elektronik forum

Regler | Nya inlägg | ämne RSS | Sök | Registrera | Logga in

Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Hobby Circuits och små projekt Problem -> Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver
Författare Message
abasir

Hjälpte: 1
Plats: Malaysia

Post 30 november 2004 8:55

Jag stötte på följande webbplats (http://hem.passagen.se/communication/supertuner.html) med TV-tuner som kommunikation mottagare. Tunern nämns är svårt att köpa nu. ) : Med tillgång till billiga tv-kort för PC (med inbyggd TV-tuner utmatar video och ljud direkt), kan följande ske (försöker tunern att tas bort från PCB och kontrolleras direkt med mikrokontroller / dator via I2C):

TV Tuner Videoutgång -> Mixer (med DDS LO) -> 455kHz filter -> Demodulator (FM, AM, CCW, etc) -> Audio.

Den främsta orsaken till h (at) ck är att 1Hz upplösning att frekvensen förändras. Flesta tuners tillåter bara 50kHz resolution.

Thanks & Regards,
Tillbaka till toppen
IanP

Hjälpte: 1542

Post 30 november 2004 9:25

Re: Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver

Jag tror inte du kan göra det här sättet.
Produktionen från TV mottagare från kortet i datorn är baseband videosignal (efter AM-Demodulation) och kommer att usless för dig.
Tillbaka till toppen
cozturk

Post 30 november 2004 11:06

Fine tunning kan vara användbara för Audio IF skede. Så vi kan gå i 50kHz steg. För FM-radioläge kan tunern steg göras 31kHz. och det kan sänkas för att ändra 4MHZ xtall till 3.58MHZ också.

Naturligtvis kan vi ta om signalen från mixern IC till AM demodulera och för våra smala band IF skede. Kanske en billig AM / FM-radio kan användas. Jag försökte det för FM demodulera. Framgångsrik. Men jag är inte testat. Radioapparater LO bör tunned för 30 MHz.

http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=97874&highlight =
Tillbaka till toppen
abasir

Post 30 november 2004 15:42

Re: Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver

IanP skrev:
Jag tror inte du kan göra det här sättet.
Produktionen från TV mottagare från kortet i datorn är baseband videosignal (efter AM-Demodulation) och kommer att usless för dig.

Tack för att belysa ovan för mig. Jag bänd öppnar tunern modulen och ta VIF produktion för uppgiften. Någon bra sida som beskriver operationer TV-mottagare? Jag har alltid varit "digital" så här RF grejer är inte min domän Le
Tillbaka till toppen
Google
AdSense
Google Adsense

Post 30 november 2004 15:42

Annonser

Tillbaka till toppen
abasir

Post December 12, 2004 7:07

Gurus,

Kan jag använda intercarrier signal istället för VIF? Tunern jag använder TDA9801 att produktionen video / ljud intercarrier. Jag planerar att använda intercarrier, blanda det med DDS signal och foder utmatningen till 5.5MHz filter och FM demod enhet TDA9801. Vill du inte göra om den krets som redan finns Le

Tack
Tillbaka till toppen
Arabisk version Bulgarisk version Katalanska version Tjeckisk version Dansk version Tysk version Grekisk version Engelsk version Spansk version Finsk version Franska version Hindi version Kroatiska version Indonesiska version Italiensk version Hebreiska versionen Japanska version Koreanska version Litauisk version Lettisk version Nederländska version Norsk version Polish version Portugisisk version Rumänsk version Russian version Slovakisk version Slovenska version Serbiska version Svenska version Tagalog version Ukrainska version Vietnamesiska version Kinesiska version
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Index -> Hobby Circuits och små projekt Problem -> Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver
Sida 1 av 1

subj

text

Alla tider är GMT 1 timme
Liknande ämnen:
FM tuner front design-Primer behövs. (10)
RF front-end och tunern är samma koncept? (1)
Hjälp i receiver front design_which BPF bör jag använda (5)
Receiver Front-End, "Phase Shifter"? (11)
Hur man gör en BPSK mottagare med en AM-mottagare? (2)
Skillnaden btw Tillbaka slutet och Framvagn i VLSI (5)
Effektiv IC front-end till back-end-verktyg (1)
vad är fronten och bakdelen? (3)
Front och baksida slut? (6)
Front-end to Back-end övergången (8)

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Stöd oss | | sitemap
topic RSS