Hög effekt omvandlaren 4 kvadrant kontroll (ny fråga)

H

hsklkk

Guest
1) Hur kan man utforma en hög effekt DC / DC-omvandlare för EV accepterar 4 kvadrant kontroll.
Ingång: 48 (4 cells) till 96V (8 celler)
Ut: 200V
Effekt: 1kW på 4 kW (inital försöka är 1kW sedan öka till 4kW)
2) Även jag använda Power MOSFET eller IGBT är bättre i min omvandlare?
3) S / W frekv är 100kHz är ok?
Mitt föreslagna konstruktionen är "Fas skiftat H-brygga serie-resonant converter"
4) Den här kretsen är ok?Titel: High power elektriska fordon makt omvandlare
a) Utarbeta en hög nuvarande DC-DC-omvandlare
b) Undersökning av metoder för motorn last och batteri källor
Kort beskrivning:
Den elektriska fordon kräver ett power conditioner för spänningen konvertering från batterispänningen till motordrivningen.
För staden bil, spänningen av batteriet varierar från 48V till 96V och motorn spänningen över 200V.
Några andra design använder 48V motor.
Motorn startar nuvarande är stor och den nominella strömmen är också hög också.
Den föreslagna konvertera är utformad för att specificera och kan godta 4 kvadrant kontroll.
En icke-isolerade omvandlaren kommer att undersökas.

Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Det
är ett normalt topologi och kan säkert fungera på detta sätt.Men det
är naturligtvis en 2-kvadrant design.

Ja, då får du 4K kapacitet.Det kan vara lämpligt att dela upp resonance kondensator mellan primära och sekundära att förhindra transformator mättnad utan sofistikerade mätningar och kontroller.

Du frågade också om MOSFET eller IGBT?På lågspänd sidan MOSFET är klart att föredra för de lägre mättnad spänningar vid varje frekvens, med 100 kHz frekvens även högspänning bron bör MOSFET.
.

Jag är inte säker på om innebörden av etapp flyttas H-bryggan.Spelar det innebära en rörlig fas skift?Jag tycker att tidpunkten bestäms huvudsakligen av resonansfrekvensen, noll Strömomkoppling är bara möjligt för full cykler.

Tack FVM,
1) Kan du berätta detaljer om hur man ska dela upp C?
2) 100kHz är bara min uppfattning, inte bör, så något tyder på mitt projekt om frq och IC användas?
3) Gradvis förskjuts innebär användning Fasförskjutningen för att uppnå önskad spänning snarare än förändring driftcykel eftersom det är konstant frq, har jag rätt?

Dessutom har jag uppdaterat mitt inlägg (utsända detalj i mitt projekt)

Uppdelning av kondensator: att använda två kondensatorer av fördubblats kapacitans var vid primär och sekundär.Den resonansfrekvensen är främst determinded med transformator läcka induktans och totalt (serie) kapacitans.

Jag kan föreställa mig fasen förskjuts bro kontroll, men det innebär att ge upp ZCS princip min åsikt.Generellt sett är serie-resonant omvandlare som jag vet är att ge en fast spänning översättning (1:1 med lika lindningar) och är i grund och botten drivs utan feedback kontroll.Har du refererar till olika begrepp?

ja, tack så mycket, jag blev förvirrad la
Jag frågade min prof, han föreslog mig att använda Fas-skiftat omvandlaren.Han sa både Fasförskjutningen och resonant omvandlare är ok.
Om jag använder Fasförskjutningen-omvandlare, är det bra?
kan ni föreslå IC namn MOSFET och Fasförskjutningen kontroll IC och feedback kontroll ICLäggas till efter 11 minuter:Jag ändra min design krets la se
Jag föreslår att använda:
Fas-skiftfaktor omvandlare
S / W Freq: 100kHz
Komponent: Power MOSFET
Kan någon lära mig hur man kan utforma betyg av alla komponenter och föreslå IC till mitt projekt

Ny fråga,
som IC ska jag använda för kraft MOSFET och registeransvarige och andra komponenter?

Det finns olika IC för körning u kan gå med följande länk
http://focus.ti.com/paramsearch/docs/parametricsearch.tsp?family=analog&familyId=398&uiTemplateId=NODE_STRY_PGE_T&startIdx=11&endIdx=20 # rt

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back