Förståelse för Switched Kondensator Förstärkare

T

taik

Guest
Hej alla, jag försöker en enkel SCA setup i simulering för att förstå principerna för SC. Nedan visar 2 bilder på testbenches jag har provat. Som borde vara den korrekta? Jag har försökt båda men inte kan få en vinst på C1/C2 efter att ha kört en PSS och PAC analys Spectre. Jag fick-50dB förstärkning från PAC tomten när min C1/C2 = 32. Får jag vet vad jag ska ta del av här? Vinst på op-amp är cirka 50 dB, medan idealiska switchar används från analogLib för tillfället. Tack. DC Bias vid 1 ingång
sc_setup1.gif~~HEAD=NNS
DC bias på båda ingångarna
sc_setup2.gif
Waveform från krets 1 för C1/C2 = 1
wave.gif

hej TaiK, den första tomten är rätt. bör du se till att CLK1 och CLK2 är de icke-överlappande klockor först. bara simulera det med hjälp av transienta analysen och kontrollera operativa punkt opamp och utgången.

Jag har använt icke-överlappande klockor för CLK1 och CLK2

Jag undrar om utspänningen är rätt att C1/C2 = 1. Utspänningen ska vara 1V när Vin är 0,8 och det is@0.8V~~V när Vin är 1V. Det visar sig här opamp inte kan gå upp. Det är min en annan fråga.

hej yschuang kan det gå fortfarande högre än 0.8V ... men i första hand är formen för produktionen formen korrekt?

Delta Vin = 0.1V, och det är en inverterande förstärkare. Därför delta Vut = - Delta Vin. Vout är tänkt att vara 0,9 + delta (Vout), vilket är 0,9 0,1 när Delta (Vin) går från 0,9 till 0,8. Jag märkte att Vout går högre roughly@0.975 när Vin är 0.8V. Jag kommer att genomföra ett ideal opamp som är EXXX i Hspice att jämföra resultatet. Eller lägg till en perfekt opamp efter din egen förstärkare för att få motsatt fas. Gör att du kan jämföra resultatet med inmatningen.

Hej TaiK, din klockfrekvensen bara (ungefär talat) 5 gånger högre än signalfrekvensen. Är denna konfiguration bara ett test eller den slutliga utformningen? Som en tumregel, i praktiken ofta förhållandet bör vara minst 50!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back