Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

3 dB Bandbredd

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Elektronisk Elementary Frågor -> 3 dB Bandbredd
Arabiska version Bulgariska version Katalanska version Tjeckiska version Danska version Tyska version Grekiska version Engelsk version Spanska version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italienska version Hebreiska version Japanska version Koreanska version Litauiska version Lettiska version Nederländska version Norska version Polska version Portugisiska version Rumänska version Ryska version Slovakiska version Slovenska version Serbisk version Svenska versionen Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Meddelande
Hamidzia

Anställd: 17 maj 2004
Hjälpt: 2

Post 25 juli 2004 9:52 3 dB Bandbredd

Assalam O Alekum!

Förklara begreppet "3 dB Bandwidth".

Thankx
Tillbaka till toppen
View user's profile
GAM

Anställd: 25 mars 2004
Hjälpt: 4

Post 25 juli 2004 10:44 Re: 3 dB Bandbredd

Vi aleikom elsalam WRAWB,

En förstärkare har en viss frekvensfunktion. Det är få som har en viss variation med frekvensen för signalen.

3dB innebär signalen vid halv dess makt

3dB bandbredd är olika frekvens anses lämpligt där signalen är över hälften av sin maximala effekt.

Se den bifogade frekvens / effekt diagram.

Vänliga hälsningar

GAM

Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Anställd: 10 juli 2004

Post 25 juli 2004 20:26 Re: 3 dB Bandbredd

Jag gillar diagrammet. Det svarar på frågan fint. De-3dB är en del i ekvationen db = 20log Vout / Vin. Varför använder 70% eller sin45? Detta beskriver enheten cirkel som har en radie lika med ett. Intill är lika med ett, motsatsen är lika med ett, av hypotenusan är lika sqrt2. Den sin45 sedan 1/sqrt2 vilket motsvarar 70,7% av den enhet som cirkeln radie.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Hamidzia

Anställd: 17 maj 2004

Post 28 juli 2004 10:51 Re: 3 dB Bandbredd

Assalam O Alekum!

Tack så mycket för alla
Speciellt att GAM för en mycket omfattande detalj och diagram.

Nu har jag en god uppfattning om begreppet.

Säg att vi kan ringa 3dB bandbredd på halv effekt bandbredd?

Är 3dB Bandbredd är inget att göra med det numeriska värdet "3 dB?

Är det numeriska värdet bara användas utan anledning?

Tack igen
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 28 juli 2004 16:50 Re: 3 dB Bandbredd

Halvtimmesmedelvärdena makt kommer från det faktum att sin45 gånger V kvantitet i kvadrat är lika med ,5 makten medan V kvadrat över R är lika med makt. Så ja det är hälften av makten, men vad bra är 1 / 2 i stället för 1 / 3. Jag tror det magiska numret handlar om det faktum att vid 45 grader, radie och heighth är lika med ett, vilket är dimension enheten cirkel. Så man kan säga att 70,7% är bara ett nummer.
Tillbaka till toppen
View user's profile
maxwellequ

Anställd: 27 juni 2001
Hjälpt: 11

Post 28 juli 2004 21:01 Re: 3 dB Bandbredd

Förhållandet befogenheter (P1 och P2), uttryckt i DBS definieras som:

(P1/P2) dB = 10 log10 (P1/P2)

Om P1 = Pmax / 2 och P2 = Pmax får du:

((Pmax / 2) / Pmax) dB = 10 log10 ((Pmax / 2) / Pmax) = 10 log10 (0,5) = -3,01 dB

Därför en fråga om makt 0,5 motsvarar i log domän till -3 dB.

Observera att detta är ett förhållande på två saker med en och samma enhet (watt). Ett förhållande som inte har en enhet (det är dimensionslös). Den "enhet" dB används endast för att understryka det faktum att ni ger förhållandet befogenheter log domän och inte i "linjära" område.

