beräkning w / ekv simulering w / BSIM = förväxlas

O

oermens

Guest
Hej,

Det verkar som det finns mer tala om ekv och gm / ID på den här styrelsen nyligen så kanske någon kan ge mig lite hjälp ...

Jag har gjort min hand beräkning med ekv modellen men min PDK använder BSIM modell.Hur kan jag se till att min hand beräkningen är korrekt om inversion koefficient (IC)?Ska jag betrakta BSIM regionen parameter anses ha någon mening alls?Eller kan jag bara betrakta IC = Id / (Io * W / L) - där Io = 2nμCoxUt ²?Tack.

Hej oermens,

Varifrån har du ur ekv modeller, från gjuteriet?(r) finns det ett samband mellan de ur ekv modeller & BSIM (eller) gjorde u dellicens ekv modeller från din BSIM modeller i PDK använder BSIM2EKV?Kan du ge några mer detaljer?Normalt för en teknik, beräknar jag IC direkt från BSIM modeller med hjälp av närstående ekvationer och par simulering iteration.Genom det sätt jag kan undvika konvertering fel.

Min design resultaten är <3% till mina beräkningar.

Det är trevligt förklaringen från denismark om åtgärder i detta forum.

Hoppas den här hjälper.

Tack,

Den viktigaste parametern för ekv är "n", lutningen faktor.Vårt gjuteri ger oss S, den subthreshold sluttning, som kan konverteras till n med S = ln (10) * n * Ut.Resten av parametrarna för beräkning Ispec är processparametrar som lätt kan fås från modell kort.Då jag storlek mina enheter beroende på svag och stark inversion IV ekvationer.Hur kunde du få BSIM2EKV?Kan du punkt mig denismark
s inlägg?Tack.

Föresten, en grov metod för uppskattning S är att sopa Vg för fasta Vd och tomt Id på log skala och se hur mycket Vg öka för att öka Id av ett decennium.

Hej,

för BSIM2EKV hänvisa ftopic113406.htmlför diskussion
http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=246131&highlight=gm id

Hoppas den här hjälper.

Tack,

Hej, Blackuni:

Jag gick till diskussionen länk som du hänvisar till, och det finns ytterligare länkar, men det verkar sambandet
http://www.edaboard.com/viewtopic.php p = 621110 #
621110inte längre existerar, jag undrar om du har uppdaterat en.
Dessutom undrar jag om gm / ID-metoden kan tillämpas på bias krets där små siganls gm FT, osv är inte viktigt, medan stora siganl (DC verkar poäng) är i första hand skall behandlas.

Bästa

Hej HDMI,

Jag sökte på ämnet med titeln "gm / ID-hjälp" och kopierade länken här.

I dono hur man får den exakta länken.Om U inte har något emot, Pls sökadressen detta ämne.

Jag började ämnet diskuteras den 29 aprl 2007Du kan ansöka Gm / Id metod till varje mönster.(stark inversion, måttlig, vecka) så är den största fördelen med denna metod.

Tack,

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back