Publ.. No.301), 4-7 april 1989
Sidor: 117 - 121 vol.1

4 Optimerad syntes av formad linje källkod antenn balkar
Ares, F., Elliott, RS, Moreno, E.;
Electronics Letters, Volume 29, Issue: 12, 10 juni 1993
Sidor: 1136 - 1137

5 En ny fas enbart metod för formade strålen syntes och adaptiv Ing
Gatti, RV; Marcaccioli, L.; Sorrentino, R.;
Microwave Conference, 2003. 33:e europeiska, Volym: 2, 7-9 okt 2003
Sidor: 739 - 742 Vol.2

6 Smooth bländarens distribution syntes för formade strålen reflektor antenner
Westcott, BS; Zaporozhets, AA, Searle, AD;
Electronics Letters, Volume 29, Issue: 14, den 8 juli 1993
Sidor: 1275 - 1276

7 Power syntes av formade strålen antenn mönster
Mangenot, C.; Judasz, T.; combes, PF;
Antenner och förökning Society International Symposium, 1989. AP-S. Digest, 26-30 juni 1989
Sidor: 420 - 423 vol.1

8 Bredd utforma metoder baserade på analytisk lutning iterationsomgången förfaranden
Westcott, BS; Zaporozhets, AA;
Ny teknik för antennlobspassage Control, IEE Colloquium om den 16 januari 1995
Sidor: 1 / 1 - 1 / 6

9 Optimera mönster syntes med hjälp av klassisk Variationsmetoder metod
Zhang, X.-z.;
Antenner och förökning Society International Symposium, 1993. AP-S. Digest, 28 juni-2 juli 1993
Sidor: 1582 - 1585 Vol.3

10 fas-endast formade strålen syntes via tekniken med tillnärmas beam Dessutom
Kautz, GM;
Antenner och förökning, IEEE Transaktioner på Volym: 47, Issue: 5, maj 1999
Sidor: 887 - 894

11 En metod för att optimalt mönster syntes av linjära matriser med föreskrivna nulls
Shpak, DJ;
Antenner och förökning, IEEE Transaktioner på Volym: 44, Issue: 3, mars 1996
Sidor: 286 - 294

12 Optimering av syntetiskt array excitations använda array polynome komplexa roten byta och genetiska algoritmer
Markus, K.; Vaskelainen, L.;
Mikrovågsugnar, antenner och förökning, IEE Proceedings - Volym: 145, Issue: 6, dec 1998
Sidor: 460 - 464

13 Jämförelse mellan verklig och makt optimering av metoder för Arrays syntes av antenner
Eclercy, D.; Rammal, M.; Reineix, A.; Jecko, B.;
Electronics Letters, Volym: 32, Issue: 2, 18 jan 1996
Sidor: 84 - 85

14 designer av Chebyshev typ komplexa FIR filter och digital beamformers med linjär fas egenskaper
Zhang, X., Dai, S.;
Vision, Bild och Signal Processing, IEE Proceedings-, Volym: 141, Issue: 1, feb 1994
Sidor: 2 - 8

15 Array syntes med excitation begränsningar
Franceschetti, G.; Mazzarella, G.; Panariello, G.;
Mikrovågsugnar, antenner och förökning [se även IEE Proceedings-Mikrovågsugnar, antenner och förökning], IEE Proceedings H, Volym: l35, Issue: 6, dec 1988
Sidor: 400 - 407

16 Sammanfattning av formade helljus reflektor antenn mönster
Bergman, J., Brown, RC; Clarricoats, PJB, Zhou, H.;
Mikrovågsugnar, antenner och förökning [se även IEE Proceedings-Mikrovågsugnar, antenner och förökning], IEE Proceedings H, Volym: 135, Issue: 1, feb 1988
Sidor: 48 - 53

17 fasstyrda formade multi-beam optimering för LEO satellitkommunikation med hjälp av en genetisk algoritm
Sherman, KN;
Fasstyrda Systems and Technology, 2000. Proceedings. 2000 IEEE International Conference on, 21-25 maj 2000
Sidor: 501 - 504

18 Användning av modifierade Gaussian beams att optimera formade reflektorer
Schott, P., Pascal, O.; Lemaître, F.;
Antenner och Wireless Förökning Letters, Volym: 2, Issue: 1, 2003
Sidor: 14 - 17

19 strålningsdiagram syntes för kedjor av konform antenner monterade på godtyckligt formade tredimensionella plattformar med hjälp av genetiska algoritmer
Allard, RJ, Werner, DH, Werner, PL;
Antenner och förökning, IEEE Transaktioner på Volym: 51, Issue: 5, maj 2003
Sidor: 1054 - 1062

20 Linjära program syntes för direkta satellitsändningar fasas Arrays
Richie, JE; Kritikos, HN;
Antenner och förökning, IEEE Transaktioner på Volym: 36, Issue: 3, mars 1988
Sidor: 345 - 348