Ibland kan ett förhållande på spänningar är också i log domän (till exempel att hänvisa till vinsten av en spänning förstärkare: A = Vo / VI). Konstaterar att strömmen är proportionell mot kvadraten på spänningen får du:

(V1/v2) dB = 10 log10 (V1 ^ 2/V2 ^ 2) = 10 log10 ((v1/v2) ^ 2) =
= 20 log10 ((v1/v2))

Hope this helps
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 29 juli 2004 16:30 Re: 3 dB Bandbredd

((Pmax / 2) / Pmax) dB = 10 log10 ((Pmax / 2) / Pmax) = 10 log10 (0,5) = -3,01 dB

Denna formel är helt korrekt men inte uppfyller en viktig punkt. Du skulle få en bättre känsla om du använde ekvation

V kvadrat / R = makt. Sen eftersom du du använder ,707 minska spänningen blir (.707) V kvantitet kvadrat / R = makt. Detta blir
,5 V kvadrat / R = ,5 makt.
Tillbaka till toppen
View user's profile
maxwellequ

Post 29 juli 2004 20:29 Re: 3 dB Bandbredd

Kevin,

Om ni läser mina inlägg noga du också ha det förklaringen till förhållandet mellan spänning (Power proportion till V ^ 2 ...). I princip:

(V1/v2) dB = 20 log10 ((v1/v2))
Att ha (v1/v2) dB =- 3dB måste du ha (v1/v2) = 0,707. Kännedom att det var 0.707 verkar ....

Nu, läsa igen dina tidigare inlägg (den som har "sin45 gånger V"), jag kan fortfarande inte förstå det. Kan du förklara det för oss?
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 29 juli 2004 21:05 Re: 3 dB Bandbredd

Den sin45V säger att ditt diskreta spänningsnivå är ,707 den ursprungliga spänning. I ett filter, som du säger att-3dB uppstår vid den punkt där spänningen reduceras med 70,7%. Din ekvationen bara säger att Skäggtorsk / Pin = ,5 som orsakar-3dB. Jag minska spänningen och uppsättning som motsvarar ,5 P i ekvationen sin45V kvantitet i kvadrat / R = ,5 makt. Den sin45 kvadrat är lika med 5.
Tillbaka till toppen
View user's profile
schackmatt

Anställd: 26 februari 2004
Hjälpt: 35

Post 29 juli 2004 21:31 Re: 3 dB Bandbredd

Kevin Weddle skrev:
Den sin45V säger att ditt diskreta spänningsnivå är ,707 den ursprungliga spänning. I ett filter, som du säger att-3dB uppstår vid den punkt där spänningen reduceras med 70,7%. Din ekvationen bara säger att Skäggtorsk / Pin = ,5 som orsakar-3dB. Jag minska spänningen och uppsättning som motsvarar ,5 P i ekvationen sin45V kvantitet i kvadrat / R = ,5 makt. Den sin45 kvadrat är lika med 5.

De fel i din analys är att du fast kretsen överföringsformulär fungera som en ohmic en, medan maxwellequ har gett allmänt bevis är relevanta för alla överföringsfunktioner. Eftersom filtren är 99% icke-ohmic, din härledningen är korrekt men ganska meningslöst. Inga brott här.
Tillbaka till toppen
View user's profile
maxwellequ

Post 30 juli 2004 0:32 Re: 3 dB Bandbredd

Kevin,

Snälla ta inte vad jag ska säga (eller skriva) personligen, men ni förklaring är bara helt fel. Problemet är inte bara det här inlägget, jag har sett andra tjänster till dig som helt enkelt inte göra något meningsfullt.

Som jag skrev innan förhållandet befogenheter / spänningar / strömmar ibland i log domän. Den dB är en (sorts) enhet som används för att betona att förhållandet anses ges in log domän - som ni vet sådana nyckeltal egentligen inte har en enhet.

Den korrekta definitioner är de som jag redovisade tidigare. Att synden (45s) = 0,707 inte har något samband alls med det faktum att 20 * log10 (0,707) =- 3 dB. Då du använder ord som "diskret spänning nivå" som helt enkelt inte tillämpligt här ... ni ens vet vad du talar om?

