Föreslå mig en billig oscilloskop för digitala och analoga kretsar

A

Ashkar

Guest
Jag letade efter en billig men exakt lösning för mina digitala och analoga kretsar mätningar Någon försöker vägleda mig för samma. Jag skulle älska att gå med Tektronix DSO, men de är verkligen vey kostsamma. skulle Rigol eller Owon är bra eller ska jag välja Agilent DSO: roll: och vad som borde vara den maximala frekvensen DSO som jag går för:?? idé:

Pls sökning efter RIGOL omfattning. Det är mycket billigare.

Du bestämmer vad bandbredd du behöver. Jag har använt två nya generationens 100MHz DSO, en av dem var Tektronix TDS 1012C och den andra LeCroy WAVEACE 112. Jag använder fortfarande LeCroy WAVEACE 112 men jag saknar de gamla CRT-oscilloskop. Om du har chansen att köpa HP 54645A eller HP 54602B, tror inte längre. Dessa oscilloskop är mycket bättre än tidigare två omfattningar. CRT-skärmar få dig att känna signalen, LCD-skärmar försök att rita en signal med sin begränsade upplösning och låg hastighet.

Prova att titta på Ebay eftersom det finns fynd, om du är villig att gå med en begagnad objekt. Som en enkel riktlinje: ju fler rattarna en omfattning har, desto mer mångsidig den är.

Som en enkel riktlinje: ju fler rattarna en omfattning har, desto mer mångsidig är det
Jag tror att det är en oversimplistic generalisering.. Jag skulle föreslå att titta på funktioner och prestanda snarare än att räkna knoppar. Min 4-kanals 500MHz långt minne oscilloskop har 3 rattar. Jag vill minnas Phillips gjorde några riktigt hyfsade oscilloskop utan knoppar. Keith

Som en enkel riktlinje.? Ju fler rattarna en omfattning har, desto mer mångsidig är det
Är det under "Knopp Count Specification" inom ramen för teknisk datablad [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 17:44 ---------- Tidigare inlägg var 17:33 ---------- [/SIZE] [/COLOR] Jag antar att baseras på att kriterierna är min HP 4 GSa / s 1GHz räckvidd inte upp till par. Är någon på marknaden för en liknande ny HP Omfattning med bara en ratt och ett halvt dussin knappar?

Tack. Okej, skulle jag säga ju fler knoppar, switchar, inställningar och alternativ som den har, desto mer mångsidig tillämpningsområdet. Min är en Tektrronix RM 504 med CRT. Rackmonterad. Det är gammal och bara går upp till ca 2 MHz. IT: s rattar och switchar är: 12 positioner för känslighet, med fin justera. Ratt justera position. 18 positioner svephastighet, med fin justera. Kan svara på horisontell inmatning. Vertikal ingång, välj AC / DC / jord. Justerbar tröskeln eller set gratis körning. Välj att trigga på positiv eller negativ övergång. Välj AC eller DC koppling. Välj att utlösa på källan intern / extern / linje. Extern trigger ingång. Horisontell ingång. Justera känslighet. Justera position. ----------------------------------- Lätt att få spår i sikte. Snabb och enkel nivå justeringar. Lätt att mäta frekvensen av signalen. Kan göra xy jämförelser (Lissajous siffror, komponent kurvor förstärkarens ingång mot amp output) Alla justeringar ut framför och inom räckhåll. Grunt inlärningskurva. Användbara egenskaper i någon första oscilloskop.

Tyvärr BradtheRad den kommentaren var bara för bra för att missa! [Color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 22:59 --------- - Tidigare inlägg var 21:19 ---------- [/SIZE] [/COLOR] [QUOTE = Ashkar, 910.166] ... skulle Rigol eller Owon är bra eller ska jag välja Agilent DSO-och vad som borde vara den maximala frekvensen DSO som jag går efter?? [/QUOTE] Tja en HP / Agilent räckvidd inte kommer finnas någon billigare än en comparible Tektronix modell. Högt pris (HP) har inte fått sitt smeknamn saknar grund. Jag har inte hört några dåliga kritik om Rigol, jag rör köp en till mitt skrivbord. Jag känner Owon så jag har ingen ingång om dem ännu.

Ah ja, Weill, kan jag erkänna att en viss grad av oscilloskop avund. Jag inser att jag skulle vara bättre med en nyare modell. Jag måste ta reda på om att få en fristående typ eller för att spara utrymme genom att få en datoriserad typ. Hur som helst nyligen Jag använder bara min varannan månad.

