behöver hjälp med att mäta PLL fasbrus

R

robismyname

Guest
Jag bifogade en skärmdump av min låsta frekv. syntetiserare. Jag skulle vilja mäta fasbrus. Hur gör jag det? Gör något av dessa screenshoots ser bättre ut i form av fasbrus?

Kan inte säga. Sänk VBW till 3 Hz och mäta de fall igen. Det ser ut som det finns någon vingla mot tid i kurvorna. Om jag skulle gissa, skulle jag säga det översta kurvan (förmodligen din lägsta loop bandbredd) hade kanske 5-10 dB bättre fasbrus nära bäraren. Det dämpar också din klocka sporrar bäst. Vad är det sporre i topp tomten vid 30 offset KHz? Har du något att byta med denna hastighet?

Det är svårt att se, men jag gissar din loop bandbredd är runt 20kHz. Försök att sätta bäraren på vänster sida av skärmen och gör en långsam svep (mycket smal RBW) över 100 kHz eller så. Om oscillatorn är stabil, att bidra. De 10MHz referens sporrar är mycket höga. Vad är det med det?

Jag antar att du behöver för att mäta i genomsnitt läget säga 100.

Använd denna formel för att mäta fasbrus med en spektrumanalysator: fasbrus [dBc / Hz] = Carrier_Power [dBm] - Noise_Power @ Frequency_offset [dBm] - 10 * log (SA_RBW [Hz])

Ovanstående beräkningar är sant om och endast om brusgolvet av SA är tillräckligt låg.

Buller våningen i SA tillräckligt låg? När faktiskt formeln anger mätvärdet för både bärare och side-band makt. Jag glömde att nämna att spektrumanalysator bör power-on också.

[Quote = kspalla] Ovanstående beräkningar är sant om och endast om buller våningen i SA är tillräckligt låg. [/Quote] Tja min brusnivån mäts vid-110dBm (är detta tillräckligt låg?), Bäraren effekt (vid 129.3MHz) mäts vid-6.7dBm, buller effekt (vid 129.4MHz mäts vid -88,75). se bilaga. Använda vfone formel I beräknad fasbrus är -120,22 dBm. Min fråga är: Är vfone formel gäller i min situation? Kan fasbrus mät nummer (-120.22dBm) vara större än din brusnivån (-110)?

råna en kortare och i realtid mäta är att använda funktionen markör buller (Delta markör -> ge en viss förskjutning från CW-> Använd ljud markör, får du direkt fasbrus) som finns i din Agilent Sa. Jag hoppas att det kan hjälpa. Mazz

Mazz använde jag delta markör på en förskjutning av 100 kHz från cw (se bifogad skärmdump). Jag mätte-90.99dB (inte dBm?). Detta är ett bra värde för en fasmätning?

Använda delta markör är ok, men inte ger resultat i dBc / Hz (endast om du använder 1Hz RBW alternativ, som är mycket långsam, eller är inte tillgänglig). Brusgolvet bör vara 10 dB lägre än din uppmätta sidbandet makt. Du kan använda en LNA på framsidan av analysatorn för att sänka brusgolvet, men den nya PSA från Agilent (som du använder) behöver inte det här.

vfone mätningen är i dBc / Hz. Om du bara se bilden finns ungefär 6,5 divisioner som motsvarar 65 dB + 10Log300 = 90 dBc / Hz. råna dig bara pickup sporre tonen vid 100 offset kHz. Så verklig fasbrus är ungefär 10 dB bättre (flytta markören till 110 kHz för att kontrollera). -100 DBc / Hz @ 100 kHz är ett bra värde. Att ha mer informationer låt mig föreslå att samla dessa nummer (använd automatisk koppling RBW och VBW för enkel drift och gör i genomsnitt - 16 är nog): SPAN Delta Marker Fasbrus 3kHz 1kHz? 30kHz 10kHz? 300 kHz 100kHz -100 3MHz 1MHz? 30MHz 10MHz? Ta hand om sporren på ungefär 20 kHz. Detta kan försämra totala bullret (det kan vara dominant över fasbrus) - Mät den (utan buller markör). Mazz

Från bilden av SA displayen kan jag se att RBW är 300Hz. Bara råkade av misstag för att vara rätt nummer, eftersom du just nämnde, var en läsning av en sporre.

[Quote = vfone] Använd denna formel för att mäta fasbrus med en spektrumanalysator: fasbrus [dBc / Hz] = Carrier_Power [dBm] - Noise_Power (at) Frequency_offset [dBm] - 10 * log (SA_RBW [Hz]) [/quote] vfone vart tog du få denna formel fasbrus. Jag skulle vilja lägga till min referensbibliotek.

Finns ingenting fancy med denna formel. Är bara skillnaden mellan två absoluta effektnivåer (bärare och sidbandet), och subtrahera från resultatet av 10 * LOG (RBW) i SA för att erhålla ett värde i dBc / Hz.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back