Problemet är att det är nybörjare att använda detta forum, människor som verkligen gör en ansträngning för att lära sig lite mer om elektronik. Om alla börjar prata om vad de inte vet, de där killarna kommer att få mer och mer förvirrad. För mig kan du skriva vad du vill att jag kommer definitivt inte bli lidande

Och ja, om du vill vet jag bara skriva om vad jag vet.

Hälsningar
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 30 juli 2004 3:38 Re: 3 dB Bandbredd

Jag är säker på vad jag har räknat. Jag står fast vid mina uttalanden. Det är inget fel med ditt påstående att 10Log.5 = 20log.707. Detta är verkligen en halv effekt och det är lika med-3dB. Jag skulle vara hardpressed att förklara likheten mellan-6dB per oktav och-20db per årtionde. Kan du förklara detta för mig?

Senast redigerad av Kevin Weddle den 16 august 2004 17:45, edited 1 Temne totalt
Tillbaka till toppen
View user's profile
schackmatt

Anställd: 26 februari 2004
Hjälpt: 35

Post 30 juli 2004 7:01 Re: 3 dB Bandbredd

Jag tänker över situationen och jag insåg ett behov av att revidera min uppfattning om att din härledningen är korrekt. Den 3dB bandbredd används för att definiera en effektiv frekvensområdet ett system definieras genom en överföring funktion, där en ingående behandling av systemet för att bilda sig en riktig produktion.

Din härledningen bygger huvudsakligen på P = sq (V) / R. En sak jag hatar om ekvationer är att de ofta saknar detalj. Vi kan inte bara använda en ekvation som är enhet konsekvent och ta den till jobbet. Du måste förstå konsekvenserna bakom dem. Därför fysiska lagar är vanligen uttryckt i ord och förenklas ekvationer.
P här avser den effekt som förbrukas av en ohmic komponent.
V här avser den spänning över att ohmic komponent.
R hänvisar till motstånd att ohmic komponent.
Så det finns inga in-eller utdata i det här fallet, varför något system. Vad är det för forskning du definieras i detta fall? Om du tar det särskilda fallet med en rent resistiv system, ett perfekt motstånd är inte att ändra sin produktion för en identisk ingången medan frekvensen är varierande, så det finns något sådant som en 3dB bandbredd alls! Själva ordet "bandbredd" anger att det är förknippade med frekvens och distorsion med frekvens är det allra sista jag vill koppla ett motstånd med.

Hursomhelst, det är bara mina åsikter. Du kan ha dina egna insikter i denna fråga kan du dela dem. Jag skulle vilja veta även om min elektriska grunderna är felaktig också.

Skål!
Tillbaka till toppen
View user's profile
maxwellequ

Post 30 juli 2004 12:01 Re: 3 dB Bandbredd

Kevin,

När det gäller dina frågor om förhållandet mellan 20dB/dec och 6 dB / oktober, här kommer det:

Kan tänka sig en första order lågpassfilter, som har ett centrum för den frekvens fp. För f <fp vinsten på filtret är ungefär konstant och för f> fp det börjar falla i en takt på 20 dB / december (det sjunker 20 dB för varje ökning med 10 gånger i frekvens) eller lika en hastighet av 6dB/octave (vinsten minskar 6 dB för varje ökning med 2 gånger i frekvens). Din fråga är motiveringen till detta faktum.

Vinsten av ett lågpassfilter ges av
A (f) = A0 / (1 jf / fp)
Om A0 är lågfrekvent vinna, f är frekvensen, fp är polig frekvens av filtret och j är den imaginära enheten (j = SQRT (-1)).

