| Författare | Meddelande |
|---|
awan
Anställd: 11 juni 2004 Inlägg: 100
| 22 juni 2004 9:42 microwave | | |
|
| | Tala om för mig fenomenet bakom svensson diagram |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
rudane
Anställd: 26 mars 2004 Inlägg: 37 Hjälpt: 5
| 23 juni 2004 7:10 Re: mikrovågsugn | | |
|
| | Det finns inget fenomen bakom en svensson sjökortet. Det är bara ett tomt av giltigt ekvationer för Microwave Systems. Detta gör det möjligt för oss att dra på sjökortet istället för att använda matematik för att räkna ut problemet. Jag är säker på att människor som använder svensson diagram dagligen uppskattar att inte behöva ta till Maxwells ekvationer (en elektrisk ingenjör mardröm, som jag sa). |
|
 |
zanov
Anställd: 09 juni 2004 Inlägg: 61
| 23 juni 2004 8:13 Re: mikrovågsugn | | |
|
| | awan skrev: | | Tala om för mig fenomenet bakom svensson diagram | även om du söker på Google efter Smith diagram självstudien Jag slår vad om att du skulle få hundra webbplatser. Titta där.
skål. zanove. |
|
 |
dicket
Anställd: 04 juni 2004 Inlägg: 23
| 24 juni 2004 12:23 Re: mikrovågsugn | | |
|
| | Det är ett slags uttryck för överföringsledning teori. |
|
 |
a_aziz
Anställd: 04 januari 2005 Inlägg: 73
| 13 januari 2005 11:38 microwave | | |
|
| hej. Smith diagram är inte en phenomenon.This diagrammet kan mycket enkelt beräkningarna i mikrovågsugn t.ex. impedans, admitance och S parametrar. |
|
 |
Borber
Anställd: 01 januari 1970 Inlägg: 1538 Hjälpt: 116
| 13 januari 2005 12:00 Re: mikrovågsugn | | |
|
| Smith diagram är bara omvandling av kartesiska koordinatsystemet för positiva verkliga yxa av impedans eller reflexion coeficient planet i diagram där noll och oändliga värden i reella och imaginära axlarna fram den enda ritning. Detta uppnås genom omvandling formel.
|
|
 |
aboozar.hamidipoor
Anställd: 21 december 2004 Inlägg: 192 Hjälpt: 29 Plats: Iran
| 13 januari 2005 17:58 Re: mikrovågsugn | | |
|
| Smith diagram används vanligtvis för att förenkla lösa transmition linjer problem. bästa möjliga nytta av det är visualisering lösa. fenomenet bakom det summerized i våglängd beräkningen. i svensson diagrammet kan du räkna ut alla problem i området transmition rader bara i en cirkel som har en enhet radie och miljö = λ/4π. Du kan hitta fler förklaringar i texten boken. |
|
 |
jinhaozi
Anställd: 08 juli 2002 Inlägg: 47 Hjälpt: 1
| 15 januari 2005 16:29 Re: mikrovågsugn | | |
|
| | awan skrev: | | Tala om för mig fenomenet bakom svensson diagram |
Det bästa sättet att förstå svensson diagrammet refererar till en klassisk microwave bok som "Mikrovågsteknik" wirrten genom DMPozar eller använda google |
|
 |
xxargs
Anställd: 28 juli 2002 Inlägg: 231 Hjälpt: 44
| 16 januari 2005 4:47 Re: mikrovågsugn | | |
|
| | awan skrev: | | Tala om för mig fenomenet bakom svensson diagram |
Ett mycket användbart diagram i teknik världen simular lin / log-diagram men lite mer avancerad "krymper" i diagrammet-axlar
Smith diagram med (om rember rigth) möbius-transform (moebius-transform på engelska) för "distording" axlarna från Z-plan (impedansmetrar planet) till en representation i eftertanke coeffecient plan kallas Γ-plan (gamma-planet) om det gäller:
Γ = ((Z - Zo) / (Z Zo)) [1,1]
Γ = gamma Z = Impedances Zo = referens Impedans
och allt detta ett komplext värde simular
Z = R Jx i impedans plan
och
Γ = U JV i gamma plan
(men du kan försöka verkliga värdet på Z och hitta värdet 0 <Z <Zo går från -1 till 0 och värdet Zo <Z <∞ 0-1 på verkliga axel)
dvs:
Zo = 50
Om Z = 100 => 0,33333 .... Om Z = 25 => -0,33333 ... Om Z = 50 => 0 (mitten av diagrammet)
dvs hela positivt reellt tal resistens mellan noll och oändligheten gå in på -1 till 1 intervall på verkliga axel och 0 till / - oändligheten på imaginära axlar bygga en enhet cirkel runt "-1 till 1- verkliga axlarna.
negativa impedances (= vinst) ger punkt en utanför på enheten cirkeln och använder till exempel stabilitet cirkel ...
(om du har avancerade kalkylatorn med komplexa stöd eller använda mathcad eller Mathematica på PC, kan prova detta med komplexa Argumentet att göra på känsla hur ekvationer arbete)
Och easly konvertera från Γ-plan till Z-plan med
Z = Zo * ((1 Γ) / (1 - Γ)) [1,2]
och verksamhet svårt att göra om impedansen plan är ett enkelt göra om Γ-planet och vice vers och använder mycket av detta beräkna inuti vektorn nätet Analysatorn
till exempel är lika lätt att rotera värde Γ-plan med dröjsmål med Γ * e ^ j2d, d = infoga pice av Zo koaxialkabel mellan åtgärd hamn och komplexa belastning, mätt i elektriska Fasförskjutningen lengd (radianer) och konvertera tillbaka till Impedans-plan och recive nytt värde på R och X på belastning efter förändring.
exempel (räkna med hp42s ...)
(på 50 Ohm system)
Vi använder impedanse på 100 Ohm och 45 grad lastlinjekonvention och efter omvandla [1,1] för att Γ = U JV = 0,3832 j0.3613 i retangular notation (0.5267e ^ j43.3139 examen i polära notation)
Jag använder pice av 50 Ohm transmissionline för den totala förseningen av 136,68 grad
och lägga dröjsmål vinkel mot Γ i polära notation sätt
Γ * e ^ j136.68 grad = 0.5267e ^ j43.3139 * e ^ j136.68
= 0.5267e ^ j180 grad eller -0,5267 j0 i retangular läge - Dvs ren realvärdet
omvandla tillbaka till impedans plan med [1,2]
och ger 15,5 ohm och 0 grad
Med 136,68 viss längd på 50 ohm kabel jag omvandla last impedans 100 Ohm och 45 mån 15.5 Ohm verkliga impedances.
efter detta i impedances flyttats till ren verkliga yxa, kan använda quarterwave transformator för att omvandla från 15,5 ohm till 50 ohm med √ (50 * 15,5) = 27,83 ohm quarterwave bit överföringsledning
(Mycket gemensamma méthode använder förseningar och stub för ex. impedans matchning)
-------------------------------------------------- ----------------
Om du använder en förstörande linje - använd Γ * e ^ γd
d = avstånd Fraktion av "γ" - åtgärd enhet (m, km, m etc.) γ = α jβ = √ ((r jωl) * (g jωc))
α = dämpning i neper (1 neper = 8,686 dB) per enhet β = förökning konstant (Fasförskjutningen) i radianer per
och Z = Zo = √ ((r jωl) / (g jωc))
exempel:
Γ * e ^ γd = Γ * e ^ d (α jβ) = Γ * e ^ ad * e ^ jβd
d = 1 Γ = 0.5267e ^ j43.3139 α = -0,1 (0,8686 dB förlust) β = 136,68 grad (2,39 rad)
Γ * e ^ α * e ^ jβ = e ^ -0,1 * e ^ j136.68 = Γ * 0,9048 * e ^ j136.68 = = 0.4766e ^ -180
med [1,2] och ge 17,72 Ohm verkliga impedansen och skillnaden mellan beräkna om förstörande gratis linje och förstörande linjen är en 2.2 Ohm på resultatet.
de flesta av mikrovågor litteratur beräkna bara med förlustfri rad i exempelvis förenkla och clearty (och ofta saknas helt exempel med förstörande linje ...)
- Men i verkliga världen och experimentera lab är alltid måste tänka med förstörande linje, särskilt i hög frekvens även på korta avstånd utsändningar linje ...
---
Läs mikro-böcker och de flesta av dessa diskutera sändningar linje och Smith diagram ett eller två kapitel dvs. viktigt verktyg för praktiska microwave enginering.
HP: s ansökan not'95 "är mer eller mindre kända i disscussion på S-parametrar och Smithchart
(Jag har städat typsättning bok från 1968, men jag vet att du kan hitta ful, blinkande, smaklös powerpoint-liknande version av denna på Agilent webben ... )
Sök "Mikrovågstransistorer Förstärkare, analys och design, Guillermo Gonzalez "- Jag vet att diskutera Smitchart inuti boken.
-------------------------------------------------- ------------
Gammal - men fortfarande fungerar och mer eller mindre mest kompletta och hög detaljerad version av utskrivbara Smith diagrammet - är skrivna på kommenterade Postsctript Om du vill analysera hur ska beräkna och skriva ut detta.
(skickar upp här beror på svårare och svårare med tiden att hitta arbetar versionen på denna typ av fil på Internet)
tar bara 22 kbyte i filstorlek och eventuellt rescale i alla storlekar och möjligt att ändra och / eller konvertera till EPS med GSview att importera dokumentet till LaTeX, MS-ordet osv.
här i 3 versioner, Z = RX (impedansmetrar diagram), Y = GB (antagning diagram), RXGB (impedansmetrar / entré på samma diagram)
Behöver Gsview och Ghostscript installerat på datorn för att visa detta diagram eller PS-skrivare vid utskrift på papper - även möjligt konvertera till pdf via Acrobat Distiller (Jag försöker och detta arbete).
|
|
 |
masud_809
Anställd: 27 sep 2006 Inlägg: 960 Hjälpt: 591
| 05 oktober 2006 4:08 Re: mikrovågsugn | | |
|
| säger: Jag är personligen inte en stor beundrare av Smith diagram, men de har ett historiskt värde, vanligen används vid nätverk analysatorer, och de tillåter dig att tomten oändliga förändring av impedansen i ett begränsat område. |
|
 |
ihteshamhaider
Anställd: 28 sep 2006 Inlägg: 3
| 05 oktober 2006 6:13 Re: mikrovågsugn | | |
|
| | Smith diagram är en polär tomt på impedances, det används för att hitta stub, ingång impedans, reflektion koefficient, stållinor, snabbt utan att behöva lösa ekvationer .. |
|
 |