Hur kan jag bygga en FPGA Controller

T

teesengwah

Guest
Hej,
1.Hur ska jag skapa en FPGA registeransvarige att kontrollera en annan FPGA board?
2.FPGA registeransvarige skall kunna ladda filen lite ström från datorn via Ethernet-gränssnitt och spara det i minnet.Inte heller det andra FPGA styrelse kommer att få lite fil från FPGA controller och kör det.
Hur ska jag väl göra det, någon aning please?

att programmera en FPGA det finns mer än en opertaion läge för att konfigurera FPGA.Låt oss anta att din utrustning ska använda läge mästare följetong i det här läget planeringen fil (till exempel. bitars fil) bör förvaras på ett icke-flyktigt memeory (förmodligen ett PROM), sedan efter påslagning FPGA börjar kommunikation med skicka ett CLK till minnet vid varje kant klockan minnet skickar ABIT till FPGA.

Så allt vad du neeed göra för ditt uppdrag är att skriva data via Ethernet-port för icke-voltaile minne.Då vara säker på att du använder befälhavaren seiral läge och efter effekt upp FPGA laddas konfigurationsfilen från memeory, dvs att du inte behöver en controller, du behöver bara skriva data från datorn till minnet.

Sist men inte minst detta uppdrag kommer att leda dig till den viktiga ämnet "Boundary Scan" som gör att du kan testa tillgänglig hårdvara innan du börjar använda dem.

Mvh
Sameh Yassin

Först, tack för svaren.Egentligen är det forskningsområde.Har du någon idé eller användbara länkar för att skicka data (lite filer) från PC till FPGA?
Det finns två FPGA här, efter att man fått filen och spara den i ett icke flyktigt minne (1: a FPGA board), hur ska jag använda den så att den kan köras och framkalla andra FPGA Board (2nd FPGA board) med JTAG eller alla gränssnitt.Efter det måste jag ta resultat från 2: FPGA ombord och visar på pc.Det därför jag behöver en controller (konstruktion i 1st FPGA, sedan 2. FPGA är bara en tom FPGA).
Alla länkar och kommentarer är mycket uppskattat.

Erfarenheten visar att
FPGA Kortet ansluts till PC via COM-porten mycket bra.
Den UART IP-kärna endast behövs.Det kan vara gratis.
Den enda nackdelen är hastigheten.
Ethernet, USB är snabba, men de är mycket svårt och tidskrävande förbrukningsvaror att installera.
Först när du har rätt licens för gränssnittet IP-kärna, och företaget kommer att stödja er att installera det, är den snabba framgången garanterad.

Om du vill programmera och läser om FPGA hjälp av en andra FPGA, det enda du behöver är att läsa innehållet i Appication not XAPP058 från Xilinx:
http://www.xilinx.com/support/documentation/application_notes/xapp058.pdf

I slutet av appnote, har du en lista med ytterligare information kan du använda:

1.DS593, Plattform Cable USB II
2.XAPP503, SVF och XSVF filformat för Xilinx Devices.
3.XAPP104, A Quick JTAG ISP Checklista
4.http://www.zlib.net, zlib compression library
5.XAPP067, Använda Serial vektorformat filer till Program XC9500/XL/XV Devices In-System
6.UG191, Virtex-5 FPGA Configuration Användarhandbok
7.XAPP424, Embedded JTAG Ace

Detta bör svara på alla dina frågor, låt mig veta om du fortfarande har frågor,

Vänliga hälsningar,
/ Farhad

Tack Farhada.
1.I Appication not XAPP058, varför betydelsen av inbyggda mikrokontroller, är det min första FPGA board (FPGA controller)?Efter att jag ladda ner XSVF filen till min 1: a FPGA ombord, hur min design fil i första FPGA ombord lasten till andra FPGA ombord, kommer den att göra det automatiskt eller hur?
2.Hur ska jag kunna få det resultat (output) från andra FPGA ombord?Vad jag gör i första FPGA styrelsen sedan den 2: a FPGA styrelse är en tom kartong.
Några förslag???

Ok här är min sista svarar:
- Du har 2 FPGA, en som du vill använda som programmerare, en som måste planeras och kontrolleras, kan den första fungera som en "microcontroller" den andra är "FPGA".
- En enkel Google-sökning med villkor, Xilinx, konfiguration, skulle readback har svarat på alla era frågor.

Till att börja med kan du kolla Xilinx XAPP176 och gå därifrån:

Citat:

Konfiguration är processen att läsa in en design bitströmstillträde till FPGA inre kon-minne.
Readback är processen att läsa dessa uppgifter ut.Medan Spartan-II-konfiguration logik skiljer sig väsentligt från de spartanska / XL familj, men trots detta har den en hel del kompatibilitet med alla Xilinx FPGA produkter.

Tack för ditt svar igen.Ansökan konstaterar att som u är användbart för mig.Det gör mig förstå bättre.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back