Från ekvationen ovan kan du relatera storleken och fasen av input och output sinewaves. För att besvara din fråga, vi är intresserade om storleken svar, storleken kan skrivas har (kom ihåg din kalkyl klasser?):

| A (f) | = A0/sqrt (1 (f / fp) ^ 2)

För f <<fp | A (f) | kan uppskattas med hjälp A0, varför denna kallas lågfrekventa vinning. För f>> fp | A (f) | kan approximeras med

| A (f) | = aprox = A0 / (f / fp)

Nu kan du använda detta enklare ekvation att se vad som händer med storleken svar, när f> fp. Om man jämför storleken på filtret är spänning vinst för f1 och f2 = 10 f1, du har:

(| A (F2) | / | A (F1) |) dB = 20 log10 [(A0 / (f2/fp)) / (A0 / (f1/fp))] =
= 20 log10 [(A0 / (10f1/fp)) / (A0 / (f1/fp))] =
= 20 log10 [1 / 10] = -20 dB

Alltså, när frekvensen ökar 10 gånger vinsten för en första order lågpassfilter minskar 20 dB.

Om du gör samma beräkningar för F1 och F2 = 2 f1 (f2 är en oktav ovanför f1):

(| A (F2) | / | A (F1) |) dB = 20 log10 [(A0 / (f2/fp)) / (A0 / (f1/fp))] =
= 20 log10 [(A0 / (2f1/fp)) / (A0 / (f1/fp))] =
= 20 log10 [1 / 2] =- 6 dB

Därför, när frekvensen ökar 2 gånger (en oktav), vinsten på filtret minskar 6 dB.

Slutligen, Kevin, jag säger igen, sin45 har ingenting att göra med DBS
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 02 august 2004 20:38 Re: 3 dB Bandbredd

Jag tror att vad du gjorde är var-3dB och multiplicerat den med 2. I filter, är inte du tänkt att använda spänning istället för ström. Även om din förklaring än min förmåga att förstå. Jag fick idén att använda
-20db per årtionde och på något sätt komma fram till-6dB per oktav med hjälp av equalities. Men det fungerar inte så. Jag tycker att det bästa sättet att förklara det är att använda formeln Xc = 1/2piFC och plug Filtrens värden i denna ekvation. Jag tror att F multipliceras med 2 eller 10 har något att med det.
Tillbaka till toppen
View user's profile
maxwellequ

Post 04 august 2004 15:33 Re: 3 dB Bandbredd

Kevin,

Den förklaring som jag gav dig undervisas på något elingenjörsutbildning kursen. Du frågade hur man kan relatera 20dB/dec och 6 dB / oktober, och det är vad jag förklarade för dig.

Det är otroligt hur du inser att "förklaring än min förmåga att förstå" och sedan pekar på att det jag skrev är fel eftersom det inte är möjligt att relatera -20dB/dec och dB / oktober "med hjälp av equalities" Det fungerar inte så ni säger. Om du inte förstår, bara be människor att förklara bättre ... Inte bara börja att säga att de har fel, särskilt när man saknar kunskap.

Väx upp, studera lite mer och sluta säga / skriva dumma saker.
Tillbaka till toppen
View user's profile
boot_strap

Anställd: 02 december 2003

Post 16 august 2004 13:33 Re: 3 dB Bandbredd

dess att de frequncy som din högsta frequncy svar (A), når
A / (2 ^ 0,5) ..!
Tillbaka till toppen
View user's profile
yeechyan

Anställd: 14 juni 2004
Hjälpt: 1

Post 17 august 2004 2:38 3 dB Bandbredd

Kevin, varför gör ni betonade att säga värdet av sin45? Finns det någon mellan 45 mån och utdata vs Inspänning i detta fall?
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 17 august 2004 4:57 Re: 3 dB Bandbredd

Förhållandet är antingen halv effekt om du gillar ljudet i den eller spänningen ekvation 10log vout / vin där vout / vin är lika med sin45. Båda lika-3dB. Jag gillar ljudet av sin45 i motsats till en halv effekt, eftersom det visar att du använder en annan matematisk alternativ där det står att det motsatta och angränsande är lika med 1 som är måtten på den enhet cirkel. Faktum är att du har en vinkel på 45 grader när de mått som är 1 av 1 enligt triangel teori. Den sin45 sedan motsatt över hypotenusan som ,707 som är ett tal som representeras av sinusvåg vid 45 grader och det är en punkt på den enhet cirkel.

