Hur man definierar en spiral induktansen i Hspice

R

Reas

Guest
Hej, använder jag HSPICE att utforma en RF-krets och jag behöver att definiera en modell för spiral induktans med viss specifikation. Så i mitt fall måste jag bestämma värdet av de spiralformade bredder, antalet varv, utrymmet och diameter. Och även för att definiera värdet av induktion L, kvalitetsfaktorn Q och frekvensen. Kan någon hjälpa mig snälla? : Ledsen :: ledsen:

Nedan pls. hitta en allmänt tillgänglig HSPICE modell-fil för en 0.18μm RF process som omfattar modeller spiral induktor som referens:

Thks för ditt svar, men i detta exempel kan jag inte ange värdet av L, Q och A??

[Quote = Reas, 1057138]?? Jag kan inte ange värdet av L, Q och A [/quote] Självklart inte. Dessa värden kommer att / kan beräknas från de geometriska specs - för denna speciella process.

Finns det någon annan lösning för att definiera denna variabel?

[Quote = Reas, 1057441] är det någon annan lösning för att definiera denna variabel [/QUOTE] som en? Om du vill karakterisera en spiral spole i verkliga layout, måste du hålla 1. till en verkliga processen , väl karakteriserade för detta ändamål, och 2. till en spiral spole modell som kännetecknas denna process inom ramen för en sådan modell kan du ändra olika geometriska parametrar som ingen. varv, diametern, bredd och avstånd hos induktorn slingor. Modellen beräknar sedan L och alla dess attributiva parasiter. Från dessa värden kan du räkna Q.

Och om jag vill också ange S-param (S21, S11 och S22) i induktansen kan jag?

Och om jag vill också ange S-param (S21, S11 och S22) i induktansen kan jag
Om du hittar en lämplig modell - varför inte? Med prövosten verktyget var tidigare möjligt. Bot för IC-konstruktion jag inte vet något, sorry!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back