Hur man beräknar induktans / kapacitans värde för LC matchande nätet

S

SU-4

Guest
Hej alla ... Jag vill använda LC matchande nätverk för automatisk Antenna Tuner men jag förvirrad för värdet av induktans eller värdet av kapacitans, hur ska fastställas för det värde? Till exempel, jag använder en antenn med dimensionen längd 1,5 m med frekvens resonant vid 50 MHz, är min fråga för frekvens 3 MHz, jag behöver värdet av induktansen hur mycket och för värdet av kapacitans också? Obs: min design radio manpack ansökan om HF, 3 MHz - 30 MHz bästa hälsningar för ert svar

Har du några S11 mätdata för antennen och vad som är värdet av system impedans? Båda behövs för att kunna beräkna en matchning nätverk.

Har du några S11 mätdata för antennen och vad som är värdet av systemets impedans? Båda behövs för att kunna beräkna en matchande nätverk
Ja, jag har mätdata, det är data består av HF, och värdet av kapacitans eftersom antennen är för kort för 3 MHz -. 30 MHz, men jag inte vet vad jag kan göra dessa data? Tack så mycket för UR svar, innan

Kära SU-4 Hi En viktig sak att utforma matchande nätverk, är att veta, både impedanser (antenn och sändare ut sätta) och naturligt linjeimpedansen i detta frekvensområde kan du använda stubbar för matchning också. Och en annan sak är hur mycket si din makt (för höga effekter och låga befogenheter finns det olika sätt). och om val av värden matchande nätverk: vilken typ av matchning, du valt att använda? det finns många många matchande nätverk tillgängliga. Lyckönskningar Goldsmith

Kära SU-4 Hi En viktig sak att utforma matchande nätverk, är att veta, både impedanser (antenn och sändare ut sätta) och naturligt linjeimpedansen i detta frekvensområde kan du använda stubbar för matchning också. Och en annan sak är hur mycket si din makt (för höga effekter och låga befogenheter finns det olika sätt). och om val av värden matchande nätverk: vilken typ av matchning, du valt att använda? det finns många många matchande nätverk tillgängliga. Lyckönskningar Goldsmith
kära Mr Goldsmith Tack för svar min tråd, är mitt avarage makt 20 watt, och jag har använt nio toroidal för binära värdet av induktans, 0.25uH, 0.5uH, 1uH, 2uH, 4uH, 8uH , 16uH, 32uH och 64uH, och jag planerar att välja LC matchande nätverk för när jag bara använda L (induktans) Det finns flera gap mellan utbud 10 MHz - 15. MHz. mitt problem jag kan inte bedöma eller för att välja lämpligt värde på kondensator för att få bästa VSWR 1:1,5, jag vet inte hur? snälla hjälp mig, kanske u kan ge mig schema automatisk tuner antennen piska med längd 1,5 m för HF och berätta hur man väljer lämpligt värde både kondensator och induktor för att få bästa VSWR Tack så mycket guldsmed

Hej igen varför inte en enkel tredje ordningens filter (RLC) vid pi arrangemang? Om du vill kan jag hjälpa dig vid låga beställer matchers. (Jag kan bifoga några sidor från några praktiska bok, här.) Bästa Wishes Goldsmith [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 21:50 ----- ----- Tidigare inlägg var 21:49 ---------- [/SIZE] [/COLOR] Förresten, jag glömde att nämna det igen! du glömde att tala om dina impedanser (linje / belastning / ut sätta på förstärkaren)

Det är ett blockdiagram över ett här: http://www.vmarsmanuals.co.uk/newsletter_articles/vra549c.pdf Du behöver bara sända en mycket kort RF-skur, och under den tiden utföra din algoritm, relämoduler tills du får den optimala matchen. Du kommer inte att beräkna ett värde, eftersom du inte vet vilken typ av antenn är ansluten (eller vilken frekvens har valts av operatören). Det är för en konventionell ATU, inte säker på om det är vad du vill.

hej. i någon matchande nätverk, spelar impedans stor roll, så på något sätt u måste matcha impedansen i början, som kan göras med hjälp av koaxialkabel tråd med exakt impedans och längden på kabeln kan hitta genom att hitta lambda för särskilda rf ... ... att hitta da ln C, CANT U ANVÄNDNING grundläggande formeln för grundläggande frekvens ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back