21 Sammanfattning av formad linje källkod antenn strålar med hjälp av ren verklig utdelning
Ares, F., Elliott, RS, Moreno, E.;
Electronics Letters, Volym: 30, Issue: 4, 17 feb 1994
Sidor: 280 - 281

22 Sammanfattning och analys av den långväga radar sändande antenn utfodring nätet
Kreczkowski, A.; Rutkowski, T.;
Mikrovågsugnar, Radar och trådlös kommunikation. 2000. MIKON-2000. 13th International Conference on, Volume: 2, 22-24 maj 2000
Sidor: 592 - 596 Vol.2

23 En ellipsformad öppning dubbla formade reflektor antenn för SNG ansökningar
Skyttemyr, SA;
Antenner och förökning Society International Symposium, 2000. IEEE, Volume: 2, 16-21 juli 2000
Sidor: 558 - 561 Vol.2

24 Acceleration på syntesen av formade reflektor antenner för contoured beam program via Gaussian beam strategi
Hsi-Tseng Chou, Theunissen, W.; Pathak, PH;
Antenner och förökning Society, 1999. IEEE International Symposium 1999, Volym: 4, 11-16 juli 1999
Sidor: 2336 - 2339 vol.4

25 Tillämpning av fraktionerad Fouriertransform att syntesen av låg sidelobe penna formade balkar för nonseparable planar Arrays
Buckley, MJ, Nelson, WS;
Antenner och förökning Society International Symposium, 1998. IEEE, Volume: 2, 21-26 juni 1998
Sidor: 744 - 747 Vol.2

26 En förbättrad metod för konstruktion av linjära matriser med föreskrivna nulls
Shpak, DJ;
MASSOR'95. MTS / IEEE. "Utmaningarna i vår föränderliga globala miljön". Conference Proceedings. , Volym: 2, 9-12 okt 1995
Sidor: 1303 - 1310 Vol.2

27 Sammanfattning av SAR strålning mönster innehåller ömsesidigt kopplingshandsken med genetiska metoder
James, P.;
Antenner och förökning, 1995. ICAP'95. Nionde internationella konferensen om (Conf. Publ.. Nr 407), 4-7 april 1995
Sidor: 383 - 386 vol.1

28 Snabb sammanfattning av formade reflektor antenner för contoured balkar
Stirland, SJ;
Antenner och förökning, 1993. Åttonde internationella konferensen om, 1993
Sidor: 18 - 21 Vol.1

Marti
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 09 juli 2004 19:19 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej juppydu,

Tack för ditt svar.
Jag använde Parks-McClellan metod för syntes av digitala filter. Jag trodde att denna metod skulle kunna vara lämpligt för syntes av formad antenn mönster, när det gäller nonsymmetrical mönster de komplexa version bör användas. Men jag stötte på några diffuculties att jag kommer att försöka avslöja.

Den Parks-McClellan metod tar en specificering av den önskade överföringsfunktionen (både amplitud och fas) i ett eller flera band. Vid antenn array syntes, det önskade mönstret brukar anges endast i amplitud. Man kan ange ett godtyckligt fas egenskap (t.ex. linjär fas), men denna begränsning starkt minskar frihetsgrader för optimering av amplituden form.

Jag planerade att synthetize | H (z) | ^ 2 istället för önskad amplitud | H (z) |, eftersom | H (z) | ^ 2 är linjär fas och därför nollor är symmetriskt placerade i förhållande till enhet cirkeln (eller Shelkunoff cirkel, med antennen jargong). Detta innebär att om Z0 är noll, 1/Z0 * är en nolla också. När | H (z) | ^ 2 är synthetized de nollor kan delas mellan H (z) och H * (z). Detta kan göras med friheten att välja den bekvämare noll (inom eller utanför enheten cirkel) för varje par som krävs för att H (z). Men nollor som ligger enheten cirkel (de tillverkas i låga sidelobe regioner) inte kan delas, eftersom de är enkla (ej dubbel).

Så jag har några frågor:

Är Orchard-Elliot-Stern förfarande i samband med att jag beskrev ovan?
Är Orchard-Elliot-Stern baserat i Remez utbyte algoritm (som Parks-McClellan metoden)?
Hur tillämpa Parks-McClellan för strålens syntes tar bara amplitud specifikation?

Vänliga hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 10 juli 2004 15:28 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

mycket bra förteckning över dokument, mamali.

ändå Zorro förmodligen letar efter dokument på Orchard-Elliott-Stern, kan jag föreslå följande:

"Array Antenna Synthesis", IEEE Antenner och förökning Society Nyhetsbrev, oktober 1985 (del I)

"Array Antenna Synthesis", IEEE Antenner och förökning Society Newsletter, april 1986 (del II)

"På Optimering synhtesis av formade Bredd Antennegenskaper Patterns", Advanced Antenna Technology, EDT. Peter Clarricoats

"Förlängning av Orchard-Elliott sammanfattande metod att Pure-Real Nonsymmetrical Mönster, JARodriguez, E. Botha, F. Ares, IEEE Trans., Vol. 45, nr 8, aug 1997.

"En anteckning om begränsning av Orcherd metod", F.Ares-Pena, IEEE Antenn och Förökning Magazine, Vol. 44, nr 1, februari 2002.

även i
"pahsed array" antenn handbok, RJMailloux, Artech House hittar du på sidan 152 syntesen av Orc. et alla.

Att Zorro jag försöka göra något svar (jag kommer till stranden! Senare hoppas jag att besvara den andra Zorro inlägg)

Zorro:
"När det gäller antennen array syntes, det önskade mönstret brukar anges endast i amplitud.
- Det är inte alltid sant Jag envolved antenn design med fas mönster begränsningar.

Zorro:
"Man kan ange ett godtyckligt fas karakteristiska ..".
- Självklart om du vill optimera en modul extra fas constrint är en komplikation.

Zorro:
"Jag planerade att synthetize | H (z) | ^ 2 ..".
- Det är ok också Orc. Sammanfattande är regardin | F | ^ 2 är det apower syntes.

Zorro:
"Detta innebär att om Z0 är noll, 1/Z0 *.."
- Jag måste kolla, men i Orch. vi har: om Z0 = A x exp (fi) är en rot i formad regionen då också Z1 = (1 / A) x exp (fi), det är inte samma sak. Men peraphs parker-McClellan har differnt mening (!?).

För andra frågor hoppas jag att svara senare! Hursomhelst thake en titt på de två följande referens:

TWParks och JHMcClellan "Chebysche Tillnärmning för Nonrecursive Digital filter med linjär fas", IEEE Trans. Circuit Theory, Vol. CT-19, mars 1972, pp 189-194

TWParks och JHMcClellan, "Ett program för konstruktion av Linear Phase Finite Impulse Response Filter", IEEE Trans. Audio Electroacoust. , Vol. AU-20, No 3, Aug 1972, pp 195-199.

Hej då!
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 10 juli 2004 15:53 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Vi ber om ursäkt för mitt misstag Zorro din mening:
"Detta innebär att om Z0 är noll, 1/Z0 *.." är korrekt. (* = Komplicerat ett coniugated!)
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 12 juli 2004 23:33 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro.

Jag försöker att ge dig så mycket hjälp som möjligt om din tveksam Orchard-Elliot-Stern.

"Är Orchard-Elliot-Stern förfarande i samband med att jag beskrev ovan?".
Jag tror ja. The Orchard-Elliot-Stern förfarande som bygger på "equiripple tillnärmning" och jag ser i Oppheneim-Shafer att Parks-McClellan arbetat med denna typ av filter tillnärmning.

"Är Orchard-Elliot-Stern baserat i Remez utbyte algoritm (som Parks-McClellan metoden)?"
Säkert vet jag inte det Remez algoritm men i Orchard papper "Optiomising .." tydligt sa ".. genom att använda en variant av Remez algoritm."

"Hur skall man tillämpa Parks-McClellan för strålens syntes tar bara amplitud specifikation?"
Jag vet inte Parks-McClellan algoritm, men i "Oppheniem-Shafer" algoritmen tillämpas FIR filter med null fas. Syntesen är beskrivna och inte fasen specifikation visas!

Om du vill kan jag ge er några optimerade array antenn koefficienter av Orch-Ell-St för vissa formade strålen liksom platt-top halvljus och du kan kontrollera dina resultat som erhållits med Parker-McClellan förfarande.

PS: Har du Orchard-Elliott-Stern papper? alla syntes förfarande detaljer beskrivs i detta dokument.

Hej då.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 13 juli 2004 18:23 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej mamali,

mamali skrev:

några intressanta uppsatser, berätta om du skränande finna den:
................

Tack för ditt förslag och ditt erbjudande. Snälla, kan du dela dokument 4, 13, 15 och 21 i listan?

Tack

Hej juppydu,

Tack igen. Jag hoppas att ni hade haft stranden.
Nu arbetar jag med Mailloux boken.

juppydu skrev:

Om du vill kan jag ge er några optimerade array antenn koefficienter av Orch-Ell-St för vissa formade strålen liksom platt-top halvljus och du kan kontrollera dina resultat som erhållits med Parker-McClellan förfarande.

Tack juppydu kommer jag att ta hänsyn till ditt erbjudande.

juppydu skrev:

PS: Har du Orchard-Elliott-Stern papper? alla syntes förfarande detaljer beskrivs i detta dokument.

Jag vill inte ha Orchard-Elliott-Stern papper. Om du har den i elektronisk version och ni kunde skicka mig ett ärende är det Wold vara till stor hjälp.

juppydu skrev:

"Hur skall man tillämpa Parks-McClellan för strålens syntes tar bara amplitud specifikation?"
Jag vet inte Parks-McClellan algoritm, men i "Oppheniem-Shafer" algoritmen tillämpas FIR filter med null fas. Syntesen är beskrivna och inte fasen specifikation visas!

