| Författare | Message |
|---|
abasir
| 30 november 2004 8:55 Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver | | |
|
| Jag stötte på följande webbplats (http://hem.passagen.se/communication/supertuner.html) med TV-tuner som kommunikation mottagare. Tunern nämns är svårt att köpa nu. ) : Med tillgång till billiga tv-kort för PC (med inbyggd TV-tuner utmatar video och ljud direkt), kan följande ske (försöker tunern att tas bort från PCB och kontrolleras direkt med mikrokontroller / dator via I2C):
TV Tuner Videoutgång -> Mixer (med DDS LO) -> 455kHz filter -> Demodulator (FM, AM, CCW, etc) -> Audio.
Den främsta orsaken till h (at) ck är att 1Hz upplösning att frekvensen förändras. Flesta tuners tillåter bara 50kHz resolution.
Thanks & Regards, |
|
| Tillbaka till toppen | |
 |
IanP
Joined: 05 Oct 2004 Inlägg: 6.494 Hjälpte: 1542 Ort: West Coast
| 30 november 2004 9:25 Re: Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver | | |
|
| Jag tror inte du kan göra det här sättet. Produktionen från TV mottagare från kortet i datorn är baseband videosignal (efter AM-Demodulation) och kommer att usless för dig. |
|
 |
cozturk
| 30 november 2004 11:06 Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver | | |
|
| Fine tunning kan vara användbara för Audio IF skede. Så vi kan gå i 50kHz steg. För FM-radioläge kan tunern steg göras 31kHz. och det kan sänkas för att ändra 4MHZ xtall till 3.58MHZ också.
Naturligtvis kan vi ta om signalen från mixern IC till AM demodulera och för våra smala band IF skede. Kanske en billig AM / FM-radio kan användas. Jag försökte det för FM demodulera. Framgångsrik. Men jag är inte testat. Radioapparater LO bör tunned för 30 MHz.
http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=97874&highlight = |
|
 |
abasir
| 30 november 2004 15:42 Re: Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver | | |
|
| | IanP skrev: | Jag tror inte du kan göra det här sättet. Produktionen från TV mottagare från kortet i datorn är baseband videosignal (efter AM-Demodulation) och kommer att usless för dig. |
Tack för att belysa ovan för mig. Jag bänd öppnar tunern modulen och ta VIF produktion för uppgiften. Någon bra sida som beskriver operationer TV-mottagare? Jag har alltid varit "digital" så här RF grejer är inte min domän |
|
 |
Google AdSense

| 30 november 2004 15:42 Annonser | | |
|
|
|
|
 |
abasir
| December 12, 2004 7:07 Använda TV-tuner som front-end for Communication Receiver | | |
|
| Gurus,
Kan jag använda intercarrier signal istället för VIF? Tunern jag använder TDA9801 att produktionen video / ljud intercarrier. Jag planerar att använda intercarrier, blanda det med DDS signal och foder utmatningen till 5.5MHz filter och FM demod enhet TDA9801. Vill du inte göra om den krets som redan finns 
Tack |
|
 |