Hög effekt ljudförstärkare konstruktion

M

mr_byte31

Guest
Hej alla Jag designar nu min ljudförstärkare mig själv, men behöver lite hjälp och ur idé jag har bifogat min design min idé är följande opamp kommer att användas för att lösa problemet med snedvridning av transistorerna transistorerna kommer delliver strömmen till hornet Jag kan lägga parallella transistorer till NPN och PNP så strömmen delas på dem mina problem 1 - Jag vill veta effekten av buller på denna krets "från leverans" 2 -? ger det hög kvalitet? 3 - Jag vet inte två identiska transistorer som kan leverera mycket ström till högtalaren? 4 - ska jag använda MOSFET istället för BJT? Jag hoppas att få veta ur idén och hur man löser dessa problem

Uteffekten begränsas av den högsta tillåtna spänningen av opamp som är ca 36V så max uteffekt i 8 ohm är bara 14 watt. Transistorerna är inte partisk så att de har en svår och hemsk crossover distorsion. Förstärkaren har ingen spänning vinst så det är meningslöst. Ett horn högtalare är effektiv men låter hemskt.

för en leverans + V = 36 och-v = -36 för R = 8 ohm I = 36/8 = 4,5 I2 = 4,5 * 4,5 = 20,5 effekt = I2 * R = 20,5 * 8 = 162watt tycker jag är ett vey bra makt "Transistorerna är inte partisk så att de har en svår och hemsk crossover distorsion." Jag behöver inte att belasta dem differentiella OPAMP lösa problemet att påverka vet jag att jag behöver en förstärkning stadium innan opamp vad jag behöver är att lösa kretsen i upp har jag rätt?? PIC uppdateras

Nej usel gamla 741 opamp är för långsam för att minska den fruktansvärda crossover distorsion. Den har svårt över endast 9 kHz. Även med en snabb OPAMP crossover distorsion låter dåligt.

Jag önskar att jag kunde hitta en enkel effecient krets: (

Det finns tusentals bra klass AB-förstärkare kretsar på Internet med massor av uteffekt och nästan ingen distorsion. Använd inte en usel gammal 741 opamp för ljud. Det är 42 år gammal och saker har förändrats och förbättrats under åren.

Uppfinn inte hjulet. Du kan hitta något som passar i ett enda chip. Är du experimentera?

Nej jag inte expermenting problemet finns det ingen LM3886 IC i min marknad hittade jag TDA2030 men jag tyckte att det kan leverera 45W max

Det finns också ljud förstärkarkretsar upp till många 100 W effekt på nätet, endast med diskreta transistorer.
Sök och ni skall finna. [Mt 7:7; Luk 11:09, NIV]

ja jag kan hitta många men problemet är den kvalitet som jag couldnot hittade lätt billig en med god kvalitet

Vänta 50 år när ditt land ikapp teknik i våra delar av världen. Eller flytta och leva i ett civiliserat land.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back