ANM standarden Parks-McClellan metoden har en fas-specifikationen. När det gäller lowpass, hipass, multiband osv denna specifikation är linjär fas (eller noll fas wrt mitten av Temne svar). Vid Hilbert filter det är / - pi / 2 och så vidare.

För övrigt fanns det en intressant diskussion i Antenner och förökning Society Nyhetsbrev (juni 1988 s. 43, oktober 1988 s. 48, december 1988 s.28-29, februari 1989 s.35-36, april 1989 s. 55 -56, juni 1989 s. 49-50) mellan Elliot och Steyskal om Woodward-Lawson vs Orchard-Elliott-Stern syntesmetoder.

Vänliga hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 13 juli 2004 22:36 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro,

Vad jag menar är att en fas noll-filter är inget annat (antenn termer) en linjär array med fas centrum i mitten av arrray Om fas centrum ligger på en kant kedjan du har en linjär fas är det bara en förändring (Temne traslation av provet i filtrering språk) av referenspunkten. (en linjär array är en "fysisk filter").

Om Parks-McClellan förfarande Jag har goda nyheter. Jag har precis titta på mitt bibliotek och jag hittade den här:

boken: "Optimal Array Processing", del IV, HL Van Träd, Wiley-Interscience.
I kapitel 3.6 "MiniMax Design" i parker-McClellean verk i minnet, särskilt i 3.6.1 av "Alternation teorem" den minimax kriterier förklaras (det verkar mycket vilja Orch-Ell-St) och punkt 3.6.2 är "Parks-McClellan-Rabiner algoritm" (BINGO!) i denna punkt steg syntes förfarande beskrivs!
Det beskrivs som om Oppenheim-Shafer, i alla fall i den här boken är esplicitilly beskrivs i trems av Antenn sammanfattningsrapporten.

Din fråga om sambandet mellan Parks-McClellan inte ännu slutgiltigt löst, men för possibiliy använda Parks-McClellan för array sammanfattande svaret är ja.

Låt mig veta några framsteg i utredningen om den syntes som du utvecklar!
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 16 juli 2004 22:21 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej juppydu,

juppydu skrev:
Vad jag menar är att en fas noll-filter är inget annat (antenn termer) en linjär array med fas centrum i mitten av arrray Om fas centrum ligger på en kant kedjan du har en linjär fas är det bara en förändring (Temne traslation av provet i filtrering språk) av referenspunkten. (en linjär array är en "fysisk filter").

Jag instämmer. Dessutom tror jag att olinjära förhållandet mellan fas och frekvens (i filter termer) innebär att fas mitten av antenn (antenn termer) förändringar i den vinkel.

juppydu skrev:
... boken: "Optimal Array Processing", del IV, HL Van Träd, Wiley-Interscience.

Tyvärr har jag inte del 4 av Van Träd arbete. Jag försöker få det.

Jag jobbar på en implemantation av Orch-Ell-St förfarande. Jag hoppas att det kommer att fungera.

Hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 16 juli 2004 22:48 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro,

tyvärr denna vecka slut kommer jag att vara på jobbet Crying eller mycket sorgligt (Vi befinner oss vid tillverkning fasen av en array entenna! Razz ) Och jag kan inte kunna skicka artikeln av Orch. (Jag har bara de papper och jag har för att skanna den i elektronisk form, dessutom är jag ny i "plats" så jag måste se om jag kan och hur du laddar upp en fil!). Jag ska försöka i början av nästa vecka!

För fasen centrum, jag instämmer i, en fas centrum måste definieras på ett visst täckningsområde "(dvs. inom en viss anglular sektorn) ändra område samma rabbla kan ha en annan fas centrum! Den andra ord en antenn kan ha flera fas centrum!
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 20 juli 2004 1:11 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej juppydu

Jag hoppas att denna arbetsvecka slut var lyckat för dig (har den senaste veckan slut på stranden kompensera detta en?)
Tack för ditt förslag skanna papper och skicka det. Det är mycket uppskattat.

En analys av båda metoderna, jag märkte en största skillnaden mellan Parks-McClellan (P-MC) och Orchard-Elliott-Stern (OES), i tillägg till den skillnaden att P-MC är en funktion syntes och OES är en effekt syntes metod. Denna skillnad är relaterad till hur de specifikationer som ställs och hur de behandlas med metoden.

I P-MC finns angivna band och övergången band. Målet är att nå bästa equirriple tillnärmning till önskat svar på angiven band i minimax bemärkelse.
Specifikationerna är följande:
- För de filter (totalt antal nollor)
- Kanter mellan flera band och övergången band
- Önskat svar på angiven band
- Andelar i den angivna band
Den resulterande ringar är så låg som möjligt i de angivna banden.

I OES finns endast specificerade områden, som är formad regioner och låg sidelobe regioner. Observera att det inte finns någon specifikation för övergången regioner. Målet är att maxima och minima i formad regioner når en viss nivå samt maxima i sidelobe regioner.
Specifikationerna är följande:
- Kanter mellan regioner
- Antalet nollor i varje region
- Önskad rundstyrningsmottagare (i format regioner) och sidelobe nivå (i sidelobe regioner)
Den resulterande beamwidths beror på den angivna ringar (jfr s. 157 och fig.. 3.14 av Mailloux bok.)

I OES måste du välja hur många nollor måste placeras i varje region.
P-MC förvaltar nollor automatiskt.

I P-MC, en viss ordning, du har garanti för konstant rundstyrningsmottagare i områdena, men du inte vet på förhand exakt värde.
I OES, för en viss ordning, du har garanti för värdet av radiostyrning, men du behöver inte veta på förhand beamwidth där följer funktion stannar inne önskad rundstyrningsmottagare bandet. Och du behöver inte veta övergångarna band, som definierar dem som de band där den resulterande funktionen lämnar rundstyrningsmottagare band.

(Visst, det ovanstående är sant om algoritmen konvergerar ....)

Hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 24 juli 2004 17:01 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro,

Den senaste veckan slut Jag arbetade hårt men de första resultaten på matrisen är ganska bra Very Happy !

När det gäller ditt senaste inlägg, jag håller med dig.

I mitt inlägg av 10-juli Jag sa att Orh-El-St är en effekt syntes och i efterhand av 5-juli att övergången zon kan inte anges. Ripple och övergången zon inte är oberoende!

Hursomhelst Orh-El-St är knuten, i mina ögon till teorem av "Alterantion teorem" som Parker-McCl, både anta att veta hur många min e max i formad och null regionen. Jag måste studera i djupa parker-MCL bättre sättas i bevis den gemensamma aspekter (Jag hoppas att nästa vecka).

Vad gäller "kontroll" över övergången zon, jag tror att Orch-Ell-St ger den "bästa" övergång zonen (dvs. minst) för fasta rippel i både formad och loberna regionen. Jag tycker också att klassiska "Chebyschev syntes" var "det bästa" riktningsfunktionen (dvs smala strålbredd) erhålls för fast nivån på sidan loberna.
Jag kan skicka dig ett exempel på Orch-Ell-St, och du, din kod kan försöka få ett "filter" med mindre övergången zon än den som erhålls av mig.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 02 august 2004 18:34 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej juppydu

Använda OES förfarande har jag försökt att reproducera de resultat som visas i figur. 3,14 av Mailloux boken och i figur. 5 av Elliot s artikel [ "Array Antenna Synthesis", IEEE Antenner och förökning Society Nyhetsbrev, oktober 1985 (del I)]. Jag utgick ifrån att elementet avstånd är 0,5 wavelenghts.
Jag har resultat som verkar vara OK, men de är inte de samma som i siffror. Jag kanske tänker inte använder rätt specifikationer (de är inte tydligt i de referenser jag har), eller jag gjorde några misstag i genomförandet av metoden. Kan ni skicka mig specifikationerna från OES papper eller ett exempel med specifikationer?
Tack

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 03 august 2004 19:39 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro,

Jag tror att formen är följande:

(cosec (Th-Pi / 2)) ^ 2 * cos (Th-Pi / 2) med

pi = "P-grekiska"
Th = höjden vinkel varierar från 100 ° till 140 ° (at 100 * Den titt på 140 ° i slutet av formade region).

Var medveten om att, som ni sa, du har inte kontroll över övergången zonen innebär detta att för fasta sidlobsnivå måste du försöka hur många nollor är det formade region (för få nollor i formade regionen betyder "minskat" formade regionen och för många nollor betyder "utvidgade" formade området. Detta är den största nackdelen med denna typ av syntes!

Låt mig veta ditt resultat!
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 05 august 2004 0:26 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej juppydu,

Jag korrigerade ett fel och nu fick jag bra resultat, men:
- Jag kan inte få konvergens i vissa fall (som verkar ha en lösning efter de referenser jag har)
- Problemet med de extra konstant C2: Jag måste ställa en ständigt till hands för att justera sidelobes på önskad nivå med avseende på topp.

Mönstret med cosec () ^ 2 * cos () form (fig. 5.ac i Elliot s papper och Bild. 3.14 i Mailloux) går från 90 till 140 grader, och den plana topped beam (fig. 5.D i Elliot s papper) från 55 till 125 grader. I själva verket, om jag är inte förvirrad, det förfarande sätter fast noll vid den angivna bunden av formade regionen.
Jag har konvergens för flat topped strålknippe med 0,5 dB rippel och för cosec () ^ 2 * cos () formade strålknippe med 1,5 dB och 1 dB ringar. Men mitt förfarande betyder inte samman för att den senare med en radiostyrning på 0,7 dB eller mindre.

Ändå skulle det vara mycket trevligt att få OES papper.

Tack. Hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 05 august 2004 22:14 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej Zorro,

Zorro:
.. I själva verket, om jag är inte förvirrad, det förfarande sätter fast noll vid den angivna bunden av formade regionen.