Totalt får du ett reellt tal som representerar lika sidor av en triangel, och det är en punkt på sinusvåg, och det är en punkt på den enhet cirkel. Dessa tre saker som kan kombineras för att göra det antal relevanta.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Borber

Anställd: 01 januari 1970
Hjälpt: 116

Post 17 august 2004 19:12 Re: 3 dB Bandbredd

Den första frågan som måste besvaras är vad som är bandbredd?
För en kommunikation eller data signal, ett mått på mängden pectrum rymden signalen intar. Oftast är det med tanke på skillnaden mellan de frekvenser där signalen amplitud är nominellt 3 dB ned med
avseende på amplitud i centrum frekvens. Dessa frekvenser motsvarar halva makten i den amplitud-versus-frequency function
2. Även kallad nödvändig bandbredd. Det lägsta beloppet av frekvensutrymmet som normalt krävs för en effektiv överföring och mottagning av en kommunikation eller data signal.
Så bandbredden oftast bestäms av-3dB i Överföringsfunktionen vad som är allmänt accepterat. Du kan använda andra platser, t.ex.-6dB men du måste nämna det.
Tillbaka till toppen
View user's profile
ColdCold

Anställd: 10 sep 2004

Post 10 sep 2004 6:37 Re: 3 dB Bandbredd

maxwellequ och Kevin, det är du både oftast rätt! Du är bara talar olika språk. maxwellequ verkar vara att hålla sig till den kontinuerliga analoga terminologi, medan Kevin förefaller det mig, blandar analoga teorin med digital terminologi som ofta används för diskreta, digitala sfären, det vill säga användning av diskreta trigonometriska calculus och enhetsbeloppet cirkel (slutändan z-område). Vissa föräldrar är mer bekväm vistelse i den kontinuerliga, analoga världen och beskriver exakt samma fenomen med sinusoids och kontinuerlig trigonometriska calculus. Men det spelar ingen roll. Jag har gjort allt det här, både med papper och penna och med MATLAB och svar är alltid detsamma - men inte bara det ...
De översätter till exakta, mätbara resultat kan du se i labbet. maxwellequ uttalande att "sin45 har ingenting att göra med DBS" är felaktig. Frekvensen svar kan alltid exakt beskrivna med nollor och stolpar på och inom enheten cirkel i z-domänen. Kevin är ganska rätt i sina argument, om än inte mycket tydligt i hans förklaringar, medan maxwellequ uttalanden är mer detaljerade, men helt korrekt. Och som svar på schackmatt s förakt för ekvationer (saknar detalj ??!)... "Vi kan inte bara använda en ekvation som är enhet konsekvent och antar att det har att arbeta" - fel! Det är hela poängen! Vi kan anta att de är korrekta, alltid. Ekvationerna ALDRIG ligga och de flesta av Kevin påståenden, liksom inställningen R = 1 på både input och output, är helt giltiga. Det är skönheten i matematik: Du kan ställa saker till kända värden och beräkna exakta reponses för okända. Den math (gjort rätt) är aldrig fel, min vän. Beviljas i den verkliga världen finns det vanligtvis flera andra faktorer som vi kanske eller kanske inte har beaktats i vårt ursprungliga ekvationer, men om du vet vilka de är och / eller om du kan mäta dem, då de också kan uttryckas i din ekvationer om så önskas. Det bara beror på den grad av noggrannhet som man vill uppnå med dina matematiska modeller.

Nu, liksom för likvärdighet av 6dB/octave och 20dB/decade i stop-bandet (rullande off) ... Tja, vi är i frekvensdomänberäkning för Bode tomter därför om "se" är din nuvarande frekvens

storleken på (se * 2) i dB = 20 * log (jfr * 2) dB

20 * log (jfr * 2) = 6.02059991 där 2 representerar octave
20 * log (jfr * 10) = 20.00000000 där 10 representerar decennium

liksom ...

20 * log (jfr * 0,5) = -6,02059991 där 0,5 representerar octave
20 * log (jfr * 0,1) = -20,00000000 där 0,1 representerar decennium

gör det vettigt?
Tillbaka till toppen
View user's profile
ColdCold

Anställd: 10 sep 2004

Post 10 sep 2004 8:10 Re: 3 dB Bandbredd

Förlåt, jag visade inte likvärdighet, gjorde jag?

octave = * 2
decenniet = * 10
Skillnaden är en faktor på 5

20 * log (5) = 13.9794001

20 * log (2) 20 * log (5) = 20 * log (10) = 20.00000000

innebär att "bevisa" den linje som har samma lutning eller något ?????

Jag vet inte. min matte är för rostiga ... Le
Tillbaka till toppen
View user's profile
maxwellequ

Post 10 Sep 2004 16:35 Re: 3 dB Bandbredd

ColdCold,

Min poäng är att saker och ting uttrycks i dB, eftersom det är bekvämt, i vissa fall, för att beräkna nyckeltal för samma sak i loggen domän. Detta är mycket väl definierade, vilket jag staten tidigare genom (P1/P2) dB = 10 log10 (P1/P2).
Det har ingenting att göra med trigonometriska relationer.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 13 Sep 2004 20:45 Re: 3 dB Bandbredd

Det jag hänvisade till är vikten av att-3dB som ,707 spänning. Den ,707 i sig har begränsad imporatance. De sidor av en triangel på enheten cirkel är ,707 med hypotenusan är 1. Lika sidor är det som gör 45 graders vinkel viktigt. Den improtance lika sidor är att den visar samma maginitude. Den sinusvåg inte enheten cirkel av vägen men det delar omkrets och radie på 90 grader. Och de har en gemensam punkt i ,707 på 45 grader. Jag tror att lika maginitude del är det enda viktiga aspekten om det finns någon.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Borber

Post 14 sep 2004 7:04 Re: 3 dB Bandbredd

Kevin
Du måste vara presumming filter av första ordningen (RC, RL osv). Jag tror bara i detta fall vinkeln är 45 grader. Vid överföring av funktioner av högre ordning vinkeln kan vara mycket olika.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Kevin Weddle

Post 14 Sep 2004 19:02 Re: 3 dB Bandbredd

Jag kan verkligen inte berätta för dig hur du rör allt detta. Vissa människor trivs på halv effekt. Om det fanns bara ett sätt att kombinera dessa teorier för att få betydelse för ,707. Kanske lika stora är inte viktig aspekt. Kanske är det faktum att ,707 är det värde som uppstår halvvägs mellan 0 och 90 grader. Även om du kommer ihåg att RMS värde ,707 Vp. Den sinusvåg funktionen kvadrat, integrerad och sedan kvadratroten tas. Den funktion som integreras använder trigonometriska identiteten. Med denna identitet du tar bort Vp och 1 / 2. Då är du integrera. Efter integrationen du slutat med 0. Allt du har kvar är Vp och 1 / 2. Och naturligtvis kvadratroten av 1 / 2 är ,707. Så det bygger på trigonometriska identiteten.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Borber

Post 14 Sep 2004 19:37 Re: 3 dB Bandbredd

Jag tror inte-3dB har något att göra med formell logik.
Vid första beställningen överföringsfunktioner fas marginal på hörnet frekvens är 45 °. Hörnet (pol) ofta råkar vara vid-3dB av Absolutvärdet respons. Vi säger att-3dB punkt på frekvens skala är bandbredden hos en sådan överföring funktion.
Tillbaka till toppen
View user's profile
maharshi_qis

Anställd: 14 februari 2007
Hjälpt: 6

Post 10 mars 2007 7:55 Re: 3 dB Bandbredd

3 db kroppsvikt är den frekvens där vinsten kommer att minska med 3 dB tillbaka sitt max värde ..
Tillbaka till toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Elektronisk Elementary Frågor -> 3 dB Bandbredd
Sida 1 av 1 Alla tider är GMT 2 timmar

Missbruk | | Administratör | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS