Hur förbättra linjäritet Wideband LNA?

D

dopradar

Guest
Hej alla, Nyligen jag tunning en LNA, som skulle arbeta på 50-900MHz.Now förstärkning och VSWR är ok.I har satt högt bias-punkt och Emitter serie med spolen för att förbättra IIP3. men IIP3 är bara-4dBm på 50MHz, 3dBm på 600MHz och 6dBm på 860MHz. Så hur man kan förbättra den? och en annan metod för att förbättra IP3 är att göra en avvägning mellan Gain och linjäritet, men hur förverkliga det? Betyder minskande förstärkning IP3 förbättra otvivelaktigt? Tack! B & R

Den 10 dB returförlust "tumregeln" ibland kränkt att uppnå bättre ljud figur eller IP3 i RF-förstärkare design. Lägre förstärkning också kommer att förbättra IP3.

Jag tror att vissa återkopplingsmekanism skulle kunna införas i detta fall

1. vad är IP3 mål som du vill? 2. från dina nuvarande IP3 siffror jag gissa ditt LNA vinst är inte helt platt. Jag föreslår att du kunde lägga RC återkoppling betwen bas och kollektor i stället för på emitter 3. för IP3 prestanda, kan du prova att öka LNA nätspänning (eller spänning VCE) och tryck förspänningsström för att begränsa

Tack för ditt förslag! Hej Sunn, är min IIP3 målet 10 dB alls frekvens band.and jag får ett försök att ansluta RC mellan bas och kollektor.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back