Du har fel i mönstret specifikation, kom ihåg att de formade zonen "inte" i zonen mellan nulls som ni förmodar! i figur 5 av er att se formade området (som ibland inte är nått som väntat på grund av avsaknad av kontroll i formad regionen övergång), på andra ord, utan större fel, se på zonen mellan de två "peeks" vid kanten av formade regionen! De formade region definieras av andra parametrar "rippel", "loberna nivå", "nollor i formad regionen". Du kan tänka på följande sätt: synthetise en platt topp beam (jag) med endast ett noll (andra parametrar som du vill) sedan synthetise samma matris med 2 nollor i formad region (fall II). Bra! beräkna formade regionen beamwidth (den zon där costant referensvärdet erhålls med de begärda rundstyrningsmottagare), nu frågan: Försök att synthetise en flat top strålknippe med samma krav men beamwidth som är mindre än fallet II men fler än jag, Kan du göra det? Låt mig veta!

Zorro:
flat topped beam (fig. 5.D i Elliot s papper) från 55 till 125 grader

På plan-top beam höjdförändringar vinkeln varierar inom 65 ° till 115 ° och som vanligt är "sanna" formad region kan inte som erhålls ett!

Zorro:
.. problemet med den extra konstant C2: Jag måste ställa en ständigt till hands för att justera sidelobes på önskad nivå med avseende på topp ..

OK, detta var en truble för mig också. Vid University Temne jag lämnade denna punkt olösta (till hands som du), men nu är dags att rätta till denna punkt (så snart som möjligt).

Zorro:
.. Jag vill inte få konvergens i vissa fall (som verkar ha en lösning efter de referenser jag har) ..

Vad menar du med "efter"?

.. Jag har konvergensregioner för flat topped strålknippe med 0,5 dB rippel och för cosec () ^ 2 * cos () formade strålknippe med 1,5 dB och 1 dB ringar. Men mitt förfarande betyder inte samman för att den senare med en radiostyrning på 0,7 dB eller mindre ..

Du måste anpassa koden eftersom förfarandet är konvergerande alltid (en del numeriska fel när du lägger alltför stränga restriktioner). Kom ihåg att sätta fler nollor i formad regionen när du be att få koden svårare rundstyrningsmottagare krav (nedan 0.2dB).

Zorro:
Ändå skulle det vara mycket trevligt att få OES papper.

Ja, jag arbetar mycket hårt i dessa dagar, inte holydays år Crying eller mycket sorgligt , Från 8:00 till 10:00 eller mer varje dag. Dessutom min "gamla" papper är i mycket dåligt skick, låt mig se hur konvertera papper i --- elektroniskt format.

vi ses senare!
Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 12 august 2004 15:44 Re: REQ: Antenn mönster syntes: Orchard metod

Hej juppydu,

Ledsen för dröjsmålet med att svara.

juppydu skrev:
Zorro:
I själva verket, om jag är inte förvirrad, det förfarande sätter fast noll vid den angivna bunden av formade regionen.

Du har fel i mönstret specifikation, kom ihåg att de formade zonen "inte" i zonen mellan nulls som ni förmodar! i figur 5 av er att se formade området (som ibland inte är nått som väntat på grund av avsaknad av kontroll i formad regionen övergång), på andra ord, utan större fel, se på zonen mellan de två "peeks" vid kanten av formade regionen! De formade region definieras av andra parametrar "rippel", "loberna nivå", "nollor i formad regionen".

Jag håller med dig i vad som är lämpligt eller riktigt formad regionen. Men vad kallas formade regionen och vad som kallas kontrollerad sidelobes regionen genom Orchard? Jag följde det Mailloux stater s. 155:
För beställning av mönstret nollor och utan förlust i allmänhet, de formade strålen kant (region I) arrangeras för att få ett slut på psi = pi (som i figuren).
Och det fasta noll (Nth root) är w =- 1 j * 0 = exp (0 j * pi).
Men ovan nämnda siffran figur. 3.13, där området markerats som Region Jag gör inte slut på pi (!). [Och det finns några tryckfel].

Min genomförandet sätter fast noll i en viss vinkel, så är theta anges som den bundna mellan de två regionerna. Den andra nollor är placerade på ett sådant sätt att det angivna antalet ringar erhålls. Till exempel, för platta toppen bomtrålens figur. 5d (Elliot s papper), jag placerade fasta noll till noll vid 55 °. Algoritmen ger sex nollor (det krävs N1) utanför enheten cirkel på de platser som behövs för att ha toppar och dalar på / -0,5 dB, fyra nollor läggs på enheten cirkel för fyra sidelobes på -30 dB, och fyra fler nollor för sidelobes vid -20 dB.
Verkligen, jag inte använda andra bunden av formade regionen! Som du sa, formad region definieras av andra parametrar "rippel", "loberna nivå", "nollor i formad regionen".

juppydu skrev:
Du kan tänka på följande sätt: synthetise en platt topp beam (jag) med endast ett noll (andra parametrar som du vill) sedan synthetise samma matris med 2 nollor i formad region (fall II). Bra! beräkna formade regionen beamwidth (den zon där costant referensvärdet erhålls med de begärda rundstyrningsmottagare), nu frågan: Försök att synthetise en flat top strålknippe med samma krav men beamwidth som är mindre än fallet II men fler än jag, Kan du göra det? Låt mig veta!

