Ansoft Designer Bug: Iterativa kan inte lösa mer 16500 unkws!

T

TheSirac

Guest
Hej alla,
Jag använder 12h/day Ansoft Designer 1.1
och 2.0, och jag upptäckte att det finns ett fel i motorn.
Designer kan inte lösa projekt med mer än 17000 okända använder Direct och Iterativa solver.
Det
är egentligen meningslöst att ställa in värden i solver avsnitt för Direct, Iterativa och SVD Sönderdelningsprodukter solver metoder.
Om du till exempel ställa in ett projekt med hjälp av dessa kriterier för solver gränser:
Begränsning av 3000 okända för Direct Solver och
20000 okända för Iterativa solver (över 20000 Designer kommer att använda SVD metod men det är egentligen felaktig, så du måste glömma det!), Kommer du att upptäcka att om du planerar att lösa ett problem med
16.000 okända eller mer, Designer visas ett meddelande "Det Planar EM Engine har slut på minne"!
Det är ett allvarligt problem eftersom det kraftigt minska kapaciteten i programmet expecially för stora antenner eller RF strukturer.
Jag tror att lägga ett par dwords i Windows-registret skulle kunna lösa problemet men
jag är utan erfarenhet om.
Försök att lösa detta mycket allvarliga problem.
Med vänliga hälsningar
Sirac
Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

För mig är 16500 känd redan är ganska imponerande.Hur lång tid tar det att lösa problemet?

Jag tror att du inte kan lösa problemet genom att helt enkelt ändra vissa registerposten.Alla närvarande finns "snabba solvers" (FMM eller "SVD snabbt .." osv) har begränsningar.Du kan bara inte förvänta sig att arbeta med problem av alla storlekar.

Tack för svaret ...
16500Unknowns är ett litet projekt .... för om du inser en array antenn för 2x2 element som kommer att arbeta @ 15GHz du verkligen lätt når problem över 20000 okända.
Så du kan inte simulera problemet väl!
Hur kan jag tänka att simulera en antenn array @ 20GHz ???!!
Så om de Designer har begränsningar på solver metoder, kan du förstå att det
är fullständigt meningslöst att ställa en solver gräns på 20000 om iterationsförfarandet tröskel om Iterativa Engine inte kan lösa mer än
16.500 okända.
Om jag accepterar att vänta mycket lång tid att få en lösning på ett mycket viktigt projekt kan jag inte acceptera att programmet är inte att arbeta med
20.000 okända på ett korrekt sätt.I SVD metoden är inte lämplig om du vill noggrannhet med simulerade data.
PS.And avslutningsvis Ansoft
s Designer 2.0 licens kostar 2500 $ så jag uppskattar om ett program för dyrt kan instruera den slutliga användaren på dessa absurda begränsningar!
Med vänliga hälsningar Sirac
Elektroteknik universitet

För mamma 16k okända är ett mycket stort problem.Kom ihåg mamma kräver en tät matris, lagra ett 16k x 16k komplex matris kräver 512 MB RAM.Så om du vill ta större problem kommer du att behöva en mer minne.

Detta är vad SVD snabbt lösa är till för.Jag har löst plåster kedjor med 80k okända och noggrannhet är ganska bra.Jag är inte säker på vad för slags noggrannhet som man förväntar sig, men för oss denna solver har förutspått våra mätningar.

Trots vad som stör mig mest är att en 2x2 element array kräver över 16k okända.Förutsatt att varje del är mindre än en våglängd lång, det borde krävas mindre än 225 okända per element (15 element per våglängd).Multiplicera med fyra och inkluderar foder nätet.Detta bör vara mindre än 1.6k okända.Jag vill se mesh, för detta stora problem, det låter som du har 10 gånger så många okända faktorer.(Detta säger jag utan att ha sett dig geometri, så detta är ren spekulation.)

-Wiley

Hi folks,
Jag är nu Ansoft Designer 2.1.

Jag skulle gärna ta en titt på det projekt du har problem
med.

Några dagar sedan var jag igång en array med 8 programfixar
utan problem, kan vara ditt problem är relaterade till din modell som en generell fråga.

Gatto

Jag har talat med ansoft guru ... de sa att det bör fungera som de har gett mig ett exempel på 100 x 100 matris .....

Hur mycket minne installerat har du på datorn?
Hur mycket de solver ta?(se Windows Task Manager)

Itai

Jag har en AMD Barton 2500 FSB 333MHz med 1.3Gb RAM DDR och på de bästa (som arbetar med 16k av okända) den solver kan fördela 1 GB RAM-minne och 1-1.2Gb virtuellt minne .... Det
är den högsta för iterationsförfarandet solver!
Tack

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back