Hur kan man hantera det "dämpning" problem en

S

shengwuei

Guest
Hej alla, jag har en sändning / mottagning system som funktionellt är arbete, men har "dämpning (?)" Problem på mottagningsvägen. Ett enkelt system blockschema som visas nedan, kan en liten men inte försumbar "dämpning" vågform observeras både före och efter att få förstärkare (cyklat i rött som bilden nedan, detta problem blir värre efter förstärkningen av få förstärkare). Jag är inte säker på att detta är en "dämpande" problem eller inte eftersom frekvensen av vågformen är mycket lägre än överförda signalen (50MHz). Jag har lagt till några seriekondensator att filtrera bort vågformen, men fann sin värdelösa. Möjligen finns det fortfarande högfrekvent del (nära sändningsfrekvensen) i vågformen så en enkel lågpassfilter inte skulle fungera. Jag antar att jag måste hitta orsaken till den "dämpning" problem så jag kan göra det helt försvinna i den mottagande banan. Har verkligen ingen aning om hur man kan lösa detta problem, kan någon ge mig en ledtråd om det? Uppskattad för dina synpunkter.
damping.jpg

Jag tycker, bör du ge några betydande information om systemet. Utan det måste jag begränsa mig till allmänna överväganden. - Du kan kontrollera om den oönskade signalen är fortfarande oberserved vid byte av "givaren" med motsvarande last. Om så är fallet, har du bevisat, att problemet är mest sannolikt relaterade till förstärkare beteende. Jag antar att drivsignalen är klart fri från respektive lågfrekventa komponenter och att ingen signal växling (dold i figuren) är involverad med kretsen. - Du har startat en annan tråd som rör PA matchning. Om "överför amp" är faktiskt en 300 W PA snarare än en linjär förstärkare, bör du överväga att helt enkelt DC-förspänning transienter som orsakas av icke-linjära slutsteg. I detta fall bör en effektiv bandpassfiltrering bort problemet. PS: Jag tror inte att begreppet "dämpning" är en adekvat beskrivning av den observerade övergående signalen.

De flesta Dess förmodligen Tx läcker in Rx. Behöver du mer information vilket påpekats av andra affischen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back