Behöver du hjälp med att använda SN74LS47 ..

E

ericmar

Guest
Hej alla,
I hv problem att använda denna IC.Av någon anledning är det just
doesnt köra ut tillräckligt utspänning eller ström för att tända 7 segment LED.
Jag levereras
5 V en
7 V men båda dont arbete.Med
5 V, jag får Utspänning: 0.11V (för hög), 0.03V (för låg) och Utström: 1.42mA (för hög), 0mA (för låg).

Kan någon hjälpa mig?Jag försöker att söka från webben, men vissa av dem bara ansluta till 7 segment LED och det verkar fungera men inte för mig!I hv ingen aning med öppen kollektor utgång också.Jag gjorde försök att använda 2k ohm som en "pull-up motstånd men det misslyckas också!

Jag verkligen behöver hjälp i brådskande!Så pls gör hjälpa mig om och vet hur man använder denna IC!

Tack så mycket!

Hälsningar,
Eric

mmm, har du läst det faktablad???
du behöver lägga till pull up motstånd till produktion.
Eller använd en gemensamma anoden displayen utan att dra upp resitors

Hej,

Gemensamma anoden av dina sju segment displayen måste vara ansluten till
5 V strömförsörjning.Varje katodupphettning av de sju segment displayen måste vara ansluten i seriekonsoll med ett motstånd runt 270 ohm till särskild öppen kollektor utgång av 74ls47.

En öppen kollektor utgång är en där de senaste transistor output skede har en insamlare som inte är anslutna till leverans järnväg.Som ett resultat av det kan bara sjunka nuvarande, men inte källan nuvarande.Detta innebär att produktionen av IC kan bara pu lled till mark för låg, men svävar på hög.Floating innebär att den verkliga spänningen bestäms av yttre krets.Den gemensamma metoden är att använda en pull-up motstånd att dra spänningen stor när det flyter.Eller gillar det Seinfeld har föreslagit, använda gemensamma-anoden displayen.

Tack alla!Jag använder 2k ohm motstånd som pull-up motstånd nu att dra i spänning, men jag vet inte varför det på något sätt tycker om att arbeta på andra sätt.När produktionen är tänkt att vara hög, jag får 0V men när det
är tänkt att vara liten, jag har en spänning högre än 0V!

Hej Ericmar,

Först
följer här en länk till ett faktablad:

http://dragon.herts.ac.uk/facilities/stores/datasheets/logic/ls/74LS47.pdf
?

Nu tänker ni inse att segmentet resultat av
47 är aktiva lågt?Chippet är avsett att köra gemensamma anoden displayen - som är ett med alla de positiva sidorna av LED segment samman och anslutningsstift gick direkt till V.Segmentet resultat av chip sedan gå till de negativa sidorna av LED segment, var dock ett motstånd (på ca 220 ohm) för att begränsa de nuvarande från din 5V utbudet.

När segment är aktiverad ljus, chippet produktion för detta segment går till 0V, uthyrning nuvarande flödet genom segment från V genom segmentet genom motstånd och till slut även om chip till marken.

Om segmentet är inte aktiverad, produktionen "flyter" som tidigare nämnts.Det är det faktiskt göra.Så ingen aktuell kan flödet.

Se denna länk för ett enkelt exempel:

http://www.electronics-lab.com/projects/misc/012/
easily use a common-cathode display.

Observera att du inte kan
enkelt använda en Gemensamma-katodupphettning displayen.Om du använder en "pull-up motstånd, produktionen kommer att tvingas hög ( V, via motstånd) när segmentet produktionen är inaktivt, och drog låg då aktiv.

- segments will light when they should be off and be off when they should light.

Med gemensamma-katodupphettning bildskärm ansluten, det är motsatsen till hur enheten räknar med att avkoda data till 7-segment - segmenten kommer att vara omvänt
- segment kommer ljus när de ska ut och bli av när de ska lätta.

Skål,
FoxyRick.

hej,
u kan bli användbart material från
www.completedigitaldesign.com / artiklar / web_counter.pdf

Kan du skicka den krets för mig och jag kommer att tala om för dig var är felet.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back