Hur att säkerställa att metastabilitet inte kommer att hända

S

safwatonline

Guest
Jag har en snabb klocka och en långsammare en, jag vill synkronisera. dem, så jag tänkte provtagning långsamma med snabb men jag är orolig för metastabilitet, finns det someway att säkerställa att metastabilitet brukar hända
 
Hej, om du vill här metoden kan du använda 2 flip flops att tolerera metastabilitet. Detta är det vanligaste sättet att tolerera metastabilitet. Hoppas det hjälper.
 
Tja, kan jag få något att den andra floppen kommer att vara stabil under viss mån, men jag kan inte få hur detta kan hjälpa den första floppen (dvs. den 1: a floppen fortfarande vara metastabil)
 
du kan inte ta bort metastabilitet kan du bara göra design metastabilitet toleranta med synkronisering logik ... (Om uppgifterna är stabil i den andra flopp och metastabila i första floppen då du inte oroa dig, eftersom din slutliga uppgifter är stabil). . Ändå kan du berätta vilken synkroniseraren använder du?
 
U behöver inte oroa dig för den första flip flop. Det kommer att bli metastabila intermittent. Du bör vara orolig för att produktionen av 2:a FF bör inte metastabil
 
väl, om den första floppen ger en felaktig utgång på grund av metastabilitet sedan den andra inte kan göra något åt ​​det, och jag kan få en ström av ettor eller nollor som "Jag tror" skulle vara ödesdigert (som jitter spec på klockan är tufft ) om Synchronizer, jag försöker att inte någon ännu inte u har någon rekommendation? hälsningar, Safwat [size = 2] [color = # 999999] Läggas till efter 4 minuter: [/color] [/size] ok, kanske jag inte tillräckligt tydlig, är problemet här är att de båda signalerna klockor inte bara enkel data, så jag har en möjlighet att använda DLL att synkronisera. dem, men jag undrar om det finns en enklare lösningar
 
Om den första FF går metastabil, då den 2: a FF kommer prova det i nästa klockcykel. Så den första FF har tid varaktighet 1 klockcykel, lösa sin metastabilitet. Varaktigheten av metastabilitet beror på vilken tid av signal övergången den samplas. Genom att använda 2 FF Synchronizer vi har minskat att övergången varaktighet (och inte elimineras det). Det kan vara möjligt att utsignalen från 1:e FF är fortfarande metastabil när 2nd FF är provtagning det. Här är sannolikheten större att 2:a FF kommer exempeldata felaktigt att möjligheten att 2:e FF blir metastabil. Utgången 2: a FF blir korrekt i nästa klockcykel. Kort Synchronizer ha 2 mål: 1) 2. FF inte vara metastabil 2) Förekomsten av händelse som den 2: a FF utgången är fel (eftersom det har prov 1. FF som fortfarande metastabil vid nästa klockcykel) bör minimeras.
 
du har fortfarande möjlighet kvar att använda tre vippor som Synchronizer (vanligtvis används för mycket hög frekvens aplication när 2 floppen är också metastabil) ..
 
[Quote = deh_fuhrer] du har fortfarande möjlighet kvar att använda tre vippor som Synchronizer (vanligtvis används för mycket hög frekvens aplication när 2 floppen är också metastabil) .. [/quote] Har tre flops verkligen hjälpa? Antag att frekvensen är mycket hög (som du sa), och det tar mer än 1 cykel för signalen att lösa, då signalen går i 2: a floppen kommer fortfarande att vara metastabil. Som ett resultat kommer den 2: a floppen också skicka ut en metastabil signal till 3. Floppen, och precis som den metastabila signal som kom ut den 1: a floppen kommer denna 2. Metastabila signal ta mer än en cykel att lösa, så att signalen kommer fortfarande vara metastabil när den anländer till den 3: e floppen. Så, att lägga till en flopp inte hjälpa, eller hur? Vad du behöver vara mer tid att lösa (dvs. längre cykeltid), sätta en annan floppen kommer bara skjuta metastabila signalen en cykel framåt. Rätta mig om jag har fel.
 
[Quote = ALUOp] [quote = deh_fuhrer] du har fortfarande möjlighet kvar att använda tre vippor som Synchronizer (vanligtvis används för mycket hög frekvens aplication när 2 floppen är också metastabil) .. [/quote] Har tre floppar verkligen hjälpa? Antag att frekvensen är mycket hög (som du sa), och det tar mer än 1 cykel för signalen att lösa, då signalen går i 2: a floppen kommer fortfarande att vara metastabil. Som ett resultat kommer den 2: a floppen också skicka ut en metastabil signal till 3. Floppen, och precis som den metastabila signal som kom ut den 1: a floppen kommer denna 2. Metastabila signal ta mer än en cykel att lösa, så att signalen kommer fortfarande vara metastabil när den anländer till den 3: e floppen. Så, att lägga till en flopp inte hjälpa, eller hur? Vad du behöver vara mer tid att lösa (dvs. längre cykeltid), sätta en annan floppen kommer bara skjuta metastabila signalen en cykel framåt. Rätta mig om jag har fel. [/Quote] som cykeltid pratar du om? [Size = 2] [color = # 999999] Läggas till efter 3 minuter: [/color] [/size] styrsignalen längd bör vara mer än den tid period av långsam klocka ..
 
Jag har hört mycket om MTBF, när det kommer till metastablity. Kan någon snälla, förklara vad är det och hur påverkar det metastablity?
 
Tja, jag "tror" att MTBF "Mean Time Between Failure" är bara en representation av hur ofta synkroniseraren blir metastabil så långt jag kunde minnas att det var omvänt proportionell mot både data frekv. och klockan frekv. och det var direkt prop. till den exponentiella av metastabilitet varaktighet så om u vill ha en bra stabil synk. u bör öka MTBF
 
[Quote = ALUOp] [quote = deh_fuhrer] du har fortfarande möjlighet kvar att använda tre vippor som Synchronizer (vanligtvis används för mycket hög frekvens aplication när 2 floppen är också metastabil) .. [/quote] Har tre floppar verkligen hjälpa? Antag att frekvensen är mycket hög (som du sa), och det tar mer än 1 cykel för signalen att lösa, då signalen går i 2: a floppen kommer fortfarande att vara metastabil. Som ett resultat kommer den 2: a floppen också skicka ut en metastabil signal till 3. Floppen, och precis som den metastabila signal som kom ut den 1: a floppen kommer denna 2. Metastabila signal ta mer än en cykel att lösa, så att signalen kommer fortfarande vara metastabil när den anländer till den 3: e floppen. Så, att lägga till en flopp inte hjälpa, eller hur? Vad du behöver vara mer tid att lösa (dvs. längre cykeltid), sätta en annan floppen kommer bara skjuta metastabila signalen en cykel framåt. Rätta mig om jag har fel. [/Quote] Hej, enligt min mening, minskar varje skede av flopp risken för MS med samma storlek, vilket i sin tur beror på den använda IC-teknologin. En metastabil signal som klockas in en flopp, har en stor chans att vara korrekt och stabil efter detta stadium, eftersom även en metastabil signalen har bara en mycket liten chans att träffa exakt villkoren för att generera metastabilitet igen. Wolfgang
 

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back
Top