I2C Kommunikation Hjälp

F

faizanbrohi

Guest
Hej alla. Har någon har programmet I2C-koden kompatibel med CCS C-kompilator. eller PicBasic Compiler. Jag vill använda I2C Master. Tack

[Quote = faizanbrohi] Hej alla. Har någon har programmet I2C-koden kompatibel med CCS C-kompilator. eller PicBasic Compiler. Jag vill använda I2C Master. Tack [/quote] Har du tittat igenom exemplen på CCS C och I2C inbyggda funktioner i CCS C hjälp? Cheers,

Egentligen exemplen genomföra Hardware I2C, jag vill använda Programvaran I2C för PIC16F84A.

chk ut det här ... Jag antar att ges koden fungerar ... Cheers, tom

[Quote = faizanbrohi] Egentligen exemplen genomföra Hardware I2C, jag vill använda Programvaran I2C för PIC16F84A. [/Quote] Rätt, Google för "I2C bit-banka". Jag har hittat ett eller två exempel, men de är alla borta på grund av en hårddiskkrasch. Lycka till! BTW, att vara mer specifik nästa gång (säga exakt vad du vill). Cheers,

Om bit-knackar exempel i den första länken, är det ok med C18 kompilator, men måste modifieras för CCS C. I CCS C använder vi
Code:
 # define SCL_IN PIN_B4
istället för
Code:
 # define SCL_IN RB4
CCS C har set_tris_x ()-funktioner (x = A, B, C, ...) för att ställa TRISx register. För bit manipulation, skulle du behöva göra något liknande till ovanstående. Försök med följande: Cheers,

Bra tack namqn för svaret. verkligen hjälpsam. Jag kommer att genomföra de tekniker u markerade. Jag kommer att hålla dig uppdaterad. och länken som du gav det är för Slave genomförandet av I2C tror jag. Tack.

Se h ** p :/ / mcu-programming.blogspot.com/2006/09/ic-bus-interfacing.html för I2C C-kod.
Länken fungerar inte. En sak hur skulle jag bestämmer hastigheten av programvaran I2C.

[Quote = faizanbrohi] En sak hur skulle jag bestämmer hastigheten av programvaran I2C. [/Quote] Genom timing cykeltiden för din klocka linjen SCL (hur många maskiner cykler för en period av SCL linje och tid för en maskin cykel). Cheers,

[Quote = faizanbrohi]
Se h ** p :/ / mcu-programming.blogspot.com/2006/09/ic-bus-interfacing.html för I2C C-kod.
Länken fungerar inte . En sak hur skulle jag bestämmer hastigheten av programvaran I2C. [/Quote] Det är ett arbete nu.

Se h ** p :/ / mcu-programming.blogspot.com/2006/09/ic-bus-interfacing.html för I2C C-kod. Länken fungerar inte. En sak hur skulle jag bestämmer hastigheten av programvaran I2C. Det är ett arbete nu.
Det fungerar inte nu också. Du kan cachas, menar jag kan du ladda upp sida på megaupload. www.megaupload.com . sätta platsen i en zip-fil. Tack för svaret namqn
Vid valet av tidpunkt för cykeltid klockan linjen SCL (hur många maskiner cykler för en period av SCL linje och tid för en maskincykel).
Men det är lite komplicerat för en nybörjare. Du kan utveckla det lite. kan du berätta för mig hur man ändrar / kontrollerar klockan för SCL. Tack

[Quote = faizanbrohi] Men det är lite komplicerat för en nybörjare. Du kan utveckla det lite. kan du berätta för mig hur man ändrar / kontrollerar klockan för SCL. Tack [/quote] Skriv din C-kod för I2C, sammanställa det, simulera den (med MPLAB SIM eller CCS simulator), bör du kunna räkna antalet maskincykler det tar för att skapa en period av SCL vågformen. I assembler kan man räknar med att cykla räkningen från (om man räknar noga). I C, är jag inte säker på om du kan göra det ändå, eftersom det finns skillnader i maskin koderna skapas av olika C-kompilatorer. För C-program, jag brukar simuleringen, och få den tid jag vill ha från simulatorn klocka. Cheers,

någon av medlemmarna här försöker kasta ett ljus på min fråga nedan: Vad är skillnaden mellan I2C, SPI, RS232 och UART förklara med specifika ansökan om något

Vad är skillnaden mellan I2C, SPI, RS232 och UART förklara med specifika ansökan om något
Klicka på något av dessa rader: [url = http://en.wikipedia.org/wiki/I% C2 % B2C] I2C = Inter-Integrated Circuit [/url] [url = http://en.wikipedia.org/wiki/SPI] SPI = Serial Peripheral Interface [ / url] [url = http://en.wikipedia.org/wiki/RS232] RS232 = Recomended Standard 232 [/url] [url = http://en.wikipedia.org/wiki / UART] UART = Universal asynkron mottagare / sändare [/url]

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back