Hjälp att släppa spänningen!

T

thebadtall

Guest
Hej, har ive arbetar på ett 12V batteri preamp 12AU7 rör projektet, slutade Vilket ganska bra. Nu har jag hittat ett nytt projekt att arbeta med, behöver Vilket 300V DC för att mata 12AU7 plattan. Jag inte har transformatorn, men jag trodde att jag skulle kunna använda en fluorescens rör transformator vilket är 430v AC. Problemet här är att jag inte vet hur man kan minska spänningen till 300V. Kan jag använda zenner eller kommer de att blåsa? Några förslag tack? Tack.

Kära thebadtall Hi Vilken är den viktigaste spänning som du vill minska den? 430 volt? Om ja, det beror på hur mycket ström du behöver. om det är låg, kan en zenerdiod och ett seriemotstånd vara en god idé. Lyckönskningar Goldsmith

transformatorn är 220V att 430v ca 70watt P max för den 12AU7 röret är mindre än 5 watt Endast en zenner kan göra jobbet, eller ska jag lägga zenner i serie? Jag har testat den i en simulator och det inte sjunka till mindre än 350V

Ett enkelt sätt att få spänningarna du vill är att använda två 12V elnätet transformatorer back-to-back. De första stegen elnätet (230V) ner till 12V och de andra stegen 12V tillbaka upp till 230V. När du rätta till 230V RMS, bör du få en drygt 300V DC. Den extra spänning kan släppas med en RC-utbud utjämning nätverk, som du förmodligen ville ha ändå. Som en extra bonus kan du använda 12V från mittpunkten av transformatorer för värmarna. [OT] OK, jag är nyfiken. I din förra krets var du kör 12AU7 med endast 12V (eller mindre) på plattan? Det är extremt ovanligt. [/OT] edit: Tappa den extra spänning med en Zener är en dålig idé eftersom det inte minskar rippel. Det är bättre att släppa det med ett motstånd, följt av en kondensator till jord. Ännu bättre skulle vara en spänningsregulator.

Hej igen Om du vill 5 watt, måste du använda några zenerdioder parallellt. eller högre watt zeners (de är lite dyra, därför du skulle bättre att använda några av dem parallellt). Lycka Goldsmith

[QUOTE = thebadtall, 1081177]. ... Jag trodde att jag skulle kunna använda en fluorescens rör transformator vilket är 430v AC [/QUOTE] Är det 430V RMS? Om så är fallet, får du om 600V DC efter rättelse. Det är mycket hög, dubbelt vad du behöver.

Hej igen, tack för hjälp! 1:a
Ett enkelt sätt att få de spänningar du vill är att använda två 12V elnätet transformatorer back-to-back. De första stegen elnätet (230V) ner till 12V och de andra stegen 12V tillbaka upp till 230V.
Kan du förklara lite längre fram hur jag kommer att ansluta de transformatorer? De är typiska 220V till 12V? 2:a
OK, jag är nyfiken. I din förra krets var du kör 12AU7 med endast 12V (eller mindre) på plattan? Det är extremt ovanligt.
Förförstärkaren spelat mycket trevlig och varm, med mycket låg förstärkning dock makten genom en 12V LiPo batteri (från cirka R / C-projekt Ive gjort förut) Jag använde en regulator också att öka vinsten (IRF510 och LM317) (om im inte fel) Jag kan ladda upp några bilder om du vill.
Är det 430V RMS? Om så är fallet, får du om 600V DC efter rättelse. Det är mycket hög, dubbelt vad du behöver.
3:e Transformatorn är 430Vac rms ja

Kan du förklara lite längre fram hur jag kommer att ansluta de transformatorer? De är typiska 220V till 12V?
Ja, bara vanliga elnätet transformatorer, ansluts som i bilden nedan.
Förförstärkaren spelat mycket trevlig och varm ..... Jag kan ladda upp några bilder om du vill.
Tack, en PIC och ett kopplingsschema skulle vara trevligt. [Color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 13:01 ------ ---- Tidigare inlägg var 12:59 ---------- [/size]

Här är det och schematiska
m8zat3.jpg
Om back to back transformatorn .. tack, förstod jag!

