Hur läser RTD temperatur utan uppslagstabell

P

prmurthy

Guest
Hej Alla, kan vi läsa FoTU temperaturer utan uppslagstabeller. Om ja kan någon förklara för mig hur. Tack alla

Om jag förstår din fråga jag tror att svaret är ja. Jag har använt temperaturavläsningar från dessa enheter och enkel ekvation att föröka sig så många grader C per så många bitar läst ger temperaturen resultat. Ibland Jag avaergaing att jämna ut, men det är ganska rakt fram. Hoppas svaren på din fråga eller kanske jag offbase. dave

Polynom är ett lämpligt sätt att representera en RTD karakteristisk med en noggrannhet som du väljer. En standard polynom för platina FoTU hittar du här: [url = http://en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer] motståndstermometer - Wikipedia, den fria encyklopedin [/url]

Ja, du förstod rätt vad jag menar var kan vi konvertera FoTU värden från exempelvis ADC och konvertera till temperaturer utan att använda uppslagstabeller. [QUOTE = dfullmer, 860.493] Jag har använt temperaturavläsningar från dessa enheter och enkel ekvation att föröka sig så många grader C per så många bitar läst ger temperaturen resultat. Dave [/QUOTE] Kommer din ekvationen blir samma för 10-bitars, 12bit, 16bit etc. Antag att jag rama in ekvationen för 10-bitars och senare om jag vill använda 16bit utan att ändra programvaran är det möjligt? Tack.

Ingen programvara behöver känna till graden per bit och det skulle förändras med en högre upplösning enhet. Det enda sättet runt det skulle vara en procentsats av fullt skalutslag gånger konstant men även då programvaran skulle behöva veta hur många bitar i skalan. Jag antar att du kan lägga en hård växla i kretsen att berätta programmet om dess 10 eller 16 bit och göra justeringen på det sättet. Detta skulle innebära writting koden för att göra beräkningen antingen för 10 eller 16-bitars baseras på en annan ingång status. Tja Det är ett sätt att göra det måste det finnas andra. dave lycka

Tack Dave. Jag tror du har rätt everbody har några lösning eller sätt att att göra. Tack FVM. Jag tror att du har skrivit ungefär samma ganska länge tillbaka i annat forum.
Enligt min mening är lämpligaste lösning som passar en polynom för omvänd funktion till en Pt100 motstånd bord. Du kan välja temperaturområde passning för att få optimal noggrannhet för din ansökan. Den acceptabla Temperaturen felet bestämmer önskad polynom ordning. Ett kalkylprogram som Excel kan användas för att beräkna passform.
Code:
 t = b0 + r * (B1 + r * (B2 + r * b3)),
Jag tycker att följande metod kan också göra jobbet om jag vill konvertera från ett visst motstånd att temperaturen för PT100. Temperatur = ((Resistance Uppmätt / RTD Motstånd vid 0 DegC) -1) / (CoeffecientB + CoeffecientA) kan Motståndet hittas genom Resistance = ((ADCoutput / ADCresolution) x ADC Vref) / ADC Gain Jag skulle vilja ha fler kommentarer till det här som jag får fel vid mycket hög temperatur även om ovanstående ekvationer är tänkta att ge mig 0,01 noggrannhet. Thankyou

Detta är vad jag gjorde för mitt projekt: 1: Simulera ett motstånd svep motsvarande Temperaturområde 2: R2V omvandlare med effektområde anpassas till den i ADC ingång 3: Beräkna ADC värdena för olika motstånd steg 4: Tabell i ms-excel -> polynom (inte mer tack 2: a ordningen så hög precision krävdes inte) 5: Utför poynomial i UC-kod.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back