Hur beräkna Resistor, när laddningen en kondensator

T

tronoty

Guest
Hej,
detta kan vara en enkel fråga för vissa av er, men jag är fast vid detta.

Föreställ dig en enkel krets:

A 0,22 uF / 1000 V Capacitor debiteras genom en 1 k ohm Resistor och 1000 Volt 1 A Diode.Källan Spänningen är 200 Hz AC sinuskurva med en topp till topp spänning på 400 volt.

Jag vill använda denna krets som en topp spänningsdetektor.

Vid tidpunkten för första laddningen, när kondensatorn är helt tom, är det som en brist i kretsen och teoretiskt strömmen är oändlig, eller hur?

Hur beräknar jag rätt watt-tal för en 1 k Resistor?

Tack

Tronoty

tronoty,
Om du behöver vara stockkonservativa Gör så här: Antag att makten används när spänningen är som 400V topp.Den momentana nuvarande skulle vara 400/1000 = 0,4 ampere.Den ursprungliga momentana effekt som absorberas av motstånd i ^ 2R = .4 ^ 2 X 1000 = 160 watt.
.
För att beräkna den genomsnittliga effekten under 1 / 2 cykel över vilka nuvarande flöden, skulle du behöva integrera den momentana makt över 1 / 4 cykel.Låt mig veta om du behöver hjälp med detta.
.
Ett varningens ord: Den genomsnittliga effekten kommer att bli mycket lägre thatn den första omedelbara effektförbrukningen.Men om du kurs motståndet på grundval av genomsnittliga makt, kan du skada motståndet.Om skador uppstår dpends på termiska tidskonstant för motståndet.Till exempel kan du förvänta dig inte en 1Watt resistor till surve en 1 våg megawatt, även om den genomsnittliga effekten är endast 1Watt.
Hälsningar,
Kral

Tack Kral,

Jag började med en 5 Watt Resistor och att en dog inom några sekunder.
En 10 watt motstånd blev varmt och så småningom dog.

När jag gick till en 50 watt trådlindade motstånd, hade jag inga större problem.

Jag är fortfarande ute efter att hitta ett sätt att beräkna watt beroende på storleken på kondensatorn.Jag vet, om jag använder en 0,01 uF Cap, belastningen på motståndet är mycket mindre.

Eller är detta verkligen en komplicerad beräkning?

Tack igen

Tronoty

tronoty,
Slöseri är en funktion av capcitor värde.Ju mindre kondensator, desto mindre tid nuvarande spettet.
.
Beräkning av den faktiska försvinnande som en funktion av C är inte komplicerat, men innebär någon väsentlig calulus.Jag ska fixa det när jag har tid.Förmodligen någon gång i dag.
Hälsningar,
Kral

Jag har aldrig läst något papper / bok om detta fall av motstånd beräkning.

Detta är en RC-krets.Varje RC-krets har sin tid konstant t = RC, och kondensatorn anses vara fulladdad (från 0) eller ut (från full) i längd 4RC.

Så enligt min mening finns det några frågor här du måste ta hänsyn konton:

- För enkel beräkning kan man anta att kurvan för strömförsörjningen på R när C laddningen är linjär, max = 400V vid start laddning, och 0V vid full laddning.
Så den genomsnittliga spänningsfallet på R: Vr = (400 0) / 2 = 200V
Och den genomsnittliga dissipation på R: Pr = 200V ^ 2 / 1000 ohm = 40W.

- Laddningstiden: = 4RC = 4 * 1000ohm * 0.00000022Farad = 0.00088sec # 1ms.

Eller: R kommer att skingra ett genomsnitt wattal 40W i 1ms.

Med ovanstående beräkning bör varje wattal R vara uppfyllt, eftersom tidslängden är ganska kort.

- Det finns dock en viktig sak du måste ta hänsyn till: den maximala ström som tillåts för de bundna kontakter motståndet / kondensatorn (komponent leder Bond till motstånd organ eller plattor kondensator).Denna parameter är inte informerats av komponenttillverkare för de gemensamma delarna.I allmänhet är kondensator gjort att överleva med den nuvarande vid dess kapacitans.Och motståndet, den större, desto bättre dirigent.Därför är din 5W eller 10W motstånd dog, kan de bara råd sqrt 5W/1000ohm = 0.07A max.eller sqrt 10W/1000ohm = 0.1A max.medan den maximala strömmen i kretsen = 400V/1000oym = 0.4A.

Så, är min åsikt att vi bör utnyttja motstånd på 40W minst, 50W lika bra i din krets och erfarenhet.

Bara för att diskutera med dig.
nguyennam

Tack nguyennam, detta var verkligen informativ och det går bra med min erfarenhet att en 50 watts Wirewound motstånd fungerade väl.Men nu är jag kuriosa om kan vara kondensatorn är i fara på grund av den snabba nuvarande stiga eller ens dioden.

Eftersom jag använder en 1A 1000V Diod i serie med kondensatorn, och max ström 0,4 A, betyder det att dioden säker eller kommer det vara ett problem med dagens snabba ökning gånger?

Tack för alla råd

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back