CMOS 0.13um Process för RF, Analog

P

Puppet1

Guest
Hej,

Jag letar efter process information om CMOS 0.13um processtekniker för RF och analoga kretsar.Frågor som varför jag skulle använda 0,13 vs 0,18, all dokumentation någon har på dessa processer, papper, avhandling eller vad, induktorer, kondensatorer, varaktorer, och så vidare.

Tack

Jag tror att du kommer att hitta någon större skillnad mellan anaolgue 0.13um och 0.18um.De kommer båda att använda 0.30um (eller fler) transistorer och layout.Fördelen kommer att vara i layouten (IO område, IO spänning etc) men lite annat.

Du kan också hitta skillnader i Passives såsom MiM mössor och induktorer (dvs. högre Q och / eller mössa / um ^ 2)

nathan

Vad sägs om DRC fel?Eftersom tekniken blir mindre och mindre, layout blir allt svårare.Det är bara min erfarenhet.

Vad sägs om skillnaden på MIM cap mellan 0.13um och 0.18um CMOS?
Jag minns det runt 1f/um ^ 2 för 0.18um, hur omkring 0.13um?

GDF skrev:

Vad sägs om skillnaden på MIM cap mellan 0.13um och 0.18um CMOS?

Jag minns det runt 1f/um ^ 2 för 0.18um, hur omkring 0.13um?

what about via tillförlitlighet?Har du ställa två vias överallt i 0,13?

Jag minns en doktorand i Berkeley sade för 0.13um processen, med 0.3um för analog konstruktion är ett dåligt val.Om det på det sättet att abtain nog vinna, varför inte använda 0.3um direkt?Som designer måste övervinna den låga problemet själv skaffa och använda dess höga ft fördel

Tja, 0,13 säkert kommer att ge bättre matchning i samma storlek, men är märkligt att använda en kostsam process och tar endast en av dess fördelar.Av corse du ska använda minum längd trasistors att få en bra prestanda, och detta är vad designers gör.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back