ATMEGA48 fryser och behöver extern återställning. WDT återställs inte mikro

A

alexhugo

Guest
Hej, använder jag ATMEGA48. Jag har följande peoblems: 1 - Vad jag än gör, måste jag ha extern återställning krets. Jag sätter BODLEVEL säkringarna vara 4,3 volt hoppas att BOD återställer jag mikrokontroller då VCC börjar gå upp, men det fungerar inte så. Jag programmerade även RSTDISBL säkringen men det hjälper inte heller. 2 - Jag vet inte varför röra kondensatorn (eller återställningsstiftet själv) som används för återställning hänger mikro. Jag använder 10K motstånd och 100U lock för återställning krets. Skicka inte säga att jag inte skulle röra vid reset signalen. Jag vet det men detta innebär att det mycket känsliga för buller. Är det inte? 3 - När mikro fryser på grund av problemet i punkt 2, inte watchdog timer återställs inte chipet. Watchdog timer fungerar i andra tider. Till exempel när jag bort WDR (vakthund reset) kommandot eller jag inte kallar den plats som har WDR, ser jag att min micro blir RESET frysning på grund av att röra kondensatorn av återställning kretsen återställs inte av vakthund timer. Tack på förhand Alex

Hej, varför har du ett motstånd i återställningskretsen som det är? Menar du att återställa genom att trycka på en strömbrytare, eller finns det något krets som återställer micro. Du behöver inte göra någonting, bara lämna återställningsstiftet flytande utan delar som är anslutna till det, eftersom det finns en intern pull-upp på reset pin. Prova och låt oss veta. Hoppas att detta hjälper. Tahmid.

Hej, använder jag ATMEGA48. Jag har följande peoblems: 1 - Vad jag än gör, måste jag ha extern återställning krets. Jag sätter BODLEVEL säkringarna vara 4,3 volt hoppas att BOD återställer jag mikrokontroller då VCC börjar gå upp, men det fungerar inte så. Jag programmerade även RSTDISBL säkringen men det hjälper inte heller. 2 - Jag vet inte varför röra kondensatorn (eller återställningsstiftet själv) som används för återställning hänger mikro. Jag använder 10K motstånd och 100U lock för återställning krets. Skicka inte säga att jag inte skulle röra vid reset signalen. Jag vet det men detta innebär att det mycket känsliga för buller. Är det inte? 3 - När mikro fryser på grund av problemet i punkt 2, inte watchdog timer återställs inte chipet. Watchdog timer fungerar i andra tider. Till exempel när jag bort WDR (vakthund reset) kommandot eller jag inte kallar den plats som har WDR, ser jag att min micro blir RESET frysning på grund av att röra kondensatorn av återställning kretsen återställs inte av vakthund timer. Tack på förhand Alex
100UF är för mycket för reset. Du kan använda så lågt som 1UF. Beröring kondensatorn hänger Micro: verkar som saknas eller felaktig marken loop.

Tack Tamilnadu och Tahmid Well! Jag vet 100UF är för mycket, men 1U inte återställer micro. Tahmid, är problemet att det är den enda konfiguration som nollställer fungerar. Jag har satt de register med codevision kompilator. Har du några inställningar eller program som kan vara annorlunda inställning och inte behöver extern återställning krets? Tack Alex

Hej Alex, gick igenom några Google-sökningar, och landade på ditt inlägg. Så låt mig dela mina konstiga och liknande erfarenhet jag inför. Jag inte har reset aktiverad (har icke kontrolleras rutan i CV) bara pullep högt upp internt, men bara vara anslutet till ISP stiftet och inget annat. Och vad mer även jag har använt codevision: ledsen: Mitt system (ATMEGA8) men körs på adaptern (AC 230V DC 7V) och gränssnitt LCD och DS1307 driver även reläer med ULN2038 (även när ULN inte är där händer det) 100nF bypass på alla IC-kretsar problem> godtycklig Återställ> LCD-skärmen visar skräp data> Återställer tillbaka till den ursprungliga visningen på LCD-skärmen när RESET stiftet berörs> Ibland är det fryser helt på udda interavals, om jag rör reset-det ser död. Im bara en amature man börjar med CV, hjälp eller pekare från någon kommer att vara en lärande exprience och en stor tjänst. Tack.

Hej Alex, Just kom tillbaka för att skriva den här länken för dig-http [:] [.] / / Www atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2521.pdf För mig bland annat den gemensamma jordbrukspolitiken + motståndet (10K 1 uF) + diod på återställning har hjälpt. Ingen återställer vid beröring nu: grin: Lycka till.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back