Jag tänker inte kunnat på grund av ovan nämnda skäl. Bredden på formad regionens resultat som en följd av valet av de övriga parametes. Samma sak händer med de kontrollerade sidelobe regionen. Återigen kan vi säga att det inte finns någon kontroll över övergången regioner.

juppydu skrev:
Zorro:
flat topped beam (fig. 5.D i Elliot s papper) från 55 till 125 grader

På plan-top beam höjdförändringar vinkeln varierar inom 65 ° till 115 ° och som vanligt är "sanna" formad region kan inte som erhålls ett!

Att tvinga de fasta noll till noll vid 55 °, jag få en beamwidth (mellan punkter -0,5 dB) mellan 63,7 och 118,5 dB. För att center det måste jag ange fasta noll vid -53,81 grader, bommen på -0,5 dB resultat på (90 / -27,39) grader.

juppydu skrev:
Zorro:
.. Jag vill inte få konvergens i vissa fall (som verkar ha en lösning efter de referenser jag har) ..

Vad menar du med "efter"?

Ledsen för min dåliga engelska. Jag menade att bibliografin hade jag visar lösningar för detta fall.

juppydu skrev:
Jag har konvergens för flat topped strålknippe med 0,5 dB rippel och för cosec () ^ 2 * cos () formade strålknippe med 1,5 dB och 1 dB ringar. Men mitt förfarande betyder inte samman för att den senare med en radiostyrning på 0,7 dB eller mindre ..

Du måste anpassa koden eftersom förfarandet är konvergerande alltid (en del numeriska fel när du lägger alltför stränga restriktioner). Kom ihåg att sätta fler nollor i formad regionen när du be att få koden svårare rundstyrningsmottagare krav (nedan 0.2dB).

OK. Jag tror att jag har vissa problem med konvergens i Newton metod med cosec ^ 2 () * cos () halvljus.

juppydu skrev:
Zorro:
Still, it would be very nice to get the OES paper.

Yes, I working very hard these days, no holydays this year , starting from 8.00am to 10.00pm or more every day. Moreover my "old" paper is in very bad conditions, let me see how convert the paper in --- electronic format.

see you later!

Tack!

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 14 Sep 2004 22:38 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

Hi Zorro, no news ?

I have finally finished my code for OES synthesis Le , all works fine now.

My results are better then the result of OES, I thnik because in the 1985 the code of OES was less precise than that of acutal PC!

before the end of this week I upload the executable code for your fun and I will wait your comments.
Stay tuned !
Tillbaka till toppen
View user's profile
mamali

Post 15 Sep 2004 11:09 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

zorro wrote:
Hi mamali,

mamali wrote:

some interesting papers, tell me if you cant find it:
................

thank you for your suggestion and your offer. Please, could you share the papers 4, 13, 15 and 21 of your list?

Tack

Z

Hej vänner,
sorry if i am late, i was a little bussy with my thesis. well, here's what you wanted; by the way, i should consider the discussions, it seems interesting Wink
.

Marti

Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Tillbaka till toppen
View user's profile
mamali

Post 15 Sep 2004 12:08 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

these i found also practical:

-1 F. Ares-Pena, "A Note on the Limitations of Orchard's Method," IEEE Antennas and Propagation Magazine, Vol. 44, No. 1, February 2002, p.109.

0 JA Rodriguez, E. Botha, and F. Ares, "Extension of the Orchard-Elliott Synthesis Method to Pure-Real Nonsymmetrical-Shaped Patterns," IEEE TRANSACTIONS ON ANTENNAS AND PROPAGATION, VOL. 45, NO. 8, AUGUST 1997, pp. 1317-1318.

1 MJ Buckley, "Synthesis of shaped beam antenna patterns using implicitly constrained current elements," IEEE Trans. Antennas Propagat.,
vol. 44, pp. 192-197, Feb. 1996.

2 D. Eclercy, M. Rammal, A. Reinex, and B. Jecko, "Comparison between real and power optimization methods for arrays synthesis antennas," Electron. Lett., vol. 32, no. 2, pp. 84-85, Jan. 1996.

3 Ares, F.; Rengarajan, SR; Moreno, E., "Remarks on comparison between real and power optimisation methods for arrays synthesis of antennas," Electron. Lett., vol. 32, no. 15, Page(s): 1338-1339

sorry for wiered numbering!, wish be helpfull,

Marti

Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 30 Sep 2004 21:05 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

Hej vänner,

unfortunately I had other engagements in the last times, but I m here again. Le

Juppydu, many thanks for your offer; it is welcome!
Do you get better results than OES? In which sense?

Marti, thank you for the papers. It sa very good and helpful collection!

