Hur kan jag konvertera 4-20mA ingång till digital utgång genom att använda 10

D

desertkids

Guest
Hur kan jag konvertera 4-20mA ingång till digital utgång genom att använda 10-bitars ADC???

Ochrona danych jest kluczowa z punktu widzenia systemów bezpieczeństwa w chmurze. Steve Pataky z firmy FireEye wyjaśnia pomysły technologiczne firmy na najbardziej aktualne zagrożenia w wirtualnym świecie.

Read more...

Normalt görs detta med en precision motstånd (vanligtvis 250ohm) till GND.Det 4-20mA ström som går genom motståndet ger en 1-5V spänning, som man sedan mäta med ADC.Då är det en enkel sak att göra vissa grundläggande matematik för att få den digitala utgången du behöver.

Säkerställa motståndet är en stabil en.Traditionellt har RN-55 RN-60 motstånd använts för detta arbete.

Stort sett alla SAR kommer att fungera.
Personligen använder jag ADS7844 (8-ch 12-bitars) och ADS8344 (8-ch 16-bit) från Texas Instruments.Men du bör kunna hitta många andra delar.Prova National, Maxim, Linear Tech, etc.

För endast 10 bitar du kan använda den interna A / D i en micor, t.ex. en PIC.Den fungerar utmärkt.

Okej, thx du kille, din information användbar 1.La efter 5 timmar 35 minuter:Nu försöker jag använda pic att göra detta ADC, kan jag skriva program med C-språket?

Ja, det kan du.

Jag skulle vilja tillägga en sak till:
Om du ska använda 250 ohm motstånd, spänningen du behöver konvertera kommer att vara 1-5V i teorin.I praktiken kan du få ibland något mer än 5V, på grund av motstånd toleranser (även med 0,1% motstånd) och eftersom 4-20mA sändare i andra ändan har sin egen tolerans, vilket innebär att det ibland kan mata ut något mer än 20mA i full skala.

Vad allt detta betyder är att du får mer än 5V vid ingången.Om PIC drivs på något mindre än 5V (eftersom 5V tillsynsmyndigheten har en tolerans och det händer att producera mindre än 5V), kan du få felaktiga värden på alla kanaler samtidigt.När det händer kommer du att veta, eftersom alla kanaler som kommer att producera dålig, mycket stora och instabila avläsningar.

Det botemedel för sådant problem är:
1.se PIC drivs på drygt 5V, såsom 5,1 ~ 5.25V.Även med alla toleranser, de analoga ingångarna överstiger aldrig referens.
Jag rekommenderar starkt en extern referens, alltid när du gör precisionsmätningar (5V).
Detta betyder antingen att du behöver en separat regulator bara för PIC, justerat till 5,1 ~ 5.25V, eller justera spänningen i hela kretsen till 5,1 ~ 5.25V, om möjligt.

2.Om en separat strömförsörjning för PIC är inte möjlig, eller om tillsynsmyndigheten i styrelsen inte kan ändras (eftersom du måste använda en fast 5V, till exempel), kan du överväga att använda lägre motstånd, t.ex. 200 ohm, tillsammans med ett lägre referensvärde, såsom 4.096V.I detta fall kommer de analoga ingångarna alltid vara lägre än PICs matningsspänningen.20mA * 200 ohm = 4.0V.Även med det värsta toleranser som är lägre än 5 V och lägre än referenspriset, vilket är 4.096V.
Du kan behöva justera dina beräkningar i det här fallet.

Förlåt, jag verkligen marmorkarp nu, coz mitt projekt rådgivare inte låta mig använda OPAMP (han Dun vill negativ spänning ingång) och ADC att göra denna konvertering så jag måste använda bild att göra detta.men problemet är att jag måste göra det i 3 dagar, men jag aldrig lära pic tidigare, så vad ge råd eller hjälpa u kan ge mig?? hjälp ...

OK, säg mig vad som krävs:
hur många kanaler?
minsta uppdateringsfrekvens?
vad gör man med resultatet?visa dem, skicka dem seriellt, etc.
Har du en föredragit / vald PIC redan?
Något annat?

ya,
1 kanal endast en ingång,
uppdateringsfrekvensen kan vara valfritt värde,
Resultatet visas direkt till en display styrelse, seriell eller parallell kan också,
Jag använder PIC 18F4550,
och viktigaste skränande använda-ve spänningsstyrning ...
thank you very muz .....

Tja, då är det väldigt enkelt: att följa exemplen i databladet för A / D.Se till att du anger rätt alla bitarna i ADCONx, TRISx.
Sedan väljer du bara en kanal och ställ GO / DONE lite i ADCON0.När erbjudandet går tillbaka låg, konverteringsresultatet är klar.Läs den från ADRESH, ADRESL och skicka den via den seriella porten.

Du behöver inte en-Ve spänning, eftersom signalen är alltid unipolär och alltid över noll: 4mA * 250ohm = 1 V

VVV skrev:

Tja, då är det väldigt enkelt: att följa exemplen i databladet för A / D.
Se till att du anger rätt alla bitarna i ADCONx, TRISx.

Sedan väljer du bara en kanal och ställ GO / DONE lite i ADCON0.
När erbjudandet går tillbaka låg, konverteringsresultatet är klar.
Läs den från ADRESH, ADRESL och skicka den via den seriella porten.Du behöver inte en-Ve spänning, eftersom signalen är alltid unipolär och alltid över noll: 4mA * 250ohm = 1 V

OK, här är ett exempel schematisk.Jag använde PIC16F876, eftersom jag inte har en symbol för 18F4550.Men anslutningarna är desamma: RA3 är hänvisningen ingången är RC6 det TxD utgång.
Jag godtyckligt RA0 som analog ingång.Jag länkade också RxD stift till RC7, om du behöver det.

Observera att inte alla delar är på schematiska, du behöver lägga frikoppling Mössa och makt till MAX232, etc.

Observera att PIC måste drivas på 5,1 ~ 5.2V skäl som angavs i ett tidigare inlägg.Hänvisningen jag använde är en 5V en.Det kan vara en annan typ, inte bara REF02.Se till att du lägger till det rekommenderade frikopplingen till det och till PIC.

Det viktiga saker att tänka på är att C1 och C2 måste vara riktigt nära stiften i PIC, för att minska buller.R1 måste vara en Precison RN-55 RN-60 typ motstånd för stabilitet.R2 kan ha ganska mycket något värde upp till ca 2.5k, den Microchip rekommenderade maximala.Ett högre värde ger bättre avstörning, men inför fler fel.
Större C1 kommer att ge bättre skärmning, men du måste vara mer noggrann med omräkningskursen.

Som jag sa i ett tidigare inlägg, om du använder en 4.096V referens, såsom REF3040 från TI, byt sedan R1 till 200 ohm och du inte längre behöver PIC matningsspänningen vara större än 5V, kan du bara använda vanlig 5V redan finns på ditt forum.Dessutom kan hänvisningen arbeta av samma 5V utbudet.Däremot rekommenderar jag starkt ett RC-filter (1k/1uF) vid ingången av referensperioden, särskilt om du använder 5V leverans till makten referens, som med REF3040.

Några prov kod i assembler kommer att följa.
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

OK, här är en del kod.Du kan behöva göra någon felsökning, men förhoppningsvis kan jag inte utelämna något viktigt.
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

VVV skrev:

OK, här är en del kod.
Du kan behöva göra någon felsökning, men förhoppningsvis kan jag inte utelämna något viktigt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back