av den "hyllan" 12V 15A PWM-modul

D

dolmadis

Guest
Hi everyone

Första post.Jag lägger detta i elementära men jag tror att för min fråga i forumet skulle vilja skapa en lägre kategori ännu!

Jag hittade din forum på Google och såg att frågorna hade ställts om PWM.Jag sökte på forumet men behöver ändå ställa en fråga eller två.

Jag behöver en varvtalsregulator för en pump som är 12V Max 8A.Jag fick reda PWM och jag hittade en från hyllan modulen (made in China).Jag har inte blev engagerad i alla anpassade DIY "elektronik" innan.

Den från hyllan modulen är här http://www.virtualvillage.co.uk/12v-15a-pwm-dc-motor-speed-control-regulate-rc-model/sku003601-055

Första frågan är snäll och det gör jobbet och matcha det enkla tekniska kraven?

Ledningarna som erbjuds genom denna modul förvirra mig och jag behöver lite hjälp behaga.

Min pump har en svart bly och mönja.

Men bilden på toppen av PWM-modulen visar Power In med RÖD = VCC och GRÖN = GND.

För Motor visar vitt och gult.

Kan någon berätta för mig vad jag ska göra eftersom pumpen endast har rött och svart?

Tack

D

Nästan säkert din den röda kabeln är den positiva och den svarta är negativ.Om du har pumpen körs just nu, använda ett test meter (mycket billigt på byggvaruhus om du inte har en) för att kontrollera att så är fallet.

Om man tittar på fotografier, de vita och gula utgående ledningar kan antingen vara tvärtom.Det enda sättet att berätta är återigen att använda testet mätaren.Ansluta en likströmsmotor tillbaka för en kort tid brukar inte skadas, men det kommer att köras i omvänd som vanligtvis är uppenbar.(suger istället för hugg!)

Andra än FN-märkta kablar, från den som visas specifikationen ser det ut som det ska göra jobbet.

Brian.

Hej Brian

Tack för input.Röd på pumpen är positiv och svart är negativ.

Kraften i den modul är som ni kan se rött och grönt.Både rött och grönt också gå till potentiometern.Den gula (en av de två märkta motorn) går också till potentiometern.Kan något om den gula, utläsas i termer av polaritet, från det?

Om jag skulle ansluta Power på fel sätt runt till PWM-modul skulle det ha och skadliga effekter på PWM-modul?

Vad händer om både Power I och Motor anslutningar var både åt fel håll?

Jag vill inte köra pumpen åt fel håll eftersom tillverkaren varnar för torrkörning på garantin (och vattenflödet till pumpen har en enhetligt riktad, om det är rätt beskrivning).

Det låter som att jag behöver en lektion om hur man använder ett test meter sedan innan jag koppla upp detta.

Hälsningar

John

Ansluta leverans till PWM modulen bakåt nästan säkert skulle skada något så ska du inte prova det!Pumpen bör vara OK i flera sekunder utan att skada om du inte har trådarna spegelvänd så jag skulle inte bekymra dig över detta.Det låter som det har vattenkyld lager så en kort burst makt wont överhettas den.

Om man tittar på fotografiet på webbplatsen finns det tre tunna trådar som skulle vara de som till potentiometern.

Den tjocka röda tråd är den inkommande 12V positiv, den tjocka gröna är inkommande negativ.

Den tjocka vita är * sannolikt * positiva till pumpen med gula vara negativ men om instruktionsboken inte säga, det enda sättet utan mätare är att prova.Du kan alltid ställa in den till minsta spänning som sedan successivt öka om du är bekymrad över motorn polaritet.Använd en glödlampa bil ljus i stället för motor för att kontrollera vilken är den låga spänningen slutet av kontrollen.

Brian.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back