By the way, I will pose a question.
It is clear the reason for csc^2(theta) pattern (to obtain a constant height radar coverage). But patterns with shape csc^2(theta)*cos(theta) or even csc^2(theta)*sqrt(cos(theta)) are presented in the papers. Which are their applications? Is it related with the dependence of radar cross section of planes with elevation angle, as seen from the radar?

See you.
Vänliga hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 06 Oct 2004 0:04 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

Hello Zorro.

I mean that my soution is little more accurate than the solution of Orchard (as reported in the article). Anyway more probably some differnce are due only to a different level of precision imposed during
the synthesis Loop (so the solution are both quite good).

the test case is
(16 elements, 0.5 spacing, Cosec2*Cos (between 100° and 140°), ripple -3dB, lobe -20dB, four lobe -30dB)
ORCHARD Juppydu
Amp Ph Amp Ph
0.77 177.1 0.77 177.5
0.50 -89.2 0.49 -88.6
0.38 -76.0 0.38 -76.1
0.56 -88.3 0.56 -88.1
0.76 -38.1 0.75 -37.9
0.63 7.7 0.62 7.9
0.56 -5.0 0.56 -4.8
0.99 19.0 0.98 19.1
1.04 66.8 1.04 67.0
0.81 94.1 0.81 94.3
1.03 96.9 1.02 97.0
1.47 132.2 1.46 132.3
1.66 -176.8 1.65 -176.6
1.64 -126.1 1.63 -126.0
1.17 -76.4 1.16 -76.4
1.00 0.0 1.00 0.0

Anyway the discussion in this forum was the cause to finish my Orchard synthesis program developed by me at the university time.
I have uploaded an Executable file for You ! it is very simple to use. It is a Windows GUI application
completely written by me !

For the very first use follow my istruction

1- Run the program (double click on the exe file)
2- Click "OK" button confirming the default synthesis settings.
3- in the new page that you see click "Run" button, You see the synthesis in action !!
4- then go to the 3 edit box at the bottom right and typing
1 in initial box, 4 in end box and -30 in new value box
finally Click on "Set New SPec" button, and then click on "Run" button !!
you see the synthesis as in the reference of Orchard !
5- To be sure that all works as Orchard said, click on "Load Reference" button, you see the Pattern computed by the Orchard coefficients (as in the previous table). Uncheck the CheckBox to hide the marker to better compare the two patterns.

Try all the other pattern type and/or synthesis parameter, the program is able to prevent wrong inputs in many cases (probably except pathological ones !).

You can use the program as you like ! also the other people in Elektroda can do that,
I will wait for any suggestions from you and the others !

good Luck.

PS: I still working very hard and this program has been built during the nights (close to midnight),
so some error in coding are possible ! Sorry for that !
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 06 Oct 2004 0:14 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

Probably in the last message I wasn't able to upload the file .
Now I try again !

Tillbaka till toppen
View user's profile
Zorro

Post 06 Oct 2004 20:40 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

juppydu wrote:
Hello Zorro.
I will wait for any suggestions from you and the others !

Tack!
I ran your program. It seems to work nice. I will try to give you some suggestions.
First of all, Can the coefficients (element excitations) be recovered from the program?
Hälsningar

Z
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 02 Nov 2004 23:41 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

Sure ! it can

anyway I have discovered a little bug and I have just corrected it !

Now that I am in deep into Orchard Synthesis I can say that a problem with the code implementation, as suggested by Orchard, is the follow:

The actual desogn fixes the position of the Main Peak at one extrema of the shaped region. This causes two drawbacks:

1. part of the shaped region was not covered as desidered (or not as desidered in real world application)

2. only coverage area with the maximum at the edge of the shaped region can be synthetised

I am actually working on to remove theis limitation

see you the next time !
Tillbaka till toppen
View user's profile
juppydu

Post 19 Feb 2006 22:11 Re: REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

Hej,

I have just uploaded a new release of my code !

I would like to known your comments !

PS: there is a "first" help file included, it must be in the same folder of main program. Follow the "eample 1" in the help file before start to use the program, anyway for any questions feel free to contact me (see also my web site)

NB: this program vrsion is limited to beam like "CosecCos" as in the Orchard paper, but is not limite in number of radiating elemets and the optimised excitations are available.

Tillbaka till toppen
View user's profile
jyfx

Post 27 Feb 2006 10:09 REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

bra
Tillbaka till toppen
View user's profile
akedar

Anställd: 27 juli 2004
Hjälpt: 15

Post 28 Feb 2006 20:08 REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method

your programme is really good but how to calculate amplitude and phases of elements from your program

reply urgently

Added after 35 seconds:

your programme is really good but how to calculate amplitude and phases of elements from your program

reply urgently on this mail id

ashutosh.kedar(at)gmail.com
Tillbaka till toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> RF, Microwave, Antennas and Optics -> REQ: Antenna pattern synthesis: Orchard method
Sida 1 av 2 Alla tider är GMT 2 timmar
Goto page 1 , 2 Next

Missbruk | | Administratör | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS