Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

555 Timers - slumpmässigt on / off temne

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Elektronisk Elementary Frågor -> 555 Timers - slumpmässigt on / off temne
Arabiska version Bulgariska version Katalanska version Tjeckiska version Danska version Tyska version Grekiska version Engelsk version Spanska version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italienska version Hebreiska version Japanska version Koreanska version Litauiska version Lettiska version Nederländska version Norska version Polska version Portugisiska version Rumänska version Ryska version Slovakiska version Slovenska version Serbisk version Svenska versionen Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Författare Meddelande
Davros

Anställd: 26 juni 2004

Post 05 august 2004 13:03 555 Timers - slumpmässigt on / off temne

Jag tror att jag har sett någonstans hur du kan använda två 555 timers att göra en variabel utgång som gör att de höga och låga tider ständigt annorlunda.

Tycker att det är kopplade till produktionen av en till ingången på den andra.

Den som har en schematisk / webbplats med denna onfo eller finns det ett annat sätt att göra det?

Tack
Tillbaka till toppen
View user's profile
cherrytart

Anställd: 26 februari 2002
Hjälpt: 5
Plats: Oklahoma

Post 07 august 2004 6:16 555 Timers - slumpmässigt on / off temne

Walter Jung hade en IC Timer kokbok år sedan. Jag har aldrig sett det på nätet.

National Semiconductor som används för att ha massor av 555 använder i sina uppgifter bok.

Om du vill variabel timing av 555 måste du ansluta en variabel signal till Control Spänning ingång (annars använda icke-linjära komponenter, i likhet med en glödande Lightbulb för en kostnad eller ansvarsfrihet resistor). Och det enda stället att få ett varierande signal (som är en analog varierande signal) är vid tidpunkten kondensator.

Så min gissning är att du skapar två monostables och ansluta sina Control Voltage input till de andra timers timing kondensator.

Wackiness följer.
Tillbaka till toppen
View user's profile
cherrytart

Anställd: 26 februari 2002
Hjälpt: 5
Plats: Oklahoma

Post 07 august 2004 6:26 555 Timers - slumpmässigt on / off temne

Ooops! inte monostable, två astable multivibrators är vad jag menade
Tillbaka till toppen
View user's profile
suru

Anställd: 31 august 2007
Hjälpt: 4

Post 25 Sep 2007 11:35 555 Timers - slumpmässigt on / off temne

REFER OPAMP PER GAIKWAD
Tillbaka till toppen
View user's profile
Google
AdSense

Post 25 Sep 2007 11:35 Annons

Tillbaka till toppen
shiveshdubey

Anställd: 13 sep 2007
Hjälpt: 1
Plats: Indien

Post 11 oktober 2007 13:11 Re: 555 Timers - slumpmässigt on / off temne

Davros skrev:
Jag tror att jag har sett någonstans hur du kan använda två 555 timers att göra en variabel utgång som gör att de höga och låga tider ständigt annorlunda.

Tycker att det är kopplade till produktionen av en till ingången på den andra.

Den som har en schematisk / webbplats med denna onfo eller finns det ett annat sätt att göra det?

Tack

det finns mycket resurser som finns tillgängliga på nätet sig om 555 och dess tillämpningar.
Tillbaka till toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Elektronisk Elementary Frågor -> 555 Timers - slumpmässigt on / off temne
Sida 1 av 1 Alla tider är GMT 2 timmar

Missbruk | | Administratör | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS