| Författare | Message |
|---|
masterx81
| 24 juli 2004 9:08 duty cycle till spänning | | |
|
| Hej alla ... Jag är nybörjare och jag behöver en enkel krets som omvandlar en signal om 150Hz med variabla Utskriftskapacitet (0 till 100%) till en konstant spänning proportionell mot duty cycle ... Jag har tryed att hitta på internet, och jag tror att jag behöver en LC-filter (jag är inte säker ...), men jag kan inte säga hur beräkna värdena för de komponenter ...
Tack till alla! |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
Google AdSense

| 24 juli 2004 9:08 Annonser | | |
|
|
|
|
 |
hill
| 24 juli 2004 9:12 konstant spänning duty cycle | | |
|
| | Använd en R och C kombination. R seriell, C parallellt med din last. Jag tror att detta är den enklaste formen. |
|
 |
masterx81
| 24 juli 2004 9:18 konvertera duty cycle till spänning | | |
|
| | hill skrev: | | Använd en R och C kombination. R seriell, C parallellt med din last. Jag tror att detta är den enklaste formen. |
ok ... mmm ... Hur kan jag beräkna det exakta värdet på motstånd och en kondensator? Efter rc Jag tror att jag behöver också en transistor (eftersom belastningen inte släpper kondensatorn innan tiden), eller hur? |
|
 |
batdin
Joined: 03 jun 2004 Inlägg: 181 Hjälpte: 3 Plats: Bulgarien
| 24 juli 2004 16:12 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| Det beror på din last motstånd. Beror också på utgående rippel än vad som kan tolereras. Vad är signalkällan? Kan man leverera tillräckligt med ström för att lasten eller bör den kompletteras förväg? Ge några detaljer. |
|
 |
Einstein
| 24 juli 2004 17:09 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| | Detta låter som en vad som används i en helikopter. Kan du vara mer specifik om ingången vågform? Om du tittar på nätet för "chopper krets" hittar du några grejer! |
|
 |
masterx81
| 24 juli 2004 17:22 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| insignalen är en inverterad fyrkantvåg (normalt 12) och en rörlig tull cykel. Produktionen måste vara en variabel spänning (blankett från 0 till 5, 0 när ingången är @ 12 -0% tull-) beroende på ingående plikt ... Jag överväger att använda en operationsförstärkare ... |
|
 |
dumbfrog
| 24 juli 2004 19:33 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| | Ja, använd ett OPAMP integratör |
|
 |
masterx81
| 24 juli 2004 20:02 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| Annan liten qustion ... Ledsen för banalitet av domand men ... Den OPAMP sätter lite spänning till produktionen (ca 2.5V), hur jag kan ta bort den??? Jag använder en tl074cn (quad OPAMP) med samlad leverans (12)
Tack för hjälpen! |
|
 |
eternal_nan
| 24 juli 2004 20:51 Duty cycle till spänning ... | | |
|
| | Antar att du redan har en DC spänning till förfogande för att driva dina krets, vad du söker kallas en DC-DC-omvandlare, de finns i flera sorter: Buck, öka, buck-boost, Flyback och andra topologier som huvudsakligen härrör från ovan 4. Det finns massor av info om dessa kretsar på nätet, sök på google. |
|
 |
mazelk
Blev medlem: 23 april 2004 Inlägg: 107 Hjälpte: 2 Location: Colombia
| 25 juli 2004 7:09 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| Hej ...
Om man antar att amplituden av ingående kvadrat signal är 12 V, kan du få först en inversor. Om utdata sholud vara 0 när insignalen är 12 V, 0% tull, detta kan significates att i detta ögonblick, är insignal 12 VDC. Detta kan förbättra produktionen DC signal ökar när pulsbredd ökar.
Efter detta kan du omvandlar input-inverterade-square signal, i en triangel signal, tillämpa, till exempel en Miller integratör. Baserat i triangel amplitud (som är proportionell till pulsbredd), kan du få DC signal, exempelvis enkla diod-RC schematisk, håller låg produktion rippel.
Normalt bör denna lösning vara icke-linjär. |
|
 |
masterx81
| 26 juli 2004 8:04 Re: Utskriftskapacitet med spänning ... | | |
|
| Ok, har tycker jag all information, men ... Den OPAMP som jag har, även i konfiguration spänning anhängare, när är på statlig låga, de är @ ca 2,5 volt (ej 0 ...). Jag använder den med Vcc-> 12V och-Vcc-> Ground ... Whot jag för fel??? Jag behöver opamps utformad för enkel strömförsörjning? Tack! |
|
 |