HostID i en Linux-maskin

E

edaguy69

Guest
Vid en termal iwth R7.2. Jag skriver värd-id och jag fick ett nummer. Någon som vet wherethis antalet ifrån?

Du kan hitta HostID kommando i sh-util-2.0-i386-1 paketet. Ladda ner sh-util-2.0 källa och hittar hostid.c i src-katalogen. Du ser att värd-id du kan få med funktion: långa gethostid (), se även: int sethostid (lång HostID); gethostid typ människa och människa sethostid och läsa manualsidor :))))

Nej, missförstod du mig. Frågan jag ställer är om detta HostID kommer ifrån. I en arbetsstation är HostID programmeras av tillverkaren i en EEPROM (eller flassh) BIOS. Några EDA ansökan få ID från en dongle. NIC-adress och hårddisken signatur kan vara en källa till HostID. Vad jag frågar här är hur Linux beräkna att ge oss en HostID nummer.

ok ... :)) Kan vara så här samtalet beskrivs i libc och glibc eller andra ... Jag vet inte, men kan se, om du vill. Där kan du hitta rätt sätt hur man kan räkna standardvärde för HostID. Nästa rader är hämtade från mannen sida gethostid: "Detta regel liknar den Internet-adressen för den lokala maskinen, som returneras av gethostbyname (3), och därför vanligtvis aldrig behöver ställas in." Kan gethostid () eller sethostid () är en syscall med kernel, jag vet inte, just nu, men jag sa, att om du vill kan jag se :)))) för att ställa nya HostID, måste du har superanvändarens privilegier ...

Jag tror att standardvärdet är baserat på Ethernet-adressen eller HDD serienummer, modellnummer, firmware version och etc. .. Du kan se även hdparm kommandot och detta ioctl ioctl (fd, HDIO_GET_IDENTITY, id), där fd är filidentifierare för / dev / hda till exempel med open () och id är struct hd_driveid. :)))

[Quote = wzdreamer] ok ... :)) För att ställa nya HostID, måste du ha superanvändarens privilegier ... [/quote] Om du kan ställa in värd-id, hur kan EDA skyddar de programvara. De är inte dumma! Kom ihåg att programvaran i Linux är att skydda med Globelstrotter Flexlm. Den värd-id måste vara en fix sträng, det kan inte ändras lätt

Jag kan inte förstå varför du inte kan ändra din Mac? eller DISK Id, som är din volym serienummer, om du använder Windows ... Du kan ändra värd-id enkelt, om systemet är ditt ... men du kan inte göra giltig licens enkelt!! Om du har en giltig licens kan du justera din dator för att arbeta med den ... Men hur man gör giltig licens??? Jag gjorde det för några verktyg ... dvs Xilinx grund ISE 4.2i .... Jag kopierade och installera CD-skivor ... tar giltig licens från mina vänner, som köpte den och ändrade mitt MAC-adress ... med enkla modifikationer I2C ....

Ni har rätt i att Flex LM är allvarligt upphovsrättsligt skydd .... men inte perfekt ... Det är inte perfekta upphovsrättsligt skydd .... Jag har min egen License Manager liknar FLEX LM i ideologi .... men skiljer sig i vissa fall ... Jag tror inte att det är bättre än FLEXlm ... men det är min :))))

Nu har jag skrivit en enkel källa för dig att det fungerar ....

# Include # include int main () {långa id, res, / / ​​få real (standard) HostID ID = gethostid (); printf ("aktuell HostID är:% x \ n", id); / / set nya HostID om är superuser res = sethostid (0x11223344), om (res == 0) printf ("om resultatet är noll - framgång (% d) \ n", res), / / ​​kontrollera om det ändras .... ID = gethostid (); printf ("aktuell HostID är:% x,-PPPppppp \ n", id);}

kompilera med gcc-o changehostid changehostid.c där changehostid.c är källan, som jag klistrat ... och changehostid är den binära ... kör den med. / changehostid och du kommer att se resultatet ... ;)))) Glöm inte att du måste vara en superuser .... dvs roten :)))))

Jag vet, som fungerar :))) Aldrig! Glöm aldrig detta: "root kan göra allt på sitt eget system!" framgång ... men glöm inte att etiketten på toppen av forumet "Piratkopiering är fel!" BTW Jag är mjukvara och hårdvara utvecklare :))) väl, Wazard Dreamer

Hej smarta Wazard Dreamer, Kan du visa mig hur man gör det enkelt med Sun maskin.

Jag har inte solen ... sorry ... Om du vill - ge mig root-åtkomst till Sun arbetsstation :)))

Hej wzdreamer ändras inte den föreslagna vägen Linux värd-ID permanent? Eller jag ska ställa denna fråga genom följande separata dem: 1. Kommer den nya värd-ID gälla i aktuella skalet bara? 2. Eller kommer den nya värd-ID gälla i alla snäckor öppnar efteråt? 3. Eller kommer den nya värd-ID gälla även efter nästa power-on? Om den nya värd-ID gälla i aktuella skalet bara, och inte sprider över andra snäckor, kan detta innebära flera värd-ID på samma gång på en maskin, och innebär flera .....

inga multipla hostids ... ni vet ..... Efter avstängning och påslagning kommer att återställas standardvärde .... värde, vilket du kommer att se i första körning av programmet, som jag klistrar in ... Om ditt problem är att ändra den permamently efter avstängning, är det rätta sättet skiljer :))) men har du behöver ändra det permanent när du kan ändra det varje gång, när du behöver använda det här verktyget. Du kan lägga till dem i / etc / rc.d / rc.local och det kommer att genomföras varje gång du startar ditt system ... steve88 har du prova det?

hehe ... permanent förändringar, PPpppp kan vara frågan om edaguy69 är: "Var är dold HostID?" Jag vet inte just nu ... men kan se om du letar efter ... :)))

Hmmmm, "permanentlly" bytt HostID lagras det / etc / HostID ... Så du har inte behöver ändra det varje gång, när du startar ditt system ... nästa gång, när du skriver HostID, kommer det att läsas från / etc / HostID att återställa det ursprungliga HostID, bara ta bort / etc / HostID

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back