Om efter:
... eller för att spara utrymme genom att få en datoriserad typ.
du hänvisar till en PC-baserad USB omfattning, inte bry sig. Jag äger flera PC-baserade instrument som jag skulle betygsätta min erfarenhet från mycket bra till utmärkt, utom en, den PC-baserade omfattning. Det totala övning i frustration. Du behöver en extra uppsättning händer, fötter och tår för att framgångsrikt hantera proben skriver på tangentbordet och flytta och klicka med musen samtidigt som man försöker hålla ögonen på spåret mönster som just har flyttat bakom kompilator fönster. En av de befogenheter som omfattas är dess spontanitet, om du inte gillar vad du ser på testpoint A du spåra signalen till testpoint B och se vad signalen ser ut. Tja, går att alla ut genom fönstret med en PC-baserad omfattning. Jag har varit mer än nöjd med den andra PC-baserade instrument, särskilt logikanalysator. Men enligt min mening omfattas bara inte lämpar sig för en PC-gränssnittet. Köpa en annan fristående räckvidd och du kommer att tacka mig senare. [Color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 00:55 --------- - Tidigare inlägg var 00:52 ---------- [/SIZE] [/color] Som jag nämner tidigare i denna tråd Jag gillar de kompakta Rigols och kan köpa en bara för att hålla på min skrivbord för enkelhetens skull.

Så en LeCroy skulle vara ett bättre alternativ, eftersom jag Skulle älska att ha en DSO i stället för CRO, vad skulle du föreslå.

Jag antar att det hela handlar om din budget. Jag har aldrig personligen ägt en LeCroy, men jag har använt dem i olika projekt och de är mycket trevliga omfattningar. Jag tror att de är prissatta jämförbara med Tektronix modeller. Förresten, skulle jag slå inte en trevlig analog omfattning, jag har ett par mycket fina DSO, men jag använder min Tektronix 2445A på regelbunden basis.

Hej!
Jag äger flera PC-baserade instrument som jag skulle betygsätta min erfarenhet från mycket bra till utmärkt, utom en, den PC-baserade omfattning.
Jag håller på den här och jag har redan skrivit om det på denna webbplats, tror jag. För priset av en god PC-baserat omfattning, kan du köpa en anständig fristående omfattning. Någon talade om att räkna knappar, jag är inte säker på dessa skulle vara realistiska mått, men jag förstår mer eller mindre vad han ville säga. Jag har en gammal TDS 460 A (Tektro) och en nyare MSO 3014. I gamla, fanns det bara en skala / position rad med knappar för 4 kanaler, och en tryckknapp för att välja kanal att installera. Tydligen var det ett misstag eftersom de gjorde en gång separerade kontrollerna på MSO 3014 och jag måste säga att det är extremt användarvänlig. När det gäller PC omfattning, de bästa 2 problemen är (detta är min åsikt enbart): 1. Du måste göra allt med musen, 2. När du programmerar och vill se både omfattning och IDE samtidigt, då du behöver en andra skärm. Dora.

för mig den bästa kompromissen är ett blandat analog digital omfattning. HAMEG bygger utmärkt hm4xx serie eller bättre 15xx-serien som du kan hitta för en rimlig kostnad på ebay väldigt sällan. Jag har en lyckträff blandad utrymme, utmärkt för allt pm3394, men det är dyr för en hobby du kan hitta dem för några $ 600-1000, men de är ganska sällsynta.

VAD OM DENNA DSO Digitalt oscilloskop ADS1102C 100MHz 2 kanaler | eBay [/url] skulle det vara en bra produkt

Hej! För det priset är risken låg. Något du kan vara medveten om: 1. Samplingshastigheten är 500 Msamples / s vilket låter ganska begränsad för en 100 MHz oscilloskop. 2. A 320 x 234 skärmen är liten. Eller pixlar är stora. Försök att göra en 320 x 234 pixel bild med GIMP och visa den på din PC på upplösning. Antag att din skärm har en 0,25 mm delning, innebär detta en 80 x 58 mm. 3. En digital räckvidd inte nödvändigtvis visa dig vad du förväntar dig att se, vilket kan leda till huvudvärk ibland. Nu bra saker: det har uppenbarligen (inte säker, jag kan inte läsa vad som finns på bilden) separerade kontroller för sina kanaler, och det är extremt användarvänlig. Igen, för det priset, det är inte en stor risk, men du kommer troligen att ha vad du betalat för. Dora.
Vad OM DENNA DSO Digitalt oscilloskop ADS1102C 100MHz 2 kanaler | eBay [/url] skulle det vara en bra produkt

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back