Wow, intressant! Om du är intresserad av ventilen ljudutrustning, kan du ansluta [URL = "http://www.diyaudio.com/"] http://www.diyaudio.com/ [/URL]. Det är en trevlig forum med massor av entusiastiska och kunniga människor, och en aktiv rörsektion.

Kära godfreyl Hej jag undrar som är dessa rör fortfarande tillgängliga? (Jag vet för vissa applikationer såsom RF-system fortfarande att de är tillgängliga.) Är de, tillgängliga, egentligen? Tack Goldsmith

Hej Goldsmith Ja! Några vanliga typer är lätt tillgängliga även här i Sydafrika. I länder som USA många fler typer finns tillgängliga. De är inte bara används av amatörer, några gitarrförstärkare och dyr hifi utrustning fortfarande använder dem också. Hälsningar - Godfrey

Men finns, rör är dyra. Ive köpte gruvan i eBay (används) som en 10 tub hel ganska billigt. Men de halva rören slut, men den andra halvan gör jobbet bra!

Kära godfreyl Tack så mycket för ert klargörande. Jag trodde, de är inte tillgängliga, och nu är jag säker på att de finns tillgängliga. Men hur kan jag läsa om dem, till exempel jag vet, hur man konstruerar en förstärkare med transistorer, liksom. Men hur kan jag lära mig hur man designar med rör? Tack och hälsningar Goldsmith [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 19:53 ---------- Tidigare inlägg var 19:52 ---------- [/SIZE] [/color] och kära thebadtall Tack för ditt klargörande också. Hälsningar Goldsmith

Jag tror att Morgan Jones 'böcker "ventil Förstärkare" och "Building förstärkare Valve" är mycket bra. Jag har inte heller, men har ofta hört dem rekommenderas och beröm.

jag personligen designar rörförstärkare enligt röret databladet med tanke på att jag gör en klass A förstärkare: D

Tack för era goda förslag. förresten, hör jag att när EMP (elektromagnetisk puls) som används, rör fortfarande kan arbeta utan problem. är det korrekt? Om ja, varför? Tack så mycket respektfullt Goldsmith

Jag har hört att när EMP (elektromagnetisk puls) som används, rör fortfarande kan arbeta utan problem. är det korrekt? Om ja, varför? Tack så mycket respektfullt Goldsmith
elektromagnetisk puls, i teorin, kiseldioxid av transistorn, halvledare etc. Eftersom rören shorts-kretsen inte är gjorda av kisel, men av metall - legeringar etc - de är immuna mot EMP. Om kretsen inte innehåller transistorer kommer det att överleva. Har dock nuförtiden allt minst 1 transistor. Till exempel alla nätaggregat byter, medan gamla nätaggregat är bara en tung transformator .. Gamla kretsar kommer att överleva! (För närvarande im montering ett rör transistorless krets!)

Kära thebadtall Tack så mycket för din beskrivning. Men hur en kvarts korsning kommer att förstöra med en kraftfull magnetiskt flöde? Hälsningar Goldsmith

Under en kärnvapenexplosion - EMP höga spänningar förekommer, om jag minns rätt, de elektroner som reser har en genomsnittlig strömstyrka i stratosfären på ca 50 ampere per kvadratmeter, Vilket flytta till allvaret centrum (jord) och korta cirtcuiting vad tycker i deras väg. Så kommer en bra fast ventilkrets överleva (det kommer att överleva eftersom PCB är 20x20cm, så om 1sqm = 50A, kommer 20sqcm vara mindre än 1/4 så runt 13A. Nu kommer 13A för de minsta del av kretsen vara mycket, dont men glömmer de stora tolerans gamla kretsar som används för att ha! ibland> 20%), medan en bärbar dator kommer Jugoslavien och smälter! (LOL! Tänk 10A genom cpu!)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back