ADC-kretsen - Analog till digital fast punkt

H

hani nik

Guest
Jag behöver konvertera avläsningar från sensorn i analog spänning till binära fast punkt Q2.13 format. (Jag hoppas att detta är rätt ställe att fråga ...) Är detta något enkelt att göra med diskret ADC på stripboard? Några förslag på komponenter? Tack.

Hej, du uppenbarligen inte ansåg att en bråkdel med fasta punkt siffror är bara en fråga om tolkning. Det finns effectivly ingen skillnad mellan heltal och ett Qm.n i numeriskt format med undantag för en ytterligare implicite skalfaktorn av 2 ^ n. ADC har oftast en offset binary representation, många kan ställas till två-komplement (bara en annan term för heltal). Men skillnaden mellan de två formaten är bara en inverterad mest signifikanta biten, kan du göra det enkelt i efterbearbetning. Hälsningar, Frank

Hej Frank. Tack. Det låter hemskt lätt för dig men jag känner lite vilse med så mycket att plocka upp från Matlab till Verilog, matematik elektronik till digital design. Kan du sparka mig i rätt riktning, dvs föreslå mig rätt sorts böcker / länkar / ref för denna fråga för att konvertera analoga signaler till fasta punkt nummer. Jag saknar vissa grundläggande fundamenten Här tror jag. Jag kommer att läsa upp, men jag behöver några riktningar. Tack igen för info.

Hej, jag vet inte en viss bok eller papper, men jag antar att det finns en hel del. Digitala signalbehandling läroböcker har oftast ett kapitel för detta ämne. Jag kollade bara med U. Meyer-Baese Digital Signal Processing med Field Programmable Gate Arrays som jag har nära mitt skrivbord. Om att hantera fysikaliska storheter, t.ex. spänning, är det lämpligt att definiera en skalfaktor antingen full skala eller LSB. Sedan kan du alltid beräkna vad ett värde innebär. En annan anmärkning. Jag sa att det inte spelar någon roll för en ADC värde om du anser det som en fraktionerad eller heltal. Detta är annorlunda t.ex. med filterkoefficienter, som måste multipliceras med signalen, orsakar bråkdelen längd innebär förskjutning appliceras i en multiplikation. Hälsningar, Frank

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back